konijn heeft jongen wat nu ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

konijn heeft jongen wat nu ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 19:16

mijn konijn heeft jongen
maar ze graaft het hele nest door elkaar
is dat normaal
waar moet ik opletten
hoevaak drinken ze
en moet ik de konijntjes bij haar leggen of kruipen de jongen naar haar toe ?
help !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:17

cerescity schreef:
mijn konijn heeft jongen
maar ze graaft het hele nest door elkaar
is dat normaal
waar moet ik opletten
hoevaak drinken ze
en moet ik de konijntjes bij haar leggen of kruipen de jongen naar haar toe ?
help !!

Waarom heb je je niet van te voren laten informeren voordat je een nestje begon?

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:23

uhm.. TS vraagt toch om hulp? niet om kritiek om het feit dat er een nestje is? misschien is het wel per ongeluk gebeurt? (niet goed, eens)

TS, ik zou even kijken of de baby nijntjes warm liggen.. en verder even wacht tot er een konijnenkenner in je topic verschijnt.

even gegoogled voor je... bron: konijnen.nl

Als het nestje jongeborenen ontdekt wordt moet er nestcontrole gedaan worden. Zorg dat je handen warm zijn! Het beste kun je even wat nestwol tussen je handen wrijven, zodat je geen vreemde geuren aan de jongen afgeeft. Voel voorzichtig met 1 vinger aan de jongen. Zorg dat het nest intact blijft! Voel of de jongen warm zijn. Als er een dood jong bij is, zal het meestal onderop liggen, en koud zijn. Dit jong moet verwijderd worden. Soms zijn er jongen buiten het nest terechtgekomen. Deze moeten snel bij de andere gelegd worden, in het warme nest. Verder het nest met rust laten.

Konijnenmoeders zorgen maar een paar minuten per dag voor hun baby’s, vaak merk je daar niets van. De melk van een voedster is heel rijk en de baby’s krijgen binnen een paar minuten zoveel voeding als ze nodig hebben. Moederkonijnen houden hun baby’s niet bij zich om ze warm te houden, zoals bijvoorbeeld katten, of vogels en kippen, die boven op hun jongen zitten. Ze maken een nest van haren, stro en hooi dat de baby’s warm houdt tussen de voedingen in. Als de jonge konijntjes zelf haar krijgen houden ze elkaar heel goed warm.

!! Het is dus belangrijk te weten dat een vrouwtje haar jongen slechts tweemaal per dag voedt, en er verder niet naar omkijkt. Dat is normaal konijnengedrag. Veel mensen zijn bezorgd omdat ze denken dat het vrouwtje niet goed voor de jongen zorgt.

Tweede nestcontrole
Om te weten of alles goed gaat moeten de jongen na twee dagen gecontroleerd worden. Bij deze tweede controle kan ook het nest geïnspecteerd worden op eventuele ongerechtigheden. Alles wat er niet in hoort te liggen, en wat gaat stinken, moet verwijderd worden.Weer de hand even door de mestplek, het nest beslist niet verstoren, en voorzichtig één voor één de jongen bekijken. De buikjes moeten mooi rond zijn. Als de buikjes mooi rond zijn, de jongen verder met rust laten en moeder konijn haar werk laten doen. Baby konijntjes zijn praktisch de hele dag heel stil, als ze onrustig zijn en veel piepen dan krijgen ze niet genoeg voedsel. Als de buikjes slap en rimpelig zijn, krijgen de konijntjes niet of niet genoeg voeding. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de moeder te jong is. Ze zullen handmatig gevoed moeten worden.

Een moederkonijn moet niet gedwongen worden om bij het nest te blijven, ze moet zich gewoon vrij kunnen bewegen. Als er na twee dagen gecontroleerd is of de baby’s genoeg voeding krijgen, moeten daarna de moeder zowel als de baby’s helemaal met rust gelaten worden.

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:26

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... boren.html

Op bovenstaande website staat wel veel info :)

Wat vooral belangrijk is om niet aan de jongen te komen en de moeder goed te voeren. Ivm melkproductie heeft ze echt goed veel voer en water nodig.

Haha, ik heb trouwens precies hetzelfde gehad, bij mijn konijn zijn de jongen nu ongeveer 5 dagen oud.
De moeder heet Hugo.. Kortom, ik had niet verwacht dat de mogelijkheid bestond dat mijn konijn een nestje kon krijgen..

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 19:35

ik heb dit konijn opgevangen
anders werd hij verdronken in het kanaal
wist dus van niks
en de kleintjes liggen nu verspreid in het hok
is dus verre van goed

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:44

Dit is inderdaad verre van goed want zo koelen ze af en gaan ze dood (baby konijntjes kunnen zichzelf niet warmhouden)
Ik zou of een DA raadplegen. of zorgen dat je zo min mogelijk geur aan je handen hebt en de nijntjes bij elkaar terug in het nest leggen.. zo gaan ze namelijk zowiezo dood :(:)

joyce2

Re: konijn heeft jongen wat nu ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:51

Hmm hoeft niet perse slecht te zijn hoor, dat ze verspreid liggen. Waar ik gewerkt heb, hadden we het hele jaar door nesten met konijntjes en als het warm was, dan lagen de jongen wel vaker verspreid door het hok. Maar in principe liggen ze altijd lekker verstopt in het nest! Je kunt er opzich wel aankomen, maar dan zou ik wel eerst even goed de moeder aaien en even wat stro en haren tussen je handen wrijven zodat je goed "konijns" ruikt, haha.

In principe hoef je zelf niets te doen, de moeder zal (als het goed is) zelf gewoon voor de konijntjes zorgen! Ik checkte gewoon elke dag even of alles nog bewoog en of de konijntjes niet te koud aan voelde.

Top trouwens dat je het konijn hebt opgevangen en succes met de jongen!

Nickeltje

Re: konijn heeft jongen wat nu ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:06

Moderatoropmerking:
Enkele offtopic berichten zijn verwijderd. TS vraagt om advies niet om terecht gewezen te worden voor iets dat nu niet meer terug te draaien is.