Op zoek naar oplossing bijtplekken/jeuk hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Op zoek naar oplossing bijtplekken/jeuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 15:25

Ik heb een prachtig Zwitsers Wit herder teefje in het bezit, helaas heeft zij (volgens de DA) door haar witte huid last van alle soorten allergieën. Geen extreem erge, waar ze zich te pletter aan ergert of dergelijke, maar de laatste tijd wordt het toch wel meer.
Vroeger had ze vaak op bepaalde momenten boebels op haar neus (zoals insectenbeten, maar gewoon, geen wondjes ofzo) en die waren binnen de enkele minuten gewoon weer weg. Wij daarmee naar de DA, hij zei dat het allergie was. En dit ging dan ook niet over, toen heeft ze éénmaal een cortisone spuit gehad, en dat is dan ook overgegaan. Die boebels zijn toen in de tijd wel ongeveer ontstaan, toen wij onze paarden hadden, althans toen zij ontdekt heeft hoe lekker die mestballen wel zijn. Maar ze had er ook steeds meer last van in de zomerperiode, dus waarschijnlijk betrof het een plant ergens. Die boebelperiode ging dus over... Maar toen kwam iets anders.
Nu heeft ze dus vaak jeuk aan haar ellebogen (eerst gewone ligplekken, die ze dan opengekrabt heeft). Die wrijf ik nu vaak in met olie, en daar is het beter. Maar dan heb je nog haar achterpoten, waar zo op die knobbels en ook op het rechte stuk (ja moest ik die benaming nu maar weten... Dus op die bogen van die achterpoten, en daar is het haar wel helemaal weggebeten en soms bloed het. Daarvoor hebben we cortisone spuit, die helpt wel voor haar jeuk weg te nemen, maar die neemt de oorzaak uiteraard niet weg. Zelfde geld voor onderkant van haar muil, daar heeft ze ook soms wondjes van te krabben. Wij (en DA) zijn ten einde raad. Hij zegt ook dat we inderdaad een test kunnen laten doen op allergie, maar dan weten we wel wat voor allergie (planten bijvoorbeeld) maar weten we niet welke plant, dus staan we geen stap verder. En ze krijgt speciale brokken voor de huid, zou eens moeten kijken naar de naam...
Iemand die dit ook al gezien heeft bij zijn hond? Die ons weet te helpen?

Abeltje77

Re: Op zoek naar oplossing bijtplekken/jeuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:28

het kan helpen door de hond een tijdje te voeren met vlees dat ze nog nooit gehad heeft, schapenvlees bijvoorbeeld.

als de plekjes dan minder worden, dan weet je dat het aan het voer kan liggen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 15:34

Abeltje77 schreef:
het kan helpen door de hond een tijdje te voeren met vlees dat ze nog nooit gehad heeft, schapenvlees bijvoorbeeld.

als de plekjes dan minder worden, dan weet je dat het aan het voer kan liggen.

Onze dierenarts raadt ten alle tijd vlees af, ze mag het wel krijgen, maar dan echt gebakken ofzo (dus van tafel, maar ook geen al te vettige dingen en dit krijgt ze zeker niet dagelijks). Ze moet zeker al schaapsvlees gegeten hebben. En die plekjes worden soms minder, maar dan plots heeft ze weer zin om eraan te knabbelen... Dilemma dus!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:56

Celia schreef:
Onze dierenarts raadt ten alle tijd vlees af, ze mag het wel krijgen, maar dan echt gebakken

Tip van de dag: zoek een andere dierenarts, deze staat niet open voor de echte oplossingen.

Veel honden (en katten) met huidproblemen knappen enorm op van een andere voeding. Brok is een tegennatuurlijke manier van voeren. Vlees is het natuurlijke antwoord op veel problemen die je tegenkomt bij carnivoren (naast huidproblemen ook gebitsproblemen, problemen aan urinewegen, nierproblemen, gedragsproblemen en zelfs problemen die een dier heeft door ouderdom).

Topic op bokt:
[HK] Carnivoren eten vers!

Informatieve website:
www.voernatuurlijk.nl

Forum voor al je vragen:
www.barfplaats.nl

Dierenartsen:
www.anyanimal.nl
www.holistischedierenartsen.nl

Mijn eigen site ;)
www.feronia-online.com

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:00

ik dacht al... geef ik nu zo'n gek advies?

maar dat blijkt toch mee te vallen.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:06

Onze herder had hier vroeger ook veel last van, bij hem bleek het een vlooienalergie te zijn. Er hoeft dan maar 1 vlo op te zitten en het was raak.
Wij kregen ook het advies om schapenvlees / schapenvet met rijst te voeren. Verder smeerden wij de plekken in met hydrocorthiderm. Toen hij het in het begin heel erg had ( en dus open lag) heeft hij een prednisonkuur gehad.
Op een gegeven moment is hij er toch overheen gekomen en heeft nooit meer last gehad..........

