Mijn lieve nijn, het einde nabij.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Mijn lieve nijn, het einde nabij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 11:55

Mijn konijn Connie is een voedster en nu 9 jaar oud. (al 9 jaar bij me). Er is kanker bij haar geconstateerd en je voelt onderhuidse bobbeltjes die je kan bewegen en ze heeft een grote verhoorning op haar oog. (zie foto). De dierenarts had gezegd dat zolang ze nog eet en drinkt en nog vrolijk is, ze nog even kan leven, maar zodra dat stopt ik bij haar langs moet gaan voor een spuitje. Nu gaat het al slechter met con en zie ik heel triest dat het slechter gaat. Volgende week gaan we haar laten inslapen want ze eet nog maar heel weinig en ik zie er niet het pittige karakter in dat ze eerst had, en de eetlust die ze eerst had.
Soms moet je het loslaten, ik heb er al heel vaak om gehuild en wil haar niet kwijt maar wil absoluut niet dat ze pijn heeft :(
Afbeelding
Dus, nu de vraag, hoe maak je zo'n begrafeniskistje voor je konijn? Gewoon een houten kistje ofzo.. Of kan iemand het hier heel goed? Ben helemaal niet technisch helaas. Het moet echt iets bijzonders worden, ik heb ook al een fotoalbumpje van haar gemaakt voor de herrineringen.
|(

Anoniem

Re: Mijn lieve nijn, het einde nabij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:03

Is het heel lomp als ik nu zeg dat wij ze gewoon in een gat in de grond deden zonder doosje? :o
En anders zou ik denken aan een schoenendoos..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 12:05

Bedankt voor je reactie Relaxed! Ja dat kan ook, maar het is niet zomaar een konijntje voor mij :o Ze is echt heel speciaal <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:07

StillAngel schreef:
Bedankt voor je reactie Relaxed! Ja dat kan ook, maar het is niet zomaar een konijntje voor mij :o Ze is echt heel speciaal <3

Ja wij hebben dat met onze hond en katten (die ook heel speciaal waren voor ons) ook gewoon zo gedaan.. Gat gegraven in de tuin en ze daarin gedaan.. Bij de hond hebben we er een kei op gelegd.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:08

Heel veel sterkte alvast!!

Mijn nijn was ook niet zomaar een nijn, was bijna 11 jaar bij ons. Is ook in een schoenendoos begraven ...

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:10

Ik heb mijn konijn ook gewoon in de grond gedaan zonder kistje oid. (had daar ook echt special band mee)Nou was het een franse hangoor dus werd ook erg groot kistje dan.

Sterkte!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 12:12

Stom dat konijnen niet kunnen praten he :( Zouden jullie haar ook laten inslapen in zo'n geval? Ze eet echt net genoeg om in leven te blijven, en ze was altijd wat lastig met oppakken maar je kan nu echt alles met haar doen dat maakt haar niet veel meer uit. Maar ze geniet nog wel als ze in het zonnetje ligt bv..

Echt bedankt voor de lieve reacties, heb het er best moeilijk mee :o

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:14

Je zegt zelf dat de lust verdwenen is in de ogen van je konijn.
Ik zou ze niet langer laten lijden.
Een schoendoos inderdaad
Veel sterkte!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:15

Misschien kun je een wijnkistje regelen? Dat is qua formaat denk ik precies genoeg.... Sterkte!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:30

StillAngel schreef:
Stom dat konijnen niet kunnen praten he :( Zouden jullie haar ook laten inslapen in zo'n geval? Ze eet echt net genoeg om in leven te blijven, en ze was altijd wat lastig met oppakken maar je kan nu echt alles met haar doen dat maakt haar niet veel meer uit. Maar ze geniet nog wel als ze in het zonnetje ligt bv..

