Serieus probleem met mijn katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Serieus probleem met mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 04:41

Ik heb 3 katten, so far so good. Ze kunnen goed met elkaar door een deur (2 zijn broer en zus, beide 13 jaar oud. De andere is een "jonkie" van 3).

Nou moet ons jonkie op dieetvoer, als hij daar ook maar 1 dag vanaf is krijgt ie blaasgruis en kunnen we acuut naar de dierenarts. Dat voer helpt hem geweldig.

Maar, en dat is het grote probleem, mijn oudere jeweetwelkater blijkt dus niet tegen dat dieetvoer te kunnen. De dierenarts had van te voren gezegd dat het geen probleem zou geven als de andere 2 dat spul ook zouden eten. Inmiddels ben ik erachter, en dat heeft de DA bevestigd, dat het dieetspul niet goed is voor mijn oudere jeweetwelkater. Sinds ze dat spul krijgen is mijn oude kater gruwelijk afgevallen, en het was al nooit veel kat. Hij is zowiezo klein, altijd geweest, zit ook in zijn afstamming. Zijn volle zus (zelfde nest) is de kleinste volwassen poes die ik ken, en de moeder was ook een ukkie van formaat.

Maargoed, mijn lieve katertje weegt nu minder dan 2 kilo, volgens de DA is voor hem tusssen de 2,5 en 3 kilo goed. Hij is jaren constant geweest rond de 2,4/ 2,5 kilo (ook mager, ik weet het, maar we krijgen er gewoon geen gram aan). En sinds ze dat dieetvoer krijgen is ie dus meer dan een halve kilo kwijt geraakt en is nu niets meer dan een velletje met botten.

Het grote probleem is dus dat de een op dieetvoer moet, anders word ie meteen ziek. En de ander daar dus absoluut niet tegen kan. Ze zijn allemaal gewend dat er de hele dag brokjes staan en gecontroleerd voeren op vaste tijden ga ik niet trekken, dan word ik letterlijk gek van het gejengel en de buren ook. We zitten in een huurwoning, dus durf dat niet op de spits te drijven.

Heeft iemand mischien een creatieve oplossing waarbij de jonge jeweetwelkater netjes zijn dieetvoer krijgt, en de oudere jeweetwelkater zijn eigen, normale voer krijgt? De poes vormt geen probleem, die kan het beide goed hebben. Zo oud zijn ze nog niet (13) en ik wil ze geen van allen kwijt. Ze zijn allemaal op hun manier heel erg belangrijk voor me. Ik weet best dat ik ooit afscheid van ze moet nemen, maar nu vind ik nog veel te vroeg.

De oudere kater lijkt geen pijn te hebben. Hij is speels, alert en vrolijk. Zijn vacht laat wel zien dat ie ouder word, maar glimt wel mooi.

Oja, het is geen optie een van de katten uit huis te plaatsen. De twee oudjes heb ik sinds ik op mezelf woon en die horen gewoon bij mij en die hangen ook zo aan mij dat die waarschijnlijk wegkwijnen in een ander huis, de jongste heeft een uniek karakter (positief, er zit geen kwaad in) en is echt het maatje van mijn vriend, die gaat ook zeker nooit weg.

Heeft iemand een creatieve (en liefst niet te dure of in ons huis onhaalbare) oplossing voor dit probleem? Het zit me goed dwars! Het voelt echt heel rot dat je je ene kat aan het redden bent door hem dat voer te geven en ondertussen de ander zo'n beetje aan het vermoorden bent!

Ik zit zelf te denken aan het dieetvoer in een soort grote kast te plaatsen met een radiobestuurd bandje (zo'n kattenluik) zodat alleen de jonge kat erbij kan, of juist het voer voor de oudjes in zo'n kast te plaatsen. Maar nu nog zo'n kast maken.

Ik sta open voor elk advies behalve het wegdoen van een van de katten.

kimmie88

Re: Serieus probleem met mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 05:49

Inderdaad je laatste idee klink goed. Er zijn van die kattenluikjes die open gaan op het bandje om de nek van de kat.

Verder geloof ik je meteen dat je in een lastige situatie zit en wil je ook veel succes wensen

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 06:42

Ik weet niet of je een bijkeuken hebt waar je zo'n speciaal kattenluikje in de deur zou kunnen zetten? Dan zou je dat als voerplaats kunnen maken.

Blijft evengoed moeilijk. Mijn schoonzusje heeft hetzelfde probleem. Maar die voert wel gewoon op vaste tijden. Jammer dat het bij jou niet kan (misschien langzaam minderen en uiteindelijk naar vaste tijden voeren?).

Heel veel succes in ieder geval :(:)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 06:50

Wat misschien wel helpt, is toch op vaste tijden voeren en ieder een eigen plaats geven waar ze hun eten op kunnen eten. Alleen moet je de tijden flexibel houden, dus wanneer het jou uitkomt. Anders kun je inderdaad last krijgen van gejengel. Ik voer ook op vaste tijden, dus 's ochtends wanneer ik opsta en 's avonds wanneer het mij uitkomt (de ene keer om 6 uur, de andere keer om half twee in de nacht). Denk eerlijk gezegd dat je weinig keus hebt.

