Piep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chihiro

Piep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 22:58

Een aantal dagen geleden, vonden wij dit merel nestje in onze schuur:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs592.snc3/31217_1342540490323_1435554380_30932162_3842113_n.jpg

Heel leuk natuurlijk, maar niet echt een handige plek. (onze schuur is behoorlijk vol gestampt met zooi)

Helaas gebeurde waar we al bang voor waren. Ze vielen het nest uit, zo tussen alle troep. Eentje viel er zelfs in een oude rol tapijt! Een andere lag vast tussen verfpotten, en nog een andere was achter de kast gevallen. Toen zagen we dat er nog één heel klein mereltje in het nest lag. Deze was 2 keer zo klein als de andere 3.

We hebben een oude konijnen kooi gepakt, en de bovenkant eraf gehaald. Daar hebben we ze ingezet. En gehoopt dat Pa en Ma merel ze weer kwamen voeren. Dat deden ze ook gelukkig! Na een paar dagen gingen ze al fladderen, en gaan nu zelfs de kooi al uit.

Helaas ging het steeds slechter met de kleinste van het nest. Hij werd niet gevoerd, deed zijn bekkie ook niet open, en lag alleen maar stil in een hoekje. We waren er zeker van dat hij het niet ging halen.

Dit is de natuur. De sterkste overleven. Maar ik kon het niet over mijn hart krijgen om het maar te laten sterven. Ergens was ik er van overtuigd dat hij het wel ging halen met wat hulp.

Dus hup, een andere kooi gepakt. Wat aarde en doeken en een kruik ingelegd. En daar ging kleine Piep.

Afbeelding

Heb haar even met rust gelaten, en toen maar eens wat te eten gehaald. Ik voerde 3 dagen geleden nog geweekte hondenbrokken, wat ze wel at, maar ze at naar mijn idee niet zo veel als zou moeten. Nu, 3 dagen later, krijgt ze hondenvoer uit blik, en meelwormpjes. Ze is een heel stuk opgeknapt en eet als een paard! Ze fladdert nu ook rond in haar kooi, van takje naar takje. Gaat met mij mee naar de gang voor ''vliegles'' en begint ook al zelf in het zand te pikken. Ook met het warme weer heeft ze een bad genomen. Een hele verbetering met hoe ze eerst was...bijna dood.

Afbeelding

Hier wat filmpjes:

Voeren (bak waar ze inzit is omdat die andere schoongemaakt werd)

Lekker badderen.

Het is al een hele vogel geworden. Haar staart begint ook mooi te groeien.
Zodra ze goed kan vliegen, en zelf haar wormpjes op pikt, gaat ze naar buiten.

**Het is niet de bedoeling dat ze in een kooi haar leven gaat slijten! Ze gaat bij ons de tuin in als de tijd rijp is!**
Er zij hier veel katten en kraaien, en ik wil dat ze goed weg kan vliegen.
Ik wilde dit gewoon met jullie delen. Het is toch wel iets bijzonders. Zo'n kleine frummel weer zien opbloeien, en groeien.

Inmiddels ziet ze er zo uit:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs530.snc3/30117_1351186346464_1435554380_30953206_2029377_n.jpg
Alleen nog wat dons op haar koppie.

corientjuhh

Re: Piep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:02

Wat onwijs leuk dat je dit doet
Dit heb ik ook gedaan met een jonge zwaluw
Heeft anderhalve week geduurd en uiteindelijk toch helaas overleden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:03

Merels leren van hun ouders (als ze uitgevlogen zijn) wat ze kunnen eten en hoe ze daar aan kunnen komen. Ook gevaar herkennen (bv katten) leren ze van hun ouders.
Veel (door mensen groot gebrachte merels) redden het helaas niet na hun vrijlating.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:03

Echt leuk, dat je haar geholpen hebt. Beest groeit als kool.
Zit het nest in de schuur er niet meer?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:08

Ah wat leuk zeg, mooi dat het zo goed gaat. Meestal overleven vogeltjes in gevangenschap niet lang.
Hopelijk blijft het zo goed gaan!

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 23:09

Ik ben er ook erg bang voor dat ze het moeilijk krijgt als ze vrij is. Maar ik doe toch mijn best. Dan heeft ze tenminste nog een kans gehad. We hebben een grote tuin. Ik hoop dan ook dat ze een beetje in de buurt blijft voor een periode voor voedsel. Tsja, ik heb mijn best gedaan.

