Ik liep langs het kanaal en zag iets wat ik in mijn leven nog niet eerder gezien heb. Een paar grauwe bomen niet in de bloei, helemaal wit/ grijs. Alsof het een kenmerk van de boom is. Tot ik dichterbij kwam, want toen zag ik dat dat wit/ grijze spinnenrag is. Van top tot teen, de knopjes ingepakt.. het was gewoon creepy en ik vroeg me af of de spin wel van de aarde kwam.
Meestal maken die beesten toch gewoon zo'n rondachtig web of iets wat erop lijkt, maar dit waren ingepakte bomen met sluiers.
Oh... haha ik met mijn fobie voor spinnen was al bang dat er een grote vleeseter tevoorschijn zou komen. Maar dit heb ik nog nooit gezien van rupsen ook. Gadverdamme wat was het smerig en eng zeg!
Ja alleen is dit wel extremer. De boom was helemaal ingepakt door dat spul alsof hij een pyjama aan had. Het sloot allemaal goed aan bij de vormen van de boom...
Dit fenomeen hadden wij vorig jaar voor het eerst in de tuin. Dit jaar zijn ze ook weer aanwezig. De mensen van Staatsbos noemen dit een "Stippelmot". Kleine rupsen die de hele boom kaaleten en vervolgens de boom en zichzelf inpakken. Als het goed is komen ze rond half juni weer uit als kleine, witte vlinders. De foto van Tara is inderdaad wat wij in de tuin hebben.
zacharyhill
Geplaatst: 03-06-10 14:20
zijn rupsen we hebben er ook zo een paar bomen staan in de laan naar onze nieuwe boerderij toe jasses vind ze zo ies die bomen moeten er dus uit!!!! maar enkel bij een en dezelfde soort bomen op de andere zit niets
Fenomeen komt al een tijdje voor in NL maar lijkt steeds erger te worden.
Dus geen spinnen, gelukkig voor jou met je fobie!
Marchador
Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-10 14:22
He bah zeg.. witte vlinders zijn mooi hoor.. maar ik hoop niet dat het verder uit gaat breiden. Het zijn nu 3 bomen naast elkaar.. dan één niet en een kleine die weer wel is ingepakt Spinselmot, nou weer wat geleerd..
Hoe lang doen die beesten er wel niet over. Ik ben nu wat plaatjes aan het zoeken.. en kom ook ingepakte auto's tegen. Ik kan me ook herinneren dat die bomen vorige weke nog niet zo waren.
MarliesV
Geplaatst: 03-06-10 14:25
Zoek maar is op: rups bomen op google en dan bij de plaatjes: voorbeeld:
_Noah
Geplaatst: 03-06-10 14:27
Ooit weleens van zijde gehoord? Rupsen "spinnen" hun kokons in met soort spinrag. Van de zijderups worden de kokons gekookt en uitgerold zodat er zijde ontstaat. Geen idee hoe dit bij andere rupsen heet. Maar het seizoen is er echt naar. Ook veel te zien bij het strand hier in Kijkduin bij Den Haag.