Konijn op de operatie tafel, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bubsj

Konijn op de operatie tafel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:12

Hallo bokkers!

Mijn konijn is inmiddels een oudje. Ze is bijna 9 jaar oud.

Het gaat nog altijd hardstikke goed met haar, echter valt ons op de ze plots wat moeilijk haar voer wegkrijgt. Het vermoeden ligt bij een kies.

Op het moment krijgt ze zachter voer en dat gaat prima. Ze is niets in gewicht kwijt en heeft een goede eetlust. We hebben het in eerste instantie even aangekeken. Maar er is na een paar dagen nog geen verbetering in de situatie.

De afspraak bij de DA staat, en zoals ik al aangaf vermoed ik een ontstoken kies. Ik neem aan dat als dit het geval is er aan de kies gesleuteld moet worden/danwel verwijderd.

Nu vraag ik me af hoe konijnen het afbrengen bij zo'n operatieve behandeling. Het gaat met niet zozeer om de procedure danwel kosten, maar vooral om het herstel van de konijnen. Komen ze hier makkelijk uit? En de wat oudere konijnen? Het zijn nou eenmaal wat stress gevoelige beestje en ik zou het doodzonde vinden als mijn konijn op die wijze aan haar einde moet komen.

Ik ga deze vragen als het nodig is natuurlijk bij de DA ook neerleggen. Maar vanuit mijn ervaring weet ik dat knaagdieren op zo'n moment meestal niet geopereerd worden omdat baasjes hier niet voor kiezen. Met mijn muizen was ik zelfs de eerste waarbij een dierenarts dat meemaakte. Ik hoop via bokt wat meer informatie in te kunnen winnen.

Dus konijnenbokkers, kom maar op :Y)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:15

Ik heb twee konijnen gehad die onder narcose zijn geweest.
1 voor een castratie en 1 voor een bult in de wang te verwijderen.
Bij beide is het helemaal goed gedaan en waren bij het ophalen alweer helemaal vrolijk en echt konijn ;)
Ook in de tijden daarna nooit iets van gemerkt dat ze onder narcose zijn geweest.

Odysseus

Re: Konijn op de operatie tafel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:17

Voor konijnen adviseer ik je sowieso: Ga naar een DA die veel ervaring heeft met het opereren van konijnen.
Er zit ook nog verschil in narcose, ik dacht dat gasnarcose die gedoseerd wordt continue tijdens de operatie het beste was.

Veel succes met je nijn!

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:18

Het is natuurlijk altijd een wat groter risico bij de kleine dieren (konijnen), maar opzich kan het nog heel goed. Bij 1 van mijn exrammetjes is op wat oudere leeftijd een pootje geamputeerd en 1 van mijn voedsters is vorig jaar op 11jarige leeftijd geopereerd aan een tumor..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:21

Mijn konijn is gecastreerd, maar toen was hij nog geen jaar oud. Het is gebeurd met een gas-narcose die ze vrij "licht" houden. Hij was dus ook helemaal niet suf meer of ziek toen ik hem mee naar huis kreeg.

Narcose voor konijnen is een risico en gezien de leeftijd van jouw konijn een dubbel risico. Maar ja.. die kies laten zitten is ook geen optie, toch?!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:24

Dat is mooi Debbie! Zulke antwoorden zoek ik :+

Focussed, ik ga nu voor het eerst naar een DA praktijk die echt specifiek een knaagdieren afdeling heeft. Ik hoop ook dat zij met wat meer regelmaat konijnen behandelen. Ze hebben ook een konijnenspreekuur :D

Vergeten te vermelden, ik heb zelf inderdaad ook castraties meegemaakt bij de konijnen. Maar dat waren allemaal jonkies. Ik maak me vooral om de leeftijd wat druk! :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:26

Ik weet niet wat je voert, maar je kunt Science Selective gebruiken, dat is goed voer voor de wat oudere en of zieke konijnen
En Narcose is altijd wel een risico met zn oudje, maar ik zie dat je naar een DA gaat die wel wat van Konijnen af weet, dus die zal ook wel weten of het wel of niet kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:29

Ik heb een konijn gehad die we in totaal geloof ik wel 5x hebben laten opereren (kaakabcessen, werden onder narcose opengemaakt, gespoeld, en dan werd er ietsjes van het bot weggefreest om herhaling te vertragen).
Die was een paar uurtjes na een operatie weer helemaal boven Jan, vrat als een havenarbeider en hopste de dag erna weer vrolijk door het huis om de katten op te jagen.
Onze dierenarts van toen had wel veel ervaring met konijnen en wist veel over narcoses en bv te gebruiken medicijnen bij knagers.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:31

Jessix, ik weet niet of dat kan. Dat is iets voor de DA. Maar eerst maar eens zien of het echt de kies is. Ik had zelf zoiets van, als de DA met 10% kans geeft op herstel kies ik liever voor de andere optie.

Maar als de kans groot is dat ze het overleefd dan zie ik haar liever nog wat jaren rondhuppen :) Wat ik al aangaf, ze is hardstikke gezond!

Raylaatje, wat super dat je oude konijnen zonder problemen erop zijn gekomen! Ik hoop dat dat bij ons hetzelde gaat :D

Sonja dat is ook wat! Ze zijn toch een stuk taaier dan ik verwachtte!

