kelderkat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

kelderkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:29

Jeetje
zondagavond een zwerfkat gezien bij ons huis, twee glimmende ogen die vanonder een auto keken recht in de koplampen van mijn auto.
woesh, kat weg.
Wetende dat ons kelderraam altijd op een kier staat toch maar eens gaan checken in de kelder.
Geen poezie te vinden.
voor de zekerheid toch maar een bakje water en een klein beetje brokjes neergepland. En jawadde, bij de eerstvolgende checkup, bakjes leeg.
De zaklamp erbij en na een zoektocht, tadaaaaaa. En grappig uitziend schilpadje of lapjeskatje, ben eigenlijk niet zeker.
Ze heeft een ietwat eigenaardig loopje.

Proberen vriendjes maken, lekker rustig er naartoe proberen gaan.
Ze grolde en blies wel wat maar dat is toch logisch als je op vreemd terrein bent en er komt een eng iemand op je af.
toen ze onder een rek zat heb ik voorzichtig een stokje genomen om te testen of ze zou slaan of bijten als ik ze zou aanraken.
Dat was niet het geval dus ik heel behoedzaam zachtjes mijn hand, gesloten, haar richting uit gebracht.
Ik kon ze zachtjes kroelen en wat aaien. Ik kon zelfs zachtjes haar nekvel grijpen en lichtjes trekken om haar uit het rek te krijgen.
Na een aantal tellen was mevrouw blijkbaar opgelucht en kwam ze zelfs kopjes geven en aaitjes vragen???
oke, water bijgevuld en nog een beetje eten gegeven.
een aantal uren later kon ik opnieuw beginnen :) moest haar weer opjagen en klem zetten voor ik iets kon ondernemen.
Heb haar ook kunnen oppakken, en jongens dat kleine magere zwerfkatje weegt me toch wel iets meer dan ik verwacht.
Ik zachtjes aan gevoeld aan haar buik, maar ja, ken er eigenlijk niets van...
ze heeft me een kleine beet gegeven, mijn eigen schuld, en ging er weer vandoor.
Ben maar eerst het wondje gaan verzorgen want een kattebek is nu niet bepaald het meest steriele wapen :D
(Heb gemerkt dat ze echt niet van de kwaaiste is, ze slaat alleen maar als ze echt in het nauw zit en je heel erg bruusk doet)

Nu heb ik ze wederom vanonder een rek moeten "jagen". Ze was kwaaier dan de dagen ervoor. Heb het stakkertje in een reismandje gekregen en ik zal haar maar naar een asiel brengen zeker?
Haar toekomst ziet er denk niet rooskleurig uit maar ik kan ze onmogelijk zelf houden omdat ik al een kat heb.

een foto van het sukkeltje:
Afbeelding

ze blijft er al bij al heel erg rustig, bijna stoïcijns zelfs, onder dus ze is wel degelijk mensen gewend geweest (op zijn minst)

zonnebloem18

Re: kelderkat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:54

Mijn advies zet haar buiten weer neer met een bandje om met jou telefoonnummer erop en de vraag of ze een baasje heeft.
In de tussentijd NIET voeren en 2 weken afwachten
Ze ziet er gezond uit en kan dus een eigenaar hebben, als jij haar nu zonder af te wachten naar het asiel brengt, brengt dat veel kosten voor de eigenaar met zich mee.
Als de 2 weken voorbij zijn en je hebt niks gehoord kun je haar altijd nog naar het asiel brengen maar bedenk dan wel dat je zelf waarschijnlijk afstandskosten zal moeten betalen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 12:10

het beestje 2 weken niet voeren? ze is al mager en als mijn vermoeden klopt dat ze zwanger is dan kan dat absoluut niet goed komen.
Punt is, ik kan ze geen 2 weken bijhouden want mijn eigen kat gaat haar echt niet accepteren.
Heb het kelderraam opengelaten en de zwerfkat is gebleven (ja hoogstwaarschijnlijk omdat ik voer had neergezet)

Misschien moet ik ze in onze tuin loslaten en dat ze zo haar weg naar huis terug vind. Maar ik zou denken dat ze flink te grazen genomen zal worden door de buurtkatten (en daar zitten grote exemplaren tussen)

Ik vind een kat en zou dan afstandskosten moeten betalen? dat is best gek he. :)

Er staat een advertentie op een belgische site, dat ik deze poes gevonden heb...hopelijk komt daar reactie op maar die kans is klein.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:14

