3 katten en ze kunnen niet met elkaar overweg. Wat nu ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sando

3 katten en ze kunnen niet met elkaar overweg. Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 16:23

Ik zit met een dilemma.

Ik heb sinds 4 jaar een Britse korthaar kater.
Mijn vriend heeft al 9 jaar, 2 europese korthaar katers (2 broertjes)
Nu wonen wij sinds een jaar samen en de katten kunnen niet samen.
Mijn Britse Korthaar is heel erg dominant en heerst ook in de straat. (andere katten vermijden ons huis met een omtrek van 10 meter. :D
Sinds de verhuizing van mijn vriend zitten zijn 2 katten op zolder.
Ze zien er heel gezond uit, vermaken zich prima, kunnen door het raam naar buiten (alleen het dak op)
Nu is het zo dat ik ook nog een Jack Russeltje heb waarmee mijn Britse korthaar heel leuk mee kan spelen.
Zij zijn vriendjes. En die andere katten hebben de hond wel gezien, maar schenken er weinig aandacht aan. (ook niet vijandig gelukkig)
Ik heb lang geprobeerd om de 2 katten aan iemand te geven, maar ik raak ze niet kwijt en eerlijk gezegd, wil ik dat ook niet. Ik zal ze nooit naar het asiel brengen, daar de kans bestaat dat ze uit elkaar gaan en het zijn zo`n ontzettend lieve beestjes.
Wat nu ? Ik vind het niks dat ze altijd maar boven zitten en ze verdienen meer aandacht.
Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Alvast bedankt voor het lezen.
Laatst bijgewerkt door Sando op 14-06-10 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Finstar1991

Re: 3 katten, 1 moet weg?? HELP !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:31

Zou je je verhaal iets duidelijker kunnen maken?
Wie van de katten moet nou weg?

HippoLogic

Re: 3 katten, 1 moet weg?? HELP !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:35

Het zijn zeker alle drie katers? Dat kan heel lastig (understatement!) worden om volwassen katers aan elkaar te laten wennen.

Hoe lang geleden zijn ze bij jullie gekomen?

Ik zou zeggen ga voor de 'eenling' een goed tehuis zoeken, dus de jouwe 'er uit'. Voor 1 kat is het gemakkelijker een nieuw thuis te vinden dan voor 2 die bij elkaar moeten blijven.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:38

De titelt hangt inderdaad niet echt samen met het verhaal :p
De 2 katten zitten als sinds het begin op zolder?
Heb je ze wel echt de kans gegeven om elkaar te leren kennen? Ik kan me herinneren dat het bij onze vorige katten ook een hele lange tijd heeft geduurd voor ze elkaar tolereerden. Gevechten e.d. horen er bij he.

Als je dit al wel hebt gedaan.. sja lastig.. ik kan moeilijk voor jou gaan beslissen welke kat(ten) er wegmoet(en).

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:39

voor 2 tegelijk is ook best een leuk huis te vinden.
alleen is dat wat je wil ?
je hebt ooit voor ze gekozen. en bent ooit blij met ze geweest.
dus ik zou er goed over na denken of je er wel 1 uit laat vliegen of dat je misshien je hal overgeeft aan de katten ?
zodat je ze toch nog even ziet als je naar bed gaat.

mijn moeder haar honden en katten gingen niet samen.
nu heeft mijn moeder de katten in de hal, en dat gaat prima :)

en lees in je verhaal dat je vriend zijn katten al 9 jaar heeft, en ze dus ook al jaar oud zijn, die zou ik persoonlijk niet meer weg doen
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 14-06-10 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:40

Hoelang heb je ze laten wennen aan mekaar?
Even een potje vechten kan geen kwaad hoor!

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 16:41

Finstar1991 schreef:
Zou je je verhaal iets duidelijker kunnen maken?
Wie van de katten moet nou weg?

ja, haha.. dat is het hem juist...
Of die 2 van mijn vriend (die ik dus echt NIET kwijtraak) Ik ben al een jaar bezig...
Internet, supermarkt, vrienden, kennissen.....
Of die van mij.... (het vriendje van de hond)

Ik zal de titel ff aanpassen....

