Ik zit al een tijdje over dit 'probleem' te piekeren, en ik dacht nu; laat ik het eens op bokt zetten. Wie weet krijg ik heel goed advies!
Het gaat om een vrouwtjes-konijn van inmiddels 4,5 jaar, die nu al ruim 5 weken bezig is met het bouwen van een nestje.
Nu weet ik dat nesteldrang niet zo heel raar is bij vrouwtjes konijnen, maar ze heeft het in al die jaren hiervoor zelden gehad. Weleens af en toe een paar dagen, maar dan was het weer over. Nu is ze dus al ruim 5 weken bezig!
We hebben een erg groot hok, 2 meter lang, iets minder dan 1 meter diep en ongeveer 1 meter 40 hoog. Het bovenste gedeelte is gewoon 'hok' met aan beide kanten een nachthok. Ze kunnen via twee trappetjes naar beneden, en hebben een hele onderverdieping op de stenen. Ruimte zat dus

Ze duwt nu AL het stro en zaagsel in het linkernachthok. Het zit echt al prop-vol. De rest van het hok is dan dus nagenoeg leeg, met als gevolg dat al het plas ook niet meer opgenomen wordt door het zaagsel.
Ook al het hooi verdwijnt binnen een mum van tijd in d'r holletje.
Nu heb ik al eens geprobeerd om haar hele holletje weg te halen, omdat dit de vorige keren ook altijd hielp. Helaas, ze begon net zo hard weer opnieuw. Zelfs haar vriendje (gecastreerd mannetje) is het nu zat, hij probeert al het stro er nu steeds weer uit te halen

Maar, zijn er nog meer dingen die ik hier aan kan doen?
Ik snap dat steriliseren een optie is, maar aangezien ze dit gedrag nooit eerder heeft vertoond en ze al 4,5 jaar is vind ik dit een te groot risico.
Ze heeft dus een vriendje, een groot ruim hok met ruime bodembedekking (als ze 't niet weghaalt teminste..), 2x per dag een flinke lading duits-kruidenhooi, 2x per dag een bakje voer en een speelballetje.
Ik ben erg benieuwd of jullie hier ervaringen mee, of advies voor hebben, want ik vind het toch wel erg zielig worden voor haar...
Je zal toch maar denken dat je kindjes krijgt, en er komt vervolgens weer niets...?