Mijn paard verpletterd één van onze kippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Mijn paard verpletterd één van onze kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 22:17

Het is nu eenmaal gebeurd maar ik wou het toch even van me afschrijven... Om ergens te beginnen, mijn paarden (twee) lopen dus op de weide en aangezien ik het wel goed weer vond besloot ik om ze deze nacht ook buiten te laten staan dus ging ik ze eten geven op de weide. Maar we hebben ook nog een groot stuk waar de kippen op lopen, dit is normaal afgesloten van de weide, maar aangezien de kipjes het gras niet eten laten we de paarden er ook af en toe bij (zo kunnen ze op de weide en op het stuk kippenplein). Mijn jongste ruin is al vrij dominant en pest de kippen graag door er achter te rennen en er met de voorbenen naar te slaan (maar niet echt dat hij ze dood wil), maar ik had dus nooit verder nagedacht. Dus plots heeft meneer gedaan met eten (de kip zat al de hele tijd bij hem, gewoon wat graantjes mee te pikken), en gaat hij weer mijn merrie wegjagen. Dan ziet hij dat het kipje daar loopt en krijgt hij het precies plots in het hoofd om de kip te gaan wegjagen of meerbepaald, ze te verpletteren... Blijkbaar had hij ze geraakt, en ik was dus te laat. Ze kon niet meer op haar pootjes staan, en ze leek zoveel pijn te hebben. Dus ik nam ze in mijn handen, en wist even niet wat doen. Ze even laten bekomen dacht ik. Maar dit bleek niet te helpen, ze viel op haar rug en spartelde maar wat... bij deze heb ik maar beslist heb om haar nek om te draaien waarbij ze onmiddellijk dood was... Ik verwijt mezelf nu vanalles dat ik de paarden daar geen eten mocht geven, dat ik dat beestje vermoord heb en of ik nu wel juist gehandeld heb. Stomme situatie voor MAAR en kip. Maar ik blijf eraan denken!

Pluttersput

Re: Mijn paard verpletterd één van onze kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:19

Je kan er niets aan doen, het is gebeurt. Je kan wel denken van: had ik maar, of als als als, maar daar schiet je niets mee op :)

Je weet het nu in ieder geval, je hebt eerlijk gedacht dat je paard dit niet zou doen. Je hebt het niet expres gedaan ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:19

je hebt haar niet vermoord ts...je hebt haar uit haar lijden verlost,erg dapper van je.
petje af.
de kip was er op het verkeerde moment,kan jij niks aan doen. :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:21

Vervelend dit soort dingen maar wees blij dat het 'slechts' een kip was. Er zijn genoeg paarden die dit met schapen, honden en zelfs kleine kinderen ook proberen helaas. Neem het als een waarschuwing en laat kleine dieren niet zomaar bij paarden lopen.
Ik heb als kind een hond tegen de muur gesmeten zien worden door een paard, deze overleefde het gelukkig wel, maar het blijft nog lang op je netvlies achter helaas ;(
Wat de kip betreft heb je trouwens super gereageerd vind ik!

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:23

He wat vervelend maar daar kun jij echt niks aan doen hoor. Ik vind het heel goed en gedurfd dat je de kip uit het lijden hebt verlost.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:24

Wouw, eens met Sizzle, ik vind dat je ondanks je schrik goed gereageerd hebt. Je kan niet alles zien aankomen en dit was even een geval van stom ongeluk. Ik kan me voorstellen dat je je er belabberd van voelt, zou ik ook hebben. Volgende keer zal je het vermoed ik anders doen en daarmee andere kipjes redden....maarja, daar voel jij je nu niet beter bij denk ik....sterkte ermee

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 22:28

Wel, hij doet dit ook soms naar mijn hond, maar dan er gewoon achter rennen of zelf wegrennen... Maar gericht handelen, dat had ik nu écht niet verwacht van hem. Woedend was (en jammer genoeg, ben ik nog steeds). Dat arme beest liep daar gewoon en moest nutteloos sterven door zijn gedrag. Ik heb ergens wel gelezen dat het normaal is dat ze alles wat anders is dan hun willen doden, maar dat neem ik toch niet zomaar aan. En ook gewoon, hij loopt daar zo vaak en kan ze eigenlijk hele dag verpletteren maar doet dit nooit, en nu moest het wel. Ik was zo boos, dat arme beestje. Dan erna begon ik te twijfelen of het kipje nu wel niet gewoon even van de wereld weg was en misschien niets mankeerde. Maar ik handelde dan echt wel op een vrij onbewuste manier, ik vond het zo zielig om haar zo raar te zien doen en haar ogen bleven ook af en toe dicht. Dus dat was voor mij de druppel... Daar liep ik dan met mijn dode kip te zwaaien en mijn nieuwschierig paard weg te jagen!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 22:30