Persoonlijk zou ik niet eens wachten tot het nóg slechter gaat. Maar vandaag nog gaan......
Maar hier vanachter de pc én het is niet mijn konijntje, heb ik waarschijnlijk wel makkelijk praten.
Heel veel sterkte in ieder geval :(:)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:12

Laika schreef:
StillAngel schreef:

Persoonlijk zou ik niet eens wachten tot het nóg slechter gaat. Maar vandaag nog gaan......
Maar hier vanachter de pc én het is niet mijn konijntje, heb ik waarschijnlijk wel makkelijk praten.
Heel veel sterkte in ieder geval :(:)

Ik zit momenteel precies in mijn examens.. Dus als ik haar nu laat inslapen denk ik daar constant aan en heb ik straks totaal geen concentratie meer, vandaar.. :(

Bedankt allemaal <3 Wijnkistje zal ik idd voor kijken!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:06

Zoals ik al zei: Ik heb hier vandaan makkelijk praten. Heel vervelend dat het nu juist in deze periode van examens valt.
Alleen moet het me wel van het hart dat je nu in belang van jezelf denkt, en niet in het belang van nijn.......
Nu denk je ook veel aan je zieke nijn. Het zou voor jullie beiden ook veel rust kunnen geven.
Maar wel even een stevige :(:) voor jou, zodat je weet dat ik het niet rottig bedoel.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 20:28

Ik denk niet uit eigen belang, ik wil ook graag dat ze nu ingeslapen wordt maar helaas heb ik nog ouders die er over beslissen :( Bedankt :+:

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:33

Ik heb mijn konijntje laten cremeren bij het dierencrematorium, de as kan je dan in een urntje op je kamer zetten!
Is heel fijn, gaat het lijkje ook niet liggen rotten, en als je een keer verhuist..

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:34

heyy SA

sterkte met je konijntje,
Ik zie dat je ook een groot deel van je profiel aa haar hebt gewijd, dus volgensmij betekent ze veel met je!
Je hebt vast vele mooie herinneringen!

En misschien kun je ergens een kistje vinden die al een kistje is en het dan verzieren ofzo? Is misschien wat makkelijker als er een maken.

Nogmaals sterkte!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 20:39

Dierencrematorium is idd ook een heel goed idee, maar moeten mijn ouders ook maar net willen. Ze zeggen dat ze haar dichtbij willen houden en we verhuizen niet zo snel :P
haha ja het is echt mijn lieverd en ik kan heel kwaad worden als iemand gaat zeggen; jemig het is maar een konijn hoor.. ;(
Ik heb het kunnen vervroegen naar vrijdag bij de dierenarts, als dat voor de dierenarts uitkomt dan. Vrijdagavond..

Heb echt veel aan de steun hier, wist niet dat bokt zo lief kon zijn <3

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:39

xenos en action hebben regelmatig mooie betaalbare doosjes van dik/stevig karton. Lijkt me voor dit doel heel goed.
sterkte ermee

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:41

Heel veel sterkte met het komende verlies van je vriendinnetje. :(:)

Ik weet hoe je je voelt, ons konijn is op 10 februari ingeslapen. Ze kreeg de laatste 3 dagen last van epileptische aanvallen en op de foto's waren vlekken te zien die zouden duiden op kanker. Het is voor ons zo moeilijk geweest om haar te laten gaan. 9,5 Jaar hebben we haar bij ons gehad en dan wordt het toch een onderdeel van je gezin, een 3e kind. Wij hebben haar uiteindelijk laten cremeren, omdat we niet over een tuin beschikken. Ze staat nu in een mooi urntje naast onze dwergpapegaai en daarmee meteen ook naast de bank. :) Zo zal ons kleine meisje dus voor altijd bij ons zijn.

