Kat in flat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cloaca

Kat in flat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:31

Hee hoi.
Ik en mijn vriend hebben sinds een weekje een kitten. Ze is erg lief en we zijn dol op haar. Ons appartement is best groot, als we thuis zijn ligt ze meestal bij me op schoot of rent ze wat rond, en als we weg zijn heeft ze de hal en de keuken. We zijn nooit een hele dag weg ofzo, ze is hoogstens 4 uur alleen thuis.

Ik lees overal op internet dat mensen met een kat in een flat meestal 2 katten hebben. Is dit een vereiste? Ze kan natuurlijk niet naar buiten en als we weg zijn is ze wel alleen. Ik vraag me af of het echt nodig is om een maatje voor haar erbij te nemen.

En als wij eens een dagje weg willen, is het dan zielig als zo'n beestje de hele dag alleen thuis zit? Ze heeft wel speeltjes, een krabpaal enz, maar ze is dan toch alleen...

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?
groetjes

Anoniem

Re: Kat in flat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:56

Ik heb toendertijd bewust 2 katten genomen omdat ik altijd begreep dat 1 kat die alleen binnen zit tot het vervelende toe aanhankelijk wordt.. En ik vond het ook niet leuk om 1 kat te nemen die dan veel alleen zat..

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:57

Ik zou er een vriendje of vriendinnetje bij zoeken. :j Ik woon ook op een appartement en ze komen ook niet buiten (alleen in de galerij). Ik werk full time, dus ze zijn overdag veel alleen, maar dat gaat prima als ze met zijn tweeen zijn. :)

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:02

Ik heb ook voor twee katten gekozen. Ik heb daarbij de keuze gemaakt om katten uit het asiel te halen die bij voorkeur in een flat konden. Wij zijn toen uitgekomen bij twee poezen met een bepaald trauma die niet naar buiten mochten en bij elkaar moesten blijven. Mijn zus heeft een kitten genomen (jaaaren geleden) en die bleek het helemaal niet fijn te vinden in een flat. Tsja, zoiets weet je natuurlijk niet van te voren bij een kitten..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:09

Wij wonen in een appartement. Voorheen hadden we 1 kat, maar het leek ons toch leuk een speelmaatje erbij te hebben. Nu hebben we er dus 2 en ze spelen echt met elkaar. Ze vermaken zich prima samen, ik zou het je echt aanraden :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:21

zeg nou zelf, speel jij liever in je eentje of met zn 2-en? Katten zijn solitair jagende dieren maar zijn ook zeker sociaal, een maatje erbij is altijd leuker dan alleen zijn.

Ik zou er ook eentje bij nemen dan vermaken ze elkaar en zorg dan ook voor een goede krabpaal dat is een must als je je meubels lieft hebt. Het is echter geen garantie dat ze niet alsnog aan je meubels zitten want krabben is heel normaal voor katten. :)
Verder is kijken naar twee spelende katten en twee katten ronkend en knorrend op schoot heel erg goed voor je gezondheid! En zoooooo gezellig!

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:52

ja daar ben ik het mee eens. maar 2 katten betekent ook meer geld besteden aan verzekering van de beestjes, voer, inentingen, ontwormen etc etc...
Mijn vriend is het om die reden er niet mee eens om een 2e te nemen, hij werd pissig om reacties die ik voorlas.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:59

Die van mij zijn niet verzekerd. En de kosten van al dat extra voer, ontworming, etc voor een tweede kat is in mijn ogen echt wel te overzien. Als hij de kosten er niet voor over heeft, had hij beter geen huisdier kunnen nemen. Je kan ook voor onvoorziene dierenartskosten komen te staan die erg duur uit kunnen pakken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:01

ik woon in een flat (vrij groot) met 2 honden en 1 kat
hoef er voor de kat echt geen vriendje bij te nemen want dat accepteerd ze dus totaal niet :n

het verschilt dus per kat, en ik denk dat je moet kijken of de kat echt naar aandacht lonkt of erg op zichzelf is (zoals mijn poes dus)

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:04

ja... nou als ik thuis ben ligt ze constant bij me op schoot en speelt ze met me. Dus ze is wel erg aanhankelijk. Ze slaapt ook het liefst bij ons in bed.
Maar als ik terugkom van school of werk, is ze alleen thuis en ligt ze rustig in haar krabpaaltje. Het lijkt dus of ze er niet veel problemen mee heeft... Maar ja, ik weet niet hoe ze zich voelt als ik weg ben en er niemand thuis is.

