Help, schildpad gevonden in de tuin!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_17

Help, schildpad gevonden in de tuin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:00

Hallo bokkers,

Lig ik net lekker in de zon te bakken. Hoor ik de katten van de buren wat rommelen in onze tuin. ( Blazen, ruzie ) Dus ik loop erheen en moet even 3 keer kijken wat ik zie. Een schildpad ! Heb de katten weg gejaagd en hem in een doos met zand gezet zodat hij even tot rust kon komen.
Nu vraag ik me af wat ik met deze schildpad moet doen? Ik woon midden in een woonwijk en voor zover ik weet hebben de buren geen schildpadden want ben namelijk al langs geweest.
Kan ik hem weer vrijlaten? Eten geven?

Ik weet werkelijk helemaal niets van schildpadden dus wie o wie kan me helpen !

Alvast bedankt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:05

Ik zou even contact opnemen met de dierenambulance of de dierenbescherming bij je in de buurt. Die heeft vast wel een melding binnen gekregen als iemand zijn schildpad mist.
Ja...die beesten zijn ook zo bloedsnel... :D voor je het weet zijn ze ontsnapt...
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 06-06-10 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

wat voor een is het? een waterschildpad of een landschildpad? bel anders even met een reptielen opvang bij jou in de buurt, die kunne hem zo komen halen. Als je wat andijvie in huis hebt kun je dit wel even, verder (als het een landschildpad is) kun je ze wel paardenbloem bladeren geven.. vinden ze heeerlijk! en de bloem zelf is ook een ware delicatesse.

Nickeltje

Is het een platte of een bolle schildpad?
Dat is namelijk de groffe verdeling tussen een waterschildpad of een landschildpad.

Ik zou hem in elk geval niet weer vrij laten. Ze horen niet vrij in Nl. Veel schildpadden redden zich wel, maar zeker landschildpadden hebben het erg moeilijk in de winter.

Zit er een opvang in je buurt? Ze zou de dierenambulance kunnen en vragen of zij een melding gekregen hebben van een vermist dier en jij kunt deze bij hen melden en vragen of zij weten wat jij er mee kan doen.

joyce83

Re: Help, schildpad gevonden in de tuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:07

In elk geval niet in het water doen als je niet weet of het een land of waterschildpad is (had achterbuurvrouw gedaan, was dus niet goed afgelopen...)
Hopenlijk is er een opvang in je buurt.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:09

De schildpad is best bol dus een bolle schildpad. En over zijn kop heeft hij oranje en gele strepen. Verder is hij erg groot!
Verder heb ik geen dierenopvang in de buurt ik denk dat ik zo even mijn eigen dierenarts even bel denk dat hun vast wel raad weten.

Ga is even in de koeling duiken. Kijken wat ik hem kan geven

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:12

Roodwang schildpad, vermoedelijk te groot geworden naar de smaak van zijn vorige eigenaar? Of misschien ontsnapt, sommige mensen houden ze over de zomer in de vijver. Een waterschildpad dus.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:14

Hummm klinkt als een geelwangschildpad, dat is een waterschildpad. Heb je een foto voor de zekerheid? (dat je niet een landschildpad in een bak water gaat plaatsen)

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:14

Heb je wat komkommer? en sla en misschien een beetje rauw kipfilet (pas op voor je vingers)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:16

ik wist van een landschildpad die zich jaren lang ingroef in de tuin en weer boven kwam ook als de bazin dacht dat ze hem niet meer zou zien ging jaren goed op een gegeven moment kwam hij niet meer boven

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:17

Ik ben de foto's nu op de computer aan het zetten. Ze komen eraan. Ik heb even op google gekeken naar foto's van een geelwang. Vind zelf dat hij er niet op lijkt

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:23

Afbeelding

Afbeelding

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:27

ik heb jaren lang een landschildpad gehad en met heel warm weer deed ik m een plezier om m in een teiltje met max 5 cm lauw water te zetten.

dit werkte ook goed voor de stoelgang.....

let wel op dat je m een plekje aanbied in de zon maar ook met schaduw.
schildpadden regelen hun lichaamswarmte door op te warmen in de zon en als ze t te warm vinden willen ze ergens onderkruipen om af te koelen.
verder kun je m bv appel, sinasappel, sla, andijvie, komkommer witlof geven.

als een schildpad geen honger heeft eet ie ook niet dus niet gelijk in paniek zijn hoor als ie niet wil eten.

verder zou ik idd contact opnemen met je dierenarts en m aangeven als gevonden bij een dierenasiel in de buurt misschien wil je dieren arts dat wel doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:28

Dat is een hele grote waterschildpad en deze leven inmiddels in een boel poelen en zijarmen van rivieren in Nl omdat ze zich hier prima kunnen redden...
Kennelijk is deze of door zijn eigenaar er uit geknikkerd of is al zoekend naar een leuk watertje jouw tuin in gelopen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:31

Ik heb ook schildpadjes ( kleineren dan ) En die heb ik ook al eens in een paard straten verderop vandaan kunnen halen. Had iemand hem ook gevonden op straat en de hele buurt afgezocht naar iemand die schildpadden had. Maar ze kunnen best snel zijn. Die van mij is zo weg.