Het nest in de schuur zit er nog wel. Maar de ouders voed de rest nu gewoon op de grond. Deze hebben we nog 1 of 2 keer gezien, maar nu eigenlijk niet meer.

Dank jullie wel :) !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:11

Je kunt haar ook leren dat ze bij jou terug kan komen voor voedsel, dan hoeft ze iig niet te verhongeren.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:11

Dat is toch sneu!! Haar badje is veel te klein, hoe kan ze daar nou uitgebreid in liggen :+

Knap dat je dr al zover hebt opgelapt!!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:14

Ik weet niet of het een idee is, maar misschien kan je piep ook op de grond zetten in de schuur.. Je hebt piep goed opgelapt, dus misschien kunnen de ouders het weer overnemen, en kan ze de merel manieren aanleren.

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 23:19

Dat is ook wel een beetje het idee nu. Met kooi en al buiten zetten, en dan het deurtje open, zodat ze ook weer terug kan. Dan heeft ze nog tijd om zelf te onderzoeken hoe ze aan voedsel kan komen. Alhoewel ze nu al echt wel naar de meelwormen op de bodem van haar kooi begint te pikken. En ze pikt meer in het zand. Maar zelf eten doet ze nog niet, dus ik heb mijn handen nog vol voorlopig.

Het weer terug zetten in de schuur heb ik ook al meerdere malen overwogen. Helaas zien we de ouders van haar niet meer. Mogen ze terug komen dan zou dat natuurlijk super zijn! Hoe groter de kans dat ze het overleefd, hoe beter natuurlijk. We kijken in ieder geval goed naar ze uit. Moet eerlijk zeggen dat ik me wel bange ouder ga voelen met het idee haar ''los'' te moeten laten. :o

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 23:20

Jeanine84 schreef:
Dat is toch sneu!! Haar badje is veel te klein, hoe kan ze daar nou uitgebreid in liggen :+

Knap dat je dr al zover hebt opgelapt!!

Ze vind de plantenspuit ook erg lekker :D

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:28

Mijn moeder heeft een vogelopvang, dus zodoende krijgen wij ook erg veel jonge vogels zoals merels binnen. Wij voeren ze idd ook met opgeweekte brokken en kattenvlees, maar rundertartaar is ook erg goed voor ze!
Wat wij doen, zodra ze zelfstandiger worden, is de merels in een buitenren plaatsen. Hier hebben ze de ruimte om goed te leren vliegen en zijn ze al meer bezig met zelf eten zoeken. Mijn moeder zorgt voor speciaal voer en water natuurlijk, maar toch zoeken ze zelf al meer tussen het gras etc. Ook verwilderen ze sterk in deze ren, wat erg belangrijk is als je ze weer vrij wilt laten.
Ik zou het eerlijk gezegd niet de merel "aanleren" om bij je terug te komen. Het is veel beter en natuurlijker voor zo'n vogel om helemaal zelfstandig te zijn en niet (deels) afhankelijk te zijn van mensen. Ook worden ze zo een erg makkelijke prooi voor katten en roofvogels.
Ik zie dat je ruim een half uur woont van onze opvang. Je zou de merel eventueel bij ons kunnen brengen. Bij ons kan hij/zij goed verwilderen en leert het zelfstandig te worden, waardoor zijn overlevingskansen later alleen maar groter worden. Ook komt hij dan met meerdere merels in een ren, waardoor hij ook nog het sociale stukje van de opvoeding mee kan pakken.
Ik probeer je nergens toe te dwingen, maar ik zou het zeker eens overwegen!
Ik vind al wel dat je erg goed bezig bent hoor, mijn complimenten! :j
Succes verder! +:)+

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 00:15

Ik doe er alles voor om Piep een zo goed mogelijk leven te geven. En zoals ik het lees, kan het bij jullie eigenlijk niet beter. Het risico om haar nu maar los te laten vind ik te groot, en ik ben heel bang dat het fout gaat. Ik heb mijn best gedaan. Meer kan ik geloof ik niet doen, omdat ik daar de middelen niet voor heb en jullie wel (we hebben een groot kippen hok, maar de kippen zouden haar dood pikken.) Ik stuur je nog een PB

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 12:32

Nou, de dierenambulance is gebeld. Ze komen vanmiddag ongeveer even kijken of ze het meenemen of laten zitten, omdat ze eigenlijk alleen gewonde diertjes opnemen. In eerste instantie werd ik een beetje afgekat dat ik het beter met rust had moeten laten. Dat het heel normaal was dat ze rond deze tijd uitvliegen. Haar nogmaals duidelijk gemaakt dat ik haar niet zomaar van de grond heb geplukt maar dat ze zowat voor dood in het nestje lag en niet sterk genoeg was om te overleven. En dat ik het daarom heb gevoed. Maar volgens mij begreep ze me niet. Pff, ben benieuwd wat ik later in de middag over me heen ga krijgen.

