Ineens wel HEUL VEUL huisdieren!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Ineens wel HEUL VEUL huisdieren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:29

Vanmiddag kwam ik thuis en ik zag al meteen dat er grote A4 brieven op mijn voordeur waren geplakt. Dus ipv eerst de boodschappen uit de auto, eerst maar eens kijken wat er aan de hand was. Mijn buren zijn nogal typisch dus ik had wel zoiets van 'wat nu weer'.

Buurvrouw, er zit een zeer agressieve zwerm bijen in jouw achtertuin! Voorzichtig met de poezen, weet niet of ze ook binnen zitten. Je moet goed kijken boven of ze niet door het raam zijn gevlogen! Is een hele agressieve zwerm!

Naja, iets in die strekking. Heel lief eigenlijk. :(:)

Ik dacht: zal wel meevallen. Vorig jaar is er ook een zwerm gaan 'zwermen' zoals dat heet, die kwam uit een achtertuin achter onze rij huizen. Dat was ook even heel spannend, maar die verdween ook weer vanzelf.

Maar nu toch niet.... ik heb een klein wilgenboompje in de achtertuin staan, en jawel..... daar hing een grote bol bijen! Niet normaal! :wow:

Dus wat dan. Meteen naar boven gerend en google opgestart, google weet alles nietwaar. En wat komt er als eerste bij de google naar boven? Juist... bokt... :')

Uiteindelijk ben ik maar gaan zoeken naar een imker in de buurt, en heb die opgebeld. Die was er hartstikke blij mee! :) Ik was nog niet uitgepraat of hij riep 'ik kom er nu meteen aan!'

nou
okee

Hij is nu net weg, hij heeft de bijen uit de boom in een soort kastje geschud, en daar blijven ze nu in totdat ze vanavond rustig zijn. Dan komt hij ze vanavond ophalen.

Eind goed al goed.

Helaas (maar niet heus ;) ) is nu wel mijn plan om in de tuin te gaan werken in de soep gelopen....

Dat was weer eens een aparte lente-ervaring 8-)

Neej

Re: Ineens wel HEUL VEUL huisdieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:33

Oe ja kan me voorstellen dat je daar niet al te vrolijk van wordt, al die bijen in je tuin.. Heb je er een foto van gemaakt toevallig? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat eruit ziet, al die bijen :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:35

wel heel gaaf!!! zijn van die dingen die je niet dagelijks meemaakt zegmaar :)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:36

Dat is wel schrikken, gelukkig kon de imker je helpen :D

ben ook wel benieuwd naar een foto :P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:38

wow, schrikken, want dat zijn wel heul veul dieren in een keer erbij. Super dat de Imker meteen tijd voor jullie had.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:24

nou... ik heb geen foto van de bol... het kastje staat er nog wel, maar daar is niet veel aan te zien.

Stel je een basketbal voor, met een soort punt eronder. En dat is dan een grote bal bijen. Ik heb er ook echt even in verwondering naar staan kijken, maar niet te lang want dan werden ze behoorlijk onrustig.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:25

Ieeeh bijen! bah :=
Snap dat het een aparte ervaring is haha, wel lief van je buurvrouw :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:26

Imkers zijn er stik blij mee heb ik wel eens gehoord.Er zijn blijkbaar niet zoveel van die zwermen meer.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:28

Dat klopt, ik heb er nog naar gevraagd. Er is veel bijensterfte, en zeker als zo'n zwerm als ik in de boom had hangen was blijven hangen was er kans geweest dat ze uiteindelijk in een spouwmuur terecht zouden komen.

Dat heb ik in een ander huis ooit gehad (wat heb ik toch met bijen eigenlijk) en daar is toen de brandweer voor gekomen om ze allemaal dood te spuiten.

Doodzonde, maar het kon niet anders.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:59

Wat goed van je! De bijen hebben inderdaad een hele slechte periode, het gaat niet goed met ze. Die imker is echt superblij met jou.
Waarom de bijen nu eigenlijk zoveel dood gaan weet ik niet, ga ik eens even opzoeken.

edit: http://www.bijensterfte.nl/nl/node/145

Dit is echt heel interessant om te lezen, eigenlijk wel heel sneu voor het diertje, zeker gezien ze erg belangrijk zijn.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 23:54

Het is eigenlijk best leuk. Toen de bijen eenmaal in dat kastje zaten kwamen ze tot rust en dan is het best geinig om te zien hoe ze rond die ingang in en uit gaan.

Het is wel een opkomende hobby heb ik begrepen, bijen houden. Stond laatst heel stuk in het magazine van de Bijenkorf. Dat er Bijenkorven zijn waar mensen op het dak bijen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:02

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 00:04

Ja! dat was het precies. Een hangende 'ballon' van bijen zoals op die foto's. En ze zijn ook met precies zo'n kistje weggehaald.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:07

vorig jaar was er een schimmel onder de bijen dit jaar per ongeluk vervuiling van een bepaald soort voedsel waardoor er heeeeel veel buien dood gaan

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:15

Bijen vindt ik zo ontiegelijk eng :=
vindt het wel heel erg lief van je buren!, en je hebt er weer een ervaring bij!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:23

Waarom eng? Ik kan me voorstellen als mensen allergisch zijn dat het eng is.
Maar echt, ik ben 2 jaar terug voor het eerst gestoken en toen had ik zoiets, is dit alles? Dat was trouwens een wesp dacht ik.
Ik vind het alleen irritant als ze komen bedelen aan tafel zomers, maar ach dat doen veel honden ook...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:34

gaaaaaaaf!
hoe kreeg die imker die beesten dan eigenlijk in die doos?

sunny, een bijensteek doet vele malen meer pijn dan een wespensteek.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 14:18

nou, hij deed zo'n imkerpak aan met masker enzo, toen ging ie naast de bijenbol staan, hield die doos eronder en schudde eens flink aan dat boompje. Hele bal bijen viel zo in de doos, en de restanten die ernaast vielen veegde hij er ook in. En 's avonds waren alle resterende bijen ook in de doos voor de overnachting.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:20

dat die beesten dat zo over zich heen laten komen j oh!

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:25

heeft de imker ze al op gehaald??

wie weet kan je bij m een potje honing kopen/krijgen van je bijenvolkje!!

een bevriende imker doet dat altijd als ze een volk op die manier "krijgt" brengt ze een potje honing van dat volk bij de mensen die gebeld hadden als dank.

overgens bijen steken pas als ze echt in t nouw zitten als ze gestoken hebben gaan ze dood dit tot tegenstelling van wespen die kunnen meerdere malen steken voor ze dood gaan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:37

Ik was gewoon heel hard weggerend en een week niet meer teruggekeerd :D haha.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:03

Mijn vader is imker en die haalt ook maar al te graag bijen op bij mensen :) hier hing toen een zwerm aan de kabels van de trolleybus alles lag toen plat zodat eerst die zwerm weg gehaald kon worden mijn pa groot in de krant :)