hekel krijgen aan je beest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

hekel krijgen aan je beest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 18:47

drama, mijn kat. (zie profiel)

in 2003 uit het asiel gehaald, hartstikke lief dat wel. Altijd met zijn veel te dikke spekpens in de vensterbank of op de bank. Typetje: te laat achter komen dat de vensterbank minder breed is dan de afmeting die hij nodig heeft om zich om te keren. :+ met een val tot gevolg.

Eigenlijk nooit problemen gehad. Ook vaak verhuisd (tussen asiel en nu zitten voor hem 5 woningen in), en kat ging weer mee. Wende altijd erg snel. Dus nu ik 1 maart ben verhuisd ging ook Sammy mee. Ging een maand goed.. tot hij plots ging poepen in de woonkamer. Oke kan de beste gebeuren toch? Maar ook de dagen erna, bleef het terug komen. zucht... Ook heeft hij over 2 tassen heen zitten pissen. (= geen kater meer). En een grote stijve laptoptas kun je echt niet uitwassen. :( . Die andere tas had mijn collega gevuld met confetti.. als gein. Nou ik kon die natte drap er weer uit vissen, dus het verrassingseffect kwam wel over. Mijn collega vond het wel erg leuk!

Net een ontdekking gedaan. Een hele lading stront in de bijkeuken onder de lage kast waarvan ik dacht dat hij daar noooit onder zou kruipen. MET schone kattenbak ernaast. Het kost hem godd*mme nog meer moeite om daaronder te kruipen en een spastische houding aan te nemen om daar een keutel te draaien, dan dat ie ff op de bak ging.

Hij is echt niet gestrest... enige ergste wat hem overkomt is dat hij te traag is voor een muis. En vraag mij serieus af of dat überhaupt een dilemma voor hem is.. Laatst had hij 1 muis, heb ik er gelijk een dansje omheen gedaan. Want ben wel een dierenliefhebber maar bij een bos haal je een hoop ongedierte om het huis.

Aangezien ik inmiddels ruimte om het huis heb en een bos voor de deur. Toch de kat maar vaker en langer naar buiten. TOCH bleef hij binnen poepen maar ook gezien dat hij het ook wel buiten in mijn tuin doet. Vervolgens de kat verplichten de gehele dag buiten te blijven. Kan schuilen en doet soms een dutje in het hooi in de paardenschuur waar hij altijd toegang heeft. Kan ook erg lang buiten weg blijven, dus hij vindt het toch wel leuk, maar blijft een echte vensterbank kat.

Vervolgens de kat verplichten in de nacht in de bijkeuken te slapen, in zijn mandje. Meneer bleef poepen in de woonkamer wanneer hij daar was. zucht. Ook bij een schone kattenbak in de bijkeuken....... je raadt het al wel. Het lijkt soms net dat hij mij elke dag 2 kruiwagens paardenstront uit de wei ziet halen, dat hij denkt.. dat die keutels van hem er ook nog wel bij kunnen. En als ik iets vies vind ik het wel kattenstront.

heb al gewisseld van kattenbakvulling en van bak. gewisseld van goedkoop-duur voer. Gewisseld van slaapplaats en gewisseld van alleen binnen/ alleen maar buiten en alles er tussen in. Op zijn verzoek naar buiten toe helpt niet.. dan kun je net zo goed blijven staan. Die kan zich echt binnen een minuut 3 keer bedenken (bijnaam drammy, omdat hij dan dramt), zonder gein. ;( Er is niets veranderd t.o.v. vorige maand. geen nieuwe huisdieren.
Met zijn gezondheid is niets mis volgens de dierenarts.

op dit moment krijg ik echt een schurft hekel aan hem, terwijl straffen helemaal niet meer helpt want die drol legt hij natuurlijk in de nacht of als ik het niet door heb. Ook hem in de nacht naar buiten doen heeft geen zin,.. dan schreeuwt hij (met een buurt kat) de hele boel bij elkaar.

