Goudhamster - vraag over de aanschaf.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annika212

Goudhamster - vraag over de aanschaf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 12:05

Hey,

Mijn zusje heeft gisteren haar karate-examen gehaald, dus willen mijn ouders haar als beloning een hamster geven. Ze heeft een Russische dwerghamster gehad (inmiddels overleden), en ik heb ook een Russische dwerghamster (inmiddels alweer een bejaarde dame). Maar nu kwam mijn zusje ermee dat ze eigenlijk wel graag een goudhamster wilde in plaats van de dwerghamster die mijn ouders haar wilde geven. Nu weet ik dat er wel wat verschillen zitten tussen beide hamstersoorten, maar veel verstand van goudhamsters heb ik niet.
Nu mijn vraag: wat is bij een goudhamster anders dan bij een (Russische) dwerghamster? Waar moeten we op letten bij de aanschaf, en wat zouden we over het hoofd gezien kunnen hebben?

Alvast bedankt!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:21

Een goudhamster is eerder solitair & dus zou ik ze niet samenzetten met een/jouw dwergje.
Verder ios een goudhamster wel wat groter, dus het vorige hok van de dwerghamster kan te klein zijn..

bouierenaat

Re: Goudhamster - vraag over de aanschaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:25

Wij hebben ook beide gehad, en heb eigelijk niet echt verschil gemerkt, alleen dat ze idd wat groter en ik vind ze iets speelser en actiever. :D

Annika212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 12:26

Hij komt sowieso in z'n eentje in een grote kooi (die we al hebben, is 60x40x50). ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:27

Ik heb wel redelijk veel nutteloos verstand erover denk-ik.
Ten eerste: Goudhamsters, zijn rustiger in omgang, bijten minder snel en zijn wat trager.

Als kooi zou ik deze aanbevelen: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... muis/29881
Van die site heb ik hem ook gekocht, een echte aanrader! Kwam helemaal goed aan.

Ten tweede, NOOIT samenzetten met een dwergje, dat word gegarandeerd vechten. Trouwens nooit doen, ze zijn 100% solitair.
Ook hebben ze een radje nodig van tenminste 18cm doorsnede, liefst nog groter als je echt wilt dat ze recht lopen.
Voor de rest, niet echt anders dan een dwergje, behalve dan het feit dat ze groter spul nodig hebben.

Voor meer info kun je kijken op http://www.hamsterforum.nl of http://www.dehamster.nl

Annika212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 12:29

Bedankt voor de reacties!

@ Nina: Hij komt sowieso alleen, en de kooi hebben we al, toch bedankt. ;)
Dat radje is wel een goede tip, daar had ik nog niet aan gedacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:31

Als radje zou ik aanbevelen:
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... len/130295
En als je echt helemaal goed wilt doen, doe dan de grootste (30cm doorsnede)
Ik zie nu dat er 50% korting opz it, dus pak je kans

(heb deze nu, ON-GE-LO-VE-LIJK stil! Je hoort enkel en alleen de nageltjes op het hout tikken. Je moet hem alleen eventjes lakken i.v.m plassen. xD)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:35

Ik persoonlijk heb niet zo'n voorkeur voor die radjes, maar je ziet maar Annika :)

Annika212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 12:38

Da's wel fijn, een stil radje. :j
Ik heb voor mijn dwergje een kunststof, die maakt geen geluid, maar piept af en toe als die gesmeerd moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:41

Ik heb er hier eentje, ik raad hem sterk aan! Nooit gedoe met gesmeer enzo. Een laagje lak erover en je bent klaar.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:43

Ik heb hier zelf een dwerg en een syr zitten. Dus van beide 1.
En de syr is duidelijk wat rustiger, en zal niet zomaar van je hand springen. Wat die kleine dus wel deed.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:44

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:48

Een leuke aanrader als hok, kijk even op marktplaats of iemand een oud groot aquarium aanbied dat lek is, met gaas hout en een handige klusser kun je een deksel maken. Ik heb zo altijd mijn goudhamster gehouden en mijn gerbils.. later ook nog een grote groep muizen (bak was 1.20/60/60)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:09

60x40 is wel net wat klein voor een goudhamster... Beter is toch 70x40 of 80x50. Verder een rad met een doorsnede van minimaal 20 cm. Verder is er niet veel anders.

En inderdaad je hamster bij een fokker vandaan halen :j

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:03

Ik heb een Russische dwerghamster en een Syrische hamster (goudhamster). Verschil vind ik dat de Syrische hamster veel rustiger zijn, bijna niet bijten (de mijne heeft nog nooit gebeten, ook niet toen ik d'r net had) en groter zijn, dus ook makkelijker vast te houden/op te tillen.

Ik heb een kooi dat ongveer 60x40 is alleen dan wel uitgebouwd met buizen en huisjes zodat ze meer dan genoeg kan bewegen.
Als molentje heb ik een bol op standaard, vind ze geweldig.
Met een radje zou ik uitkijken dat het geen traliewerk is, sommige hamsters blijven met hun pootje erachter haken en breken op die manier hun been.

Annika212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:09

Allemaal bedankt voor de reacties! Mijn vragen zijn beantwoord, en mijn zusje heeft inmiddels haar hamster, dus hier kan een slotje op. :)