Oppashond wilt s'nachts niet slapen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Clauw

Oppashond wilt s'nachts niet slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 11:57

Hallo.

Poeh, dag 4 van de oppashond nog 12 dagen te gaan hihi.
Het betreft een schat van een hond, dol op knuffelen en is al bijna 15 jaar oud.
Overdag wilt hij de hele dag liggen, logisch, de hond is al bijna 15.
Verder heb je totaal geen last van die hond, wilt af en toe nog spelen, altijd geknuffelt worden en is hardstikke braaf en lief.

Maargoed, s'nachts is het een totaal ander verhaal.
Gezien ik in een gelijksvloerappartement woon zit mijn woonkamer aan de slaapkamer vast, en uiteraard heb ik laminaat liggen.
Wanneer mijn vriend en ik naar bed gaan, gaat de hond op een grote dikke deken (die over de hele kamer verspreid is) liggen.
Wanneer we eindelijk in slaap vallen, heeft de hond geen zin meer om te slapen/liggen, hij graaft de dekens weg, probeert de hele tijd op het bed te springen waar hij niet op mag, loopt te piepen, tegen de deur aan te krabben. Kort samengevat, hij doet alles wat ons wakker houd.

Nu mag de hond niet veel lopen ivm atrose in zijn heupen, hij zakt ook door zijn benen wanneer hij buiten loopt, maar s'nachts loopt hij de hele nacht rondjes.
Hij kreeg eerst kalmeringspilletjes van zijn baas, Diazepam, om s'nachts rustig te zijn maar sinds kort kan hij niet meer opstaan wanneer hij die pilletjes heeft gehad dus is zijn baasje daarmee gestopt.

Maargoed, ik heb echt vanalles geprobeert, op de bank naast hem slapen,negeren, hem in de woonkamer laten liggen etc etc. maar niets weerhoud hem ervan om rondjes te gaan lopen,hard te piepen en indien geen reactie te gaan blaffen en tegen deurkozijnen aan te krabben etc etc..

Mijn vriend word er nu al helemaal gek van(hond komt regelmatig), hij moet namelijk om half 5 zijn bed uit om te werken en in die tijd hebben we nog maar 1 uurtje nachtrust gehad.

Heeft iemand een tip om die hond rustig te laten liggen? Hij is totaal niet bang ofzo, maar hij wilt constant aandacht s'nachts en die krijgt hij niet waardoor hij vanalles uithaalt waardoor wij uit bed moeten om die hond weer op zn plek te laten liggen.
Ik laat hem om 12 uur s'nachts nog een keertje uit zodat hij zijn behoefte kan doen.

Negeren heeft dus geen zin, de hond gaat gewoon de hele nacht door, ook als je hem negeert, slapen zit er voor ons dus niet in.

Heeft iemand de ideale tip? (behalve stoppen met oppassen haha, over 12 dagen komen zijn baasjes terug van vakantie)

Lauratje_88

Re: Oppashond wilt s'nachts niet slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:01

Bench? Apart zetten in het wc of badkamer? Ik zeg maar wat weet niet wat de situatie is. Misschien kluifbotjes?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:03

misschien een hele botte opmerking................ en jij kan er helemaal niks mee als oppas.........

maar word het niet tijd om het dier rust te gunnen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:07

wat gebeurd er als de hond op bed kan?
misschien is hij gewend om bij op bed te slapen en dan is er niks dat je kan doen dat in 12 dagen resultaat geeft.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:12

Kleed in de badkamer, hond erin, oordopjes in je oren doen en slapen!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 12:32

@ Lauratje_88, Ik heb wel een bench maar daar past hij niet in (voor mijn hond) en kluifbotjes doet hij niet mee. (begrijp ik ook als ik zijn gebit zie maargoed.

@ Kiwiko,, Ik gun dat arme beest ook zijn rust, hij heeft zijn beste tijden gehad denk dat hij het in een van deze dagen ook begeeft. Ik snap sowieso niet dat iemand zijn hond op die leeftijd nog bij iemand achterlaat om zelf op vakantie te gaan, ze weten zelf ook dat het waarschijnlijk niet meer lang met hem gaat duren.

