sterilisatie poes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

sterilisatie poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 11:54

morgen (maandag) wordt onze poes van zo'n 9 maand oud gesteriliseerd.
ze is net krols geweest dat is nu sinds een week over.

maar ik had er niet bij stilgestaan (ja stom.. :o ) dat ik dinsdag gewoon moet werken..
kan een poes de dag na zo'n ingreep wel alleen in huis zonder toezicht?
ben van half 9 tot half 4 weg dan, en daarna thuis.
buren vragen haar even te checken zal niet werken want ze is eenkennig, voor vreemde mensen kruipt ze weg.
er zitten verder geen andere dieren in huis, de andere kat kan die dag wel even buiten blijven zodat ze het poesje niet kan verwonden ofzo.

wie o wie heeft hier ervaring mee??

Iris82

Re: sterilisatie poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:57

Misschien kun je aan de DA vragen of je haar dinsdagmiddag op kan halen? Dan weet je in ieder geval dat er op haar gelet wordt en ingegrepen kan worden mits noodzakelijk.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:01

tja poezen herstellen meestal erg snel maar zou toch niet het risico lopen om haar dinsdag de hele dag alleen te laten... inderdaad zou ook ik vragen of ik haar dinsdag bij de DA kan ophalen.
Is er verder echt niemand die ze kent die een dagje bij je thuis kan zitten?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:03

Waarschijnlijk is ze nog vrij stoned van de narcose dus zal ze veel slapen, maar ik zou de gok niet nemen. Inderdaad even zoals Iris82 al aangeeft vragen aan de DA of je haar een dagje langer daar mag laten..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 13:01

nacht plus dag langer daar laten of vrij nemen van mijn werk,
1 van de 2 zal het worden dan.

begin echt zó zenuwachtig te worden hè....
arme kleine poezel..
maar ja het moet gebeuren, daarom laatst domweg gebeld en een afspraak gemaakt.
en daardoor dus ook vergeten erbij stil te staan dat er ook nog zoiets als nazorg is :o (dom dom dom!)

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:05

mijn ervaring is zodra de narcose goed uitgewerkt is dit is na enkele uren na de narcose (door ze te laten lopen en sommige katten willen dit ook echt gaat het sneller) kan je de dag erna wel gewoon werken hoor misschien dat iemand even tussen de middag wil gaan kijken? of je doet de kat in een aparte kamer of slaapkamer waar ze zich niet kan bezeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:50

Ze kunnen erg suf van de narcose zijn, heb meegemaakt dat een kat met een buikwond een hoge kast wilde opklimmen met zijn gammele lijf, je wil niet weten wat er gebeurd was als ik dit niet kon voorkomen.
Ik vind niet dat je dr alleen kan laten, het is een risico dat zou ik zelf niet nemen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 13:58

en 1 of 2 dagen bij een kennis thuis laten, zou dat kunnen?
of is dat te verwarrend voor haar.
ik heb in de buurt wel een betrouwbaar iemand die wegens omstandigheden thuis is en gek is op katten, en de hele dag tijd heeft op haar te passen.
(misschien kom ik best wel blondt over met deze vragen maar ben o.a. heel zenuwachtig voor morgen en heb nooit eerder met een sterilisatie van mijn eigen kat te maken gehad..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:08

Zou het niet doen, ze zal zich mss best wel beroerd voelen en is het het beste dat ze na al dat gereis en de ingreep in haar eigen mandje/huisje kan herstellen, mijn pers had een week nodig ze is er behoorlijk ziek van geworden.
En dat is niet altijd te voorspellen, als ik jou was zou ik dr wat langer bij de DA laten.

Eefiesvenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:11

Voor de sterilisatie van mijn Maine coon heb ik vrij gevraagd, en daar was ik erg blij om. Toen ik haar kon ophalen lag ze in een metalen kooi op een soort verband, ze laten hun ontlasting lopen en alles zat er dus ook onder, ze lag heel erg te rillen en keek glazig uit dr ogen.

Thuis wou ze wegkruipen in een donker hoekje dus heb ik toen een plekje voor haar gemaakt op ons bed en de gordijnen dicht. Daar werd ze algauw wat warmer en iets helder. Alleen eten of drinken wou ze niet. Toen heb ik eind van de dag een beetje natvoer ( 2 brokjes) gemengd met een beetje water, zo kreeg ze weer wat vocht binnen.

Na 2 dagen was ze eigenlijk wel weer normaal, alleen is ze nog een hele tijd heel schuw geweest, gaat nu beter.

Ik zou haar dus niet langer bij de dierenarts laten, beestje voelt zich heel ongelukkig als ie bij komt en wil dan het liefst in zijn vertrouwde omgeving zijn.

