Update regelgeving hondenbezitters?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Update regelgeving hondenbezitters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 15:29

Weten jullie hoe het gesteld is met de regelgeving betreft honden/uitlaten momenteel? Waar en wanneer mag je je hond nou precies los laten lopen en wanneer niet, is het verplicht poepzakjes bij je te dragen? móet een hond een penning om?
Ik heb een beetje rondgekeken op internet maar overal staat weer net wat anders. Dus, weten jullie hoe het momenteel gesteld is ermee? laat het weten :D

Marloes__

Re: Update regelgeving hondenbezitters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:48

Volgens mij moet een hond ten alle tijden vast, en mag hij alleen los op de aangegeven gebieden. Poepzakjes zijn verplicht, maar een penning naar mijn weten niet... :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:54

Verschilt dat niet per regio/gemeente? Ik zou even op de site van je gemeente zoeken, bij de onze is genoeg te vinden als je
zoekt met 'honden', waaronder losloopgebieden, regelgeving en hondenbelasting.

Poepzakjes zijn idd verplicht, en het gebruik dus óók, snappen sommige hier in de buurt helaas niet..
En wij, met de grootste hond in de buurt, worden dan natuurlijk altijd aangekeken op drollen die er liggen, terwijl wij netjes opruimen :+
(als uitzondering op de meeste hier..)

Penning hoeft hier niet, maar wij hebben het wel. Als je hond gechipt is heeft niet heel veel meerwaarde, maar als je hond
weggelopen of verdwaalt is en iemand ziet 'm, is het nummer op de penning ff makkelijker dan de dierenambulance of DA bellen
en die de chip af laten lezen. De onze heef dan ook allebei, voor het geval de halsband afgaat de chip en zoniet de penning.

Ze moeten overal vast, behalve op de losloopgebieden. Al is dat hierzo niet zo streng gehandhaaft gelukkig.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 15:59

Mja wat ik dus laatst hoorde is dat als je hondenbelasting betaald, je een hondenpenning krijgt die de hond moet dragen? (nog nooit meegemaakt in 20 jaar). Nu woon ik niet bepaald in een woonwijk dus 't is hier niet zo streng, honden zijn alleen aangelijnd tijdens oversteken van de weg, anders niet, maar ik vind het als hondenbezitter toch wel prettig de wet te kennen, maar da schijnt nog niet echt mee te vallen :P

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:01

Heb je al op je gemeente gezocht?

Een penning krijgen? Hmm.. wij hebben ook niks gekregen hoor, we wonen toch wel naast Haarlem dus niet echt landelijk.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 16:18

Er is van alles te vinden over belasting en poep opruimen maar waar precies aanlijnen, penningen verplicht en alles niet, beetje jammer is dat.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:22

Hier is het honden altijd aanlijnen (indien niet boete van €60), tenzij aangegeven staat dat ze ergens los mogen. Altijd voldoende poepzakjes bij je hebben (één per hond, heb je dat niet dan boete van €60) en altijd poep opruimen, tenzij er aangegeven staat dat het een 'poepgebied' is.
Ohja, en hier is een blafverbod; buren mogen aangifte doen als de hond overlast veroorzaakt met geblaf.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 16:41

Zozo, dat klinkt wel als een streng beleid. Maar je weet in ieder geval wel waar je aan toe bent.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:44

bij ons is hondenbelasting verplicht en dan krijg je een penning die de hond aan zijn halsband moet hebben.
poepzakjes gebruik ik nooit en weet dus ook niet of dat verplicht is ; heb er in ieder geval nog nooit iets over gehoord

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:45

Een penning krijgen? Nou ik heb hem nog niet haha. Mijn hond draagt wel een penning, maar dat heb ik uit voorzorg gedaan mocht ik hem een kwijt raken, hij is namelijk doof. En dan is het toch makkelijker voor degene die hem vindt om even het nummer te bellen wat op zijn penning staat dan dat ze de dieren ambulance moeten bellen. Want een chip aflezen kost ook een weer hoop geld...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:58

is per gemeente verschillend,er zijn zelfs gemeentes die geen hondenbelasting heffen,hondenbelasting mogen gemeentes zelf invullen welk bedrag ze willen vangen voor een hond..

en zo zijn ook alle regels omtrent het honden houden per gemeente verschillend...

dus even op de gemeente website kijken en als daar geen penningen opstaan,heb je die niet nodig :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:21

Poepzakjes altijd verplicht?? Werkelijk nog nooit iemand mee gezien inclusief mezelf.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:08

Ligt inderdaad aan de apv van je gemeente. Wellicht even op de site van de gemeente waar je woont zoeken op APV en dan even doorlezen wat er instaat over honden.

Hier betaal je bijv wel hondenbelasting en krijg je dan ook een penning die gedragen moet worden. Honden moeten worden aangelijnd behalve in de gebieden die zijn aangewezen als losloopgebieden etc.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 20:58

Hmm dan zal dat voor die penningen enz. hier wel niet opgaan. Poep opruimen enz. moet vrijwel overal tegenwoordig, je wil er tenslotte zelf ook niet instaan.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:32

Mischa schreef:
Zozo, dat klinkt wel als een streng beleid. Maar je weet in ieder geval wel waar je aan toe bent.

Ik vind het een bullsh*t beleid :') kijk, het is gewoon fijn ook voor een ander als je de poep van de hond netjes opruimt. Maar ga me niet met kinderlijke bordjes vertellen waar ik mijn honden wel en niet los mag laten. Natuurlijk zitten er ook rotte appels tussen, maar onze oudste hond heeft GG3 gelopen, de jongste doet wedstrijden; oftewel, kunnen prima los.
Maar nee hoor, ook deze honden moeten aan de lijn.

De gemeente heeft met veel bombarie overleg gehad met de kynologenclub hier, gezamelijk regels gemaakt die voor zowel gemeente als hondeneigenaar te doen waren, en vervolgens trekken ze nog hun eigen plan en bepalen ze eigenlijk hoe je je hond moet houden.

Ergerlijk vind ik het.