Bult op rug hond??? Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sissa

Bult op rug hond??? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 17:34

Hallo,

Vorige week ontdekte ik bij mijn (4 jarige) hond een bultje op dr rug.
Het is ter grootte van een knikker, rood en er zit een soort van korstje op. Soms vallen er ook schilfertjes vanaf/haaruitval. Hond eet/drinkt/poept/plast wel nog hetzelfde. Heb al wel gegoogled van wat het kan zijn, maar misschien dat jullie meer weten?
Deze week ga ik sowieso naar de dierenarts, maar zou graag van jullie horen wat het zou kunnen zijn?

Groetjes!

Anoniem

Re: Bult op rug hond??? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:40

Klinkt als een abces, heeft de hond toevallig gevochten?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:41

Kan ook irritatie zijn na een tekenbeet, dan zie je ook vaak een bultje.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:43

Ben je al bij de dierenarts geweest?

Sissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 17:46

Nee hond heeft niet gevochten, want komt nooit met andere honden in aanraking.
Had zelf al gelezen over iets van een talgklierontsteking? Dan kan je het talg eruit drukken, maar daar ben ik te schijterig voor.. (Wat als het geen talgklierontsteking is..)

Tekenbeet had ik ook al iets over gelezen, weet jij toevallig de symptomen van die beet/bult?

DA ga ik deze week heen. Waarsch morgen, maar moet nog even kijken of het morgen nog kan bij de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:06

Niet zelf uitdrukken dan druk je de pus in de bloedbaan en ben je veel verder van huis. Als het een abces is springt hij meestal spontaan maar kan je ook door de DA laten doen.
Abces kenmerkt zich door haarverlies, een kortje op de bult en een grote harde ronde bult.

Sissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 18:13

Nee was ook zeker niet van plan om hem zelf uit te drukken, daarvoor wil ik eerst naar de DA.
Volgens mij als ik het zo hoor lijkt het wel op een abces. Zit die vast onder de huid of kan je die bewegen? En zijn die kwaadaardig/moet die verwijderd worden onder narcose?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:18

Abcessen worden opengesneden en gespoeld.
Mijn hond had na een tekenbeet een dikke rooie bult.
Maar waarom ga je niet gewoon naar de da, je maakt jezelf nu helemaal gek door mensen te vragen wat er \aan de hand is terwijl ze niet eens het probleem kunnen zien. Het is niet zo acuut dat je vanavond nog naar de da moet, maar vraag dit gewoon aan iemand die ervoor geleerd heeft en die kan zien wat er aan de hand is.
Die kan je hond helpen en jou geruststellen.
Wij kunnen alleen maar speculeren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:18

Een abces zit vol pus (Is een soort mega puist) en kan zonder narcose uitgedrukt worden of je moet een staatsgevaarlijk dier hebben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:20

Chiqa schreef:
Niet zelf uitdrukken dan druk je de pus in de bloedbaan en ben je veel verder van huis. Als het een abces is springt hij meestal spontaan maar kan je ook door de DA laten doen.
Abces kenmerkt zich door haarverlies, een kortje op de bult en een grote harde ronde bult.

Pus in de bloedbaan drukken heb ik nog nooit van gehoord.
Haarverlies is geen kenmerk van een abces, een korst ook niet. Een korst kan, maar als het huidwondje al genezen is en het abces komt later, zul je dus geen korst zien.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:24

Chiqa schreef:
Een abces zit vol pus (Is een soort mega puist) en kan zonder narcose uitgedrukt worden of je moet een staatsgevaarlijk dier hebben.

Is niet erg handig. Ten eerste moet hij dan rijp zijn, ten tweede weet je niet waar hij openbarst, afhankelijk van de plaats van het abces kan dat erg ongunstig uitpakken.
Ik zou hem dus even laten doorprikken, dan weet je precies waar je wond komt, en zit hij over het algemeen op een goed te behandelen plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:26

Billy schreef:
Pus in de bloedbaan drukken heb ik nog nooit van gehoord.

Je kan idd niet alles weten, daar is bokt voor.
ik heb hier in het verleden helaas de andere kant meegemaakt met een abces...Wel zelf uitgedrukt. Erg ziek van geworden.

http://www.xs4all.nl/~mokweb/Mokwebratj ... essen.html

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:27

Dat is ook echt een professionele website :n
Naar mijn bescheiden mening ga je niet doe het zelven met dieren, hun behandeling laat je aan een vakman over...

Sissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 18:40

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:48

Daar zie ik zo geen abces in. Maar denk je nou echt dat wij kunnen zien of het een tumor is?
Een indicatie kunnen wij je niet geven, vertrouw nou gewoon op een dierenarts ipv een stel goedbedoelende leken op een forum..............

Sissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 18:53

Nee ik zeg niet dat jullie kunnen zien of het een tumor is ofniet. Misschien zijn er mensen op bokt die dit probleem herkennen, misschien bij hun eigen hond, dat is alleen mijn vraag :)