Je kan haar best wel even alleen laten want ze willen meestal toch alleen maar slapen. Je kan wel even iemand laten kijken of het goed gaat.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:11

mijn kat is onlangs ook gestiraliseerd we mochten haar dezelfde dag nog ophalen en ht ging prima met haar.
niet suf, duizelig, wankel, niets! Ze begon zelfs al meteen weer te eten.

denk dus dat het per kat verschilt. ( wij hebben onze kat ongeveer 6 uur na de operatie opgehaald)

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:18

ik zou poes wel in dr eigen huisje laten en niet ergens anders heen brengen waar ze de weg niet weten.

de narcose is maandag wel uit gewerkt maar ze kunnen dr echt wel beroerd van zijn hangerig ed en willen vaak slapen die van mij alleen op schoot dus zorg dat je maandag na t op halen alles binnen hand berijk hebt!

voor dinsdags kun je niet die kennis vragen om een paar keer bij jou thuis te gaan kijken?

dan is poes in dr eigen huisje en is er toch controle hoe het met haar is.

die 3 van mij waren de dag erna weer hun zelf hoor ze konden iets moeilijker springen en ik zorgede dat de mandje op de grond stonden ipv op de kast en buro.

sterkte morgen! en beterschap voor poezel

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:33

Marigold schreef:
en 1 of 2 dagen bij een kennis thuis laten, zou dat kunnen?
of is dat te verwarrend voor haar.
ik heb in de buurt wel een betrouwbaar iemand die wegens omstandigheden thuis is en gek is op katten, en de hele dag tijd heeft op haar te passen.
(misschien kom ik best wel blondt over met deze vragen maar ben o.a. heel zenuwachtig voor morgen en heb nooit eerder met een sterilisatie van mijn eigen kat te maken gehad..)

Kan diegene dan niet die dag bij jouw in huis zitten?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:13

Bij ons hebben de katten nooit last gehad van castraties.

De katers kregen we verdoofd en al terug mee (bleef er meestal bij of deed het onder toezicht zelf, maargoed dat kan niet voor iedereen). De eerste uren tijdens/na ontwaken moet je ze wat in het oog houden. Ik ging er altijd mee apart in een kamer zitten waar ze niet op hoge kasten of dergelijke konden en bleef erbij zitten tot ze goed wakker waren en stevig op de poten stonden. Als ze bvb tegen de middag geopereerd waren duurde het wel tot de avond voor ze helemaal in volle besef terug op de wereld waren. Eenmaal ze echt wakker waren, was het ook volledig in orde. De volgende dag klommen ze al terug in de bomen.
De katinnen deden we iets voorzichtiger mee omdat voor hen de operatie meer ingrijpend is. Die lieten we bij DA tot ze goed wakker waren (tot de avond meestal). De volgende dag waren ze wel weer heel goed bij positieven maar we lieten ze alleen buiten als we zelf thuis waren. Konden we niet thuisblijven dan bleef de kattin binnen en liefst apart van de andere katten. Het alleen laten maakten we ons niet veel zorgen om, ze waren dan al lang niet meer wankel of dergelijke maar hielden zich nog wel rustig. Niet buiten en niet bij de andere katten waren gewoon voorzorgsmaatregelen zodat ze zich ook rustig zouden kunnen houden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 16:13

bedankt voor alle reacties, ben ik blij mee want zoals ik al zei, ben echt zenuwachtig voor morgen, ben hartstikke gek met dit katje.

ik heb een reismandje geleend nu en ga haar morgen gewoon brengen en dan vraag ik de DA wel wat het beste is,
ik neem haar morgen na de tijd in elk geval weer mee naar huis en zal indien nodig dinsdag wel vrij nemen van het werk.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:15

Kan gewoon hoor, geen probleem.
Even opsluiten in een kamer, niet naar buiten laten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 16:19

ik maak zowieso 1 kamer veilig en extra schoon en leeg, en zet daarin een schone kattebak zodat ze daar in quarantaine kan vanwege onze andere kat.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:45

ja prima een eigenkamertje voor dr!
als t ff kan zou ik haar daar vannacht al laten slapen en als ze een mandje heeft waar ze in slaapt vanavond een schone handdoek dr in leggen als ze morgen wat duffig is heeft ze wel een vertrouwde geur in dr mandje ipv alles heel schoon en clean!!

maar je zult zien als de narcose is uitgewerkt ze heus wel wat meer slapen maar ze knappen erg snel dr van op

wat betreft de andere kat wel samen laten als je dr bij bent maar als je weg gaat wel scheiden voor als ze aan de pleister/wond gaat likken oid.

en andere poes zal best blasen ed als poes net terug is want ze stinkt natuurlijk naar ontsmettings spulletje....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 20:57

nou, de oude kat negeerd ons jonge katje zoveel mogelijk dus dat zal vast meevallen.
ze zitten ook nooit aan/bij elkaar oid.
maar zet ze morgen wel apart voor het geval dat.