WinSel, ze krijgen geen merk voer, wij halen het bij konijnen fokkers die het zelf samenstellen. Ik moet even navragen wat er precies inzit. In iedergeval doet ze het er al 9 jaar goed op.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:33

Science selective heeft zelfs een mature versie voor oudere konijnen, ook de voedingstoffen zijn aangepast voor oudjes. Als je bij een konijnkundige dierenarts bent (en zo klinkt het van wel) komt het vast wel goed. Er is altijd een risico, maar ja ze zal toch moeten vrees ik.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:34

Science Selective is goed voer voor de oudere en zwakkere konijnen
Wij voeren het bij de opvang ook aan oude en zwakke konijnen
Misschien kun je dat es proberen

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:36

Ik zal eens overleggen-navragen over dat voer. Er zit nog een oudje bij en ook die doet het hardstikke goed als kwieke opa, maar als het probleem niet in de tanden zit is het misschien tijd om daarop over te stappen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:43

Het is erg goed spul :) Ik zou het als k jou was een keer proberen
Bij ons in de opvang hebben we konijnen tasjes gemaakt, daar zit een boekje in, een knaagbroodje en een probeerzak van Science Selective, de kosten daarvan zijn 5 euro
Ik zie dat je in Groningen woont, de opvang zit in Veendam, half uurtje vanaf de stad ongeveer

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:49

Volgens mij zijn wij wel eens bij jullie geweest WinSel, kan dat? Dat is al 6 jaar geleden dan.. :+ In iedergeval in die hoek. Wij hebben ook 2 opvangers gehad (oke, eigenlijk is deze ook eentje, ze bleef te klein voor de fokkers).

Ik kom alleen nooit in Veendam, valt zoiets ook te bestellen? :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:54

6 jaar geleden zaten we nog in gasselternijveen, maar het kan kloppen hoor :)

Ehm of het te bestellen is weet k niet, dan komen er iig wel verzendkosten over

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:55

Dat lijkt me logisch :j Ik moet helemaal niet op jullie opvang site kijken, zou ze het liefste allemaal mee nemen.

Ik wacht eerst even het advies van de DA af. Ik zal sowieso de afloop even op bokt plaatsen!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:55

Is goed hoor :)
De tasjes hebben we nog wel ff :)
Succes met je nijn

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:04

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:26

ik heb slechte ervaringen, de mijne heeft daarna 5 dagen niet uitzichzelf gegeten moest het met dwang doen, en hij was ook echt boos op mij, aangezien vriendlief niet wilde dwangvoeren >.> was ik de boeman.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:12

Mijn konijn is vorig jaar op 9-jarige leeftijd geopereerd omdat het echt niet anders kon en is daar helemaal prima uitgekomen. Maar nu hij 10 is durft de dierenarts het zelf niet zo goed meer aan en als het ook maar een beetje anders kan doet hij het niet meer. En dat is een erg kundige dierenarts... Dus het heeft een behoorlijk hoger risico de operatie bij oudere konijnen. Als ze al vaker onder narcose is geweest en daar goed uitgekomen is, dan is dat wel een aanwijzing dat het deze keer ook wel beter zal gaan.

Mijn ouwe krijgt ook Science selective mature sinds kort en hij krijgt het echt wel veel makkelijker weg dan het andere voer, zelfs dan de gewone science selective. Het is alleen wel prijzig voer...

Maar tja, als jouw konijntje niet meer kan eten op den duur zal ze toch geopereerd moeten worden, of het nu risicovol is of niet. Je wilt toch ook niet dat ze langzaam verhongerd...

Er zit een aantal konijnenartsen in groningen volgens mij
...
(even lijstje opgezocht)

Dierenziekenhuis Groningen
Vechtstraat 74
9725 CW Groningen
http://www.huisdierenkliniek.nl/

Dierenkliniek Eikenlaan
Elzenlaan 2-2
9741 NE Groningen
Tel: 050-5774805
http://www.dierenartsgroningen.nl/

Van Stad tot Wad (Locatie: groningen)
Noorddijkerweg 26A
9734 AT Groningen
http://www.vanstadtotwad.nl

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:39

Gebitsproblemen betekenen niet meteen dat ze onder narcose moeten. Konijnen kunnen namelijk ook haakjes op de kiezen krijgen. Dat is vrij simpel te verhelpen door een dierenarts. Het wisselt wel per dierenarts maar de een behandelt dat zonder narcose en de ander met. Mijn dierenarts doet het zonder en dat geeft natuurlijk even wat stress voor het konijn, maar narcose is ook een belasting. Bij mijn voedster gaat het zonder narcose prima.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:37

Mijn konijn is gelukkig altijd goed door de narcose gekomen. Wilde alleen niet altijd daarna meteen eten. Heb paar keer dwangvoeding moeten geven, maar verder was hij helemaal dol op wortelbabyvoeding! Dat zou dus een tip kunnen zijn voor het geval je konijn daarna niet wil eten :)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 12:10

Ik was mijn topic kwijt, dus een late reactie :+

Konijn is van top tot teen bekeken en alles zag er prima uit. Tandjes hoefde niets aan te gebeuren. Waarom ze minder is gaan eten blijft dus een beetje een raadsel, wellicht omdat het zomer is en ze wat minder nodig heeft..

Ze staat nu wel half om half op Science Selective, de DA vond het eigenlijk nog niet nodig, maar ze vind het duidelijk erg lekker, dus vooruit :o

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:13

SS is erg goed spul, in de opvang krijgen de konijnen die ziek/mager oid zijn ook SS

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:56

Hier krijgen ze ook altijd SS. Het is ook echt niet alleen voor zieke of oudere dieren (SS heeft ook een senior voeding voor konijnen!) bedoeld, maar als algemeen voer. Vanwege het makkelijke eten en de enorme aantrekkingskracht die dit voer heeft raden ze het ook aan voor zieke dieren.