Welke hond zou geschikt voor mij zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Welke hond zou geschikt voor mij zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:20

Ik loop al een tijdje met de gedachten te spelen om een hond te nemen. Ik heb de keuze nog niet gemaakt want ik vind dat dit wel iets is waar je heel goed over na moet denken. Wil toch alvast een beetje kijken wat voor soort hond geschikt voor mij zou zijn en nou zitten er hier vast een hoop mensen die ook een hond hebben en mij hierin kunnen adviseren. Ik zou sowiezo graag een pup willen zodat je zeker weet dat hij goed opgevoed wordt. Ook wil ik graag een rashond, hebben ooit een vuilnisbak gehad en hier kan je toch niet zo'n goede inschatting van het karakter van maken meestal. Wil ook sowiezo bij een GOEDE fokker een hond vandaan halen zodat ik zeker weet dat de gezondheid in orde is.

Wat kan ik een hond bieden:
* Rijtjeshuis van ongeveer 40 vierkante meter
* Tuin van ongeveer 90 vierkante meter
* 's ochtends een korte wandeling
* 's middags of 's avonds mee naar de paarden, ga sowiezo 1 a 2 keer per week met de fiets erheen(half uur heen half uur terug) en daar ben ik dan ongeveer 2/3 uur bezig. Wil de hond graag trainen dat hij los kan lopen op het terrein.
* Wil de hond ook trainen dat hij mee kan op buitenrit, dit wil ik ook zo 1 a 2 keer per week doen.
* 's avonds ook weer een korte tot middellange wandeling.
* Ik werk 25 uur per week onregelmatig, mijn vriend kantoortijden.
* Wil sowiezo puppycursus doen met de hond en waarschijnlijk ook nog wel de dingen die daarna komen, iets met behendigheid ofzo, heb me nog niet helemaal in de mogelijkheden verdiept

Wat wil ik van een hond:
* Middelgrote tot grote hond
* Borstelen of trimmen vind ik geen bezwaar
* Uithoudingsvermogen voor de fiets en buitenritjes, maar dit zijn geen dingen die ik dagelijks doe dus niet TE(waarschijnlijk met een hond zal ik wel vaker de fiets pakken)
* Moet wel alleen thuis kunnen zijn, los of in een bench als ik moet werken, dit is eigenlijk nooit langer dan 6 uur achtereen, vaak korter.
* Wel een beetje waaks maar ik hou absoluut niet van honden die voor het minste geringste blaffen.
* Moet overweg kunnen met de 2 katten die ik al heb en uiteraard met paarden(paarden zijn al honden gewend, ook als ze blaffen).
* Kinderen hebben we niet, wens is er ook nog niet, maar er lopen hier een heleboel rond in de wijk dus zou fijn zijn als de hond hier mee om kan gaan.

In het begin heb ik zeker de mogelijkheid om mijn werk zo in te delen dat de hond korter alleen zou zitten, ook met oog op zindelijk maken natuurlijk. Kan hem eventueel zelfs meenemen naar mijn werk maar weet niet of dat een goed idee is. Ik geef autorijles dus zou hem mee kunnen nemen op de achterbank of van de kofferbak de hoedeplank afhalen. Mijn collega heeft dat in het begin wel gedaan met haar hondje, maar dat is zo'n klein schoothondje.

Nou mijn ervaring met honden, mijn ouders hebben toen ik klein was altijd een Bouvier gehad, echt een goudeerlijk beest, lief voor ons, ook al trokken we aan zijn oren, goed met katten, uithoudingsvermogen, waaks maar beet nooit en moet ook eerlijk zeggen dat ik wel een beetje richting de Bouvier trek. Nu heeft mijn moeder een Border Collie en een schoothondje. Schoothondjes vind ik sowiezo niets en daar kan ik ook niets mee. De Border Collie vind ik iets TE, die heeft net iets teveel beweging nodig.

Kosten voor aanschaf/voer/onderhoud zijn geen probleem. Mijn moeder heeft al 2 honden dus als we een keer weg willen wil ze wel oppassen(dit zou ik ook voor haar doen, is alleen nog nooit nodig geweest omdat ze ze altijd meenam op vakantie of mijn zusje was thuis).