In ieder geval veel succes!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 06:52

ik zou toch proberen om s'ochtends en s'avonds te gaan voeren..hoeft niet precies op vaste tijden..als ze dat emaal door hebben zullen ze ook niet meer zo miaauwen.
dan kan je de katten op verschillende plaatsen laten eten en heb je er controle over.

zo heb ik het ook gedaan toen er 1 van ons ziek was,ik had het voordeel dat ik altijd s'ochtends en s'avonds voer,maar ze wennen er wel aan..
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 06:55

Dieet voer aan een gezonde kat geven is verschrikkelijk slecht, het aangepast fosofor gehalte kan de botten schade aanrichten en de eiwitten zorgen voor een spierafbraak.
Snap niet dat een DA dit adviseert, ik zou ze als ik jou was gewoon apart voeren.
Ik heb hier drie katten, alledrie eten ze wat anders.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 06:56

Ik had hetzelfde probleem met mijn twee Perzische theemutsen, de een mocht het voer van de ander absoluut niet eten. Gelukkig voor mij was één van de katten te lam om hoog te springen (behalve op de bank en andere zachte plekjes) en vond de ander dat juist heel erg leuk, dus voor hem heb ik toen zijn bakje met brokjes wat hoger geplaatst, voor mij was het probleem toen meteen opgelost.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:11

Citaat:
Ik zit zelf te denken aan het dieetvoer in een soort grote kast te plaatsen met een radiobestuurd bandje (zo'n kattenluik) zodat alleen de jonge kat erbij kan, of juist het voer voor de oudjes in zo'n kast te plaatsen. Maar nu nog zo'n kast maken.

Je moet natuurlijk beide voersoorten opsluiten.
Kan je niet een soort bench/konijnenhok of wat dan ook in tweeen delen met twee selectieve ingangen?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:07

Ik hou dit eventjes in de gaten. Ik ga namelijk binnenkort met hetzelfde probleem zitten. De 15-jarige kater hiero zit op een blaasgruisdieet en de ander zijn we achter gekomen dat zijn nieren niet helemaal geweldig meer werken en die kan dus binnenkort aan het nierdieet. Die van mij zijn ook gewend dat er altijd voer staat.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:31

Ik heb sinds kort hetzelfde probleem, alleen krijgen mijn katten op specifieke tijdstippen voer zodat ik de ene kat op de gang kan zetten met de deur dicht en de andere kat in de eetkamer.

Een apparaat met een halsbandje kan werken maar dan heb je wel 2 apparaten nodig en de prijzen kunnen flink oplopen.
Daarnaast zou ik de apparaten dan niet bij elkaar in de buurt leggen omdat ze anders misschien met elkaar mee kunnen eten en dit ook niet de bedoeling is.
Een andere optie is om ze op 2 tijdstippen eten te geven en de tijdstippen flexibel te laten.
Het zal een kwestie van wennen zijn voor de katten dat ze niet non-stop de mogelijkheid hebben om te eten, maar het kan wel een optie zijn.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:37

De oudere kater zijn normale voer bijvoeren wanneer je de mogelijkheid hebt en het dieetvoer wel de hele dag laten staan misschien een optie?

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:41

Overstappen op rauw vlees (bijvoorbeeld Carnibest). Dan heb je met geen enkele allergie of ziekte meer een probleem. Voor meer uitleg kan ik het boekje "Voer voor Carnivoren" van Tannetje Koning van harte aanbevelen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:42

renee16 schreef:
De oudere kater zijn normale voer bijvoeren wanneer je de mogelijkheid hebt en het dieetvoer wel de hele dag laten staan misschien een optie?

Dat lijkt me niet handig aangezien de oudere kat niet tegen de dieetvoer kan en het waarschijnlijk wel gaat opeten als het er open en bloot ligt.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:46

Ik heb ook een kater die dieetvoer krijgt..
Wat ik doe is op vaste tijden 2xpd voeren, de ene kater in de bench ( hij slaapt daar, anders raakt hij in paniek) en de andere kater in de keuken. Als ze weglopen of het eten is op, dan gaan de bakjes weg.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 18:00

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het zelf ga trekken om ze niet onbeperkt eten te geven. Meneertje de oude kan ongelooflijk jengelen en zeuren als het tijd is voor het natvoer, als ie dan ook nog eens niet bij z'n droogvoer kan wat al 13 jaar de hele dag door beschikbaar is vrees ik voor mijn eigen geduld. Aan het natvoer is niets veranderd, ons jonkie eet dat zowiezo amper dus dat kan ik gerust neerzetten.

Wel heb ik besloten dat ik zijn droogvoer op mijn kamer zet. Daar zit ie graag (lekker bij mij op schoot te lummelen), en kan ie dan ook gewoon gecontroleerd eten.

Chiqa, ik heb specifiek gevraagd voor spul wat ze allemaal mogen hebben en ook op de verpakking staat dat het geschikt is voor alle katten. De DA zei wel dat er individuele katten zijn die er niet goed tegen kunnen, net zoals er katten zijn die alleen maar tegen bepaalde merken kunnen.

Ik denk dat het op zich best kan het dieetvoer gewoon te laten staan, onze oude rooie vind het niet echt lekker, dus als ie een alternatief heeft laat ie dat niet staan.

En anders is het gewoon voer neerzetten wanneer wij thuis zijn. Kunnen we er ook een oog op houden. Ik neem niet aan dat ie meteen doodgaat als ie een verkeerd brokje opeet, net zoals de ander niet meteen doodgaat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 02:27

Op vaste tijden eten geven ipv de hele dag door hebben staan, kwestie van wennen voor de katten. Wij gaven onze katten onbeperkt brok (stond de hele dag en we vulden het constant bij), tegenwoordig krijgen ze enkel voor de nacht en hebben geen last van zeurende katten (weten dat ze eten krijgen als we naar boven lopen 's avonds).