herder scheren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noekje

herder scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 14:29

Hai hai,

wij hebben een schat van een herder die al 12 jaar oud is. Ze krijgt wat ouderdoms probleempjes en één daarvan is dat ze niet meer goed verhaard. We borstelen haar zo vaak mogelijk, maar ze houdt haar dikke wintervacht. Hierdoor heeft ze het heel erg vaak warm, wat ook niet erg bevordelijk is. Dus ik dacht eraan om haar te scheren. Maargoed heb hier dus geen ervaring mee..
Dus wat vragen; wat voor scheerapparaat kan ik hiervoor gebruiken? Kan het met dezelfde die ik voor mijn paard gebruik? En hoe moet ik hem instellen, zodat onze herder toch nog als herder eruit blijft zien (de haren wat dichter bij haar huid zijn namelijk heel lichtbruin, zou toch nog wel willen dat je het zwarte ook nog wel blijft zien, en wil ook graag geen stekelvarken :+ )

Als iemand een ander idee heeft, hoor ik het ook graag!

Wilawander

Re: herder scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:43

Zou dat niet doen. Je veroorzaakt alleen dat het haren nog slechter zal vergaan. En ook irritatie.
Je zou onder de buik het haar wat korter kunnenscheren maar verder zou ik dat niet doen.

Je zou eens kunnen kijken naar het voer en dergelijke, kane en oorzaak zijn van het slecht verharen, ook homeopatisch kan je vaak wel wat doen.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 14:45

Ik was natuurlijk niet van plan om haar kaal te scheren hihi, maar ze kunnen ook irritatie krijgen als je het dus alleen korter maakt?

Voer daar ligt het zeker niet aan, ze krijgt al haar hele leven hetzelfde voer, ik denk echt dat het gewoon de ouderdom is. Voor mijn paard gebruik ik wel eens lijnzaadolie, zou dit voor de hond ook helpen?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:48

Als ik jou was nam ik contact op met een gediplomeerde, ervaren hondentrimster. Zij hebben vast goede tips betreffende jouw probleem,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:53

Naar de trimmer.

Nooit scheren bij een herder, de huid is te gevoelig, en huidirritaties maken het probleem alleen maar erger.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:54

Wij scheren meestal alleen de buik en de achterkant van de broek, als het zo lang blijft gaat het helemaal irriteren.
De rest van de vacht ( alles wat in zicht is ) gaan we dan wassen en met de compressor blazen we alle haren er zoveel mogelijk uit. Dan goed kammen en borstelen en dat kan hij er de zomer weer tegen aan.
De soort tondeuse weet ik niet, denk dat een paadentondeuse net iets te sterk is. Bij ons staat hij op het kortst.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:58

een herder scheren brr

ik zou idd ook gewoon wassen en goed kammen (en evt op de buik ed netjes kort knippen)
mocht dat niet baten naar de trimmer (die mensen hebben er immers voor geleerd )

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:00

Oké bedankt voor de tips! Helemaal scheren wordt 'm dus niet.

Zal eens even kijken of er een goede trimmer in de buurt zit. En de trimmer zou hem dan gaan plukken?

@deflin, helemaal wassen is ook nog wel een optie. Doe je dit dan buiten met mooi weer of gewoon in de badkamer? (Wij hebben een nogal hoog bad/douche, waar hij niet gemakkelijk in komt)

sja rommelus mooi is anders, maar als het haar zou helpen zou ik het wel doen :j

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:02

nou gaat me niet om het mooie
een herdervacht lijkt me te gaan vilten en dan ben je nog verder van huis

zal even een voorbeeld zoeken

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:07

Je kan ook eens visolie proberen, schijnt ook erg goed voor de huid + vacht te zijn :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:10

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1

hier word een ander ras als voorbeeld gegeven maar voor zover ik het kan bedenken is het het zelfde principe
ook zie je hier dat als je eenmaal zover bent je ook alleen nog maar kan scheren en dan ook geheel kaal

je kan zelf ook via google nog meer voorbeelden vinden maar dit was het duidelijkste voorbeeld :o

trouwens wij hebben een tijd schapenvet gevoerd was ook wel fijn spul

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:17

Ooh zo! Ik zie wat je bedoelt en een kale herder.. liever niet :oo

Visolie hebben we volgens mij nog wel ergens liggen! En ga zo naar paardje, neem wel wat lijnzaaddolie mee.
Schapenvet heb ik nog nooit van gehoord :o

