Alweer blaasgruis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Alweer blaasgruis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 11:09

Een poos geleden heeft mijn 2 jarige poes blaasgruis gehad, ik had een keer ander voer gehaald en ik vermoed dat ze het daardoor gekregen heeft.
Dierenarts bezoek gedaan en het was behandeld en over.
Ik heb toen meteen hun oude vertrouwde voer weer gegeven en is het een hele poos goed gegaan.
Nu begint ze echter weer steeds vaker naar de kattenbak te gaan en ze is chagerijniger tegen onze andere poes, ik heb het vermoeden dat er of een blaasontsteking of weer blaasgruis aan zit te komen....
Kan je iets aan haar geven om dit te voorkomen?

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:14

Je kan de kat op een speciaal dieet zetten. Is van Royal canin "Urinary" is speciaal voor katten met blaasgruis.
1 van mijn katten had het ook zeer regelmatig, na een operatie en dit voer gaat het nu goed.

Edit: Is alleen via de dierenarts te verkrijgen, en is niet goedkoop!

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:15

ik weet niet welk voer je normaal geeft maar bij de dieren arts is er speciaal voer voor katten met blaasproblemen/nierproblemen.

ik zou ff bellen om na te vragen.

succes

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 11:16

Ja klopt die had ik toen ook van de dierenarts, maar dat spul is echt verschrikkelijk duur!
Ik was dus eigenlijk meer op zoek naar iets wat goedkoper is en het een beetje gaat voorkomen....
Die brokjes kan ik altijd nog kopen als het echt niet anders kan...

Goldy

Re: Alweer blaasgruis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:18

maar welk voer geef je nu aan je kat?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:19

justdiesel schreef:
Ja klopt die had ik toen ook van de dierenarts, maar dat spul is echt verschrikkelijk duur!
Ik was dus eigenlijk meer op zoek naar iets wat goedkoper is en het een beetje gaat voorkomen....
Die brokjes kan ik altijd nog kopen als het echt niet anders kan...

Mijn ervaring: het kan helaas niet met andere brok :=
Enige wat wel zou kunnen is in het alternatieve circuit duiken(homeopaat e.d.) maar of dat echt goedkoper is?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 11:24

Je hoort wel eens dat cranberry bij mensen helpt, geld dat ook voor poezen?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:39

justdiesel schreef:
Je hoort wel eens dat cranberry bij mensen helpt, geld dat ook voor poezen?

ja, maar aangezien de meeste katten zeikerds zijn qua voer en dergelijke, zullen ze het vaak niet willen hebben. je hebt ook speciale druppels die je je kat kan geven zodat alles een beetje aangezuurt wordt in de blaas. kan alleen zo even niet op de naam komen.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:06

blijft mijn vraag welk voer je nu geeft!!!

wil best met je mee denken maar t is wel belangrijk om te weten wat je nu geeft aan dr!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:10

Idd Urinairy bij de dierenarts vandaan.

Mijn kater heeft ook gruis. Op zich valt het wel mee toch ? Ze moeten daar rond de 40-50 gram per dag van hebben. Een zak van 6 kilo kost 48 euro. Dus je doet 120 dagen met 1 zak. Dat is 4 maanden.

Is 12 euro per maand. Moet te doen zijn toch ?

Mijn kater heeft ook nog eens een te snel werkende schildklier. Dus hij krijgt ernaast nog 2 zakjes vleesvoer van urinairy per dag van 1 euro per zakje.. dus voor 2 euro per dag. Ja dat tikt wel aan :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 12:14

goldynf schreef:
blijft mijn vraag welk voer je nu geeft!!!

wil best met je mee denken maar t is wel belangrijk om te weten wat je nu geeft aan dr!

O sorry! Had je berichtje helemaal over het hoofd gezien..... :o
Ze krijgen Kitekat, al vanaf het begin dat ik ze heb.
Heeft verder nooit problemen opgeleverd want ze doen het er goed op.
Maar als er tips zijn dan vind ik het geen probleem om over te stappen.

