zoals de titel al zegt.. wat vinden jullie de maximale leeftijd voor een 1e nestje bij een hond.. ? en voor welk ras of maakt dat niks uit.. ??
gr. Marlies
Aranel
Geplaatst: 30-05-10 16:56
Ik denk dat je geen maximum leeftijd eraan kunt stellen. Liever een nestje van een gezonde teef van 8, dan eentje van een teefje van 2 of 3 waarbij op latere leeftijd allerlei erfelijkheidsproblemen aan het licht komen, die ze ook kan door erven.
Dat er een maximum aan de aantal nestjes per teef zit, vind ik wel weer goed
Anoniem
Geplaatst: 30-05-10 16:57
Als jij geen kennel hebt en een teef met stamboom waar je verantwoord mee kunt fokken, lijkt me dat niet heel interessant. Om je vraag toch de beantwoorden: bij het eerste nest mag de teef niet jonger zijn dat 24 maanden, en na 72 maanden mag er niet meer mee gefokt worden.
Aranel
Geplaatst: 30-05-10 16:58
Yamcha; is dat bij alle hondenrassen zo? Wist ik niet eens..
Edit: ohja, het gaat over het eerste nest, sorry, verkeerd gelezen
Laatst bijgewerkt door Aranel op 30-05-10 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt
EarthFocus
Geplaatst: 30-05-10 16:59
onze hond was 1,5 dat was wel een perongeluk nestje.
maar een nestje kan al bij 2 jaar hoor.
Neej
Ja een teef kan natuurlijk best al heel jong een nestje krijgen, vanaf het moment dat ze geslachtsrijp is natuurlijk.. En zolang ze geslachtsrijp is kun je er theoretisch gezien vast wel mee fokken Maar als je 'officieel' wilt fokken, volgens de richtlijnen van de RvB, dan mag de teef op moment van dekking niet jonger zijn dan 16 maanden, en wanneer het haar eerste nest betreft mag ze op het moment van dekking niet ouder zijn dan 72 maanden. Overigens mag een teef ook niet meer dan 5 nestjes voortbrengen, en er zitten ook nog richtlijnen aan de tijd die er tussen nestjes zit, maar die weet ik even niet uit m'n hoofd
Niet slecht, maar het risico op complicaties is een stuk groter dan bij een jonge hond. De vraag is dan: Heb ik zoveel belang bij een pup dat ik het risico wil nemen met mijn hond?
welke risico's moet ik dan denken.. ?? het leven van de teef is mij natuurlijk belangerijker.. de teef heeft geen papieren en hebben nu na 8 jaar eindelijk een reu gevonden.. zo ineens.. maar me moeder is bang dat ze er te oud voor is.. het is een hond die in perfecte conditie verkeerd en super gezond is.. heeft nooit wat mankeerd ofzo..
problemen bij de dracht en de bevalling. kan van alles zijn van een baarmoederonsteking bij de teef na de dekking tot moeder en pups dood tijdens de bevalling doordat er een pup klem zit het kan ook vlekkeloos gaan, maar je weet het nooit
Ik zou persoonlijk het risico niet meer durven nemen, maar dat is persoonlijk. Maar vergeet ook niet dat ze al een 'oma' is, en om dan nog een eerste nest te laten krijgen, maar dracht en bevalling is voor een teef sowieso zwaar, en ze is er de eerste 10 weken nog niet van af..... Denk er goed over na, en vooral wat het beste is voor je teef.
ja. we doen zeker wat het beste is voor de teef.. absoluut.. de teef gaat boven alles.. !! ik was alleen benieuwd naar jullie mening hierin.. mensen waaraan wij het gevraagd hebben hadden verdeelde mening we waren nog genoeg mensen die zeiden dat het wel kon.. daarom dacht ik ik vraag jullie mening..
Het verstandigst,gezondst is om je teefje na 2 -2,5 jaar te laten dekken. Dan is ze voldoende uitgegroeid.
Op 8 jaar je teef nog laten dekken is echt not done.. Dan is je hond een senior. Je oma gaat toch ook niet nu nog eens zwanger worden???
Ik vind persoonlijk 3-3,5 een mooie leeftijd voor een nestje.
ambre
Geplaatst: 30-05-10 22:17
Ik heb een dwergpinschertje en wil die graag laten dekken. Ze is nu 2,maar ik heb nog een oude hond en aangezien ik een pup voor mezelf wil fokken wil ik liever nog even wachten. Toch zal het volgend voorjaar worden,anders ben ik bang dat ze te oud wordt.Bovendien wil ik alleen pups in het voorjaar/zomer. Dit ivm het weer,ze zijn nog al kouwelijk. Met een 8 jarige zou ik het risico liever niet meer nemen..
Anoniem
Geplaatst: 30-05-10 22:20
Dat wist ik ook niet van de minimale en maximale leeftijden, maximaal aantal nesten en de tijd er tussen. Zouden ze bij paarden ook moeten invoeren Je ziet hier in sommige profielen dat sommige merries elk jaar een veulen krijgen, soms wel 6 a 7 achtereen zonder 'pauze'.
Blij dat ze daar bij het RvB zo streng in zijn. Ik zou een pup ook altijd bij een erkende fokker halen.
XxLiEsJuHhxX
Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-10 22:25
jullie vinden dus eigelijk dat je een hond na 4 jaar niet meer moet dekken.. ?
Anoniem
Geplaatst: 30-05-10 22:27
Dat is 48 maanden, niet na 72 wordt toch gezegd?.
Loiz
Geplaatst: 30-05-10 22:30
Bij de Doggen moeten ze 2 jaar zijn en max 6 jaar, maar eerst nest toch wel voor hun 3,5 ste is wel het beste naar mijn idee. En 1 nest per jaar, al word daar door sommige fokkers helaas niet aan gehouden en word een 2de nest zonder stamboom (+ registratie) verkocht.
Maargoed, wat voor hond heb je? Met papier? Aangekeurd? Zoniet, dan is het heel jammer, maar zou ik er geen pups uit halen, hoe oud de hond ook is.
Idd bij raad van beheer is vanaf 2 jaar. En tot 6 jaar. Soms wordt door fokkers ook nog wel eens nestje net op/over de 7e verjaardag gedaan. Maar dan wel al eind dracht al niet zogend.
Dat is ook niet zo. Van de site van de Raad van Beheer: Hoofdstuk VIII Basis Reglement Stambomen Artikel VIII.1 1. Een teef mag op de datum van de dekking niet jonger zijn dan 16 maanden. 2. Een teef die haar eerste nest zal krijgen, mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 72 maanden oud is geworden. 3. Een teef mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 96 maanden oud is geworden. Artikel VIII.2 1. Een teef mag slechts twee nesten in de periode van 24 maanden voortbrengen, met dien verstande dat de periode tussen de dekking voor het eerste nest en de dekking voor het daarop volgende tweede nest tenminste 10 maanden moet bedragen. De periode van 24 maanden start op de datum waarop de dekking voor het eerste van de twee binnen deze periode geboren nesten heeft plaatsgevonden. 2. Het is in Nederland niet toegestaan dat een teef gedurende haar leven meer dan vijf nesten voortbrengt