Dus bokkers, mijn vraag, wat voor ras zou geschikt zijn voor mij en zijn er nog dingen waar ik niet aan gedacht heb en toch in overweging mee moet nemen? Nogmaals, ik heb nog niet besloten, wil eerst zeker weten dat als ik tot aanschaf overga ik de hond voor het leven kan houden en niet in een asiel moet dumpen!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:21

corinep

Re: Welke hond zou geschikt voor mij zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:24

Ok ik zal mijn verhala daar ook even neerzetten. Toch hoop ik dat deze mag blijven staan omdat je in zo'n centraal topic altijd een beetje verzuipt en meestal niet de antwoorden krijgt waar je naar zoekt...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:37

Dus kort samengevat: een makkelijk gehoorzame, sportieve actieve hond, die rustig is als het moet?

Als ik van jou was zou ik gaan kijken naar de werkhonden, waar het werkkarakter nietmeer extreem ingefokt is. Bij een border/mechelaar/duits is in de werklijnen het werkkarakter nog echt ingefokt, dus dat is naar alle waarschijnlijkheid iets TE voor jou. Maar bijvoorbeeld een kooikerhond, duck tolling retriever, golden retriever, pyreneese herder,... Bouvier past inderdaad ook nog in dat lijstje, zou geen slechte keuze zijn.

Vooral wegblijven van de échte werklijnen, eerder gaan voor eentje die gefokt is op karakter en schoonheid, dan eentje op werkdrift. Kijk eens rond tussen de drijvers en de herders, die nietmeer echt op het werk gefokt zijn. Ik zou wegblijven van de echte jachthonden (dat maakt het loslopen en mee -los- op buitenrit gaan toch al wat meer tot uitdaging. Bij de retriever is dat jachtinstinct al minimaal), zeker wegblijven van terriers (die zijn niet bepaald makkelijk in opvoeding).

Succes met je zoektocht! Ik heb het idee dat je er goed over nadenkt!
Laatst bijgewerkt door Tatiane op 25-05-10 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:39

Een koningspoedel.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:43

Ik denk een golden retriever..
ik heb er zelf 1 gehad en nu heeft iemand van stal ook een golden..

hij neemt haar overal mee naar toe.. is supper braaf naar katten en honden.. en vooral naar kinderen..

als ik later weer een hond zou nemen dan zou ik zowiezo voor een golden retriever gaan!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:44

Inderdaad wegblijven van de werklijnen. Mechelse schepers, duitse schepers, border collies,.. daar zou ik allemaal van wegblijven. Dat gaat niet ideaal zijn in je situatie.
Ik denk ook eerder aan een golden retriever of bouvier....
Denk wel goed na over wanneer je de pup haalt, best in de vakantie ofzoiets, want er kruipt zoveel werk in, je kan je pup echt niet vanaf de eerste dag uren alleen zetten (ivm werk).
Denk ook aan alle bijkomende kosten, dierenarts, vlooien, teken behandeling, ontworming, bench, halsband, voedsel,.... de rekening loopt toch wel redelijk hoog op. Dat zijn allemaal dingen om mee rekening te houden.
Ik zou een iets 'oudere' hond toch ook in overweging nemen. Pups nemen nog zoveel meer tijd in beslag. Ik weet niet dat je al ervaring hebt met honden, een hond met iets of wat karakter, goed opgeleerd krijgen is een hele opgave. Je krijgt er natuurlijk veel voor terug ook. Maar het zijn allemaal dingen waar je moet over nagedacht hebben (en misschien je dat ook al).
Succes met je zoektocht. Op internet is ook zoveel te vinden over de karakter, ga even zoeken en dan kom je vast wel een hond tegen die echt bij jou past.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:50

Bedankt voor de reacties, vooral die van tantjeuh en Kirr_ heb ik wat aan.

Een koningspoedel is niet echt mijn type hond qua uiterlijk.

Hebben jullie het stukje ook gelezen dat de hond eventueel mee kan in de auto? Ik weet niet of dat een slim idee is maar mijn collega heeft dat ook gedaan, misschien is dat een optie? En anders hebben we sowiezo 3 weken zomervakantie vrij geplant maar nog geen plannen om ergens heen te gaan.

De kosten zijn geen probleem.

Als er nog meer mensen zijn met hun visie hoor ik die ook graag!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:52

Auto is voor de meeste honden geen probleem... Ze wennen er ook wel aan. Zeker met een pup opletten, dat die niet s'morgens bij de fokker lekker gegeten heeft en een uur later in je auto moet. Spreek af met de fokker van hem niet te laten eten smorgens en dat je hem eten geeft als hij bij je thuis is.
De honden die ik tot nu toe gehad heb (nooit los in de auto, altijd in een bench) hadden absoluut geen problemen met auto. Slechts eentje vond achteruit rijden eng.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:54

Even een noot. Ook bij jachthonden heb je lijnen die meer of minder gefokt zijn op het daadwerkelijke werk.