Dus je woont in België?
Hier in NL hebben we een dierenbescherming waar zwerfkatten heen kunnen en er een nieuw huis voor wordt gezocht. Daar wordt ook altijd heen gebeld als iemand een kat kwijt is. Hebben jullie die niet in de buurt?
En anders zou ik er gewoon een goed huis voor proberen te vinden en tot die tijd goed voeren :) Als iemand z'n kat kwijt is dan hangen ze wel flyers op.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:21

Op de foto oogt ze niet mager enkel slank maar als het een poesje is van vorig jaar kan dat best.
Als ze zwanger is is het een ander verhaal maar dat had je in je eerste stukje niet gemeld.
Als je in Nederland de dierenambulance belt met dit verhaal zeggen ze precies hetzelfde als ik buiten neerzetten en wachten.

Afstandskosten zal je waarschijnlijk moeten betalen omdat iedereen kan zeggen dat een kat aan is komen lopen.
Dan zou iedereen heel makkelijk en vooral goedkoop van zijn eigen katten af kunnen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:24

Citaat:
* Het is niet altijd goed te zien of het een zwerfkat betreft of een kat van een eigenaar. Ga daarom niet meteen voeren. Als de kat wel een baasje heeft dan lokt u hem hiermee weg van zijn eigen huis. Als de kat terug blijft komen en steeds buiten te zien is, wordt het waarschijnlijker dat het een zwerfkat is.
* Om er zeker van te zijn dat het inderdaad een zwerfkat is kunt u twee dingen doen:

1. Briefjes verspreiden in uw directe omgeving met een beschrijving van de kat en de vraag wie de kat kent. U kunt dan een antwoord van de eigenaar krijgen. Het kan ook zijn dat u antwoord van buurtgenoten krijgt die de kat ook zien zwerven of de kat soms te eten geven.
2. Probeer de kat te benaderen en aan te halen. Als dat lukt is het geen zwerfkat maar een kat die misschien zijn huis kwijt is. Doe de kat een kattenbandje om met de tekst “ van wie ben ik?" en uw telefoonnummer erop. Als er niemand belt kunt u ervan uitgaan dat de kat hoogstwaarschijnlijk een zwerver is.

http://www.dierenambulancedenhaag.nl/zw ... -zwerfkat/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:25

Wij hebben al meerdere keren een zwerfkat naar t asiel gebracht hoor :) Hoeven nooit afstandskosten te betalen, alleen naam en adresgegevens invullen. Het waren wel altijd duidelijk zwerfkatten. Te mager en vieze oogjes enzo.

Als ze zo op een foto zitten opgekruld dan kun je niet zien hoe mager ze zijn, zonnebloem :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:34

Dat weet ik, daarom zeg ik ook dat ze op deze foto niet mager oogt, ze heeft geen duidelijk ingevallen flanken maar dat kan dus inderdaad aan de foto liggen.

Kijk als een kat overduidelijk een zwerfkat is hoef je inderdaad geen afstandskosten te betalen, maar deze kat is te tam en ziet er te gezond uit om een zwerfkat te zijn.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 13:16

@8nnemiek: Ik woon idd in België, heb contact opgenomen met het asiel Blauwe Kruis voor tips.
@Zonnebloem: beestje is ook niet extreem mager hoor :Y) ik voelde bij het oppakken wel ruggengraat en ribben.
Haar vacht is ook vrij ruw (weet niet of er ruwharig katten bestaan?)
Het verschil in zicht, magertjes dus, en het zware gewicht met het oppakken was groot, vandaar ook het vermoeden dat ze zwanger is.

Ondertussen heb ik toch de tip van Zonnebloem toch opgevolgd en heb ze losgelaten in onze tuin.
Wel met extra tip van het Blauwe Kruis bij ons in Antwerpen van geen bandje aan te doen vermits veel eigenaars dan gaan denken:
"kan niet onze poes zijn want deze heeft een bandje is dus al van iemand"

5 minuten geleden zat ze nog rustig aan ons vijvertje, kon er zelfs naartoe lopen en ze aaien zonder dat ze van me wegliep, ze spinde zelfs gelijk.
Toen ik net ging kijken is de tuin leeg. Ze heeft dus een weg gevonden en zal hopelijk goed terechtkomen.

Misschien dat ze nog terugkomt?
Straks zal ik nog wel een keer de tuin checken

over de tip van niet meteen te voeren:
Ik had een klein beetje voer en een bakje water klaargezet
en beide kommetjes waren volledig leeg op minder dan een half uur tijd. Ben dus blij dat ik die tip niet heb opgevolgd want het beestje had duidelijk erge honger en dorst.