Agressieve vis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sanneee_

Agressieve vis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 07:07

Goedemorgen!

Sinds hemelvaart ongeveer hebben wij 2 vissen. 1 daarvan hebben we al langer(de grootste van de 2)en die leefde hiervoor in een vijver.
Gisteravond was de kleine vis de hele tijd achter de grote aan het aanzwemmen, maar we dachten we kijken het nog even aan.
Nu vanochtend wilde ik ze gaan voeren maar die kleine vis was nog steeds achter de grote aan het aanzwemmen. In de kom lagen ook allemaal witte dingetjes die verdacht veel op schubben leken.
Nu heb ik de kleine vis eruit gehaald en in een andere kom nu en die is redelijk rustig.
De grote vis is helemaal gestresst en daar heb ik nu even een theedoek overheen gelegd.
Weet iemand hoe dit komt, dat die kleine vis er zo achteraanzwemt?
Het zijn allebei goudvissen.
Iemand hier en oplossing voor?

Alvast bedankt!

Pluttersput

Re: Agressieve vis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:43

Kunnen man en vrouw zijn, dat het mannetje gewoon fel op je vrouw reageert. Is je bak groot genoeg?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:28

Goudvissen horen sowieso niet in een kom. Misschien dat ze daardoor gestresst raken en dit op elkaar uitleven?
Je kunt een vis ook niet zomaar in een andere kom doen, of had je die eerst 2 weken in laten draaien? Al vraag ik me af of er in een kom iets in te draaien valt...
Mijn advies: of koop een groot genoeg aquarium voor je vissen, en dan denk je al snel aan zo'n 80 cm - 120 cm lang. Of zet ze weer terug in die vijver.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:29

Wat voor vissen zijn het?
Hoe groot zijn de vissen?
Hoe groot is het aquarium?
Wat heb je allemaal aan inrichting?
Hoelang heb je de bak in laten draaien?
Wat zijn je waterwaardes?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:41

Het zijn goudvissen, dat staat in de post van TS.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:43

Oh, dan heb k daar overheen gelezen. Dan slaan we vraag 1 over en daan we door met 2 t/m 6 ;)

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:15

Pluttersput schreef:
Kunnen man en vrouw zijn, dat het mannetje gewoon fel op je vrouw reageert. Is je bak groot genoeg?

Kun je ergens aan goudvissen zien of het een mannetje of vrouwtje is?
Ik weet niet of de bak groot genoeg is, in de winkel vertelden ze ons van wel. Maar toen hebben ze de andere vis niet gezien, maar we hebben wel gezegd dat de grote vis erbij zou komen en dat deze groter zou zijn.

_Tara_ schreef:
Goudvissen horen sowieso niet in een kom. Misschien dat ze daardoor gestresst raken en dit op elkaar uitleven?
Je kunt een vis ook niet zomaar in een andere kom doen, of had je die eerst 2 weken in laten draaien? Al vraag ik me af of er in een kom iets in te draaien valt...
Mijn advies: of koop een groot genoeg aquarium voor je vissen, en dan denk je al snel aan zo'n 80 cm - 120 cm lang. Of zet ze weer terug in die vijver.

Ik weet niet of de kom te klein is, maar hij is zeker geen 80-120 cm.
Ik zou de vissen zelf ook het liefst in een vijver zien. Maar we zijn verhuisd en in ons nieuwe huis hebben we geen vijver meer.. Maar de vis die we al hadden, was van mijn vader. Dus we wilden hem echt heel graag meenemen.