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:42

Jenny21 schreef:

doen onze kattenook ng steeds na een jaar :j maar ze gaan ieder een eigen weg en als ze elkaar tegen komen is het even bingo, kan gebeuren :)

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:42

Heb je ze überhaupt aan elkaar laten wennen?
Zijn het katers?

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 16:43

Jenny21 schreef:

Niet zo heel lang. Ik vind het moeilijk dat mijn kat zijn stek moet gaan verdedigen tegen 2 andere katers.
En ik weet hoe dominant mijn kat is. Dat vechten kan ik een enkele keer aanzien, maar ik hoor van sommige dat dit weken kan duren.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:44

ik zal is voor je rond vragen.
ik heb er inmiddels al 6 rondlopen die mensen niet meer wilden.
dus kan ze er echt niet bij nemen ( mn schoonvader kilt me haha )

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:47

Wij hadden ook 3 katten, 1 eentje kwam ook gewoon niet meer binnen, was heel gestresst en kwaad. Kat 2 kon goed samen met kat 3. Toen hebben we de 3e kat (liefst beest maar eiste de boel een beetje op) aan mee tante gegeven.
Tja, toch maar of de 2 katten of de ene kat weg doen. Voor 2 katten moet toch wel een plekje voor te vinden zijn?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:48

eigenlijk denk ik dat je dit niet op kan lossen.
Ze hebben duidelijk hun eigen territorium en waarom zouden ze in hemelsnaam er vanaf stappen?
Wij hebben hier 8 katten(buiten voor het grootste gedeelte), en ze wonen gewoon allemaal ergens anders, soms wisselt het territorium, soms komen ze in het territorium van een andere kat(en dat gaat de ene keer wel goed, en de andere niet)

Heb je de 2 katers al op bokt gezet?
(en dan ook in je onderschrift e.d.?)

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 16:50

Ik krijg het niet voor elkaar, zelfs niemand op Bokt... :+
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=147&t=1151718
Ben al een jaar bezig... nou ja, iets korter, ben al maand of 3 geleden gestopt met zoeken.
Even voor de duidelijkheid...
De dominante Britse Korthaar is van mij, ik heb hem 4 jaar.
De 2 broertjes zijn van mijn vriend en hij heeft ze 9 jaar.
Zoals in de advertentie staat... Dieetvoer.... Ze eten beide al een half jaar geen dieetvoer meer.
Nergens last van. En ze zien er beter en happier uit dan toen ze bij mijn vriend in huis zaten, maar goed, dat terzijde.. het blijft maar een zolder en dat is natuurlijk niet alles.
Bedankt voor de reacties so far ! :(:)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:14

Jeetje, hij heeft zijn katten al 9 jaar en is bereid om deze weg te doen? :n
Sorry, maar ik vind dit eigenlijk nogal een triest verhaal. Baas en bazin gaan goed samen, dieren niet en deze worden de dupe.

Misschien klinkt het een beetje cru, maar ik denk dat die twee beter toe zijn op jullie zolder bij het vertrouwde baasje met weliswaar wat minder ruimte en aandacht, dan bij een vreemd iemand, vreemde omgeving en het risico dat ze op minder fijne plek terecht komen. Het is natuurlijk niet zo heel gek dat mensen geen 2 9-jarige katten willen hebben, vanwege het aanzienlijk grotere risico op dierenartskosten, speciaal voer, ouderdomskwaaltjes etc. Wie weet wat er met ze gebeurt als deze mensen ze zat zijn...
Ik zou me er in ieder geval absoluut niet fijn bij voelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:18

d0nnaa_dan schreef:
Jeetje, hij heeft zijn katten al 9 jaar en is bereid om deze weg te doen? :n
Sorry, maar ik vind dit eigenlijk nogal een triest verhaal. Baas en bazin gaan goed samen, dieren niet en deze worden de dupe.

Was ook het eerste wat er in mij opkwam....krijg het gevoel een beetje dat er niet naar een oplossing wordt gezocht maar hop weg diertjes die al jaren samenzijn....
Heb je bv al aan bach therapie gedacht?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:22

@Chiqa: aan bach zat ik ook te denken, maar: waarom zou een dier van zijn territorium afgaan, dat vraag ik me dan af :=

Ik heb mn katten wel voor eenzelfde probleem behandelt, maar daar was het probleem dat de ene kat té dominant was, en de andere zo'n mieperd(ze hete ook miep :') ) was dat ze lag te krijsen, schijten en pissen bovenop de kast zodra ze de andere kat zag.
Dit heeft toen goed geholpen, maar in dit geval...