Daarbij heb ik 2 jachthonden (weimaraners uit werklijnen) die daadwerkelijk meegaan op jacht en daarvoor getraind worden.

Ze lopen regelmatig, los en vast, mee naast de fiets. Ook naast het paard in het bos. Ik heb zelf speciaal gekozen voor een jachthond en hun atletisch vermogen om makkelijk mee te lopen naast het paard. En het ontbreken van heupproblemen binnen het ras.
Juist omdat ze getraind zijn, weten ze dondersgoed wanneer ze aan het werk moeten of niet. In het bos met paard regelmatig wild tegengekomen en een simpele nee is voldoende als het al nodig was.

Jachthonden hebben wel een grotere 'actieradius'. Ze lopen wat makkelijker verder bij je vandaan t.o.v. een herder bijvoorbeeld. Ik ben nu niet anders meer gewend en mijn honden luisteren op 100m net zo goed als op 10m.

Retrievers en labradors vielen voor mij af om hun heupproblemen. Het eerste jaar mag je niet eens fietsen met ze.
Mijn kerels liepen al vanaf 4 maanden mee met het paard (weliswaar korte stukjes) en later rende ze mee in volle rengalop (ze nemen soms wel een kortere route, haha).

Dus voor de TS de volgende mogelijkheden, als je ook wilt trainen en dan ook jachttraining wilt volgen (makkelijkste manier om de driften te leren beteugelen).

-Viszla
-Weimaraner

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:56

Labrador: Luistert heel goed en gemakkelijk, kan urenlang doorgaan, kan goed om met iedereen en mits een beetje getraind zeer rustig en lief karakter.
Wel oppassen voor gewrichtsproblemen en hebben soms neiging tot dik worden.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:57

Ohja, ik zou graag een ras pup willen hebben omdat mijn ouders een rasloze pup hebben gehad die ingeslapen moest worden om gedragsproblemen en een keer een volwassen hond gehad die hebben we ook weer weg moeten doen omdat ie kleinere honden als prooi zag(we hadden toen toevallig een kleinere hond). Beiden ervaringen waren niet zo goed dus vandaar dat ik met mijn ervaring(niet veel maar wel "iets") en dan in combinatie met goede puppie cursussen toch voor een pup zou willen gaan.

Ook ben ik momenteel een hengstveulen aan het opvoeden en dit gaat to nu toe heel goed, niet helamaal hetzelfde natuurlijk.

Maar zou het erg zijn als ik bijvoorbeeld een paar uurtjes(4 bijvoorbeeld) rijles moet geven de hond mee te nemen in het begin. Wel half uurtje ertussen zodat we even kunnen wandelen. Wil dan uiteindelijk wel uitbreiden dat ie gewoon thuis kan blijven natuurlijk maar vind het ook zo wreed om een pup gelijk in een bench te proppen na 2 dagen. Inderdaad goed om dat eten even in de gate te houden.

Ook heb ik nog niet nagedacht over reu of teef. Wat zijn de voor en nadelen daarvan eigenlijk? De Bouvier die wij hadden was een teef, de honden die mijn moeder nu heeft (collie en schoothond) zijn beiden gecastereerde reutjes maar het zijn natuurlijk totaal verschillende honden...

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 11:01

@ Chawi, ik denk dat jachttraining niets voor mij is, zal er eens wat over opzoeken op internet. Nu maar eens aan het werk, vanavond even verder kijken.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:02

Honden moeten zowiezo leren alleen thuisblijven dus als je er vroeg genoeg mee begint kan het geen kwaad mijn labje blijft zonder enig probleem alleen thuis. Hij slaapt gewoon de hele tijd of speelt alleen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:04

Bedenk wel dat je met een grote tot middelgrote hond pas met 1.5 jaar mag fietsen he ! :)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:05

Zijn er hondenrassen die je aanspreken, dan bedoel ik ook op uiterlijk. Je moet er tenslotte iedere dag tegenaan kijken.

Ik zelf heb 2 Labradors. Die gaan mee naar stal, lopen daar los, gaan mee langs de fiets (vast) en zijn heel makkelijk met alles.

