Kat met ontstoken anus..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Condesa

Kat met ontstoken anus..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 19:56

Oke, het klinkt heel erg ranzig en dat is het ook. :+
Maar onze kat heeft dus echt een onstoken anus. Het is helemaal dik en opgezwollen, en de kat kan heel moeilijk tot niet poepen en lopen, want het doet hem ontzettend veel pijn.
Af en toe komt er ook pus uitzetten (zal nog jullie de nog viezere details besparen).

Ik ben dus al met hem naar de DA geweest, hij heeft al antibiotica en onstekingsremmer gehad. Dat krijgt hij nu ook elke dag.
Als er over een paar dagen geen verbetering is, moeten we hem een spuitje geven..
Maar ik zie nog niet veel verbetering, eerlijk gezegd wordt het steeds viezer..
Elke keer liggen er plasjes poep in de bijkeuken, blegh.. mijn moeder wordt er gek van :+

Maar hoe krijgt hij dat nou weer voor elkaar zo'n ontstoken anus, zijn er meer mensen met katten die dit gehad hebben?
Gaat dit over? Ik vind het zo zielig, arm beestje.

Mist

Re: Kat met ontstoken anus..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:13

Nog nooit meegemaakt, en dat is bijzonder want in het asiel maak je nogal veel mee.

Dat AB niet werkt is opmerkelijk. Mijn eerste gedachte is dat er iets dwars zit wat er niet uit kan (ingeslikt ?) ik zou een rontgenfoto of scan willen (kosten ongeveer 30euro)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:41

zijn het niet zn anaalklieren die verstopt zitten toevallig? dat ziet er ook pussig uit en stinkt behoorlijk!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:43

Ik ga met cissy mee. Zijn zijn anaalklieren leeggedrukt?

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 17:52

cissy schreef:
zijn het niet zn anaalklieren die verstopt zitten toevallig? dat ziet er ook pussig uit en stinkt behoorlijk!

Ehm poeh, ik zou het niet weten.. de DA had het over haarzakjes rond de anus :P maar zeker wist hij het niet.
maar het is gewoon zijn hele poep gat, die is helemaal dik!

Verder heeft de DA alleen eraan gevoelt, en 2 spuitjes gegeven voor antibiotica en pijnstillers. Dus van uitdrukken weet ik niets..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:50

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:25

Ik zou ook voor de zekerheid naar een andere da gaan :o.
Hij klinkt niet echt zeker van zijn zaak.
Als de anaalklieren namelijk niet worden uitgeknepen kan de ontsteking er niet uit (en heeft de antibiotica weinig tot geen zin)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:29

Ik denk idd ook aan anaalklieren, scheurt je kat ook met zijn kont over de grond?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:52

Heeft je kat diarree? Dit kan ook behoorlijk de anus irriteren hoor. Door de diarree kan hij een verhoogde drang om te poepen krijgen, heel veel duwen en proberen, constant vloeibare poep erlangs en het raak rood en ontstoken. Ook de anaalkllieren zullen hier wel in mee spelen. Antibiotica, pijnstiller (heel belangrijk!!) en als hij geen diarree heeft, laxeermiddel. Verder kun je zachte voeding geven en zoveel mogelijk laten drinken. Hopelijk komt hij er snel vanaf. Insmeren met wat zachte creme, of wondzalf kan ook, zodat het allemaal wat beschermd blijft.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:53

en misschien ook een testje Giardia?
Insmeren met zalf kan verlichten maar poes kan het ook oplikken dus wees voorzichtig met wat je er opsmeert

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:55

Ik weet wel bijna zeker dat je kat ontstoken anaalklieren heeft. Mijn kat heeft het ook gehad. ik zou héél snel voor een second opinion gaan!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:56

Idd maar een gewone wondzalf kan weinig schade aanrichten, opsmeren net wanneer ze haar bakje eten krijgt, is ze even daarmee bezig en is het ondertussen wel ingetrokken.
Giardia test kan zeker.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:00

ik denk zelf ook direct aan overvulde anaalklieren, die klacht komen we regelmatig tegen in de praktijk. Zou toch eens navragen of hij hier ook naar gekeken heeft, en of dit dus een/het probleem kan zijn

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 22:13

Inmiddels gaat het toch heel wat beter met de kat! :D
De zwelling is al heel wat minder geworden gelukkig, ook al is het nog niet helemaal weg.
Hij stinkt nu wel heel erg, en er komt af en toe nog wat uit.
Maar zoals het er nu uit ziet, denk ik dat hij er wel weer bovenop komt gelukkig! *D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:17

Gelukkig! :)

Perrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:20

Mooizo! ik hoop voor je dat het helemaal beter word!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:21

Als ik zo je verhaal lees maak ik er uit op dat je kat juist last heeft van verstoppingen in zijn darmen ?(aangezien je aangeeft dat hij niet kan poepen en lopen vd pijn ?) Die van mij heeft hier helaas ook last van. Wij hebben met de overstap op een ander voer hem een end op weg kunnen helpen.. Wat krijgt jou kat voor voeding?

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:16

Flevolander schreef:
Als ik zo je verhaal lees maak ik er uit op dat je kat juist last heeft van verstoppingen in zijn darmen ?(aangezien je aangeeft dat hij niet kan poepen en lopen vd pijn ?) Die van mij heeft hier helaas ook last van. Wij hebben met de overstap op een ander voer hem een end op weg kunnen helpen.. Wat krijgt jou kat voor voeding?

Ehm gewoon droge brokjes en water met koffiemelk. En af en toe wat vlees uit zo'n blikje.