@Babsiej, ik vind dat met 2 poezen toch behoorlijk in de knaken lopen hoor...
Maar als het moet dan moet het natuurlijk....

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:23

Dat is dan voor 2 katten, als je het aan beide zou geven, 24 euro per maand.
Zakjes voer is bij mij extra, omdat mijn kater enorm is afgevallen door de schildklier die te snel werkte nu krijgt hij dus extra voer en pillen.

maar 24 euro per maand is nog goed te doen toch ?

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:30

Ik geef als alternatief blaasgruis brokjes van het merk Prins, alleen bij de speciaal zaak te verkrijgen. Is ook niet goedkoop maar iets minder duur dan de brokjes van Royal Canin.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:59

Uit je eerste bericht lees ik dat je op zoek bent naar iets wat je aan je poes kan geven om blaasgruis te voorkomen.

Blaasgruis ontstaat door een afwijkende zuurgraad (pH) in de urine. Hierdoor ontstaat een te hoog mineralengehalte in de urine.
Bij een blaasontsteking is er een hogere zuurgraad in de urine en is de kans op het ontstaan van struviet groter.

Er zijn meerdere soorten blaasgruis waar katten last van kunnen hebben, daaruit zijn er twee die het meest voorkomen. Dat zijn: Oxalaat en Stuviet.
Bij een pH lager dan 7 is meestal oxalaat aanwezig en bij een pH hoger dan 7 meestal struviet.

Wat je kan voeren om blaasgruis te voorkomen is (van prijzig naar goedkoop):
- Royal Canin Urinary S.O. (verkrijgbaar bij dierenarts in brok en 'nat' voer). Dit is echter niet alleen blaasgruisvoorkomend, er zit een medicijn in die ervoor zorgt dat het huidige blaasgruis wordt verwijderd en de zuurgraad weer normaal wordt. Dat is dan ook de reden waarom het alleen door dierenartsen verkocht mag worden. Voor 3,5 kg brok betaal je gemiddeld €35,- en voor 6kg betaal je gemiddeld €50,-.
Urinary S.O. is er voor Struviet en ook voor Oxalaat. Je dierenarts zal dan eerst moeten onderzoeken welke kristallen er voorkomen in de urine van jou poes.
Verder zijn (bijna) alle voersoorten van Royal Canin blaasgruisvoorkomend.

- VitalCARE stuvite. Blaasgruisoplossend voer (verkrijgbaar in dierenspeciaalzaken). Let op!: Dit werkt alleen bij struviet. Het verlaagt de pH van de urine door urineverzurende eigenschappen en zorgt ervoor dat struviet kristallen bij de kat worden opgelost. 1,5 kg kost gemiddeld €15,- en 5kg kost gemiddeld €35,-.

- Prins, blaasgruisoplossend voer (verkrijgbaar in dierenspeciaalzaken). Hierin zit echter niet het medicijn wat blaasgruis op kan lossen, het enige wat dit voer doet is de zuurgraad herstellen. De naam 'blaasgruisoplossend' is daarom niet helemaal terecht. Een zak van 5kg kost gemiddeld €35,-. Dit werkt ook alleen bij struviet.

- Prins, blaasgruisvoorkomend voer (ook verkrijgbaar in dierenspeciaalzaken). Doordat dit voer ervoor zorgt dat de zuurgraad van de urine stabiel blijft, helpt dit bij het voorkomen van nieuwe kristalvorming. 5 kg kost gemiddeld €25,-. Ook dit werkt alleen bij struviet.

- Smolke blaasgruisvoorkomend voer (verkrijgbaar in dierenspeciaalzaken). Ook dit voer zorgt ervoor dat de zuurgraad stabiel blijft en voorkomt zodoende nieuwe kristalvorming. Meestal is dit voer op voorraad in zakken van 4kg. Ik kan zo snel niet vinden wat hiervan de gemiddelde prijs is.