Enige oplossing is. Altijd buiten en in de nacht opsluiten in de paardenstal. Maar zoals ik al zei, het is eigenlijk een vensterbank kat. En zit er niet op te wachten dat hij het hooi onder pist. Zucht.. iemand nog ideeën?

iemand ruilen voor een lieve kat die graag buiten is en muizen vangt?
grapje

Thats_Me

Re: hekel krijgen aan je beest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:56

Heb je een kap op de kattenbak? Anders die er eens afhalen en kijken of dat werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:57

Nou ik had het wel geweten, buiten laten.. Mijn ouders hadden ook 2 katten die altijd binnen overal tegenaan zeikten. Op een gegeven moment mochten ze alleen in de bijkeuken en buiten komen.. In de bijkeuken piesten ze ook wel eens ergens tegenaan, maar ivm tegels overal kon dat geen kwaad..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:59

misschien iets in de vloerbedekking of geur die al en nog in het huis zat/zit, wat hem triggert?
maar buiten laten waarom niet, went hij wel aan.
het is mooi weer en je hebt ruimte zat daar en ook plekken zat waar hij droog kan slapen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:02

Ik kan ook alleen bedenken dat er een geur in huis hangt die hem ''verward' misschien een keer schoonmaken met chloor/dettol als dat kan

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:28

Schijt hij in de woonkamer op dezelfde plek? Daar snachts de bak eens zetten? Kap eraf? Niet met bleek schoonmaken. Dapverdamper?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:34

Heeft bij geen blaasonsteking of blaasgruis?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:36

Relaxed: Dan vraag ik me af waarom je ouders niet een beter baasje hebben gezocht? Waarom heb je een kat, om 'm alleen maar buiten en in de bijkeuken te laten zwerfen?

TS: Al een check-up laten doen bij de dierenarts? Misschien zit er wel iets helemaal mis! Mijn oude kat ging ook ineens in huis lopen plassen, bleek dat ze een acute hersenvliesontsteking had. Hoeft geen medische oorzaak te hebben, maar misschien is het wel zo fijn om het uit te sluiten.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:38

de pekken waar hij het dot eens goed schoonmaken met azijn
en dan flink veel
daar hebben ze mega hekel aan.hoop voor je dat het helpt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:39

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:41

Stress?
Mischien hangt er wel een akelige geur voor hem in huis.
Wat dan helpt is een feliway verdamper in het stopcontact doen.
Dit geef gezichtsferomonen af voor mensen is dit niet waarneembaar.
Deze feronomen geeft de kat ook af door kopjes te geven en daardoor wordt het dus als veilig en vertrouwd gemarkeerd.
Op plaatsen waar dit feromoon hangt zullen ze hun behoefte niet meer doen.
Als het op een paar bepaalde punten zijn kun je ook de feliway spray kopen en het op die plekken spuiten

Bomba

Waar maak je de plekken mee schoon?

Edit: De geur van chloor vinden katten namelijk lekker, en het zal ze er dan ook niet van weerhouden om wederom op dezelfde plaats te poepen/plassen. Het is daarom aan te raden de kattenbak één keer in de week schoon te maken met chloor, en verder ook het grit iedere dag te verschonen, gezien katten absoluut niet van een vieze kattenbak houden.
Laatst bijgewerkt door Bomba op 10-06-10 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Finstar1991

Ga eens naar de dierenarts, mss heeft hij iets aan zijn blaas.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:44

Straffen had en heeft geen zin.
De kat wordt er alleen maar bang van.

Allereerst moet je uitvissen of het hier om een gezondheids of een gedragsprobleem gaat.
Even langs de DA voor een totale check up. Een groot deel van alle katten met een "gedragsprobleem" blijken eigenlijk een gezondsheidsprobleem te hebben waardoor ze afwijkend en vervelend gedrag vertonen.

Ik kan je het kattengedragsforum aanraden (even googlelen), hier komen mensen die zich in het gedrag van de kat an sich verdiept hebben en zij hebben eventueel goede tips voor je.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:47

Sowieso de plekken waar hij gepoept en geplast heeft insmeren met citronella of alcohol. Aluminiumfolie op de vaste poep- en plasvlekken schijnt ook te werken. Het spettert en het kraakt en glimt, dat vinden ze niet prettig.
Mijn kat pist sinds een tijdje ook ineens in huis, ik vind het wel sneu voor hem. Er is een andere kat in mijn huis gekomen door het kattenluik en die heeft 'm toen in elkaar getimmerd,.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:49

Kijk ff op http://www.sablok.nl en mail haar. Zij heeft een dergelijk probleem gehad en heeft een spulletje waardoor de kat niet meer op de plaats poepte / plaste waar hij dat eerst deed. Weet zelf niet hoe het heet, maar weet wel dat zij het van de dierenarts heeft.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:49