Ik zou dan ook over crematie nadenken, vooral omdat je niet zo goed weet hoe je haar wilt begraven. Het blijft natuurlijk jouw keuze (en die van je ouders), maar ik weet wel dat ik er zelf heel veel uit kan putten als ik naar haar urntje kijk. Als je wilt kan ik morgen wel een foto van haar urntje maken, dan heb je een idee hoe dat eruit zou kunnen zien. Fluffy is overigens alleen gecremeerd, zodat we dus haar as mee konden nemen. :)

Nogmaals, heel erg veel sterkte en succes nog met je examens! :(:)

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:14

wij hadden ook een konijn waar we omgaven die hebben we in een gefervde schoenedoos gelecht.
met de hond hadden niks maar wel een doek deronder, en een plnk op de plek met een steen derop.
zodat men andere graverige hond er niet bij kan

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:29

StillAngel schreef:
Dierencrematorium is idd ook een heel goed idee, maar moeten mijn ouders ook maar net willen. Ze zeggen dat ze haar dichtbij willen houden en we verhuizen niet zo snel :P
haha ja het is echt mijn lieverd en ik kan heel kwaad worden als iemand gaat zeggen; jemig het is maar een konijn hoor.. ;(
Ik heb het kunnen vervroegen naar vrijdag bij de dierenarts, als dat voor de dierenarts uitkomt dan. Vrijdagavond..

Heb echt veel aan de steun hier, wist niet dat bokt zo lief kon zijn <3

Ach meissie toch wat treurig :(:) . Afscheid nemen van een vriend doet altijd pijn, hoe groot of klein ze ook zijn. Maar zo uit je verhaal op te maken is het mooi geweest. Verwen haar vandaag en morgen met alles wat je kunt vinden, volgens mij heeft ze een fijn leventje bij je gehad. Heel veel sterkte alvast

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:32

Jeetje wat rot zeg ;(
Vorig jaar heb ik mijn cavia moeten laten inslapen.
Ik heb haar begraven in een kartonnen doosje waar ze in kon.

Had het er ook erg moeilijk mee, van zo'n klein diertje kun je ook heel erg veel houden!

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:37

Mijn tamme ratjes hebben ieder een klein kartonnen doosje gekregen, met daarin wat kleine spulletjes waar ze gek op waren: een lapje stof, wat vulling uit hun nest, papiersnippers, een walnoot, een yoghurtsnoepje, etc. Gewoon iets waarvan ik wist dat het beestje daar gek op was. Dat was voor mij voldoende en maakte het toch een beetje bijzonder.

Sterkte met je tentamens en het afscheid van je Nijn. Is natuurlijk nooit leuk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:41

Klinkt heel cruw nu, maar begraaf m zonder doos of in een schoenendoos. Als je zo'n dier in een houten kistje gaat stoppen onder de grond krijg je behoorlijk last van ongedierte! Om de een of andere reden trekken dieren die in hout liggen veel en veel meer ongedierte aan dan dieren die 'naakt' begraven zijn. ;) & sowieso als je het net niet goed begraaft stinkt t in de zomer kan ik je zeggen! |(

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:52

Sterkte!

Het is ook mogelijk om je konijn een privé crematie te geven, het as kan je dan uitstrooien in de tuin of in een urntje bewaren... Uiteindelijk kun je het niet fout doen, het gaat erom dat jullie je er goed bij voelen!

Verder is het inderdaad erg lastig om in te schatten wanneer het echt teveel is voor een konijn. Het kunnen zulke kleine vechtertjes zijn... Ik blijf me erover verbazen. Aan de meeste konijnen zie je wanneer het genoeg is.. maar sommige konijnen vechten door, het lijfje wil niet meer maar in hun koppies zijn ze nog lang niet klaar op de wereld. Het mooie aan dieren is dat jij als baasje haar een laatste eer kan bewijzen door haar zachtjes te laten gaan..

