Nestje bouwen normaal? (konijnen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Nestje bouwen normaal? (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 13:06

Ik heb al een paar jaar 2 vrouwtjes samen. Ze maken wel vaker een nestje, althans ik denk dat het een nestje moet voorstellen, want er ligt dan veel haar en stro enzo. Nu heb ik sinds kort een ren gebouwd. Nu heeft een nijn heel fanatiek een hol gemaakt. Nu is ze al de hele dag in de weer om stro en hooi uit het nachthok te halen en in het hol te stoppen. Moet ik me nu zorgen gaan maken? Want ik heb hier veel wilde konijnen zitten, niet dat er straks iets door het gaas heen gebeurd is?
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 06-06-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:56

Schijnzwangerschap komt vaker voor bij konijnen en kan de ene keer erger zijn dan de andere keer. Een verandering in de omgeving kan daarvoor de prikkel zijn.
Het is alleen niet echt prettig en gezond voor een voedster om veel schijnzwanger te zijn. Regelmatig worden er dan bij de castratie/sterilisatie afwijkingen aan de baarmoeder of eierstokken gevonden. Dat is ook het enige wat je er tegen kunt doen, laten castreren. Dan hoef je meteen geen zorgen meer te hebben over die wilde konijnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 13:59

Ik zal eens vragen hoe de dierenarts hier over denkt, ze moeten binnenkort toch weer geënt worden. Ik had er niet bij stil gestaan dat het schijnzwanger zou zijn. Ik schat dat ze het 1 a 2 keer per jaar zijn. Geen idee of dat per konijn is of dat ze het dan beide zijn, dan zou ik op de vacht moeten letten. Bedankt voor je reactie :)

Anoniem

Re: Nestje bouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:40

Mijn konijn is ook elk jaar schijnzwanger, ik weet niet beter eigenlijk dat vrouwtjes dit doen, ding wordt dit jaar al weer 14

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:13

volgens mij hoort het bij konijnen.
ik heb ook 2 vrouwtjes zitten en die hadden laatst al ruzie over waar een nestje te maken.

ziet er altijd wel komisch uit zo'n konijn met haar mond vol stro :+
Afbeelding

lekker laten gaan, gaat vanzelf over.
als je ze storen gaat of de boel weghaalt kunnen ze heel gefrustreerd worden en sjaggerijnig.
gaat vanzelf over en dan maken ze het nest zelf weer kapot

sunny_l0ve

Re: Nestje bouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:44

Dit is inderdaad schijnzwanger, maar het is beter je voedster te stereliseren anders heb je kans op baarmoederontsteking.
En sommige voedsters hebben het heel heftig waarbij het gedrag ook enorm veranderd, daarbij zou sterelisatie ook een uitkomst kunnen zijn.
Dus het is zeker aan te raden om te stereliseren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 01:46

ellepel schreef:
*KNIP*

Hahaha zo'n foto heb ik ook in mijn profiel staan :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 01:58

konijn van die foto leeft al niet meer helaas.
heb nu 2 zusjes bij elkaar zitten en die hadden laatst echt serieus ruzie met elkaar :+
er was er 1 schijnzwanger,dus die bouwt een nestje.
maar haar zusje gooide alles er weer uit.
eigenlijk best wel heel sneu.

gaat nu wel weer goed gelukkig :D
hoe kan het eigenlijk dat ze dan meer kans hebben op baarmoederontsteking?

Wijslander

Re: Nestje bouwen normaal? (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:44

Ik heb hier ook een vrouwtje zitten dat regelmatig schijnzwanger is, zeker nu met het mooie weer. Dan wandelt ze met stro en vacht door het hok tot mijn rammetje er gek van wordt (en ik ook).
Ik denk er toch over om haar te laten steriliseren, ook omdat ik het idee heb dat ze er zelf last van heeft (ze is dan erg prikkelbaar).

Ben ook wel benieuwd hoe dat dan precies zit met de grotere kans op baarmoederontsteking!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:51

http://www.bijzonderedieren.nl/index.php?page=Baarmoedertumor_Konijn

Ik heb het even opgezocht, dit gaat over baarmoedertumor en er staat ook een over baarmoederonsteking. Het is zeker de moeite waard om het even te lezen, echt heel leerzaam! En het scheelt echt bij konijnen, ik heb die van mij laten stereliseren dat ze 6 maanden was, en ze is nooit schijnzwanger geweest en nooit last gehad van de hormoontjes.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:02

Bedankt voor de link sunny_l0ve. Ik schrik van de cijfers :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:36

80% dat is niet niks, ik heb nog nooit mijn konijnen laten helpen of wat dan ook maar zal er de volgende keer wel bij stilstaan, de mijne is al zo oud dat het niet meer hoeft.