melk van de koe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

melk van de koe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 18:39

Nu ga ik waarschijnlijk een hele domme vraag stellen, zeker voor de mensen met koeienervaring :o
Maar goed.., gezien het item hier en daar opkomt bij discussies, wil ik graag voor eens en altijd duidelijkheid....

Een koe geeft melk. Dat weet ik dan nog net :+
Dat een koe melk geeft omdat ze een kalfje heeft gekregen, waardoor de melkproductie op gang komt, lijkt me ook logisch.
Maar...
Is het noodzakelijk voor de melkproductie dat een koe elk jaar een kalf krijgt of blijft een koe melk geven na het eerste kalf als ze maar dagelijks wordt gemolken?

Zei het al...
stomme vraag waarschijnlijk.
Maar ik zou het toch graag willen weten :P
(puur nieuwsgierigheid :D )

zonnebloem18

Re: melk van de koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:41

Een koe geeft ongeveer 10 maanden lang melk na de geboorte van een kalfje daarna wordt het minder.
Daarom krijgen ze elk jaar een kalf zo krijgen ze het meeste melk van 1 koe.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:41

Vragen zijn nooit dom......
Volgens mij moet een koe ieder jaar een kalf krijgen om de boel op gang te houden, maar helemaal zeker ben ik daarvan niet.
Er is hier vast wel iemand die het weet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:42

Ieder jaar krijgt ze een kalf. Twee maanden voor het afkalven wordt ze droog gezet (dan wordt ze niet gemolken) en wanneer ze bevallen is wordt ze weer gemolken, totdat ze weer drachtig is etc. etc. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 21:38

Ok bedankt voor het antwoord... ik vroeg het mij al zolang af... nu weet ik het.
Weer beetje slimmer :D

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:25

vragen stellen is nooit dom.. daar word je alleen maar wijzer van :P niet vragen en het niet weten.. dat is dom.. :P

koeien moeten idd elk jaar een kalf krijgen om de melkproductie op gang te houden..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:28

Mij is altijd verteld dat als een koe eenmaal een kalf heeft gehad en gemolken blijft worden, dat de melkproductie blijft lopen. Want als de koe niet meer wordt gemolken dan bestaat er toch een kans op uierontsteking?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:33

eenitraM schreef:
Mij is altijd verteld dat als een koe eenmaal een kalf heeft gehad en gemolken blijft worden, dat de melkproductie blijft lopen. Want als de koe niet meer wordt gemolken dan bestaat er toch een kans op uierontsteking?

En koe moet echt ieder jaar een kalf krijgen, net zoals met paarden, anders stopt de melkproductie vanzelf weer, dito met paarden.

Wat je noemt kan een oorzaak zijn van masitis, maar de kans is groter dat bacteriën die via een vies ligbed (bijvoorbeeld) de uiers binnen dringen en zo een ontsteking veroorzaken.