Die schildpadjes van mij eten veel groentes en fruit.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:33

Nickeltje schreef:
Dat is een hele grote waterschildpad en deze leven inmiddels in een boel poelen en zijarmen van rivieren in Nl omdat ze zich hier prima kunnen redden...
Kennelijk is deze of door zijn eigenaar er uit geknikkerd of is al zoekend naar een leuk watertje jouw tuin in gelopen.

Haha ik heb wel een leuk watertje in de tuin. Een zwembad :Y) Maar dat lijkt me geen geschikte plek voor deze schildpad. Weer vrijlaten vind ik ook geen optie omdat ik dus midden in een woonwijk zit en het beest hier geen schijn van kans heeft. Ik ga nog eens een paar deuren verder aanbellen. Kijken of hun een schildpad missen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:40

Dit is een roodwang, die heb ik zelf ook 1.
Let er wel even op dat hij niet te lang zonder water kan, misschien moet je anders een laagje water in een speciekuip ofzo gieten, baksteen erin als eilandje en dan op zoek naar een eigenaar.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:41

Dit is duidelijk een roodwangschildpad (heb ze vroeger gehad). Mogen nu niet meer verkocht worden en werden als ze te groot werden massaal gedumpt in watertjes in Nld. Door matige klimaat overleven ze het idd vaak in Nld.

Beessie in een bak water plaatsen met een steen of iets anders, zodat hij desgewenst op kan klimmen om te zonnebaden. Qua voer: stukjes groen (als in komkommer, andijvie of sla) en rauw kipfilet (schildpadden zijn roofdieren). Met dit weer is de temperatuur redelijk voor hem, als het 's avond te veel afkoelt, dan even de bak met water binnen zetten zodat water op kamertemperatuur blijft (blijft een tropisch diertje).

Morgen even db bellen en die nemen het beestje waarschijnlijk mee om af te leveren bij een reptielenhuis. Succes, het is een reus zo te zien; die zal vast een behoorlijke leeftijd hebben.
Laatst bijgewerkt door pindy77 op 06-06-10 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:41

CaPrIoLe`79 schreef:
Dit is een roodwang, die heb ik zelf ook 1.
Let er wel even op dat hij niet te lang zonder water kan, misschien moet je anders een laagje water in een speciekuip ofzo gieten, baksteen erin als eilandje en dan op zoek naar een eigenaar.

Dus hij mag gewoon in het water ? Want dan pak ik even een speciekuip. Maar sommige bokkers hier zeggen dat ik ermee op moet passen. En ik weet echt niet wat voor schildpad dit is.
Verder is hij idd erg groot, ik schrok ervan! Hou helemaal niet van dit soort dieren. :o

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:44

Deze soort kan prima zwemmen! De mijne zit overdag veel op een steen in het zonnetje, maar net zo veel in het water. Roodwangen zijn moerasschildpadden en hebben water nodig.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:44

ik zou m in een laagje van 5 cm doen daar kunnen landschildpadden ook tegen en als je zorgt dat ie ook bv op een steen kan komen om droge pootjes te houden is dat ook voor landschildpadden echt geen probleem!!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:45

Wat een groot beest zeg!!
Zoals al eerder gezegd, probeer 'm zelf eerst te verzorgen en wat eten te geven.
Ik zou even op internet zoeken of je iets van een reptielenstichting/opang of wat dan ook in de buurt hebt zitten en daar eens heenbellen.

Verder wellicht de dierenambulance bellen, wellicht dat het beest toch ontsnapt is bij iemand.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:45

goldynf schreef:
ik zou m in een laagje van 5 cm doen daar kunnen landschildpadden ook tegen en als je zorgt dat ie ook bv op een steen kan komen om droge pootjes te houden is dat ook voor landschildpadden echt geen probleem!!

Ja maar dit beestje is geen landschildpad, tis een waterschildpad.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:46

Mag het koud water zijn uit de tuinslang of moet het warm zijn?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:48

Dit is de mijne:
http://i304.photobucket.com/albums/nn19 ... G_3642.jpg

Ik zou gedeeltelijk warm en gedeeltelijk koud water nemen. Een roodwangsierschildpad mag niet langer als 24 uur achter elkaar op het droge, dus ik zou proberen nu het water een beetje op buitentemperatuur te mengen.