@ Petitparis, dan word mijn hond gek/stikjaloers vanuit zijn bench(staat naast mijn bed). Bovendien ruikt die hond ook niet bepaald frisjes.
Bij hem thuis is hij gewent om in de woonkamer te slapen samen met een andere hond die ze bij iemand anders gebracht hebben, daar hebben ze een hek voor de trap zodat hij niet naar boven kan.

Toch maar de badkamer of keuken proberen maar, ik vind het hardstikke zielig voor die hond, maargoed, ik wil zelf ook wel aan mijn rust komen. Die hond kan er niets aan doen, neem hem ook niets kwalijk!
Het is de baas die hem achterlaat zonder zijn maatje(andere hond) op deze leeftijd en in zijn situatie helaas.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:54

Ja als hij overdag wat meer deed, zou hij 's avonds wat slaperiger zijn. Ik weet dat hij dan gaat liggen. Maar mss moet je als hij een beetje wakkerder is , even wandelen (niet te ver) :)

En wonen deze mensen in de buurt? Dan was het wel handiger hem 's avonds bij zijn eigen thuis te laten. Was hij wat op zijn gemak :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:05

Wat sneu voor die hond zeg! En lastig voor julllie.
Ik zou hem ook maar in de badkamer doen of in een bench. Misschien dat hij in een bench (s'nachts) overdags juist wat aktiever is omdat hij niet de hele nacht heeft lopen spoken.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 13:26

NessaX schreef:
Ja als hij overdag wat meer deed, zou hij 's avonds wat slaperiger zijn. Ik weet dat hij dan gaat liggen. Maar mss moet je als hij een beetje wakkerder is , even wandelen (niet te ver) :)

En wonen deze mensen in de buurt? Dan was het wel handiger hem 's avonds bij zijn eigen thuis te laten. Was hij wat op zijn gemak :)

Inderdaad, je hebt volkomen gelijk hoor!
Het probleem is, is dat ik dat gister al geprobeert heb haha. Maar op een een of andere manier is hij s'nachts dan presies hetzelfde.
Ik heb alleen telefoonnummers van zijn baasjes, (en van familie in geval van nood). Heb dus geen idee waar die baasjes wonen(via internet kwamen zij de hond brengen om op te laten passen)Dit is de 2e keer dat ik op hem oppas. Bovendien zijn zij met het vliegtuig weg en zou ik dus ook niet meer kunnen beschikken over een huissleutel.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 13:34

Ik laat hem nu eventjes wennen in de badkamer :)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:36

Ik weet niet of ik het goed gelezen heb, maar zei je dat jouw hond in een bench op je kamer staat? Misschien is hij jaloers?

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:38

Misschien kan je proberen 's nachts een lampje aan te houden voor hem.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 14:13

boefie schreef:
Misschien kan je proberen 's nachts een lampje aan te houden voor hem.

Er staat altijd al een lampje aan :) maar het maakt geen verschil helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:19

Radio zachtjes aan?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:24

Lastig hoor!

Zou je jouw hond niet bij hem in de woonkamer kunnen laten 's nachts? De hond is duidelijk gewend aan een maatje bij hem en nu blijft hij alleen achter..
kan me voorstellen dat hij dat dan niet fijn vindt en blijft bedelen om aandacht..

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:30

Maar overdags ligt hij wel de hele dag te slapen?
waar ligt hij dan ?
Je zei ook dat hij 's avonds op een dikke deken ligt die de hele woonkamer bedekt ? misschien ligt het aan die deken?
Misschien kun je jou hond bij hem in de woonkamer in de bench laten slapen? of ziet jou hond dat niet zo zitten ?
zijn maar wat ideeën...lastige situatie... vind het inderdaad ook sneu dat ze zo'n oude hond nog uit logeren sturen zonder z'n maatje.. hopelijk gaat ie snel wat wennen en lekker doorslapen...

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 08:39

Ooh sorry ik zie nu pas dat het het niet duidelijk heb neergezet.

De hond ligt op een dikke deken die de hele slaapkamer bedekt.
Mijn hond zijn bench staat ook in de slaapkamer, ze zijn dus bij elkaar.