Vjestagirl schreef:
Wat voor vissen zijn het? goudvissen dus.
Hoe groot zijn de vissen? Ik schat de kleine vis zo'n 6/7 cm en de grote vis zo'n 7/8 cm.
Hoe groot is het aquarium? Ik schat tussen de 30 en 35 cm lang. Breedte durf ik zo niet te zeggen. Het is niet echt een kom, hij is rechthoekig in de breedte, dus niet rond.
Wat heb je allemaal aan inrichting? Niet zoveel, er ligt een onderlaag met steentjes in en nog een klein beeldje. Er zit ook een echt(dus niet plastic) waterplantje in.
Hoelang heb je de bak in laten draaien? Wat bedoel je hier precies mee? :o
Wat zijn je waterwaardes? Ik weet het niet, volgens mij gewoon kraanwater met volgens mij een paar druppels speciaal spul erin wat de PH waarde goed maakt(maar dat weet ik niet zeker).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:21

Je zult echt een groter aquarium moeten gaan kopen voor je goudvissen... Reken uiteindelijk dus zeker maar op een aquarium van 1.20. In een kom zullen ze 't niet lang uithouden. Echte plantjes hebben ze sowieso ook nodig, net als een zandbodem. Goudvissen grondelen namelijk graag en dat gaat met steentjes een stuk minder makkelijk dan met zand.
Je weet niet wat een bak indraaien is maar je hebt wel vissen? Heb je je wel ingelezen dan? := Indraaien betekent dat je je aquarium eerst 2 tot 3 weken zonder vis, wel alle overige spullen erin, laat staan. Zodat de juiste bacteriecultuur zich kan vormen en de nitrietpiek voorbij is wanneer je je vissen erin doet.
Meet je de PH waarde wel dan? Wie weet is 'ie wel gewoon goed maar gooi jij er druppels bij die 't juist fout maken...

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:34

Ik ga aan mijn moeder vragen of het mogelijk is om een grotere kom te kopen.
Misschien is zand ook een goed idee, wat voor zand kan ik het beste gebruiken?
Nee, we meten de PH waarde niet.. Maar wat is de ideale PH waarde voor een vissenkom? Ik zal eens een PH meter kopen.
Ik weet nu trouwens dat we er geen druppels van dat PH waarde spul in hebben gedaan.
indraaien, nee daar heb ik niks over gehoord... Maar nu is dit al gebeurd.. kan ik hier nog iets aan doen?

Ik zie nu echt dat er heel wat dingen veranderd zullen moeten worden..
Maar waarom vertonen ze nu pas dit gedrag?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:38

Grotere kom schiet je niks mee op... Je zult echt een aquarium moeten kopen met een sterk filter.
Kwa zand, metselzand van de gamma werkt prima. Moet je het wel goed uitspoelen vantevoren anders stoft heel je aquarium en zie je je vissen nog niet :P
De ideale PH waarde voor een goudvis, zou je even moeten googlen, dat weet ik zo niet uit m'n hoofd.
Indraaien is toch echt essentieel... Je hebt geluk dat je vissen nog leven := Je kunt er nu niks meer aan doen. Behalve dus een aquarium kopen met planten, zand en een sterk filter.
Lees anders ook dit topic even door: [BB] De waarheid over goudvissen Staan heel veel goede tips in.
Waarom ze dit nu pas vertonen, dat is heel lastig te zeggen. Misschien dat ze beetje bij beetje meer stress kregen en nu alles eruit gooien? Ik heb echt geen idee :=

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:43

Okee, heel erg bedankt voor de tips!
Ik ga alles zo snel mogelijk met mijn moeder overleggen. :)
Ik heb nu echt al heel wat meer duidelijkheid.

Ik heb nu antwoord op mijn vragen, dus er kan een slotje op. :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:45

Misschien rijzen er dadelijk weer nieuwe vragen op als je verder gaat inlezen ;)
Het allerbeste voor een goudvis blijft nog altijd, in een grote vijver.

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:49

Okee, hihi ja dan kan het nog wel even open blijven. :)
Ja ik weet het, maar hier is gewoon geen vijver en die gaat er denk ik ook niet komen.
Maar we wilden de grote vis zo graag meenemen, omdat hij van mijn vader was.mijn vader leeft niet meer..