Keuze maken, welk dier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuwmaan

Keuze maken, welk dier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 15:09

Hallo hallo,

Over een maand ga ik samenwonen, in een vrijstaand huis met een hele hele grote (gras)tuin.
Ik ben altijd een dieren mens geweest en heb altijd dieren om mij heen gehad.
Nu ik ga samenwonen ben ik aan het kijken welk dier we zouden kunnen nemen.
Voor mij hoort een beestje er gewoon bij en mijn vriend vind het wel best, ik zal voor het dier gaan zorgen.
Eerst was ik van plan om het beestje (wat het ook werd) bij een erkende fokker weg te halen met papieren(leuke kleine hobby).
Na op het internet gespeurd te hebben heb ik besloten om eerst een dier uit een opvang/ asiel te halen.

Alleen nu nog de keuze welk dier en hoe gaat het in zijn werking met een opvang/asiel.
Onze tuin is heel groot dus een grote ren voor konijnen of cavia's of een volière voor een (grote) vogel(s) is allemaal mogelijk.
We werken wel allebei dus een hond is geen optie. Een kat(en) weet ik niet zeker maar denk het haast wel(die vermaken zich wel toch?).
Ook hamsters, ratten en muizen/gerbils zijn mogelijk maar daar vind ik niet zoveel aan.
Heb nog wel een aquarium staan van 1 m bij 40. Leuk voor een Syrische hamster ofzo.

Thuis hebben we al deze diersoorten (of gehad), ik weet wat er bij komt kijken.
Het ene dier neemt meer tijd dan het andere maar dat is ook geen probleem.
Het leek mij alleen leuker om een oud en of afgedankt dier nog een leuk leven te bezorgen, dan dieren op de wereld te helpen.
Wie heeft dit ook eens gedaan en wat waren de ervaringen met asiel en opvang?

Ga je gewoon naar een opvang toe en kijk je wat er zit?
Ook weet ik dat het nog een maand duurt maar dan heb ik in elk geval genoeg bedenktijd en kunnen wij wel overwogen keuzes maken.

Met vriendelijke groet,

Sneeuwmaan

Joyckuh

Re: Keuze maken, welk dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:19

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:20

ik persoonlijk zou voor een hond gaan..
Die hebben leuk karakter, kan je mee spelen.. lekkere wandelingen mee maken op het strand..
Ze vragen wel meer aandacht dan een kat maar aan een hond heb je echt wat vind ik zelf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:22

Hmm ik zou voor een kat gaan. Konijnen of cavia's.... Ik vind dat je er geen donder mee kan. Maar goed dat is natuurlijk mijn mening :)

amber: een hond is geen optie aangezien ze beide werken.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:24

Wat je al zegt, je werkt allebei, dus zou geen hond doen. Een cavia, konijn of hamster zou ik halen bij een opvang, daar zitten zoveel leukerds op een nieuw baasje te wachten.

En wat denk je van een slang of leguaan! :P

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:26

amber2202 schreef:
ik persoonlijk zou voor een hond gaan..
Die hebben leuk karakter, kan je mee spelen.. lekkere wandelingen mee maken op het strand..
Ze vragen wel meer aandacht dan een kat maar aan een hond heb je echt wat vind ik zelf..

Ze zegt zelf dat een hond geen optie is omdat ze beide werken, wat ik een hele goede beslissing vind!
Je hoort steeds vaker van honden die van 9 tot 5 of langer alleen thuis zitten, nee niet mijn idee van een leuk leventje voor beide partijen.

Het ligt eraan wat je zelf het leukste vind, ikzelf vind konijnen, en dan een groepje, erg leuk. Maar ook vogels zijn leuk,
vooral grotere. Katten vind ik zelf het leukste, lekker eigen karakter en meestal erg dankbaar als je ze uit een opvang vandaan
haalt. Op bokt is er trouwens ook een topic met dieren in de opvang, daar kan je ook even tussen kijken.
Ben benieuwd wat het word, in ieder geval een goede beslissing om de hond van het lijstje af te strepen ;)

Edit; de link [BB] Deze dieren zoeken een tehuis! *update: 07/06/2010*

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:27

Dan zou ik gaan voor een cavia en/of konijn. En dan twee samen. Met een lekker groot hok waar een binnenhok bij in zit. En kunnen ze in de winter wel in een garage o.i.d. ?
En ik zou ze dan ook uit het asiel halen, zitten hele leuke bij meestal!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:30

