Voeding voor kat die gevoelig is voor blaasontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voeding voor kat die gevoelig is voor blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:37

Ik heb twee katten van bijna twee jaar (beide gesteriliseerde poezen). Eén daarvan bleek al snel gevoelig voor blaasontsteking. We gaven voorheen Prins adult brokjes, maar nu sinds ongeveer een jaar Prins struviet brokjes. Sindsdien heeft ze nog geen blaasontsteking weer gehad.

Nou heb ik niet zo veel verstand van de samenstelling van brokken qua verhoudingen, maar ik hoorde laatst dat de hoeveelheid fosfor in het voer zo laag mogelijk moest zijn voor katten met blaasgruis. Nou is blaasgruis natuurlijk niet hetzelfde als blaasontsteking, maar ik ga er dan even vanuit dat een lagere hoeveelheid fosfor ook beter is voor een kat die last heeft van blaasontstekingen.

Maar wat ik dan niet snap: Ik heb de verpakking van prins adult en prins struviet met elkaar vergeleken, en wat blijkt? Het percentage fosfor is hetzelfde. Sterker nog, het enige verschil is dat er in de struviet versie iets minder calcium zit (0,1%).

Nou kwam ik er dus achter dat er in carocat vis & rijst nog minder fosfor zit dan in Prins struviet. Namelijk 0,85%. Zal het dan niet verstandiger zijn om dát te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:16

Fosfor?Dat is meer voor de nieren. Ik heb begrepen dat blaasgruisvoer de urine aanzuurt wat weer de steentjes oplost, dit is de reden.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:29

Hoi

Ik heb een poesje en een kat thuis van bijna 3 jaar. De kat heeft ook 2x blaasontsteking gehad. De dierenarts had wel het vermoeden dat hij dan ook gruis zou hebben. Ze hebben zijn urine onderzocht en geen gruis gelukkig maar ze konden het bijna niet geloven, want de zuren en eiwit gehaltes waren zo hoog, dat hij wel bijna gruis moest hebben.

Op advies van de DA ben ik hun C/D brokken gaan geven van Hills. Het is wel even duur (lees 48,- voor 5 kilo), maar toch nu ik het mijn katten al een aantal maanden geef ben ik zelfs goedkoper uit met dit voer. Mijn katten krijgen 50 gram per 24 uur. Katten boven de 5 kilo mogen 65 a 80 gram per 24 uur, maar er zitten zoveel voedingsstoffen in, dat ze echt dichtgroeien. Op minder doen ze het gewoon prima en zien er echt super mooi uit. De vacht wordt er ook heel mooi van.

Succes

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:23

We kennen verschillende soorten blaasgruis: struviet, calciumoxalaat (de twee meest voorkomende) en uraat en cystine. Al deze kristallen (samengeklonterd vormen deze blaasgruis) worden door het neerslaan van verschillende mineralen gevormd; struvietkristallen worden gevormd door het neerslaan van andere mineralen dan bv. calciumoxalaatkristallen.
Een struviet-dieet heeft altijd een beperkt magnesiumgehalte. Dat klopt dus met het voer wat jij koopt. Als je bij de DA een struviet oplossend en/of voorkomend dieet koopt zal het percentage magnesium wat minder in het voer zit hoger zijn dan het voer wat je bij een dierenspeciaalzaak koopt.
Verder moet een struviet-dieet de PH (=zuurtegraad) van de urine verlagen door toevoeging van urineverzuurders (bv. D-L methionine) en zal het een licht verhoogd gehalte aan natrium hebben (meer natrium is meer drinken en dus ook meer plassen).
Als het voer wat jij koopt idd. de urine verzuurt (wat ik betwijfel bij een voer wat verkrijgbaar is bij een DSZ) kan dat er al voor zorgen dat je kat minder vaak blaasontsteking krijgt; bacteriën gedijen minder goed in zure urine. Verder is een goede blaaslediging (veel drinken en dus ook vaak plassen) ook van belang; de blaas wordt dan goed 'schoongespoeld'.
Als jouw kat het goed doet op dit voer (en ik begrijp dat hij dat doet) moet je zeker niet overgaan op een ander.
Minder fosfor is van belang bij een nierdieet en bij preventie van uraat- en cystinekristallen en bij preventie van calcium-oxalaat.

MissPippin

Re: Voeding voor kat die gevoelig is voor blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:27

het voer in dierenwinkels is nooit genezend, je kan bij arts urinary of cd kopen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:47

MissPippin schreef:
het voer in dierenwinkels is nooit genezend, je kan bij arts urinary of cd kopen....

Het voer van de art is ook niet genezend hoor, zelfde principe voorkomt alleen blaasgruis.
Mijn kater is genezen van blaasgruis door een langdurige kuur bij een homeopatisch arts en eet nu weer alles.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:58

ik zeg ook niet dat genezend is. ze moeten de rest vh leven op dat voer blijven als je pech heb.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:47

RC Urinary of Trovet voeren als je kat daadwerkelijk problemen heeft. Ook in vers zit teveel fosfor voor een blaaskat, is mij toen afgeraden door de Faculteit (maar maakte allemaal toch niets uit, Kiddy is alsnog overleden).