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:20

laten clipperen? dat is niet scheren maar haal je wel een hoop overtollig haar mee weg! zou even met een trimsalon contact opnemen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:24

dus niet scheren (ook niet een beetje) dan haal je de verkeerde vacht laag mee weg waardoor de vilten vacht laag gaat klitten (dat heet vervilten) en daar is haast geen kam tegen gewassen

schapenvet is het lijnzaad gebeuren voor de hond :D
is dus meer gericht op carnivoren
maar nog supplementen is niet afdoende als het dier op leeftijd is en al moeite heeft met verharen ;)
het is wel een goede ondersteuning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:07

Schapenvet is idd een goede ondersteuning bij het verharen, maar in dit geval idd geen oplossing.
Een herdervacht vervilt in principe niet, is van een heel andere structuur als de vacht van een maltezer of shi tzu.
De onderwol klit eigenlijk alleen onder de oksels, bij de oren en de broek, en dan nog alleen bij langharige honden.
Wat ik zou aanraden, is bij de trimmer vragen de onderwol uit te kammen, vooral op de flanken, buik en rug. Met een furminator wil dat heel goed. Bij de buik laat je het haar mooi kort knippen, niet scheren. Broek goed uitkammen, en de klitten onder de oksels wegknippen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:10

onze oudere tervurense herder heeft er ook last van op 't moment, kammen doet 't ook steeds meer pijn en wordt steeds lastiger...

we doen steeds een klein stukje en we hebben 'm pas helemaal gewassen, dat scheelt ook een stuk, dan komt 't haar makkelijker los!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:52

noekje schreef:
Oké bedankt voor de tips! Helemaal scheren wordt 'm dus niet.

Zal eens even kijken of er een goede trimmer in de buurt zit. En de trimmer zou hem dan gaan plukken?

@deflin, helemaal wassen is ook nog wel een optie. Doe je dit dan buiten met mooi weer of gewoon in de badkamer? (Wij hebben een nogal hoog bad/douche, waar hij niet gemakkelijk in komt)

sja rommelus mooi is anders, maar als het haar zou helpen zou ik het wel doen :j

Wij doen het meestal buiten met mooi weer, met gewone hondenshampoo en ook conditioner.
Onze hond heeft zware artrose dus echt kammen doet hem ook heel erg zeer.
Het is een langharige en heeft een hele moeilijke vacht, vandaar dat wij hem altijd scheren onder zijn buik.
En de vachtstructuur is wel iets anders geworden maar nog steeds zo slecht als het altijd is geweest. Bij ons krigen ze al van pup af aan schapenvet door het eten, maar dit werkt niet voor de structuur van de vacht. Je hond wordt ouder en krijgt meer moeite om zijn haren te verliezen en goed te verharen, daar werkt een beetje schapenvet niet zo heel erg aan mee om dit te versnellen ( dit is althans bij ons het geval)

Je moet gewoon even de tijd nemen om je hond echt volledig door te kammen.
Bij de trimmer worden ze niet geplukt :) dit gebeurt meer bij honden die niet verharen zoals een westy, daarvan worden de oude (lange haren ) eraf getrokken en zie je de onderste korte vacht weer.
Je herder zal volledig gewassen en geföhnt worden en dan volledig gekamt. Plus eventueel de haartjes onder de voeten weg en tussen de tenen.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:00

een vriendin van mij heeft een kammetje waarmee je de ondervacht (het dikke dus) kan uitdunnen en waarmee de vacht boven goed blijft. heeft ze bij de dierenwinkel gekocht. als ze het teveel gebruikt word hij zelfs kaal. is een benner sennen. haar zat dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:13

Nouvel schreef:
onze oudere tervurense herder heeft er ook last van op 't moment, kammen doet 't ook steeds meer pijn en wordt steeds lastiger...

we doen steeds een klein stukje en we hebben 'm pas helemaal gewassen, dat scheelt ook een stuk, dan komt 't haar makkelijker los!

Dat scheelt idd een stuk hoor, doen wij ook aan het eind van de winter en dan goed kammen.