Ons hondje, inmiddels 15 jaar oud, heeft gisteren een beroerte gehad. Heel eng om te zien en direct naar de DA gegaan. Hij heeft 2 spuitjes gehad en daarna ging het al heel snel beter met hem. We hebben medicijnen mee gekregen die we kunnen geven als er zo'n beroerte aan komt (kun je schijnbaar merken).
Heeft iemand meer ervaring met honden die een beroerte hebben gehad of krijgen? De DA heeft gezegd dat hij met medicijnen nog goed kan leven, maar voor onze eigen gemoedsrust toch eens na moeten denken of we hem niet in willen laten slapen. Ook al weten we dat het er aan moest komen, valt deze opmerking toch als een bom in ons gezin.
Dribbel is 15 jaar oud, doof, blind, heeft een ruis op zijn hart en nu dit er bij, Is het nog wel hondwaardig om hem zo door te laten leven, want we willen hem niet laten lijden door egoisme vanuit ons om hem te moeten missen...
Graag jullie reacties!
Tatiane
Geplaatst: 21-06-10 09:34
Onze border heeft twee keer een beroerte gehad, waarna hij telkens helemaal niet meer stevig stond op zijn poten, beefde, zijn achterhand 'wegviel', hij opeens overal spoken zag... De eerste keer zag je dit zienbaar beter gaan (zonder medicijnen) en na een dag was hij terug oke. De tweede keer niet, hij had bang van alles, hijgde de hele tijd, herkende ons nietmeer.... Daarvoor was hij nog springlevend en heel gezond en actief voor een 13jarige, maar nadat hij na een dag nog niet volledig was opgeknapt hebben we'm wel gewoon laten gaan. Het heeft geen zin om je hond op zo'n leeftijd nog te laten afzien...
Nee precies en dat vinden wij ook het belangrijkste. De DA had al gezegd dat de kans heel groot is dat hij nog zo'n beroerte krijgt en dat willen we hem eigenlijk besparen, ook al hebben we medicijnen. Dat is geen leven voor zo'n hondje Hij is nog heel levenslustig dat wel, want krijgen vaak de opmerking "wat een leuke pup"
Vind het moeilijk hem te laten gaan, maar eigenlijk weten we wat het beste is...
Niemand behalve jij zelf kan natuurlijk beslissen wanneer het genoeg is. Ik heb een york van 15 die doof is, geniet nog volop van de dagelijkse heide of bos wandeling. Maar haar zicht wordt minder. Als zij helemaal niet meer kan zien, is het voor mij genoeg geweest.
Er is idd altijd een hele grote kans op nog een beroerte als ze die al hebben gehad. Waarschijnlijk heeft je hond nu maar een hele klein beroerte gehad want meestal kan de DA niets meer doen. Uit ervaring ( niet van een hond maar kat) weet ik dat medicijnen niet echt werken en het alleen maar een kwestie van rekken is. Veel sterkte in elk geval.
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 21-06-10 11:01
Wij hadden vroeger thuis een hond, ook 15 jr, hart niet meer in orde, bijna blind en bijna doof. Die kreeg ook een beroerte. Wij hebben haar toen gelijk in laten slapen ivm alle andere problemen en de medicatie die ze daar al voor kreeg, en ook omdat ze uitvalverschijnselen had met geen/weinig kans op herstel.
Onze hond heeft er verder geen medicijnen bij, alleen nu medicijnen meegekregen om een volgende beroerte te voorkomen. Uiteraard is dat geen leven voor een hondje, maar als je dan ziet hoe enthousiast hij weer is nadat hij gisteren die spuitjes heeft gehad blijft de beslissing erg moeilijk natuurlijk...
Het is altijd een moeilijke beslissing, tenzij ze al op sterven na dood liggen, heel hard gezegd. Maar als jij het nu nog te vroeg vind, moet je het ook gewoon nog niet doen. Jij kan zelf het best inschatten hoe het met je hondje gesteld is. Wij kunnen heel makkelijk van achter een beeldschempje zeggen dat je hem moet laten gaan, wij zijn immers ook niet emotioneel gebonden aan jouw hondje Heel veel sterkte in ieder geval!
Als het om mijn hond zou gaan dan zou ik hem laten leven zolang hij nog vrolijk is en pijnvrij en alles kan doen wat hij normaal ook altijd deed zij het een beetje langzamer. Anders is het bij einde verhaal.
Rot is dat he.. je geeft er zoveel om.. je weet dat als ze ouder worden,dat je ze ooit moet laten gaan...
Wij hebben die keuze ook moeten maken,aantal jaar geleden.. oudere hond had ook een beroerte gehad.. heeft nog een paar weken geleefd,maar takelde steeds meer af.. wij merkte echt dat hij lichamelijk op was.. de keuze is heel moeilijk..
Veel sterkte mies!
_Michelle__
Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-10 08:44
De keuze is gemaakt. We gaan ons hondje in laten slapen... Vanmiddag om half 2 gaat het gebeuren...
Sterkte! Een moeilijke beslissing, maar soms het beste voor een hondje
risky
Geplaatst: 22-06-10 08:47
heel veel sterkte vanmiddag
_Michelle__
Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-10 08:48
Je ziet hem gewoon aftakelen. Hij kan bijna niet meer lopen, zakt steeds door zijn pootjes heen en zo. Heel zielig... Niet echt een leven voor een hondje..
Oscar
Forumcoördinator
Geplaatst: 22-06-10 08:50
Een moeilijke beslissing, maar zo te lezen wel een heel verstandig besluit. Het is zo moeilijk om je geliefde dier te laten gaan, ik hoop dat je in gedachten kunt houden dat dit de beste keuze is en dat je Dribbel verder lijden bespaard hebt. Heel veel sterkte alvast met afscheid nemen
SunnyBL
Geplaatst: 22-06-10 08:50
Heel veel sterkte
De beste beslissingen zijn niet altijd de makkelijkste
Jespri
Geplaatst: 22-06-10 08:51
Heel veel sterkte meis Weet dat het beter is zo, het is namelijk heel akkelig om te zien dat je hond probeert op te staan maar dat het niet meer gaat. (spreek uit ervaring)
En denk maar zo daar boven heeft hij geen pijn
cheyentic
Geplaatst: 22-06-10 08:52
_Michelle__ schreef:
Je ziet hem gewoon aftakelen. Hij kan bijna niet meer lopen, zakt steeds door zijn pootjes heen en zo. Heel zielig... Niet echt een leven voor een hondje..
als ik het zo lees, is het danwel de juiste beslissing, erg moeilijk dat wel.. sterkte vandaag
Pollewoppy
Geplaatst: 22-06-10 08:53
Heel veel sterkte. Deze beslissing maken blijft altijd moeilijk.
Iemand zei tegen mij toen ik mijn hond in liet slapen: