Opvoeding 2 jarige hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Opvoeding 2 jarige hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 18:55

Hallo Bokt!

Een aantal maanden geleden hebben mijn vriend en ik besloten een twee jarige Dogo Canario een nieuw thuis te geven.
De hond woont nu nog op een boerderij alleen de eigenaar zoekt een nieuw baasje voor haar.
Ik 'ken' deze hond al van pup af aan, haar moeder ken ik ook. Ik weet dat een DC geen makkelijk en veel voorkomend ras is.
Maar toch wil ik de hond de kans geven.

Ze heet Layka en is een Fawn qua kleur type. Een lief, leuk en vooral waaks teefje.
Over 3 a 4 weken trekt ze bij ons in.

Maar binnenkort komt ze 'thuis' dat arme dier zal enorm moeten wennen van een boeren erf naar een tweeonderéén kap huis in de bouw. Wel een grote tuin en tegen over ons huis een natuur gebied.

Maar mevrouw komt straks en kent niet echt veel manieren, ze kan inmiddels aan de riem lopen en een halsband om hebben, zit en af kan ze ook en ze luistert ook al aardig. Maar nu de grote vraag.

Layka blaft aardig wat, al heb ik het gevoel dat ze opgefokt wordt door de hond waar ze mee samen woont. Ik vindt blaffen geen probleem maar niet continu en niet tegen alles. Ook wil ik haar niet te vrij laten. Dus direct duidelijk zijn wat wel en niet kan... Maar hoe moet ik het aan pakken?!? Zal ik de klikker aan leren (hier heb ik in de dierentuinen al eens mee gewerkt) of zal ik gewoon met Braaf en Nee werken?

Alle tips zijn van harte welkom!

Layka is trouwens een gevoelige hondje, ik moet niet opeens op der afspringen want dat vindt ze eng. Ik hoef niet streng NEE te roepen want dan vind mevrouw het ook eng. (ze word overigens niet slecht behandeld waar ze nu woont)

En als ze straks bij ons thuis is moet ik der dan gewoon lekker laten los lopen en geen aandacht schenken?

Even over mij: Zelf werk ik met dieren heb al eens een Griekse straat hond opgevoed en heb in duitsland in een dierentuin trainingen gedaan en cursussen gegeven. Ik weet dus wel wat van trainen af. Alleen naast een Cavalier king charles heb ik nog nooit zelf een hond gehad. Ik woon daar straks samen met mijn vriend hij is thuis niet opgeroeid met honden. Wel hebben veel van hun familie een hond.

Het is trouwens de bedoeling dat Layka vooral in de tuin leeft (niet dat ze verder niet mag komen maar ik verwacht dat ze als erf hond niet in huis opgesloten wil worden) we hebben een bench gekocht voor 's nachts. En, als ze niets sloopt, heeft ze 's nachts de bijkeuken tot haar beschikking. De buiten deur zal altijd (ligt ook aan het weer) open voor der zijn zodat ze van de bijkeuken naar buiten kan en andersom. Ik ben van plan om veel met der op pad te gaan, want ik wil geen hond die zielig achter in de tuin zit of in de huiskamer. Bos, strand en spelen is toch wel het doel.

Er mogen ook direct wel tips komen over los laten lopen later. Eerst hou ik der veilig aan de lijn, ik weet namelijk niet wat der reactie is tegenover andere honden.

Nou ja, alles over het opvoeden van een 2 jarige is ontzettend welkom.
Ik hoop niet afgekraakt te worden, Layka zoekt een nieuw huis en ik laat geen DC zitten omdat het misschien een moeilijke hond is.
Elke huis zoekende hond heeft recht op een tweede kans.

Liefs ons

Anoniem

Re: Opvoeding 2 jarige hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:13

Ik zou toch een curus adviseren.....Beide geen verstand van dat soort honden, een hond die van heel ruim en groot zonder strakke regels naar een klein huisje gaat, bench en strengere regels (Die normaal zijn voor een huishond) zal je tegen zaken aan gaan lopen die voor grote problemen kunnen zorgen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 19:51

Chiqa we willen sowieso naar een soort van pupy cursus voor volwassen honden. Alleen wil ik eerst dat ze me goed vertrouwd voor ik haar wéér in een nieuwe omgeving drop. En dan zou ik ook eerst privé cursus willen anders moet ze ook nog eens direct met allemaal andere dieren.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:30

Juist cursus is onwijs goed voor het vertrouwen van de hond in zijn baas! Zeker een aanrader dus, want ik denk net als chiqa, dat dit ook de hele andere kant op kan gaan..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:36

Is ze een bench gewend? Dat wordt nl. ook een heel probleem vermoed ik. Op die leeftijd nog in een bench opgesloten te worden.