Met zoveel ruimte zou ik een konijnenheuvel maken en dan inderdaad konijnen uit een opvang doen. Of een koppeltje geitjes, een hangbuikzwijntje :)

Bij dierenasiels.com kun je ook selecteren op "overig", dan zie je alle dieren die geen kat of hond zijn maar wel een thuisje zoeken. Staan bv 2 dwerggeitjes op :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:37

Ik vind een beest iets heel persoonlijks.. Ik heb zelf twee cavia's en een hond, de cavia's zijn van mij en mijn vriend vindt er ook helemaal niets aan, de hond is van ons samen. Ik zou zelf nooit konijnen willen, cavia's zijn vele malen leuker imo, veel knuffelbaarder en vriendelijker dan konijnen :j Maargoed, dat is dus echt iets heel persoonlijks :)

Maar met zoveel ruimte buiten zou ik inderdaad kijken voor een paar konijnen of caafjes :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:41

Oeeh geitjes :9 Das ook een idee inderdaad, maar die zijn wel wat veeleisender dan konijntjes.
In die link die ik plaatste staan ook 2 hangbuikzwijntjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:41

Ik zelf ben erg "fan" van katten. Kunnen gewoon thuis blijven. Hebben niet de hele dag door aandacht nodig. En als je s'avonds thuis bent komen ze gezzelig bij je op de bank liggen.

Of een aantal geitjes. Ook erg leuk. Maar dan moet je wel écht landelijk wonen. Want in een woonwijk horen geitjes natuurlijk niet thuis.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:43

Ik zou 2 katten halen, 2 die elkaar al kennen en samen in het asiel zitten.
Veel plezier met je diertjs(s)!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:51

Gezien ik zelf gek ben op mijn konijnen zou ik kiezen om een mooie ruime ren te maken en een stelletje konijnen uit de opvang te halen. Het zijn niet altijd de meest kuffelige dieren, maar als ze de ruimte hebben en speelgoed hebben zijn ze zo leuk om naar te kijken.

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:20

heb je oook ooit wel eens nagedacht over fretjes... Ze kunnen heel veel zijn actief. Knuffelen komen op schoot en kunnen prima buiten gehouden worden.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 13:57

Wat een leuke ideeen allemaal. Zal proberen iedereen te beandwoorden. We twijfelen nu tussen konijnen, een grote vogel(s), katten of fretten (maar daar moet ik eerst meer over lezen)

@shay:Fretjes, ken de dieren wel, maar ben nog nooit zelf eigenaar geweest van deze dieren. Wat komt er allemaal bij kijken? Zal wel even op internet spuren :)

@Manou: Ja dat vind ik ook altijd zo mooi. Ik heb jaren gerbils gehad en ook daar kun je heerlijk naar kijken. Zo als die gangen graven en rondrennen. Mijn ervaring met konijnen is idd dat ze vaak niet van knuffelen houden. De dieren komen wel, als ze komen in een hele grote ren, wel verschuifbaar. Dan hebben ze ook vaker vers gras. Hoe precies het allemaal wordt weet ik niet, maar we hebben zeker wel ruimte voor een konijn of vier.

@Storm: Waarom 2 die elkaar al kennen als ik vragen mag? Wij hebben thuis altijd katten bij elkaar geintroduceerd als er 1 overleed. Nu is mijn moeder de laatste jaren altijd thuis en hebben we maar 1 kat.

@Nini_roosje: Ik ben het met je eens wat betreft de geitjes. We wonen wel aan de rand van het dorp, maar of het handig is. Mijn schoonouders hebben nog wel een leeg weiland, zal ze er eens op wijzen. Katten zijn ook leuk, niet veel eisend, wel eigenzinnig :)

@Loiz: Zeker veel eisender, ik heb eigenlijk geen idee wat er komt kijken bij hangbuikzwijntjes of geitjes. De zwijntjes zijn wel heel slim toch? Maar we wonen wel aan de rand van een dorp, of het handig is om dan zulke dieren te nemsen. Wel heel erg leuk. Mijn schoonouders hebben nog een leeg weiland, zal ze er eens op wijzen.

