Pup heeft plots afhangend ooglid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Pup heeft plots afhangend ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 17:47

Mijn cavalier king charles spaniel van 10 weken heeft sinds vanmiddag een soort hangend ooglid (onderste ooglid), haar oogje is ook een beetje rood en vochtig lijkt het. Sinds vandaag heeft ze hier last van, eerder heeft ze het nooit gehad. Op internet kan ik niet echt iets vinden, dus ik dacht, ik vraag het bokt :D
Het kan zijn dat ze er wat zand in gekregen heeft, want ze speelt graag in de zandbak (hoewel dat natuurlijk niet mag :Y) ), zo ook vanmiddag. Maar ik wil toch het zekere voor het onzekere nemen; de dierenartsen hier in de buurt zijn gesloten, dus die kunnen me ook niet verder helpen..
Ze heeft het maar aan één oog, met haar rechteroog is niks aan de hand.

Ter illustratie; zo ziet ze eruit, normaal dus géén hangende oogleden, zit ook niet in het ras :n
[BB-ITP] Puppy Yentl; fotomodel in de dop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:53

ff langs de da gaan lijkt mij.
Hier op bokt kunnen wij dat niet beoordelen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:53

er is toch altijd een dierenarts die avond dienst heeft??
ik zou t even afwachten en dan morgen evt. een da opzoeken. raar! heeft ze er pijn aan? probeerd ze te schuren of krabt ze zich?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:54

Je kunt het schoonmaken met afgekoelde kamillethee, dat maakt schoon en verzacht, soms is het moeiheid of irritatie.
De kop word hoogstwaarschijnlijk ook nog wat breder, dus dan kan het er nog uitgroeien.

En als het blijft kan het ectropion zijn.. dat is operatief te verhelpen maar kan ook tijdelijk zijn.

Het lijkt me niet iets waarvoor je met spoed naar de avond (en weekend..) dienst moet, zeker als ze het net heeft.
Zou het weekend even afwachten, schoonhouden en na het weekend als ze het nog heeft even naar de DA gaan.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 04-06-10 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 17:55

Ze heeft er absoluut geen last van, ze merkt er niet eens wat van volgens mij. Ik was nog vergeten te vermelden, het komt en gaat een beetje. Nu ziet het er bijvoorbeeld weer gewoon uit, maar 10 minuten geleden was het nog zoals ik in de openingspost beschreef.

Laika

Re: Pup heeft plots afhangend ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:50

Ik zou het ook even een dag aankijken. Maar zodra ze gaat knijpen met het oog zou ik wel direct een da bellen om hem/haar te vragen hoe of wat. Met oogjes moet je altijd voorzichtig zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:31

Je kan niet voorzichtig genoeg zijn in jou geval, je heb parvo in huis gehad en zou met zo'n probleem wel een belletje richting DA plegen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:33

als het bij allebei der ogen is, dan kan het geen kwaad, dit kan gewoon horen, dat het zo blijft.

1 van onze honden heeft ook een beetje een hangend ooglid, die heeft het al 8jaar en heeft nog nooit een ziekte gehad :D

als je het niet vertrouwd idd even langs de DA gaan :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 19:41

Chiqa schreef:
Je kan niet voorzichtig genoeg zijn in jou geval, je heb parvo in huis gehad en zou met zo'n probleem wel een belletje richting DA plegen.

Uhh een hangend ooglid is geen symptoom van parvo hoor :Y)

We kijken het van het weekend nog even aan, het komt en gaat nog steeds, het is er vaker niet dan wel. Als ze het zondag nog heeft bellen we de dierenarts. Mijn moeder denkt dat het een vuiltje is waar ze nog een beetje last van heeft.
We maken het nu om het uur schoon met gekookt afgekoeld water.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:20

Ik heb altijd een tubetje vitamine A oogzalf in huis. Als mijn hondjes flink in het zand gespeeld hebben dan doe ik er een drupje in. Verzacht en helpt het hoornvlies herstellen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 20:38

Ik heb zelf ook oogreinigings spul, dat hebben we er vanmiddag in gedruppeld :j Dat reinigt en verzorgt de ogen ook.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:42

Onze hond heeft uit zichzelf wat hangende ogen zeg maar. Als ze erg moe is dan worden ze wat rood aan de binnenkant. Kan het niet moeheid zijn? Aan de andere kant lijkt me dat ze dan eigenlijk beide kanten zou moeten hebben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:34

Had mijn pup gisteren ook, beetje ontstoken. Paar dagjes zalf en weer normaal. :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 14:15

Het gaat inmiddels weer helemaal goed met mijn pup, we hebben er afgekoeld gekookt water op gedept, en ook kamille thee :j Het is weer in orde dus :D