Tips:

- Thuis vanaf dag 1 in de bench als je weg bent en s'nachts. Je kunt dit later altijd afbouwen, maar later toch nog in een bench gaan stoppen is een straf voor ze. Vanaf dag 1 leren dat dit een veilige plek is en dan zullen ze er ook graag in gaan.
- Langs de fiets tot 20 graden, anders wordt het te warm voor ze en zeker een half uur. Ze kunnen overhit raken.
- Persoonlijk zou ik hem niet meenemen in de lesauto. De hond moeten leren alleen te kunnen zijn. Dat gaat makkelijker vanaf dag 1 dan dat ze eerst mee mogen en dan ineens niet meer. Ook ivm geurtjes in de lesauto en met dit weer is het toch weer te warm (tenzij je airco hebt).
- Neem een pup die vanaf kleins af aan opgroeit met je katten of een (asiel) hond die katten gewent is.
Laatst bijgewerkt door Girlgamer op 25-05-10 11:18, in het totaal 3 keer bewerkt

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:08

corinepgek schreef:
Wat zijn de voor en nadelen daarvan eigenlijk?

een teef wordt loops
en een reu zeggen ze van dat die eerde weglopen.
een reu luisterd vaak wel beter

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:10

Girlgamer schreef:
Zijn er hondenrassen die je aanspreken, dan bedoel ik ook op uiterlijk. Je moet er tenslotte iedere dag tegenaan kijken.

Ik zelf heb 2 Labradors. Die gaan mee naar stal, lopen daar los, gaan mee langs de fiets (vast) en zijn heel makkelijk met alles.

Tips:

- Thuis vanaf dag 1 in de bench. Je kunt dit later altijd afbouwen, maar later toch nog in een bench gaan stoppen is een straf voor ze. Vanaf dag 1 leren dat dit een veilige plek is en dan zullen ze er ook graag in gaan.
- Langs de fiets tot 20 graden, anders wordt het te warm voor ze en zeker een half uur. Ze kunnen overhit raken.
- Persoonlijk zou ik hem niet meenemen in de auto. De hond moeten leren alleen te kunnen zijn. Dat gaat makkelijker vanaf dag 1 dan dat ze eerst mee mogen en dan ineens niet meer. Ook ivm geurtjes in de lesauto en met dit weer is het toch weer te warm (tenzij je airco hebt).
- Neem een pup die vanaf kleins af aan opgroeit met je katten of een (asiel) hond die katten gewent is.

Juist wel. Anders word het een drama als je een keer naar de DA moet of lekker naar het bos wilt.
Wij hebben onze pup vaak meegenomen in de auto naar leuke dingen etc of gewoon een rondje mee met de auto en ze vind het nu helemaal geen probleem meer in tegenstelling tot onze vorige hond die nooit mee ging en er echt een drama van maakte.. :)

Edit; lees dat je autorijles geeft, dan zou ik het niet doen!

askazita schreef:
corinepgek schreef:

een teef wordt loops

Als je je teefje dan niet laat dekken, en wel elke keer loops laat worden is er hoge kans op baarmoederkanker etc.
Daarbij is het voor je hond ook niet fijn steeds die hormonen, dus sterrilisatie is een aanrader dan.
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 25-05-10 11:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:11

corinepgek schreef:
@ Chawi, ik denk dat jachttraining niets voor mij is, zal er eens wat over opzoeken op internet. Nu maar eens aan het werk, vanavond even verder kijken.

En waarom denk je dat :9 ? Ik had namelijk hetzelfde. Kwam echt uit een GG nest, Daarin ook wedstrijden gelopen, maar jeetje. Ben nu helemaal verknocht aan het jachthondenwerk. Het is namelijk veel meer samenspel.

Moet wel zeggen dat ik altijd heb gewerkt met mijn honden. Of het nu GG, behendigheid of jachttraining was. Vind het een heerlijke manier om gehoorzaamheid bij te brengen en een band op te bouwen met je hond.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:14

In de auto meenemen lijkt me persoonlijk niet zo handig, tenzij je alleen lesklanten aanneemt die niet allergisch zijn en die niet bang zijn voor honden (ik ben persoonlijk niet bang voor honden, maar door een slechte ervaring met een Bouvier zou ik daar persoonlijk niet blij mee zijn als lesklant). Het zou ook nogal eens kunnen afleiden, en dat is bij beginnende bestuurders misschien niet zo handig.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:15

askazita schreef:
corinepgek schreef:

een teef wordt loops

Die laatste 2, daar geloof ik niets van.
Of een hond weg loopt of niet hangt af van je tuin, je afrastering, de manier waarop je er mee om gaat, veel alleen, weinig of net veel beweging, maar ook het karakter en vooral de opvoeding.
Zowel een teef als reu kan perfect luisteren, maar er zijn evengoed reus en teven die helemaal niet luisteren.