@NaNi: Het is zeker persoonlijk, maar mijn vriend maakt het niet uit. Ik ben echt het dierenmens. Ik denk dat ik persoonlijk hou van een dier met een iets grotere inteligentie, maar ik wil de opties ook openhouden omdat we bijvoorbeeld ook een kat en de konijn enof cavia's kunnen doen.

@Amaretto27: Bedoel je een cavia en een konijn samen? Lijkt mij niet echt gezellig voor de beestjes. Maar idd als wij kiezen voor een knager of een konijn dan komen er zeker meerdere. Ze gaan dan overdag naar buiten in een grote ren, wel verplaatsbaar, met alles er op en er aan. Gaan we zelf een mooi hok timmeren. En we hebben een grote garage/schuur, maar van mij mogen ze best naar binnen (huis) als het te koud wordt.

@Loiz: Een grote vogel vind ik ook erg leuk, vooral zo'n grijze roodstaart. Op dit moment zitten er bij mijn ouders valkparkieten, ook die zijn erg leuk. Maar deze grote vogels hebben wel snel grote gedragsproblemen. Geen probleem opzich, maar daar zou ik dan wel begeleiding bij willen. Zou dat mogelijk zijn? Katten zijn ook leuk idd, bij mijn ouders hebben we ze ook altijd gehad. Het asiel waar ik geweest ben toen mijn ouders een nieuwe kat zochten vertelde mij alleen dat de katten aan de lopende band worden opgehaald. Daar iig. Toevallig lag er een paar week later een kitten in de sloot, die hebben we maar gehouden.

@samloes: Reptielen vind ik erg gaaf! Maar mijn vriend houd er echt niet van. Zitten die dieren trouwens wel in een opvang, lijken mij echt liefhebber huisdieren.

@Snoompje: Als er katten komen dan worden het zeker twee. Tja, ik weet niet of je veel of weining met konijnen en cavia's kan. De konijnen die wij hebben gehad toen ik klein was hielden iig niet van knuffelen. Wel van spelen en een aai vonden ze ook fijn. De cavia's die wij hebben gehad waren voor ons echt knuffel beestjes. Het gaat mij er denk ik meer om dat ik deze dieren, die niet vaak worden opgehaald uit een asiel of opvang, nog een leuke dag kan geven. Vind het wel moeilijk om een keuze te maken.

@amber2202: Tja, ik vind honden ook super leuk maar ik vind ook dat je het niet kan maken dan het dier de hele dag alleen zit, of als je twee hebt de hele dag binnen.Voor ons is een hond een dier dat met de baas mee gaat liefst de hele dag door. Dat is gewoon niet mogelijk bij ons. Ik ga de link zeker bekijken!

@Joyckuh:Ik zal de link even doorspitten! Als het konijnen worden dan komt er een grote ren waar de dieren overdag in kunnen. We hebben genoeg ruimte voor een stuk of 4.

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:10

ik zou een groepje van 3 of 5 konijnen kiezen http://www.bunnybunch.nl kan je veel informatie vinden.
of / en 2 katten wij hebben 2 katten en 2 konijnen en dat gaat heel goed samen
de katten zijn eerder bang voor de konijnen dan andersom :+
veel suc6 veder met het vinden van een huisdier

kunnen op dat weiland geen paarden komen te staan *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:15

Hmm ik denk dat het asiel voller zit met katten dan met konijntjes enzo. Fretjes hebben geloof ik best wel veel aandacht nodig (klopt dit? Heb dat ergens gelezen, zeer sociale beestjes. Wel leuk!).
Ik blijf voor de kat gaan, die kunnen zichzelf prima redden als je niet zo veel tijd hebt :)

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:16

Snoompje schreef:
Hmm ik denk dat het asiel voller zit met katten dan met konijntjes enzo. Fretjes hebben geloof ik best wel veel aandacht nodig (klopt dit? Heb dat ergens gelezen, zeer sociale beestjes. Wel leuk!).
Ik blijf voor de kat gaan, die kunnen zichzelf prima redden als je niet zo veel tijd hebt :)

katten hebben ook wel aandacht nodig, zal wel goed komen maar die van ons willen toch behoorlijk wat aandacht.
niet aanvallend bedoeld maar er zijn veel mensen die dat vergeten ;)

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 14:21

Het is ongeveer 600 4m groot, de tuin dan. Het weiland, waar onze tuin wel 10 keer in past, van mijn schoonouders wordt het huis van een koppel Ezels, schapen of geiten, kippen, en misschien een koppel varkens. Zou het sneu vinden om daar nog een paard bij te zetten :)

Waarom een oneven aantal konijen? Ik zal de site doorspitten. Hebben jullie twee konijnen en 2 katten samen in huis? Hoe werkt dat dan?