Ik vind het erg moeilijk om over te oordelen, aan de ene kant vind ik dat we haar veel aandacht geven zodat het ook niet erg is als ze een tijdje alleen is, maar aan de andere kant ben ik bang dat áls we haar veel aandacht geven, ze te afhankelijk wordt en niet meer zonder kan :P

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:05

Waar verzeker je je kat voor?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:07

Vriendjes zijn altijd leuk toch? :)

Denk er goed overna, want een dier erbij is ook meer verandwoording.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:09

katten zijn liever met 2 dan alleen (de meeste dan) ik woon ook in een appartement en heb er nu 3 (das ook echt de max voor mij) Mijn katten kroelen ook graag bij me maar das toch anders dan spelen met een kameraadje..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:11

Het hoeft natuurlijk niet, maar jij hebt ook graag soortgenoten (mensen) om je heen, katten precies hetzelfde. En het spelen etc. Mischien ziet jou vriend op tegen de opvoeding van twee kleine kittens, die moeten natuurlijk nog het één en ander leren, mischien zit er nog een lieve kat in het asiel die een huis zoekt en een maatje?

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:14

ja daar zat ik ook al aan te denken, ik heb ook al op de site van het asiel hier in de buurt gekeken. maar mijn vriend gaat dit echt niet accepteren, en het is inderdaad ook een grotere verantwoordelijkheid. We geven onze kat veel aandacht nu, en ze zal niet vaak alleen zijn. Als we op vakantie willen kunnen we haar onderbrengen bij mijn ouders. Maar als we eens een avondje willen stappen, of een dagje naar een pretpark o.i.d willen? Is dat een probleem?

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:15

ik zou zeker een 2e nemen, vooral nu ze nog jong is. Als je het later doet krijgen ze vaak ruzie of voelt degene die er eerder was zich een soort van buitengesloten (dat was bij ons zo). Ook is een vriendje natuurlijk superleuk, en ik kan me voorstellen dat nu ze nog zo jong is, ze zich best alleen kan voelen. (ze komt natuurlijk net van een nestje met broertjes en zusjes)
Wij hadden 2 zusjes genomen, en ze sliepen altijd met zn tweetjes in een doosje, nooit alleen.
ook speelde ze altijd samen, en nu zijn ze 4 en ze spelen nog met elkaar.
als ze in een goede bui zijn gaan ze zelfst nog naast elkaar op de bank liggen slapen :o

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:16

Inderdaad, je kan nu beter een 2e nemen, dan over 5 jaar.

Mijn kat, is nu zo enorm arrogant, ze heeft de 2e kat gewoon uit huis gejaagd... En ze word dit jaar 7. Gelukkig kon de andere kat heerlijk bij de buren blijven wonen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:21

Ligt helemaal aan het karakter van de kitten.
Zo te lezen vermaakt ze zich wel als jullie weg zijn en is ze lekker rustig.
Het zou zomaar kunnen dat ze deze situatie wel prettig vindt.

Wij begonnen ook met 1 kitten, maar dat ging duidelijk niet goed. Zodra we thuis kwamen pieste ze uit nijd overal waar ze was.
Terug naar het nest dus en we hebben een broertje meegenomen, waar ze het beste mee op kon schieten.
Die 2 samen hebben nogal wat gesloopt door de jaren heen...

Kijk het gewoon even aan; gaat ze ongewenst gedrag vertonen, kan je altijd nog ingrijpen. ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:22

cloaca schreef:
ja daar zat ik ook al aan te denken, ik heb ook al op de site van het asiel hier in de buurt gekeken. maar mijn vriend gaat dit echt niet accepteren, en het is inderdaad ook een grotere verantwoordelijkheid. We geven onze kat veel aandacht nu, en ze zal niet vaak alleen zijn. Als we op vakantie willen kunnen we haar onderbrengen bij mijn ouders. Maar als we eens een avondje willen stappen, of een dagje naar een pretpark o.i.d willen? Is dat een probleem?

Nee, als ze gevoerd worden (buren een keer lief aankijken?) en drinken hebben en een schone kattenbak, kunnen ze makkelijk een dagje of twee alleen zitten, maar dan wel met een maatje (dan zit 'ie eigenlijk niet alleen meer).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:23

Ik heb jaren mijn kat alleen gehad maar dat was ook een asiel kat van 2 jaar en die kreeg er een vriendje bij toen hij 8 was want ik vond het zo zielig dat hij alleen was. Maar dat is niet goed gekomen.