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 16:17

Welja, vlooienallergie kan misschien nog een optie zijn. Ze zou nog eens moeten ontvlooid worden, eerst dat proberen en dan wil ik graag wel eens proberen met dat schaapvlees. Ze eet wel vlees, maar weinig rauwe dingen, het is ons zo altijd aangeraden..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:19

dat is toch wel vreemd... heeft je da ook een reden gegeven waarom hij geen vlees mag eten?

honden zijn toch vleeseters pur sang? ander voer geven, dat lijkt me juist niet aan te raden.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:24

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:31

zoiezo zou je van Bloem (gele verpakkingen bij drogist) Barda druppels kunnen halen zodat dat de jeuk al meer tegenhoudt

Irene2510

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:36

Nou kan je niet zomaar alleen rauwvlees voeren, je moet echt wel een een goede samenstelling van voer hebben!
En de honden van nu zijn gedomesticeerd en zijn dus geen wilde dieren, zo moet je ze dan ook niet bekijken vind ik.
Vraag je dierenarts eens naar Atopica, het is wel een duur middel maar kan goede resultaten geven.
Of speciale hypoallergene brok of skin support van Royal Canin.
Zeewater kan ook fijn zijn!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 17:45

Nu krijgt ze een nieuw soort korrels van Eukanuba (even opzoeken welke), gevonden deze krijgt ze nu : Eukanuba Daily Care gevoelige huid. Op google vind je ze zo. Die zijn dan niet goed? Ze krijgt ze nu ongeveer twee weken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:48

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:25

wel vlooien spul halen wat tegen vlooien allergie is dan,advantage of bolfoGOLD......
en rauw vlees heb je ook kant en klaar per portie te koop(speciaal voor honden).
maar je kunt ook eerst schapenvet blokjes proberen.(bijvoeren)
en hoe zit het met zijn vacht,word hij regelmatig ontwold??

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 22:33

Ja ze wordt regelmatig ontwormd. Ze heeft echt wel een mooie vacht, is ook mooi spierwit en verhaard ook goed (langharige). Daar is dus eigenlijk gewoon niets aan te zien! Behalve haar pootjes... (geen wonden maar gewoon kaal gebeten plekken)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:18

Het is wetenschappelijk aangetoond dat allergieën voort kunnen komen uit een verstoring tussen voeding en immuunsysteem. Mijn advies is dus, stop met het voeren van brokken, geef je hond 1 week alleen maar vuile pens als probiotica om de darmflora weer optimaal te krijgen, en schakel dan over op vers vlees.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:50

IK zou ook maar eens naar een andere dierenarts stappen.
Het eerste waar ik aan dacht was vlooien.
Heb zelf een Bouvier gehad die er erg last van had en het hoeft er inderdaad maar 1 te zijn. Aan de andere kant bijten ze zich dan meestal stuk bij de staart.
Wat ook kan is dat ze artrose heeft in haar poten. Bij pijn willen sommige honden zich ook stuk bijten n.l

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:56

Een dierenarts die gebakken vlees voorschrijft i.p.v. rauw .... vraag me af waar die zijn diploma heeft gehaald. Voor honden met diarree wordt ooit wel eens gekookte kip met rijst voorgeschreven, maar gebakken :S
Wanneer je een vermoeden hebt dat de allergie van het voedsel vandaan kan komen is idd de enige oplossing de hond gedurende een week of 6 (korter heeft weinig tot geen resultaat) op een RAUWE vleessoort te zetten dat ie zeker te weten nooit eerder heeft gehad. Schapenvlees zoals eerder gezegd, maar ook kangoeroevlees wordt hiervoor gebruikt. Na die 6 weken introduceer je 1 voor 1 andere voedingsmiddelen en dan zou je snel genoeg moeten zien waar het probleem zit. Dit was de oplossing die door diverse dierenartsen werd aangedragen op een seminar dat ik vorig jaar heb bijgewoond.

Om de aanwezige plekken onaantrekkelijker te maken om op te bijten kun je er teatreeolie op smeren, dat ontsmet gelijk maar ik weet niet zeker of dat op open wonden niet prikt.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 13:02

Mijn hond heeft ook erg veel jeuk, geen open bijt plekken, maar wel over het hele lichaam. Ik ga na het weekend na de DA. Maar zij krijgt al vanaf haar geboorte vers vlees, heeft een Scalibor band om en is tegen vlooien behandeld. Ze heeft veel schilfers op de rug. Haar huid is verder niet rood, en ziet er schoon uit.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 13:30

@Myra87 geef je alleen vlees? Wat je kan doen, is 1 keer per week vette vis geven zoals zalm, sardines of makreel. Het liefst natuurlijk vers, maar eventueel uit een blikje mag ook. Neem dan niet op olie, maar op water ;)
Schitterende honden heb je trouwens :j

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:18

Ja ze eten KVV, maar kan idd misschien wel aan vis komen waar ik het vlees bestel. Het zouden ook nog mijten kunnen zijn, maar ik laat in ieder geval een allergietest doen.
Enne dank je wel ;)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:37

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:41

eva1969 schreef:
Om de aanwezige plekken onaantrekkelijker te maken om op te bijten kun je er teatreeolie op smeren, dat ontsmet gelijk maar ik weet niet zeker of dat op open wonden niet prikt.

Niet op open wonden doen, dat doet pijn!

Een vlooien allergie bestaat wel degelijk. Onze hond had daar last van. (leeft nu niet meer) 1 vlo en hij beet zich tot bloedens toe stuk!
Als hij geen vlooien had dan was er niks aan de hand. Uiteraard probeerden wij hem zo goed mogelijk vlo vrij te houden.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:56

Mijn opinie is dat als je hond zich openkrabt van 1 (!) vlo, dat hij dan een overgevoelige huid heeft en het feit dat het zich uit bij een vlo, is een ander verhaal. Ik hoor iets te vaak verhalen over zogenaamde vlooienallergieën, maar zodra de hond fatsoenlijk te eten krijgt, is het over. :=

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:58

De hond kreeg premium voer en geen goedkope supermarkt troep...