Die tweede kans betekent dus een hele beknotting voor het dier. Hoop dat het zich zal kunnen aanpassen.

Had als ik jou was vooraf geinformeerd bij deskundigen. En inderdaad een cursus nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:17

Ik kan zo niet zeggen of je met Braaf en Nee moet werken, of dat je moet clickeren, wat voor cursus je zou moeten volgen...... dat ligt heel erg aan de hond, en jouw gevoel voor timing.
Bij de ene hond moet je heel rustig blijven, en duidelijk, maar wel zacht. Bij de andere hond moet je soms wat harder inkomen, dat verschilt echt per hond.

Wat betreft de bench: als de hond geen sloper is, lijkt me een bench niet nodig, maar dat schrijf je zelf ook al, zie ik :D
Er veel mee doen is sowieso een goed plan, daarmee krijg je een hond die sociaal is en kalm, die niet snel nerveus wordt.
blokje schreef:
Ik hoop niet afgekraakt te worden, Layka zoekt een nieuw huis en ik laat geen DC zitten omdat het misschien een moeilijke hond is.
Elke huis zoekende hond heeft recht op een tweede kans.

Dat laatste ben ik met je eens, maar niet elke hond is geschikt voor elke baas. Ik denk dat je goed moet luisteren naar je eigen gevoel, of het klikt met de hond, of je er wat mee kunt.....
Ik persoonlijk laat bepaalde honden echt zitten, ook al zoeken ze nog zo hard een nieuw huis, die honden heb ik geen goed gevoel bij, en dan doe ik het niet.

Wat ik altijd deed met opvoeden bij herplaatsers: gewoon beginnen. Inschatten wat het karakter is van de hond, en dan gewoon bezig.
Ik vind zelf een niet opgevoede hond wel het makkelijkst, die zijn ook niet verknald. Een verkeerd opgevoede hond is veel lastiger. Waar je rekening mee moet houden, denk ik, is dat Layka nu nog volop in de puberteit is, en dat kan lastig zijn (bananen in de oren). Een cursus is idd alleszins aan te bevelen, maar zoek dan wel een hondenschool waar ze met meer honden als alleen Labradors en Goldens ervaring hebben.

Verder is een verhuizing voor een hond best heel ingrijpend. Sommige honden worden er erg onzeker van, zeker als ze zo is als jij beschrijft.
Het beste werkt dan gelijk beginnen met je schema zoals je dat al in je hoofd hebt (wandelen, voeren, slapen, spelen). Bij mij zijn daar redelijk gezette tijden voor, die staan aardig vast. Een hond houdt van routine en vaste tijden. Ga niet afwachten, maar gewoon met haar aan het werk, doe net alsof ze al járen bij je woont, doe net alsof jij het allemaal wel weet, dan heeft ze steun aan jou. Ga haar dingen leren, speel met haar, knuffel haar, en ga gewoon bezig. Niet lopen trutten, niet afwachten, jij bent degene van wie ze steun en troost en regels en vastigheid krijgt, jij bent de roedelleider, stel je ook zo op. Dat werkt echt goed.

Als je nog meer vragen hebt, stel ze maar gewoon.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 17:29

Heej bedankt voor alle antwoorden. Ga zo direct ff opzoek naar een hondenschool in de buurt. Waarom ik dat nog gedaan heb? Ik woon nu zo'n 150 km van me nieuwe huis en ben er alleen op zaterdag. Ik heb daar dom weg de tijd nog niet voor gehad.

Over die routine had ik idd gelezen. Direct vaste tijden eten, wandelen etc. Dat was ik eigenlijk ook van plan.

Over de bench, nee Layka is dat niet gewend. Maar ik ga haar positief een bench aanleren dus met eventueel de klikker niet direct er inproppen. Eigenlijk wou ik dat al lang gedaan hebben op de boerderij. Alleen door mijn stage met paarden ben ik nu niet na mijn werk welkom op de boerderij omdat ze daar veulens hebben en in onze omgeving nu droes heerst. Het is trouwens niet dat Layka perse over 4 weken moet komen dat kan ook over 8 weken of langer. Eerst moet alles goed geregeld zijn.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 18:06

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:55

Curcus ;)
Ik heb ervaring met alle soorten hondjes.
Mee opgegroeid. En weet wat ik moet doen :D
Ik heb een eigen hond gehad genaamd Faith!
En het is een Amerikaanse Bull.
Ze is nu bijna 2 en al bijna 2 jaar in me leven.
Ik heb er op curcus mee gezeten. Want zij blaften ook altijd.
DUs ik zeg wel curcus hoor

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:56

Ik zit ook bij een honden dressuur club.
Elke club is anders. Het is geen echte dressuur.
maar voor de shows. En hondtrainingen.
je kan der ook een x langs gaan;) En info vragen!