@Snoompje, ik ben ook heel benieuwd naar fretten. Ga er eerst wat meer over lezen, hoe het bijvoorbeeld zit met overdag alleen zitten. Ze doen me nu een beetje denken aan katten en katten zijn meestal niet veeleisend, met wat ze nodig hebben. Schone bak, natje, droogje, borstel af en toe, veel liefde. Maar hoe zit het als je ze overdag alleen laat, vijf dagen in de week?

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:24

De konijnenasielen zitten ook vaak vol hoor! Konijnen worden denk ik wel sneller in het 'wild' gedumpt dan een kat of een hond. Maar konijnen kunnen ook niet in het wild overleven, maar veel mensen weten dit niet.
Een konijnenkoppeltje kan erg leuk zijn. Als je de ruimte hebt denk dan ook eens aan Franse Hangoren of Vlaamse reuzen, hebben al snel het formaat van een kat!
Als konijnen een vriendje hebben kunnen ze zich ook prima zelf vermaken. Als hun hok maar schoon wordt gemaakt en ze hun voer krijgen. Wij hebben juist om die reden voor konijnen gekozen. En ook erg leuk om naar te kijken als ze aan het spelen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:27

Als je op http://www.dierenasiels.nl kijkt kom je alle asiels over heel NL tegen, ook de asiels die overige dieren (dus geen honden of katten) hebben. Of naast honden en katten ook de overige dieren heeft ;)

Succes met het vinden van het ideale dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:30

Fretjes moet je juist met honden vergelijken hoorde ik. Heb er ook lang over gedacht er een paar te nemen, maar toch niet gedaan wegens tijdgebrek enzo.
En ja, katten hebben ook aandacht nodig (logisch) maar zijn niet zo afhankelijk als bijv. een hond.

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:36

de katten zitten over het algemeen binnen en de konijnen hebben hun ren buiten. De katten gaan wel eens het ren in om te zonnen of het hok in om te slapen als er dan een konijn aan komt schrikken ze zich dood.
de beste combinatie bij konijnen is een gecastreerd mannetje en een vrouwtje, als je er meer wilt dan 2 (neem er dan ook minstens 2 het zijn groeps dieren alleen is het gewoon zielig en woorden ze vaak minder oud) dan moeten er meer mannetjes zijn dan vrouwtje om ruzie te voorkomen. maar kijk die link maar ff door ;)
ik heet daar love-my-rabbits

@snoopje : daar heb je gelijk in dat ze minder afhankelijk zijn dan een hond :D

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 14:44

Ik lees idd dat fretten veel aandacht nodig hebben, maar ook dat ze overdag veel slapen. Dat is wel ideaal als je overdag werkt, kunnen ze als iemand thuis komt uit het hok. Lees ook dat ze een bepaalde geur hebben? Stinkt?

En natuurlijk hebben dieren aandacht nodig en wij hebben veel aandacht te geven. Alleen moet er ook brood op de plank :)

@Kurida1: We nemen zeker meer, ben me er bewust van dat het groepsdieren zijn. Ik ben ook heel benieuwd naar de ren van de konijnen. Zal de link door kijken, wil zoveel mogelijk mezelf voorbereiden voordat we de definitieve keuze maken.

En katten zijn idd minder afhankelijk dan een hond, daarom wil ik ook zeker geen hond. De hond die wij thuis hebben een appenzeller, is zo gericht op zijn baas, mijn zusje, dat als ze van huis is, hij down is. Ookal is mijn moeder altijd thuis. Wil dat een hond niet aandoen om dan een hele dag alleen te zitten.

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:47

het is goed dat je je goed inleest over de dieren die je eventueel wil +:)+