heb het voer om 18 uur weg gehaald.
poezie snapt er niks van dat ik niet op haar gevraag en gevlei om eten reageer.
ze kijkt me echt zo aan van ".....hallo?....mens?....etenweetjewel?...je vergeet iets?...."

ze voelt het wel aan geloof ik, dat er iets staat te gebeuren.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:21

Voor mijn oude kater is het morgen ook zover voor zijn bekkie. Ik heb het idee dat hij ook in de gaten heeft dat er iets gaat gebeuren. Zijn eten gaat straks weg. Hij word om 2 uur geopereerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:15

Succes vandaag! Ik zag er bij onze poes ook tegenop, maar zij heeft er eigenlijk alleen de avond na de sterilisatie last van gehad. De volgende dag ging ik ook gewoon weer werken, en liep zij lekker rond in huis (sliep alleen wel meer dan normaal).

Let er die avond wel meteen op of de kat aan de wond gaat likken. Af en toe, een klein beetje eraan lebberen is niet zo'n ramp maar de hechtingen moeten wel mooi blijven zitten. Zolang dat goed gaat, zou ik me geen zorgen maken :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:20

Zorgen dat ze in een 'makkelijk schoon te maken ruimte' zit, zoals de badkamer. Want ze willen vlak na de operatie nog wel eens de kattenbak missen.
Die kleine meid van mij was met een paar uur weer aan het rennen en aandacht trekken. De volgende dag absoluut geen probleem. Zolang je maar zorgt dat ze niet ergens op kan klimmen als ze nog suffig is en daaraf kan vallen.
Ik zet ze na een operatie altijd even in de badkamer, met een lekkere warme mand en de kattenbak. Zodra ze weer bij kennis zijn en helder zijn, gewoon rond laten lopen.

P.S. Zorg dat je eventuele andere katten uit de buurt houd, want deze willen de 'vreemd ruikende' kat nog wel eens aanvallen. En aangezien deze nog dizzy is, kan ze zich niet verweren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:00

vraag wel of ze poezel onderhuids hechten want dat doet niet iedere dierenarts standaard, als ze dat niet doen is de kans dat ze aan dr hechtingen gaat zitten vrij groot en dan kun je maar beter thuis zijn....
Of een kapje vragen of een jurkje aandoen, want ze mag niet dr wond openmaken.

Ik zou dr niet alleen laten zonder toezicht de eerste paar dagen of tot zolang je zelf het gevoel hebt dat het goed gaat.
Ik heb altijd speciaal vrij genomen als er eentje geholpen moest worden. Maar iedere kat is anders en ik neem nou eenmaal het zekere voor het onzekere... :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 21:28

het is allemaal goed gegaan!! :D
ze was de uren er na heel suf, later thuis uit het mandje heel wankel op de beentjes en ogen steeds half dicht, ze viel zowat om van de slaap/roes.
ging gelijk haar buik schoon likken (al dat zilveren spul eraf gelikt, hele neusje zilverkleurig) en zat wel even te hannessen aan de hechting (steken 2 kleine stukjes draad uit verder zit het inwendig).
ik had van een grote sok een soort truitje gemaakt en haar dat aan gedaan maar daar was ze niet van gediend en ze had het zo weer uit.
daarna heeft ze niet meer aan de hechting gezeten, het zit nog steeds zoals het hoort.
ze heeft zonet haar eerste kleine beetje voer gehad (speciaal lichtverteerbaar voer) en heeft waarschijnlijk ook iets gedronken (kan er niet 24/7 naar kijken maar ze zat bij de waterbak en likte om haar snuitje).
ze wil de hele tijd bij mij op schoot slapen, springt zelf op schoot maar vergeet nog een beetje dat haar coördinatie nu iets minder is.
dus als ze er af wil help ik haar steeds.

als het vanacht allemaal goed gaat en morgen ochtend ook dan ga ik naar het werk maar korter dan normaal, dan ben ik begin van de middag weer terug.

poezie is zooooo blij dat ze weer thúis is!
na een dag in de reismand en bij de dierenarts, en weg van huis was zo zó verbaast en blij dat we ineens weer thuis waren! :D
poezen zijn bij elkaar geweest en voor het eerst sinds altijd was de oude poes echt gewoon heel lief voor de kleine :)
ze had haar geloof ik gewoon gemist/wist dat er iets aan het gebeuren was.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:11

t klinkt allemaal heel positief!!!

en na t eten niet overgegeven??

die van mij wilde ook alleen maar op schoot liggen lekker warm en vertrouwd denk ik.

nou poezel snel opknappen dan is t vrouwtje ook weer gerust!