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:18

Ik hoorde ooit de uitspraak ; Als je je hond kan laten blaffen, op commando, dan kan je 'm ook stil laten zijn.

Nu werkt dit bij ons hondje niet, dit ras is een blafferig ras, op commando blaft ze, en zonder ook, maar op 'stil' doet ze het goed. Dan gaat ze binnenmonds blaffen xD.

Misschien het proberen waard :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:42

Wij namen een 3 jarige collie reu over van een ouder echtpaar. De hond woonde op een boerderij, mocht buiten lopen over het erf en hoefde niks. wegens ziekte moest de hond weg. naar ons, wij hadden een collie-teefje. En wij wonen in de stad, 2-onder-1-kap. Dus nu moest de hond leren luisteren. In het begin kon je uren wandelen en hij plaste vervolgens in de tuin. als je iemand tegen kwam was hij erg blij, want hij had het idee dat iedereen daar liep voor zijn plezier. Op de boerderij kwamen tenslotte alleen mensen als ze daar moesten zijn. Hij had het niet zo op fietsen en brommers. Ja die kwamen langs de boerderij gereden over het zandpad en hij kon niets. Hij heeft ongeveer een jaar nodig gehad om zich aan te passen. Hij heeft tijden gehad dat hij erg lastig was. Ging 's avonds voor de kamer deur liggen zodat ik niet naar mijn bed kon. Bleef ik een extra uur TV kijken totdat hij inde mand ging liggen. Op een gegeven moment was ik het zat en toen ben ik boos geworden. Daarna was het over. In het begin had hij het echt nodig dat we hem stevig aanpakten omdat hij erg dominant was/werd. ik heb wel gezegd dat ik dit nooit meer doe. We hebben geen cursus gevolgd omdat hij ook best bang was. We waren bang dat hij daar alleen maar angstiger van werd. Uiteindelijk is het wel een leuke hond geworden, maar hij bleef een gebruiksaanwijzing houden. Borstelen kon alleen als hij een goede dag had, anders werd het ruzie.Of met hulp van iemand die hem afleidde met stukjes kaas. Da was een drama, heeft regelmatig hapje DA genomen.
Ik denk dat je moet afwachten hoe de hond zich gedraagt bij jullie thuis. Hopelijk blaft hij dan niet zo erg. een beetje opvoeding zal je erg toch in moeten stoppen omdat iedereen zijn eigen regels heeft.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 00:32

slimmerik schreef:
Had als ik jou was vooraf geinformeerd bij deskundigen. En inderdaad een cursus nemen.

Ik vind juist dat TS op een heel verantwoorde en doordachte wijze de keuze gemaakt heeft. Ja, het kan misgaan omdat TS minder ervaring met honden heeft. Maar ze staat toch juist open voor hulp? En ze heeft een behoorlijke ervaring met het trainen van dieren...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 11:15

Ik lees eigenlijk nu pas al jullie informatie.

De hond komt waarschijnlijk iets later dit omdat het huis nog niet klaar is om een hond op te vangen. Dat geeft mij de tijd nog meer in te lezen over het ras (heb al 100 sites gelezen en heb contact met een fokker in België).

De cursus wordt zeker weten gedaan maar bij welke hondenschool weet ik nog niet. We gaan als we daar wonen dus over 1,5 week even informeren en langs. Ik wil wel een fijn persoon waar ik zelf ook goed mee kan. Dan willen we eerst 10 lessen puppy cursus doen + examen. Als Layka er plezier in heeft en wij ook willen we ook gehoorzaamheid A & B doen.

Ik kan met mijn vragen ook bij mijn diertraining docent terecht. Hij heeft zelf een rottweiler en staat open voor vragen. Van hem heb ik ook trainingslessen en cursussen gehad.

Tips zijn nog steeds meer dan welkom! Groetjes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:23

poeh.......... een hond in huis nemen die twee jaar op een boerderij heeft gewoont........... en dat in een gewoon huis??????? en dan ook al niet het meest makkelijke ras............

je haalt je nogal wat op je nek meis!!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 11:04

Als jullie graag op de hoogte willen blijven van Layka kun je ons volgen in het volgende topic:

[BB] Ze is er :D

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:08

Ik weet niet precies waar je woont maar let vooral goed op naar welke hondenschool je gaat! Ik heb 4 hondenscholen bezocht en maar bij 1 had ik een prettig gevoel. Dus wees daar wel zorgvuldig in met uitzoeken.
Verder heel veel succes met je hond, ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen voor jullie :-)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 11:14

Hoop ik ook (A)

We hebben er 3 uit gekozen ga ze alle 3 langs.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:01

Aangezien er inmiddels een vervolg topic is, gaat deze op slot.