Ben toch blij dat ik het van me af heb kunnen schrijven en dat er zulke leuke reacties komen. Kipje is er nu wel niet mee gered, maar mijn andere drie kipjes wel, dit kan ik nu werkelijk wel voorkomen. Maar mag nog niet dromen dat hij een van mijn katten of honden daar zo eens verpletterd met zn voorbenen! Arme kip...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:40

Celia schreef:
Daar liep ik dan met mijn dode kip te zwaaien en mijn nieuwschierig paard weg te jagen!

:= ............. _O- ............... :')

Daar moest ik stiekum toch wel erg om lachen hoor :o

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:18

Komt me best bekend voor :o

We hebben (hadden |( ) 14 kippen (gister allemaal opgegeten door vossen |( )
en ook een drachtige zeeer beschermende merrie. De kippen zaten altijd in de stallen.
Toen haar veulen werd geboren hebben we haar ook naar de achterste box gezet zodat ze
rust zou hebben. Toen we de volgende morgen kwamen, lag er een dode verpletterde kip in de stal :7
Helemaal plak gestampt :(:) Was toen heel sneu, maar vrj grappig als je het zo terug leest :9

Ik had die kip ook uit zijn lijden verlost ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:24

ja dat gebeurd,sneu maar je doet er niks aan...er zit hier ook wel s een kat klem onder een paard en ik verbaas me nog steeds hoeveel zo een kat hebben kan en hoe hardleers ze eigenlijk zijn [of is het stom] eenden en reigers worden hier ook steevast uit de wei gejaagd en het zal me niets verbazen als ik binnenkort een stapel veren vind..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:09

Heel sneu, maar daar kan je niks aan doen. Het is goed dat je het beestje uit haar lijden hebt verlost. :)

Ik vind het overigens wel een beetje naar dat er over 'maar' en 'slechts' een kip wordt gesproken...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:15

Ach wat jammer :(:)
Dapper van je dat je de kip uit haar lijden hebt verlost!
Verder denk ik dat je hier een les moet uit trekken, zoals eerder angegeven geen 'kleintjes' bij de paarden - zowel kippen, honden als kinderen. Het gebeurd ook allemaal zo snel, maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen denk ik. Wat je deed, deed je om goed te doen en het is jammer genoeg verkeerd uitgedraaid, maar daar heb jij geen schuld aan. Veel sterkte :j

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:20

Ma suske toch, ge hebt da goed gedaan van haar uit haar lijden te verlossen, ik zou het niet gekund hebben.
xx

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 14:17

RedPassion schreef:
Heel sneu, maar daar kan je niks aan doen. Het is goed dat je het beestje uit haar lijden hebt verlost. :)

Ik vind het overigens wel een beetje naar dat er over 'maar' en 'slechts' een kip wordt gesproken...

Ja, als je het bekijkt volgens het beeld dat wij hebben over kippen en koeien en dergelijke, bedoel ik "maar" een kip puur omdat er dagelijks miljoenen (of weet ik veel hoeveel) kippen worden geslacht of in de meest gruwelijke omstandigheden verkeren. Een kip is iets wat zowat iedereen gewoon eet, dus voor velen zal het 'slechts' een kip zijn, wat dan een verschil maakt met een kat, een hond of dergelijke. Ik sluit me niet aan bij die gedachte, ik kan ook moeilijk zeggen ; liever een kip dan een kat of dergelijke. Maar ergens vind ik dat dat toch wel zo is... Niet cru bedoeld of dergelijke. Maar een kip buiten één van mijn katten of honden die hier binnen bij me in huis rondlopen, dat maakt uiteraard een verschil

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 14:21

plotie schreef:
Ma suske toch, ge hebt da goed gedaan van haar uit haar lijden te verlossen, ik zou het niet gekund hebben.
xx

Ja zeg, helemaal niet leuk ze... Dat beest. Kwas er helemaal van aangedaan! Hopelijk was het dan toch de goede keuze...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:21

Lekker gegrild kippetje dus vanavond :D

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:26

Knap dat je je kippie uit zijn lijden heb verlost.
En dit soort dingen gebeuren, Casan van mij heeft pas geleden een rat verpletterd in zijn box, nou moet ik eerlijksheid halve wel toegeven dat ik daar wel blij mee was hahahahahaha onze eigen rattejager *D ,
We hebben ook een merrie opstal staan die geen andere dieren in haar stal wil hebben, die probeert ze ook heel bewust te pletten :o .