Maarja, als het vogeltje het maar overleefd :)

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:21

Nou, ik vind dat je juist goed gehandeld hebt hoor! :j Anders was ze sowieso dood gegaan, en nu heb jij haar nog een kans gegeven!

Maar ergens snap ik de ambulance ook wel hoor. Er zijn zat mensen die idd zomaar een vogeltje ergens vandaan plukken, terwijl er helemaal niks mis met ze is. Dan is het gewoon zonde dat zo'n vogeltje bij een opvang terecht komt, terwijl hij eigenlijk gewoon nog gezond bezig was. Het is voor hen dan ook even lastig om in te schatten wie nou wel en wie niet goed gedaan heeft aan de vogel oppakken.

Hopelijk nemen ze de baby vanmiddag mee, dat zou toch wel het mooiste zijn!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:59

Hopelijk kan piep nu toch een gezonde, kat bewuste merel worden! Heel goed gedaan!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:32

Ik ben ook zo'n knurft hoor :o ook wel eens een musje in huis gehad.

Hoorde op een gegeven moment een hard gebrul van een mus bij het raam...vreemd want dat is op 2 hoog en er zijn geen bomen of struiken in de buurt.
Raam open en toen zat er een verfromfraaid klein geelbekkie zonder staart te brullen,heb hem toen maar van de vensterbank gehaald.Hij was al flink eing gestuiterd uit de dakgoot en de kans dat hij van de vensterbank af zou vallen was 100%.

Hij bleef keurig op mijn vinger zitten en begon meteen te bléren en te bedelen,hij wilde alleen niet van een pincet eten of van mijn vingers :P alleen uit mij mond.Hij is dan ook opgevoed met diverse soorten grof bruin brood,groenvoer en gemalen vogelzaad :D
Mus is groot en sterk geworden en losgelaten bij het tuinhuisje van mijn ouders.Daar zat een grote kolonie,heb hem nog een tijd gezien in de buurt dus zal wel goed zijn gegaan.
Meer kon ik niet doen tenslotte...

Heb erg genoten van zijn aanwezigheid,hij zat vaak op mijn schouder...vlieglessen in huis waren gevaarlijk :P maar ondanks dat hij tam was,verwilderde hij meteen toen hij zijn soortgenoten zag.Gelukkig werd hij meteen opgenomen in de groep,blij dat hij niet meer in de buurt van mensen kwam :)

Fijn dat je de merel onder kunt brengen in het opvangcentrum,laat je nog wat weten als je iets hoort?

Loslaten is moeilijk maar erg mooie ervaring :j

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:29

Ze hebben kleine Piep opgehaald...
Ik zal heel eerlijk zeggen, dat ik stiekem op mijn kamertje een paar traantjes heb gelaten. Ben me toch een beetje gaan hechten aan dat bolletje veertjes. Het is wel stil zo, hoor. Niet meer dat zachte gepiep om me heen... ;(

Maar goed! Piep is nu op weg naar een hopelijk, mooi leven.

Nog wat afscheids foto's dan maar?

Afbeelding

Afbeelding

Dag dag, kleine Piep!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:34

Aaaahhhh, die laatste foto's met pluisjes aan z'n koppie... lief!

Hopen dat ie goed wordt grootgebracht en dat ie stek en slim genoeg is om te overleven.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:36

Aaaah sneu voor jou.. :P altijd moeilijk loslaten! Gelukkig staat haar/hem een goed vrij leventje tegemoet!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:36

Wat is Piep lief! :)

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:38

Ik vind dat je super heb gehandeld hoor, en kan me die traantjes ook wel voorstellen! Wat een ontzettend lief, snoezig koppie :oo!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:40

ah, wat een schatje!
echt super van je dat je dat hebt gedaan. :j