Anoniem

Re: 3 katten en ze kunnen niet met elkaar overweg. Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:27

Siskeh wat voor Bach heb jij gebruikt? Heb hier ook een Miep die alles bijelkaar gilt zodra kitten voorbijwandeld.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:37

Ik heb geen idee meer := (ik dénk dat er iig centaury in zat, maar dat weet ik dus echt niet :o )
Is echt heel lang geleden, en het is ook "dierafhankelijk"
Eventueel zou ik je per Pb wel verder kunnen helpen..

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:42

Ik vind het niet helemaal fair dat er maar wordt geroepen dat het cru is. Ze zijn niet voor niets nog bij ons.
Het zijn alle 3 schatten van beesten en dat ik zo met ze heb lopen zeulen was het feit dat ik het verschrikkelijk vond dat ze op zolder zouden moeten wonen. Ik wilde toen per 01 september (dag van verkoop van het huis van mijn vriend) een plaatsje hebben voor de katten. Ik zie nu, dat ze zich prima vermaken op zolder, dus dat is een zorg minder. Maar ze krijgen gewoon niet voldoende aandacht. En nee, mijn vriend wil ze ook niet weg doen, maar uiteindelijk heb je geen katten om ze op zolder te laten wonen. Ze waren al 9 jaar gewend om ook buiten te lopen en nu lopen ze alleen op het dak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:42

Denk dat je het niet begrijpt, waarom juist zijn 2 katten en niet die van jou?

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:47

Tja,
Wij hebben thuis 2 poezen en 2 katers, katers zijn broertjes en alles is geholpen.
Onze oudste is nergens mee verwant en soms vallen haar ogen er nog steeds uit, wat doet die kat in mijn huis. De broertjes vliegen elkaar ook nog wel eens aan, en ook moeders moet er af en toe aan geloven. Maar andere dagen ligt moeders met 1 vd zoons op 1 kussentje terwijl ze elkaar likken, het volgende moment kunnen ze elkaar niet luchten of zien. Zolang ze de ruimte hebben en ze weg kunnen geloof ik dat het wel goed zal komen (alhoewel ik hier in huis ook regelmatig een brul naar ze geef)

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:49

chiqa: dat zegt ze niet perse, eventueel mag haar kat ook weg, als ik het goed begreep?

zijn de katten van 9 heel knuffelig of zijn ze vooral op zich zelf
( ik heb er 1 die het liefst in mij kruipt, en 1 die zijn eigen leven lijd). als ze een beetje op zich zelf zijn denk ik niet eens dat ze het zo erg vinden om op de zolder te zitten,
je zou ze misschien af en toe even buiten kunnen laten, en dat je dan de andere even opsluit? of alles buiten?

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 13:15

idd, niet persé zijn katten die weg moeten.
Ik plaats dit topic, omdat ik een keuze zal moeten maken omdat de 3 heren niet samen gaan.
Mijn kat is vriendjes met de hond. Geloof het of niet, maar achter elkaar aan rennen, over de grond rollen en stoeien.
Alle drie de katten zijn zeer aanhankelijk.
Oke, stel dat ik het vechten maar accepteer en voor langere tijd aanzie... Wat te doen tegen het sproeien en pissen... want dat doen ze dus ook. Soms mogen de 2 broertjes door het huis lopen als die andere buiten is. Pissen en sproeien als gevolg. En daarop natuurlijk weer mijn kat die ruikt dat zij door het huis hebben gelopen.... aaarrgghh ! Iemand daar een oplossing voor ?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:20

Maar als die twee zich fijn voelen op zolder en het dak, dan is er toch niet echt een probleem?
Als je nou idd echt weg ziet kwijnen zou ik een oplossing zoeken. nu komt het bij mij over alsof die katten zich daar prima voelen en jij je schuldig voelt omdat ze geen aandacht krijgen. Vergeet niet dat katten eigenlijk solitaire dieren zijn he, en ze hebben elkaar nog.