Dat een teef loops wordt is inderdaad waar, daar moet je ook wel rekening mee houden.
Niet gecastreerde mannetjes hebben vaak de neiging om overal tegen te gaan plassen, hoewel dat je dat in de opvoeding kan vermijden.
Bij een gecastreerde reu of gesterliseerde teef heb je natuurlijk nooit kans op een ongewenste dekking of zwangerschap.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:16

Girlgamer schreef:

Tips:

1 Thuis vanaf dag 1 in de bench als je weg bent en s'nachts. Je kunt dit later altijd afbouwen, maar later toch nog in een bench gaan stoppen is een straf voor ze. Vanaf dag 1 leren dat dit een veilige plek is en dan zullen ze er ook graag in gaan
2 Langs de fiets tot 20 graden, anders wordt het te warm voor ze en zeker een half uur. Ze kunnen overhit raken.
3 Persoonlijk zou ik hem niet meenemen in de auto. De hond moeten leren alleen te kunnen zijn. Dat gaat makkelijker vanaf dag 1 dan dat ze eerst mee mogen en dan ineens niet meer. Ook ivm geurtjes in de lesauto en met dit weer is het toch weer te warm (tenzij je airco hebt).
4 Neem een pup die vanaf kleins af aan opgroeit met je katten of een (asiel) hond die katten gewent is.

1) helemaal mee eens
2) Onzin, gewoon genoeg water meenemen en tempo aanpassen en op je hond blijven letten. Bij mij gaan ze altijd mee. Tenzij ik het zelf te warm vind om te fietsen. Maar heb dan ook jachthonden in een goede conditie zonder overgewicht.
3) Auto is net zo belangrijk om aan te leren en ook dat ze daarin alleen kunnen zijn. Hond moet zich in alle situaties aan kunnen passen aan de eigenaar en zijn of haar wensen. Maak ze dus met alles vertrouwd.
4) Als een pup met 8 weken in huis komt, dan went hij/zij snel genoeg aan katten. Hoeft hij bij de fokker en of asiel echt niet mee in aanraking te zijn geweest.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:17

Sabinee__ schreef:
[Juist wel. Anders word het een drama als je een keer naar de DA moet of lekker naar het bos wilt.
Wij hebben onze pup vaak meegenomen in de auto naar leuke dingen etc of gewoon een rondje mee met de auto en ze vind het nu helemaal geen probleem meer in tegenstelling tot onze vorige hond die nooit mee ging en er echt een drama van maakte.. :)

Nee ik doelde op het meenemen tijdens haar werk in de lesauto. Ik bedoel dat ze de hond dan beter thuis in de bench kan laten. Misschien een beetje onduidelijk geschreven. Maar tuurlijk moeten ze wennen aan de auto, zodat ze graag meegaan.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:18

Girlgamer schreef:
Sabinee__ schreef:
[Juist wel. Anders word het een drama als je een keer naar de DA moet of lekker naar het bos wilt.

Nee ik doelde op het meenemen tijdens haar werk in de lesauto. Ik bedoel dat ze de hond dan beter thuis in de bench kan laten. Misschien een beetje onduidelijk geschreven. Maar tuurlijk moeten ze wennen aan de auto, zodat ze graag meegaan.

Ja ik had later een edit gemaakt :D . Ik zou het als klant persoonlijk niet fijn vinden als er een pup op de hoedenplank zat :') .
Sowieso als eigenaar ook niet, want je klanten komen om te leren, waardoor er dus wat fout kan gaan. En dan heb je misschien pup tegen voorruit omdat klant te hard remt oid. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:21

Chawi, ik zou toch ook opletten met dat fietsen...
zelfs als je het tempo aanpast en water meeneemt, met hoge temperaturen raken honden snel oververhit, wat erg slecht is voor hen.
Misschien hebben jachthonden er minder last van, maar mijn bordercollie (ook geen overgewicht, goede conditie, gewend aan heel veel beweging) kan ik op warme dagen toch geen grote inspanningen laten doen. Hij raakt dan volledig oververhit. In het bos in de schaduw met een windje is het een ander verhaal of tegen de avond, of als de zon maar net op komt. Maar in het midden van de zomer ga ik hem echt niet blootstellen aan de warme temperaturen. Loop zelf maar een uurtje door de zon, ook niet echt aangenaam met zulk warm weer.