Ik kan zo niet zeggen of je met Braaf en Nee moet werken, of dat je moet clickeren, wat voor cursus je zou moeten volgen...... dat ligt heel erg aan de hond, en jouw gevoel voor timing.
Bij de ene hond moet je heel rustig blijven, en duidelijk, maar wel zacht. Bij de andere hond moet je soms wat harder inkomen, dat verschilt echt per hond.
Wat betreft de bench: als de hond geen sloper is, lijkt me een bench niet nodig, maar dat schrijf je zelf ook al, zie ik
Er veel mee doen is sowieso een goed plan, daarmee krijg je een hond die sociaal is en kalm, die niet snel nerveus wordt.
blokje schreef:Ik hoop niet afgekraakt te worden, Layka zoekt een nieuw huis en ik laat geen DC zitten omdat het misschien een moeilijke hond is.
Elke huis zoekende hond heeft recht op een tweede kans.
Dat laatste ben ik met je eens, maar niet elke hond is geschikt voor elke baas. Ik denk dat je goed moet luisteren naar je eigen gevoel, of het klikt met de hond, of je er wat mee kunt.....
Ik persoonlijk laat bepaalde honden echt zitten, ook al zoeken ze nog zo hard een nieuw huis, die honden heb ik geen goed gevoel bij, en dan doe ik het niet.
Wat ik altijd deed met opvoeden bij herplaatsers: gewoon beginnen. Inschatten wat het karakter is van de hond, en dan gewoon bezig.
Ik vind zelf een niet opgevoede hond wel het makkelijkst, die zijn ook niet verknald. Een verkeerd opgevoede hond is veel lastiger. Waar je rekening mee moet houden, denk ik, is dat Layka nu nog volop in de puberteit is, en dat kan lastig zijn (bananen in de oren). Een cursus is idd alleszins aan te bevelen, maar zoek dan wel een hondenschool waar ze met meer honden als alleen Labradors en Goldens ervaring hebben.
Verder is een verhuizing voor een hond best heel ingrijpend. Sommige honden worden er erg onzeker van, zeker als ze zo is als jij beschrijft.
Het beste werkt dan gelijk beginnen met je schema zoals je dat al in je hoofd hebt (wandelen, voeren, slapen, spelen). Bij mij zijn daar redelijk gezette tijden voor, die staan aardig vast. Een hond houdt van routine en vaste tijden. Ga niet afwachten, maar gewoon met haar aan het werk, doe net alsof ze al járen bij je woont, doe net alsof jij het allemaal wel weet, dan heeft ze steun aan jou. Ga haar dingen leren, speel met haar, knuffel haar, en ga gewoon bezig. Niet lopen trutten, niet afwachten, jij bent degene van wie ze steun en troost en regels en vastigheid krijgt, jij bent de roedelleider, stel je ook zo op. Dat werkt echt goed.
Als je nog meer vragen hebt, stel ze maar gewoon.