misselijkheid voorkomen na geven methacam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

misselijkheid voorkomen na geven methacam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 10:34

Gisteren ontdekte ik dat mijn kat die het meest naar buiten gaat behoorlijk mank liep. Rechtsachter en daardoor ook linksachter kreupelde hij maar wat aan. Nu heb ik methacam voor poezen in huis ivm andere kater die voor wel eens mank loopt.
Gisteren dus na het eten manke nelis methacam gegeven en hij heeft heerlijk geslapen 'smiddags. 'savonds voelde hij zich weer het mannetje, liep bijna goed en wilde wel naar buiten ;-) Yeah right, vanmorgen kon je geen pas fatsoenlijk lopen, jij blijft binnen.
Vanmorgen liep hij wel beter dan gistermorgen maar minder dan gisteravond uiteraard. Eten gegeven en voordat ik naar mijn werk ging nog iets methacam gegeven. Toen liep ik naar beneden en zag dat hij al had lopen kotsen bij de etensbakjes. DAT komt meestal van de methacam.

Is er iets waarmee je die bijwerking kunt voorkomen???

SAKKIA

Re: misselijkheid voorkomen na geven methacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:46

Maar had hij daar gisteren geen last van dan? Als hij gisteren ook al methacam gehad heeft zou hij er gisteren toch ook last van gehad moeten hebben? (tjee wat een waardeloze zin)
is het niet gewoon een incidenteel iets? Brokje dwars (dat heeft die van mij nog weleens als ze te gulzig heeft gegeten) o.i.d.?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 10:49

Gisteren lag hij al te rusten toen ik de methacam gaf en toen heeft ie daarna 4 uur geslapen ofzo, dus toen verder niets meer aan hem gemerkt. Mijn andere kat had er in het begin ook last van (het is ook één van de bijwerkingen die ze op bijsluiter noemen).

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:50

ik weet niet hoor... maar zou je niet gewoon naar de DA gaan ipv zelf aan te klooien met medicijnen die voor een andere kat bedoelt zijn?

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:51

Helemaal met Abeltje eens, ik zou eerst eens de dierenarts laten bepalen wat de oorzaak is van het mank lopen. En inderdaad al helemaal niet zelf met medicatie gaan lopen klooien!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 10:53

Abeltje e.a. : bedankt voor je hulp :+ en het niet beantwoorden van mijn vraag ;-)
Methacam is gewoon een pijnstiller en ontstekingsremmer, op zondag naar de DA gaan is vlgs mij in de meeste gevallen niet mogelijk, dus ik wilde hem toch een beetje rust geven. En ma-ochtend vroeg moet ik eerst naar mijn werk...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:55

kijk, als je dat nou gewoon in de OP had gezet...

ik bedoel: er zijn zoveel oorzaken voor kreupelheid. Voor hetzelfde geld heeft poes een dikke splinter in zijn poot, dat krijg je met metacam niet opgelost.

maar als het zoals je zegt ter overbrugging is... tja, dan hoor je mij verder ook niet zeuren.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:21

Metacam is voor honden en katten hetzelfde als een ibuprofen voor mensen is. Is dus niets mis mee dit incidenteel bij een pijntje te geven. Ik ga er vanuit dat TS echt wel naar het pootje heeft gekeken zodat er geen splinter in zou zitten oid.

Ik geef mijn hondjes altijd metacam met een plakje worst of kaas. Verder gaat de misselijkheid na een poosje vanzelf weg, maar daar heb je natuurlijk niets aan als je het incidenteel gebruikt.

Ik heb er 1 dagelijks op metacam staan, en de anderen geef ik het ook af en toe als ik een pijntje constateer. Nog nooit brakende dieren gehad trouwens. Wel verminderde eetlust in het begin bij het hondje wat het dagelijks krijgt.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:41

Het is indd. een bijwerking! mocht hij hier vaker last van hebben en een pijnstiller nodig hebben kan je je DA bellen om te vragen of ze een andere pijnstiller voor je hebben, alleen zullen ze hem dan wel eerst weer willen zien waarvoor je het wil geven

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 13:47

Dank je wel Laika en LauwtjuhLevi. Ik denk dat hij wat verrekt heeft of zo, buiten is het echt een klimmer en op en af springer. Hij rekte het beentje af en toe ook echt achter zich helemaal gestrekt. Dus hij heeft er wel controle over en er was ook niets echt gezwollen. Volgens mij is er niets echt kapot, gelukkig. Hij gaat (dombo :(:) ) ook op de kast zitten en de trap op, hij is vrij hard voor zichzelf. Hoop dat nog een dagje rust hem al weer veel goed doet. Gisteren was het de begindosis, die is hoger, hoop dat hij minder last heeft van de lagere dosis en anders toch maar even naar de DA (allicht!)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:56

Fargo, mijn jack geef ik het ook incidenteel bij een pijntje, heeft wel eens spierpijn of een zeer teentje van de sliding stops die ze maakt. Ik geef haar zelfs maar de helft van de vervolgdosis. Dat helpt altijd al enorm! Dus eigenlijk maar een kwart van de begindosis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:23

En ben je al bij de DA geweest wat zij die van de kreupelheid?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 23:19

Chiqa: nee ik ben nog niet bij de DA geweest. Toen ik vanmiddag thuis kwam, liep hij heel goed en wilde hij graag naar buiten. Vanavond na het binnenhalen liep hij nog steeds erg goed, wilde zelfs nogmaals naar buiten. Heb het idee dat de ontstekingsremmer al een hoop van de irritatie heeft weggehaald. Morgenochtend kijk ik nog even hoe hij dan is, omdat de werking van de methacam dan nog verder is uitgewerkt. Ik heb het idee dat het met een sisser afloopt, het is normaliter een erg ranke en erg fitte kat die dagelijks ons gazen hek opklimt en afspringt. Ik hou hem goed in de gaten, had echt niet gedacht dat hij zo snel op zou knappen eerlijk gezegd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:27

Hij liep vanmorgen nog hatstikke goed, dus heb vandaag geen methacam meer gegeven.
Wat een sterke kat is het toch. Laika, nog bedankt voor je tip, zal er aan denken dat je waarschijnlijk met veel minder toe kan en dan dus ook minder bijwerkingen zult hebben!