Toch is het verstandig om voordat je één van deze voersoorten wil gaan geven eerst de dierenarts te raadplegen.
Wanneer je struvietvoorkomend voer aan een kat geeft waarbij Oxalaatkristallen in de urine aanwezig zijn, vergroot je de kans op steentjes in de urinebuis en zal ingrijpen door een dierenarts noodzakelijk zijn. Daarom is het belangrijk om te weten welke soort blaasgruis jou poes heeft.

Sommige katten zijn erg gevoelig voor blaasgruis en er zijn verschillende risicofactoren aan te wijzen die de kans op het ontstaan van blaasgruis vergroten. Hier dus wat tips om het opnieuw ontstaan van blaasgruis te voorkomen:
- Zorg altijd voor voldoende drinkwater op kamertemperatuur en een schone kattenbak;
- Als de kat weinig drinkt of zijn plas ophoudt, zal de urine geconcentreerder zijn en zullen zich makkelijker kristallen vormen;
- Stress speelt vaak een grote rol bij de vorming van blaasgruiskristallen;
- Wisseling van voeding heeft een negatief effect op de zuurgraad van de urine;
- Jonge katten hebben een groter risico in het vormen van struvietkristallen, terwijl men bij oudere katten vaker calciumoxalaatkistallen ziet;
- Ook worden blaasgruisproblemen vaker gezien bij katten die weinig actief zijn dan bij katten die veel lichaamsbeweging krijgen.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:28

Zooplus heeft ook het 1 en ander aan blaasgruisdieetvoer dat goedkoper is dan de RC Urinary. Clinic, verkrijgbaar bij oa de Discus, is ook goedkoper. Maar ik zou wel eerst even overleggen met je dierenarts.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:47

sabin_e geeft eigenlijk t duidelijkste antwoord!
super uitgelegd de 2 verschillende soorten blaas problemen!!!
had je advies graag 4 jaar geleden gehoord wie weet had anne dan nog geleefd!!

als er echt blaasproblemen zijn zul je eerst moeten weten wat het is(de ph waarde) voor je er iets aan kan doen.

verder vind ik dat kitekat niet een van de beste voer merken die er is.

ik geef altijd hills een duurder merk maar je minder te geven en is beter uitgebalaseert voor wat je kat nodig heeft.
oa is bekent dat de goedkopere merken naar verhouding veel te zout zijn katten drinken niet meer water als ze zout binnen krijgen maar zouden dat wel moeten doen om de zouten te kunnen afvoeren.

hier door kunnen ze nier/blaas problemen krijgen.

nu kun je met duurder het niet altijd voorkomen dan zul je als nog over moeten gaan op voer van de dierenarts.

wat in de winkel word verkocht als zijnde dieet voer voor nier en blaas problemen is niet altijd gelijk aan wat de dierenarts verkoopt vergelijk het daarom goed voor je als nog perongeluk t verkeerde geeft!

ik ben bijna 2 jaar aan t tobben geweest met anne 1 van mijn poezen met allerlij verschillende soorten (dieet) voer toen uiteindelijk bleek ze ipv nierfalen een tumor te hebben op dr nier.

mijn advies is echt bij twijfel de dierenarts te raad plegen.

hoop dat poezel snel weer opknapt!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 18:58

@Babsiej, 24 euro per maand is inderdaad helemaal niet veel! Ik was toen met 1 zakje veel duurder uit!

@ClaudiaM33, Bedankt voor de tip, ga daar zeker eens naar kijken!

@Sabin_e, wow dat is nou eens een super uitleg!
Ik ga me zeker eens in de merken die je geeft verdiepen!

@Emytje, Ik zal de dierenarts eens opbellen en het hem vragen.

