Ik ben nu op de zeilvereniging waar wij tot onze verbazing een nestje jonge waterhoenen met moedervogel in het achteronder (afgedekt deel waar ook het waterreservoir zit voor zelflozers) van onze open zeilboot. Nu mogen de beestjes van ons natuurlijk rustig blijven zitten, maar wij hebben het idee dat de diertjes het water in moeten, wat ze nu niet kunnen omdat ze zelf niet uit de kuip kunnen. De moedervogel brengt eten af en aan, maar hoe komen de jonge vogeltjes uit onze boot? Moeten wij het nest verplaatsen of wachten? De volle zon staat op de boot en naar mijn weten horen deze diertjes gewoon in het water te zwemmen als ze uit het ei komen.
Ze zijn dus al uit? Ik zou ze op het water zetten, wel even opletten dat je dat doet als mams in de buurt is. In principe kunnen die vanaf dag 1 al zwemmen, dus ik zou ze in het water zetten
WildChild
Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-10 10:07
Ja, kan dat zomaar? Want dan hebben ze dus geen nestje meer.. Ik heb wel ergens gelezen dat de nesten kunnen drijven, moet ik het nest niet meeverplaatsen? Bedankt voor je reactie! Edit: Ja, ze zijn al uit, volgens de mensen hier 1 à 2 dagen nu.
Is er een vogelopvang in de buurt die je kan bellen? Misschien hebben zij een goede tip voor je. Nickeltje op bokt zit volgens mij ook in deze hoek.
Pluttersput
Geplaatst: 05-06-10 10:11
Je zou het nest gewoon mee kunnen zetten. Maar ik zou eerst de kuikens het water opzetten, en dan het nest erachteraan. Maar ik denk dat het nest zinkt als een baksteen, ze blijven normaal drijven omdat ze ze vastmaken aan iets. Maar zet het erachteraan, nee heb je, ja kun je krijgen
Haha ja dat is helemaal geen probleem, maar volgens mij is het niet goed voor die diertjes als ze nu het water niet in kunnen. Ze kunnen pas na enkele weken vliegen dus dat zou betekenen dat ze nog zo lang in de kuip zouden moeten zitten, niet echt ideaal lijkt me!
Nee, ze moeten idd het water in. Ik zou ze overboord zetten, en het nest erachteraan. Sowieso omdat het nest in de bakkende zon ligt, zet ze maar gewoon het water op.
De hoentjes moeten wél een nest oid hebben. Dit omdat ze een punt moeten hebben waar ze onder moeders goed kunnen drogen! PB Nickelte even, zij heeft hier veel ervarging mee.
Heb je niet bij de boot in de buurt een stuk met dicht riet? Daar zitten waterhoentjes meestal met hun nest. Dan zou je een bodem kunnen maken van dat riet en daar het nest op neer leggen. Wel natuurlijk onder toezicht van mams, en dan de jongen erbij dan zou ze ze moeten vinden. Is het bij watervogels niet dat ze de jongen afstoten nadat je ze hebt vastgepakt? Of moet je dat met handschoenen doen?
Ja dat is het probleem ook, de boot ligt aan een stijger dus niet bij dicht riet. Ik ben net wat dichterbij gaan kijken, het gaat om 3 kuikens en 2 eieren die nog niet zijn uitgebroed. Ik denk dat ik toch het nest eruit ga halen als mama in de buurt is, de beestjes op het water zet en het nest dichtbij aan de kant leg. Ze proberen er steeds uit te komen maar het gaat om meerkoeten, daarbij duurt het 8 weken voordat ze kunnen vliegen: zo lang kunnen ze niet in de boot blijven, dat overleven ze niet.
Voor afstoting ben ik ook een beetje bang! Zal eens kijken of hier iets van handschoenen ligt. Ik heb Nickeltje overigens ook een pb gestuurd.
Bedankt voor de reacties al, elk advies is welkom!
Ik sluit me aan met wat hier gezegd wordt. Let er even op dat de moeder in de buurt zwemt en zet ze overboord. Je kan ze gewoon met je handen pakken, je hoeft niet moeilijk te doen met geur enzo. Maar probeer ze wel allemaal tegelijk te pakken en overboord te doen, zodat moeder er niet in paniek met eentje vandoor gaat en jij met de rest blijft zitten.
Normaal komt moeders met kinderen voor de nacht naar het nest terug, maar ze zal vast een andere plek vinden als ze ze niet meer die boot in krijgt.
Wat je misschien kunt doen om te zorgen dat je ze tegelijk overboord zet: pak een emmertje, en doe ze daarin. Dan doe je het emmertje in het water, en laat kiep je het langzaam om.. Dan zijn ze allemaal eruit
Zo, eergisteren hebben we ze aan het eind van de middag naar buiten gezet. Het ging veel beter dan ik had gedacht, de kleintjes zwommen meteen naar moeders die onder de steiger zat, onder luid kabaal, haha. Het nestje heb ik aan de kant gelegd, maar ik heb het idee dat ze daar niet veel meer aan hebben. De overlevingskans van de beestjes is nu toch een stuk groter, bedankt voor alle snelle reacties!