Broedse kippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Broedse kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:34

Ik zorg voor de kippen van de buren, en ze zijn erg leuk, maar nu zijn er 2 broeds. Ze hebben helaas geen haan.

Ze zitten in het nachthok, en willen er niet uit (ik zet wel voer en water bij ze neer natuurlijk). Is er iets waardoor de broedsheid overgaat?

Anders dacht ik maar bevruchte eieren te halen, en ze die te laten uitbroeden, want heb geen flauw idee hoe lang dit nog kan duren. Iemand tips?

bromfiets

Re: Broedse kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:36

een emmer water er overheen werkt meestal wel, als je dat zielig vindt kun je proberen om ze buiten te zetten. Maar dan heb je een grote kans dat ze weer terug gaan zitten.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:37

Wij halen gewoon de (onbevruchte) eieren onder de kip vandaan en zetten haar buiten neer. Meestal eet ze ff wat en dan gaat ze weer naar binnen. Anders leg je wat eten voor de kip neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:38

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:38

Ik hoorde van mijn collega dat een kip net zo lang blijft zitten totdat de eieren uitgebroed zijn.
Heb zelf nu ook een broedse kip.. en wel een haan erbij, dus ben heeel benieuwd!
Mijn vader hield indd ook de eieren (onbevrucht) onder de kip vandaan. En op een gegeven moment was het wel over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:40

Heb ze al uit het hok gehaald, maar ze gaan gewoon weer terug :roll:

Toen het nachthok dichtgedaan, liepen ze er een beetje omheen te drentelen, ze willen echt alleen maar in het nachthok. Stomme kippen :+

De eieren eronderuit halen, dan mag ik wel handschoenen aantrekken, dan worden ze pissed :') maar het gaat vanzelf over? Gelukkig. Wij hebben vroeger ook wel kippen gehad, maar dan inclusief haan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:41

bromfiets schreef:
een emmer water er overheen werkt meestal wel, als je dat zielig vindt kun je proberen om ze buiten te zetten. Maar dan heb je een grote kans dat ze weer terug gaan zitten.

Of onderdompelen in een emmer water... :=

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:42

Ja bij de kippen van mijn ouders ging het vanzelf weer over. Mijn vader moest ook handschoenen aan hoor! Soms had hij ook hulp van mijn vriend nodig.. haha

Pluttersput

Broedsheid gaat idd gewoon vanzelf over, alleen duurt het meestal wel even :)
Ik zou ze gewoon even iedere dag eruit zetten, dat ze even kunnen lopen, liefst op een beetje een afstand van het nachthok. Dan kan je meteen de eieren eronderuit plukken ;)

_janet_

Wat ik altijd deed waren de eieren eruit halen. En de kippen naar buiten zetten en nachthok dicht. De eerste dag blijven ze alleen maar een beetje bij de ingang. Maar als je dit een aantal dagen herhaald merk je dat de broedsheid wel over gaat.
Wel zorgen dat ze 's nachts wel weer het nachthok in kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:43

Denk dat ik dat dan geharnast samen met mijn geliefde doe. Dat lijkt me veiliger :+

Ze worden ook echt heel boos als ik ze eruit pak :j maar ze pikken en ik hou graag mijn handen heel. Zal eens naar de welkoop, goeie werkhandschoenen kopen.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:45

Heeel verstandig ;) :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:49

Maar ik ga ze er dan gewoon iedere morgen uithalen met handschoenen aan, dan moet het vanzelf wel overgaan :j

Denk dat de buren niet blij zijn namelijk als ik er een haan bij koop :=

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:00

Ja dat gaat dan vanzelf wel over.
Nee niet alle buren zijn blij met een haan. Wat ik me ook wel kan voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:27

Ik ook :j
Maar denk dat de kippen er wel blij mee zouden zijn :j

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:31

ik heb nu ook een broedse kip met bevruchte eieren(en dat zonder haan 8-)), die eet en drinkt ook bijna niet meer, ze ziet ook erg bleek wat betreft haar lellen :D
af en toe gaat ze eraf, ik maak me geen zorgen.
het broeds zijn gaat inderdaad vanzelf over.

je kan het nachthok overdag dichtdoen, de kip in de ren laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:55

Mijn dank iedereen. Ik ben weer opgelucht.