Nogmaals heel veel sterkte meid!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 09:10

@Esther_r20: Xenos en Action ogen zo goedkoop O:) Voor mijn nijn maakt het me echt niet uit of ik mijn salaris voor een aantal maanden dan maar kwijt ben (verdien nog niet zoveel), als ze maar een fijne overgang heeft naar de dood en ik een bijzondere herrinering heb. Maar evengoed wel een leuk idee hoor :D

@Blinnii: Ahh :( Naja als ze zulke aanvallen krijgt is het ook wel vrij duidelijk wat je moet doen helaas :( En het is een heel gek idee als wij bv. terugkwamen van vakantie vorig jaar en zij was nog op haar oppasadres bij de famillie, om haar s'ochtends niet te begroeten en een stukje brood te geven. Voelt heel leeg aan :P Een urn kun je kopen bij het dierencrematorium? Ze heeft ook wel een erg mooi plekje bij jullie zeg! Zo heb je nog eens een dierbare herinnering.. Dat van die foto lijkt mij erg fijn! Het lijkt mij idd niks om met andere dieren tegelijk(?) te cremeren (sorry heb er geen ervaring mee, gelukkig). Wil alleen haar as. Bedankt voor de lieve woorden ;)

@gonnyvdz: Hm waar ik me wat zorgen om maak met een geverfde schoenendoos is zoals ik verder lees, het ongedierte en het rot ook. Lekker stom als je hond straks je dier opgraaft :+

@chocobroodje: Bedankt!! Ja, dat besef ik.. Ze heeft een onwijs mooi leventje gehad en ik heb alles voor haar gedaan wat ik kon. Als ik perongeluk bv. iets verkeerds deed waardoor ik dacht dat ze even pijn had, ging ik echt meteen huilen en duizend x vragen of het goed ging (net of ie terug praat, maar goed :+ ) Zo bezorgd ben ik om haar. Ze heeft wel veel behoefte aan rust merk ik, maar haar oogjes zijn nog lang niet uitgeblust.. (heel mooi sprankelend)

@Lieszje: Een cavia is idd ongeveer hetzelfde, had je zeker ook allemaal mensen die zeiden hoe je je aanstelde omdat het 'toch maar een cavia' was? :( Bedankt!

@Wickedwyvern: Dat is een leuk idee zeg, dan word het heel persoonlijk! Connie was altijd gek op yoghurtsnoepjes ook :D (niet goed voor ze, maar ze sprong gelijk in haar bak als je er mee aankwam haha) Helaas is het nog een teken dat het niet goed met haar gaat, ze hoeft de snoepjes niet meer terwijl ze er eerst een moord voor deed :+ Net zoals crackertjes (ja redelijk ongezond konijn, maar kreeg wel het beste voer hoor O:) Supreme Selective 5+) Toen dus Supreme Selective seniorenvoeding gekocht toen het slechter ging, en we dachten dat het ging werken want ze at wel gelijk maar ze liet het vrij gauw weer staan en nu eet ze enkel nog maar klein beetje hooi en gras. Eerst huppelde ze ook vrolijk door de tuin, nu als ze los word gelaten, gaat ze onder de tuinstoel zitten.. En heel af en toe komt ze er dan eens uit om te bewegen. Ook jij bedankt :(

@KBTP: Ja daar dacht ik ook al aan, maar wist het niet zeker. Bedankt voor de bevestiging , en het zou redelijk stom zijn ook als je het rook :P

@Linea: En bij een prive crematie heb je dus alleen het as van je dier of hoe werkt dat? :P Ja ik ben nogal in het spirituele soms, en heb het ook aan wat spirituele mensen gevraagd zeg maar, en die zeiden dat ik het zelf voelde wanneer het niet meer kon. Je ziet zeker dat de 'spirit' doorvecht! Ze wil zo graag! Helaas is dat het zelfde als met mensen op aarde die doodgaan aan kanker.. die willen ook helemaal niet dood :( Ze ademt ook heel raar laatste dagen dus ik denk dat er ook een tumortje ergens op haar luchtpijp zit. Normaal laat ik haar altijd na het aaien en knuffelen in de mand, op de grond zodat ze naar haar kooitje kan rennen maar dit keer(gisteren) bleef ze stil staan dus heb ik haar opgepakt en zelf in haar kooi geplaatst.. Bedankt

<3