Badkamer was niet zo'n goed plan, hij begint dan op de leiding van de kachel te bijten. Heb hem vanacht dus maar weer in de slaapkamer laten 'slapen'.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:45

Sommige oude honden worden een beetje 'dement' ze slapen veel overdag en zijn dan 's nachts wakker. Daar kun je weinig aan doen en je hoort het wel vaker. Misschien dat hij bij jullie 's nachts extra onwenning is omdat het onbekend is voor hem.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:52

is het misschien een idee om hem wat Rescue van Bach te geven?
Mijn ouders hebben nl ook op een oude hond gepast en hij deed hetzelfde, alleen dan dag en nacht (was dement), ze hebben m toen wat rescue gegeven en het werd ietsjes beter. Ik moet wel zeggen, dan toen de eigenaar terugkwam van vakantie en zij hoorde hoe de hond was bij mijn ouders, zij de hond heeft in laten slapen. ze had nooit gemerkt hoe erg hij heen was...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:57

een verstoord slaap/waak ritme....hij is dement vermoedelijk.
Een hond van die leeftijd moet je niet verplaatsen uit zijn vertroude omgeving,dat is gewoon zielig.
Ik heb ooit een herdershond te logeren gehad van 14,het was gewoon zielig,ze was totaal de kluts kwijt.
En dat omdat het baasje zonodig op vakanie moest...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:03

Wij hebben onze laatste vakantie aangepast aan de hond. Hij was 18 en ik wilde hem ook niet bij iemand brengen. Bovendien was hij niet op zijn gemak bij andere mensen. We wilden er wel graag even tussenuit en een pension was voor mijn oude vriend ook geen optie meer op zijn leeftijd.

We hebben een huisje gehuurd in een park dichtbij, zodat onze oude vriend mee kon en niet lang in de auto hoefde te zitten. Uiteindelijk werd hij die week ineens minder en hebben we hem op vakantie moeten laten inslapen. Had er niet aan moeten denken dat hij op dat moment bij iemand anders geweest en ik er niet voor hem had kunnen zijn...

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:48

@ Pollewoppy , Dat had je dan heel goed geregelt, ik vind ook dat het zo moet gaan, zo'n oude hond laat je gewoon niet bij 'vreemden' achter.

Ik heb het zo te doen met die hond, vind het echt vreselijk zielig, ik wil zo graag dat hij het lekker naar zijn zin heeft s'nachts.

Hij is inderdaad dement, hij snapt het allemaal ook niet meer.
Zijn tong kan hij ook niet meer binnenhouden, die hangt maar een beetje, hij staat steeds aan de verkeerde kant van de deur (als ik hem open wil doen om hem uit te laten, dat deed hij de vorige keer nog niet)

En wanneer hij overdag ligt, wil ik hem ook niet steeds op laten staan, hij heeft natuurlijk ook last van zijn heupen waar hij doorheen zakt als hij het even niet red dus weet ook niet wanneer hij gaat liggen om zijn heupen even te ontlasten of wanneer hij moe is.

Die hond is gewoon op, en ik mag alleen maar knuffelen en toekijken :( .

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:27

Was ook geen kritiek op jou hoor ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:28

geerke schreef:
een verstoord slaap/waak ritme....hij is dement vermoedelijk.
Een hond van die leeftijd moet je niet verplaatsen uit zijn vertroude omgeving,dat is gewoon zielig.
Ik heb ooit een herdershond te logeren gehad van 14,het was gewoon zielig,ze was totaal de kluts kwijt.
En dat omdat het baasje zonodig op vakanie moest...

Nog erger.... wij gaan verhuizen en onze hond kan daar niet tegen....

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:47

@ pollewoppy, dat weet ik :) :+

Hij had net zo'n moeite met opstaan dat ik hem moest helpen opstaan. Echt, ik ga morgen(beschik even niet over beltegoed,moet even wachten op mijn geld) even een familielid van ze opbellen om te vragen hoe dit nou verder moet want dit gaat zo echt niet.

En dan heb ik het nog niet eens over het slapen, maar als die hond uit zichzelf al amper op kan staan(ga ervan uit dat dit niet eenmalig is), zal het met de dagen niet bepaald beter worden.