Hij is bij mij op de flat 21.5 geworden.

We hebben er nu 2. Me-Ow wordt volgende maand 5 en Madsje is nu 4 en als ik zie wat een lol ze samen hebben. Hoeft niet altijd goed te gaan dat zie je maar hiervoor maar als ze nog jong zijn is het wel goed te doen.

Die van mij zijn ook niet verzekerd hoor en ik denk altijd maar zo.. waar er 1 kan eten kunnen er ook 2 eten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:26

Ik kreeg Clair toen ik op mezelf ging wonen en regelmatig aan de boemel was.... die was vaak de hele dag alleen thuis en ik werkte en werk nog hele dagen...ze wennen er aan hoor, die 2 hier liggen de hele dag te slapen en als we thuis zijn worden ze actief.

Ze zijn geen watjes hoor alleen als we op vakantie gaan dan komt mijn moeder in huis.
Nu woont ze vlakbij dus gaat het ook weer anders worden want dan komt ze iedere dag op visite....

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:28

tsjah... Ze gedraagt zich tot nu toe voorbeeldig, als we thuiskomen heeft ze netjes haar behoefte gedaan in de kattenbak, en heeft ze verder niks gesloopt. En voor mijn vriend is het 1 kat of geen kat. Dus dan probeer ik het liever zo denk ik... :S tenminste, als ze zich niet erg eenzaam voelt want het gaat hier wel om het welzijn van het beestje. Ik merk niet aan haar dat ze het vervelend vind om alleen te zijn. Maar dat kan ik natuurlijk niet weten. Als dat wel zo zou zijn, zou er idd een andere oplossing gevonden moeten worden.
De verkoopster van het katje zei dat ze het beste niet kon met andere katten, en veel aandacht nodig had, Dat geven we haar dus ook, maar niet als we beide tegelijk aan het werk zijn..

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:29

precies, en zoveel kosten brengt het niet mee; het in laten enten is even slikken, maar als ze niet buiten komen hoef je ze niet te steriliseren, en wormenpil geven wij alleen als we denken dat ze er echt last van hebben, en als ze niet buiten komen heb je daar ook weinig kans op ;)
en als ze met zn tweeen zijn heb je denk ik minder last van ze, dan dat ze alleen is :P
en ook, als ze met zn tweeen zijn kun je ze langer alleen laten, want dan hebben ze elkaar
maar als je vriend het echt niet wil.. tsja dan houd het op :P

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:20

ookal komen ze niet buiten, zal ze wel laten steriliseren, krolse latten zijn niet prettig en ze hebben een grote kans op problemen met dr baarmoeder. poezen die niet "geholpen" worden kunnen op een gegeven moment altijd krols zijn als ze niet gedekt worden.. ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:30

Iris_C schreef:
precies, en zoveel kosten brengt het niet mee; het in laten enten is even slikken, maar als ze niet buiten komen hoef je ze niet te steriliseren, en wormenpil geven wij alleen als we denken dat ze er echt last van hebben, en als ze niet buiten komen heb je daar ook weinig kans op ;)
en als ze met zn tweeen zijn heb je denk ik minder last van ze, dan dat ze alleen is :P
en ook, als ze met zn tweeen zijn kun je ze langer alleen laten, want dan hebben ze elkaar
maar als je vriend het echt niet wil.. tsja dan houd het op :P

sorry....?? als ze niet buiten komen niet steriliseren? zeker nog nooit een krolse poes meegemaakt? die in huis gaat pissen en de buurt bij elkaar krijst om alle katers te roepen dat ze krols is... en die lucht van die pies wil je ook niet ruiken, alleen al daarom sterliseren. Als je de pech hebt dat je er eentje hebt die om de week krols is ga je ze gauw wegbrengen hoor! :+

TS wat kosten betreft, ik heb een poosje 2 oppaskatten in huis gehad en moest uitrekenen wat ze per dag kosten, 0.26 ct aan voer (Royal Canin dus niet het eerste de beste supermarktvoer en trouwens dat is omgerekend nog duurder ook) en 0,11 ct aan grit dus 0.37 ct per kat per dag. kat kost je dus gemiddeld per maand 12 euro, dat zijn de kosten dus niet!

Uiteraard moet je ook enten en ontwormen maar als je 1 keer minder uit gaat per jaar kun je dat ook betalen ;)
Verzekeren heb ik nog nooit gedaan, ik heb mn hele leven lang al katten en de kosten die ik ooit heb gehad daartegen heb ik dik tienvoudig aan verzekering uitgespaard.