@Goldynf, Nee het beste merk is Kitekat niet nee, maar ja ik heb ook geen raskatten en dacht geen speciaal voer nodig te hebben.....
Er zijn genoeg mensen met gewone katten die die katten nog veel grotere bocht geven als dat Kitekat is.
En ze hebben het er ook lang heel goed op gedaan.....
Maar ik ga in elk geval wel alle tips voor merken uitzoeken en overleggen met de DA!

Ik vind het nadeel van die hele dure merken dat de poezen maar een bepaald gewicht mogen eten per dag, nu staan er hier heel de dag door brokjes en eten ze wanneer ze er zin in hebben.
De jongste (Floortje) eet ook veel meer als de oudste (Lotje en degene waar dit topic over gaat), als beide poezen maar een bepaald gewicht mogen hebben moeten we ze ook apart gaan zetten om te eten.
Dit zijn ze niet gewend dus ben bang dat Lotje dan helemaal niet meer eet.

Over dat gedeelte van stress komt wel bekent voor, Lotje is nogal vlug een stresskipje.... :o
Iedereen in elk geval alvast heel erg bedankt voor het meedenken!!!

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:21

tja nou euhm wat is een "gewone"kat minder dan een ras kat dat je die een andere kwaliteit eten gunt?

maar goed ieder zijn mening hier over.

over het gescheiden eten hier krijgen ze eten in een eigen bakje en dat eten ze gelijk op dr blijft niets over per keer.

en de kleine krijgt meer dan de dikke maar die dikke krijgt geen kans om t bakje van die kleine leeg te eten ze vinden t veels te lekker!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:38

Ho ho een gewone kat is niks minder als een raskat hoor!
Maar wij hebben ook perzen gehad en die waren veel gevoeliger voor het eten dat ze kregen, vandaar dat ik nu Kitekat had. Gewone katten worden vaak als veel sterker omschreven.......
Als mijn gewone poezen beter voer nodig hebben dan krijgen ze dat ook.
Maar ik vergelijk het maar met mezelf, ik haal ook boodschappen bij de aldi in plaats van bij de ah....
Waarom meer betalen als het ook goedkoper kan!
Tja en als dan blijkt dat het niet werkt verander ik het.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:40

Voorkomen kan door de droge brokjes te weken in water en dat aan je kat te geven. Gruis komt door te weinig water en katten zijn van nature niet geneigd om veel water te drinken. Droge brokjes zijn echt een aanslag op hun nieren.

Sinds ik mijn kat geweekte droge brokjes geef is het over. Ik geef nog maar af en toe de brokjes écht droog. Brokjes van tom poes zijn net zo goed als de duurdere merken. Sterker nog in de dure merken zit veel meer zout = niet goed voor de niertjes!!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:44

@Arabesk, Ik ga meteen de plantenspuit halen en de brokjes nat maken!
Bedankt voor de tip, baat het niet het schaad ook niet.

Drinken doet Lotje regelmatig, maar of ze ook genoeg binnen krijgt dat weet ik niet.
Ze drinkt ook echt op een achterlijke manier, ze sopt haar pootje in het water en likt dan haar pootje af 8)7 :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:47

Wat je kan halen is Solidago van Vogel,en dat in het water druppelen.Zorgt ook dat de nieren goed blijven werken ook als ze ouder zijn.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:47

Is dat gewoon bij de drogist te koop?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:51

Ja de meeste drogisten hebben het wel.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:52

De tip van weken in water is leuk maar niet de oplossing.
Gruis komt namelijk doordat de urine niet zuur genoeg is. Dit wordt niet beter met water. Natuurlijk is veel water drinken goed, maar niet gruisoplossend/voorkomend.

Dat gruisvoer van de dierenarts is best te betalen, alleen moet je dus idd gelijk een grote zak kopen van 6 kilo. Dat kost 48,50.
Koop je 3,5 kilo dus bijna de helft betaal je al rond de 35 euro. Flink verschil dus.!

Ik zou er zeker mee oppassen met van alle soorten voer proberen , als hij Echt verstopt raakt, ben je met de dierenartskosten nog veel meer kwijt.