Zelfde vraag; waar maak je de plekken mee schoon? Als kat 1 x ergens z'n behoefte heeft gedaan en deze lucht blijft daar hangen, zal hij het gegarandeerd vaker op die plaats doen.
Waarom Sammie onder de kast gaat zitten ipv op de bak, geen idee...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:56

Onze kat doet 'het' ook ;). Sinds we schep en schoon kattengrind hebben van de AH doet hij het bijna niet meer. Iedere dag de poepjes eruit scheppen, en mocht hij ernaast poepen dan de plek waar de drol lag schoonmaken met chloor.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:57

Dat is toevallig heb er net een paper overgeschreven.
Met wat maak je de plekken proper? Het is erg belangrijk geen schoonmaakmiddelen te gebruiken met ammoniak in. Dit zal de kat net aantrekken. Het beste is gewoon een geurloos schoonmaakmiddel te gebruiken. De plaats waar de kat gepoept heeft, mag niet geuren.

Je bent al bij de DA geweest? Dat is nl stap 1. Uitzoeken of er geen medische oorzaak is.

Dan stap 2: is het een markerings of eliminatieprobleem?

Eens we dat weten, kunnen we op zoek naar de echte oorzaak. Pas wanneer je oorzaak kent, kan je iets aan het probleem veranderen.

Stap 3 is dan het achterhalen van de oorzaak: Het is pas 1 maand na de verhuis begonnen? En de kattenbak gebruikte hij altijd al? Eerst moet je is nadenken of er iets veranderd is na die maand. (nieuwe kattenbakvulling, nieuwe plaats voor de kattenbak ... )
Is dat niet het geval, dan zoeken we verder. Waar ligt de poep? Aan de ramen of in het midden van de woonkamer. Zo kan je nagaan of de kat zijn territorium wil afbakenen voor andere katten buiten of het iets te maken heeft met meubels of dergelijke in je woonkamer.

En dan als laatste nog erg belangrijk: Gooi de poep in zijn kattenbak.
Als je wilt, wil ik het samen met jou wel is bekijken. Dit zijn maar een aantal van de oorzaken. Ik kan er zo een paar blz overschrijven. Je mag altijd een pb sturen

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:58

Noah2006 schreef:
Onze kat doet 'het' ook ;). Sinds we schep en schoon kattengrind hebben van de AH doet hij het bijna niet meer. Iedere dag de poepjes eruit scheppen, en mocht hij ernaast poepen dan de plek waar de drol lag schoonmaken met chloor.

Oja, die moet ik ook morgen maar weer kopen, die gebruikte ik ook altijd (die in de doos). Ivm bezuinigingen had ik Aldi grind gekocht, en sinds ik dat gebruik pist mijn kat ook in huis, al weet ik niet of dat nu komt vanwege de indringen in zijn huis of vanwege het grind.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:06

Ahhh herkenbaar dit! Mijn kat had zelfs over een gloednieuw laptop van mijn collega geplast, die ik een dagje mocht lenen... pijnlijk! (gelukkig was ik daarvoor verzekerd)
Nu we een kattenluikje hebben, en ze zelf naar binnen en buiten kunnen, gaat het beter. Misschien een idee?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:07

Krijg je geen ongenode kattige gasten s'nachts? Dat was bij ons het probleem. Heb nu s'nachts het kattenluik dicht. De eerste paar weken waren een ramp, protest tot en met inclusief demonstratief naast de kattenbak gaan zitten en aan een stuk door jammeren. Maar het probleem is nu wel opgelost. Zodra die vreemdeling toch weer binnen is geweest, overdag binnengesneakt of via een open raampje, is het huis weer ondergepist.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:09

ik zie hier een paar keer voorbij komen dat men de vieze plekken met chloor schoonmaakt, maar voor veel katten is chloor juist de trigger om er weer overheen te plassen. dus beter schoonmaken met wat anders.

Johanna59

Hekel krijgen aan je eigen beest: dat klink erg.
Misschien vindt het vaak verhuizen wel niet leuk....

Anoniem

Weet je zeker dat er niets mis met hem is? Mijn kat heeft nogal vaak verstoppingen en heeft keiharde keutels die hij er niet uit krijgt haha en rent dan door huis heen en dan ligt het ergens in huis...