Gebitsproblemen bij kleine hond, iemand tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Gebitsproblemen bij kleine hond, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 21:33

Het zit zo, ik heb een JR teefje van 9 jaar. Afgelopen winter is ze 3 x onder narcose geweest voor gebitsproblemen. Er zijn 2 kiezen en 3 tanden in totaal verwijderd. Bij de dierenarts vraag ik elke keer wat ik er aan kan doen om het te voorkomen, hun antwoord is niks het gebeurd gewoon. 1 februari is ze voor het laatst onder narcose geweest. Eind maart weer AB voor een hoofdwond (bedankt kat :P ) En begin van deze maand begon de rechteronderhoektand weer op te spelen. Ik had nog reserve AB, die gegeven. Werd toen wel weer minder, echter is het nu weer door haar hele bekkie aan het irriteren.
Ze krijgt Royal Canin mini mature te eten. Verder af en toe wat zacht voer maar niet meer als 1 x per week. Verder krijgt ze weinig extra's (t is niet zo'n eter, behalve mijn eigen vlees of kattenvoer :P )
Ik zorg dat ze zo min mogelijk met takken speelt, doe geen trekspelletjes meer met flostouw.
Wat moet ik doen? Ik kan er gewoon niet bij dat het gewoon pech is en dat ik er niets aan kan doen.

LauwtjuhLevi

Re: Gebitsproblemen bij kleine hond, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:54

Laat ik voorop stellen dat bij sommige honden het gewoon een probleem is en blijft, soms kan je er echt niks aan doen, maar om dat zeker te weten zou je wel een aantal dingen kunnen proberen.
Ik begrijp alleen niet uit je verhaal of je hond alleen puur last heeft van ontstekingen of van ontstekingen ten gevolgen van een vies gebit..

Om een vies gebit tegen te gaan:
* Als eerst zou je over kunnen gaan op een andere voeding speciaal voor het gebit. Dit heet royal canin dental. Deze voeding zorgt ervoor dat de brokjes als het ware het gebit schoon "poetsen" omdat het brokjes zijn waar ze goed op moeten kauwen.

* Daarbij zou je ook het gebitje van je hond kunnen poetsen, let wel alleen met tandpasta van de dierenarts! Hier zit kipsmaak aan, en de meeste honden vinden dit super lekker en laten dit dan ook goed toe je DA heeft waarschijnlijk ook wel een geschikte tandenborstel, en anders kan je een kindertandeborstel gebruiken.

* Ook kan je nog speciaal mondwater (speciaal voor honden en katten) door het drinkwater doen, dit zorgt ervoor dat de bacterie groei word geremd. Bacterie groei zorgt voor tandplak, en tandplak zorgt voor tandsteen.

Ik hoop dat je hier wat mee kan, mocht jouw DA je niet verder kunnen helpen aan deze spullen, wellicht even rondbellen? De meeste praktijken hebben het wel, maar sommige ook niet.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:47

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ze heeft zeker van zichzelf geen vies gebit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:45

mondwater, poetsen en voer... mss moet je eens kijken in het voertopic hier op bokt.