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:01

Mijn paardje is ooit eens op een gans gaan staan (perongeluk). Paarden schrokken ergens van, stormde richting weiland (we hadden een pad naar een schuilstal, daar stonden ze voor) en mevr. gans kwam net even van haar nest af om even in t gras wat te doen, helaas was ze op de verkeerde plek, verkeerde plaats. Beestje had er gelukkig niks aan over gehouden, alleen dat nest hoefde ze niet meer en ze heeft een poosje mank gelopen, gekneusd pootje.

Ik vind het knap dat je durfde te beslissen om de nek om te draaien! Goed gehandeld hoor.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 21:59

Nu heeft mijn vader ze gepluimd om op te eten (ja hier gaat het meestal zo (boerderij), maar ik eet er werkelijk niet van!), en hij zei dat er niets gekneusd was binnenin, nu begon ik dus compleet te flippen en te twijfelen of ik nu werkelijk wel goed gedaan heb om haar nek om te draaien. Maar ze kon helemaal niet meer staan en ze viel op haar rug en deed haar oogjes dicht, en ik heb ze wel vijf minuten zo gelaten (wat voor mij al een eeuw leek). Alweer iets om over te lopen piekeren.. Arme arme kip!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:04

Dit soort dingen gebeuren helaas maar wel netjes dat je haar uit haar lijden hebt verlost!!

knollentuin schreef:
...er zit hier ook wel s een kat klem onder een paard en ik verbaas me nog steeds hoeveel zo een kat hebben kan en hoe hardleers ze eigenlijk zijn [of is het stom] ..

heel herkenbaar dat van die katten :j
of je bent lekker aan het rijden, komt er een kat onder bakrand doorgeschoten..
plop hoef op pootje
Kat krijst op het hoogste volume, paard jumpt daardoor een meter de lucht in om vervolgens 5 meter verderop weer neer te komen en zich af te vragen waar dat geluid uberhaupt vandaan kon komen..
Kat rent vrolijk verder en heeft na nadere inspectie, totaal niets, nou ja mischien schorre stembanden door die krijs :))

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:12

Joh..voel je niet schuldig..Je hebt goed gehandeld hoor. Als ze een flinke tik tegen haar koppie gehad had zie je dat niet terug in het lijf maar toch was ze langzaam dood gegaan.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:53

Celia schreef:
Nu heeft mijn vader ze gepluimd om op te eten (ja hier gaat het meestal zo (boerderij), maar ik eet er werkelijk niet van!), en hij zei dat er niets gekneusd was binnenin, nu begon ik dus compleet te flippen en te twijfelen of ik nu werkelijk wel goed gedaan heb om haar nek om te draaien. Maar ze kon helemaal niet meer staan en ze viel op haar rug en deed haar oogjes dicht, en ik heb ze wel vijf minuten zo gelaten (wat voor mij al een eeuw leek). Alweer iets om over te lopen piekeren.. Arme arme kip!

hoeft ook niet gekneusd te zijn of te zien, je hebt de juiste keuze gemaakt, alleen al om het feit, dat er een grote kans was op langzaam dood gaan en pijn hebben...

wat als en misschien? heb je helemaal niks aan en moet je ook niet doen, het is goed zo ...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:56

Heel knap dat je de kip uit haar lijden hebt verost! zou het zelf nooit durven.. en zulke dingen gebeuren nu eenmaal..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:28

maartje_h schreef:
Dit soort dingen gebeuren helaas maar wel netjes dat je haar uit haar lijden hebt verlost!!

knollentuin schreef:
...er zit hier ook wel s een kat klem onder een paard en ik verbaas me nog steeds hoeveel zo een kat hebben kan en hoe hardleers ze eigenlijk zijn [of is het stom] ..

heel herkenbaar dat van die katten :j
of je bent lekker aan het rijden, komt er een kat onder bakrand doorgeschoten..
plop hoef op pootje
Kat krijst op het hoogste volume, paard jumpt daardoor een meter de lucht in om vervolgens 5 meter verderop weer neer te komen en zich af te vragen waar dat geluid uberhaupt vandaan kon komen..
Kat rent vrolijk verder en heeft na nadere inspectie, totaal niets, nou ja mischien schorre stembanden door die krijs :))

ja of ze liggen heerlijk in de stal te pitten en als je dat ff niet doorhebt en de paarden binnenhaalt...vul zelf maar in maar poten en staartjes kunnen erg veel hebben :j