Wij zijn ons aan het inlezen om een konijn aan te schaffen. Omdat ik een voorstander ben van dieren die samen kunnen leven, minimaal met een soort genoot te houden. Geld dit dus ook bij mij voor konijnen.
Maar ik heb er toch een aantal vragen over!
Hoe oud, is op zijn jongst dat een ram gecastreerd kan/mag worden? Ik weet dat ze onbeperkt hooi moeten hebben, geld dit ook voor gras? Als ik een voedster bij een ram (gecastreerd) zet, moet ik de voedster ook castreren? Is het zo wie zo slim om een voedster te castreren ivm ontsteking aan baarmoeder, of melk klieren?
En wat is iets om over het hoofd te zien bij konijnen? (wat ik kan vergeten)
SjakieXX
Geplaatst: 22-05-10 22:00
- Onbeperkt gras hoeft niet, hooi wel, maar dat wist je zelf ook al --> voor de vraag van onbeperkt gras - De voedster hoef je dan in principe niet te castreren --> voor de vraag van: als je een gecastreerde ram neemt - Dit zou ik wel aanraden, mijn vorige konijn heeft wss kanker aan de melkklieren gehad. --> voor de vraag van: voedster castreren, voor dat melkklieren ontsteking
- Ze moeten de hele dag wat te eten hebben, de darmen mogen NOOIT langer dan 24 uur stil liggen - Geef geen knaagstenen, konijnensnoepjes. Knaagstenen kunnen blaasgruis veroorzaken en konijnensnoepjes bevatten zeer veel suiker.
Ik vind het echt top dat je er voor kiest om de konijnen met zijn tweeën te houden!!
Sorry misschien is het bovenstaande wat rommelig, maar ik had het een beetje onlogisch neergezet.
pubelia
Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-10 22:04
In het begin zou het konijn alleen zitten. Want hij moet gecastreerd worden, en erna 4 weken nog apart. maar zodra het kan gaan ze samen! Hou niet van dieren apart laten weg kwijnen in een kooi!
(zo hebben we 2 cavia's, 2 honden, 2 roborofki's, 3 vissen en 2 syren maar dat laatste zitten wel apart )
Ik snap dat idd eerst het konijn een poosje alleen zou zitten, maar dat is goed ook anders heb je straks een onverwacht nest en daar zit je wss niet op te wachten.
Ik vind dat meer mensen aan het welzijn van hun dieren moeten denken, bijv. geen groepsdier alleen houden etc.
wwillemijn
Geplaatst: 22-05-10 22:11
kijk een op http://www.huizepluis.nl Dan kun je een leuk koppel uitzoek en betaal je alleen 40 euro voor een gecastreerde ram
daffieduck83
Geplaatst: 22-05-10 22:12
Castreren kan vanaf ongeveer 4 maanden. Maar sommige knaagdierenopvangen hebben gecastreerde mannetjes of al gekoppelde setjes zitten.
Verder leven mijn nijnen van hooi en krijgen elke dag maar weinig biks en elke dag wat groenvoer, wortel en witlof zijn de favorieten.
Ik heb al waarschijnlijk een ram, en zit er inderdaad aan te denken om een voedster bij een opvang te halen!
Ik zit inderdaad niet op een nestje te wachten. En dit konijn moet nu ook nog 4 weken in het nest zitten.
Wij hebben altijd groen voer in huis voor de cavia's en hooi moeten cavia's ook onbeperkt hebben.
Over dat als ze 24 uur niks hebben gehad dat ze dood gaan weet ik ook. Zelfs als ze 12 uur niks hebben gehad geld dat al. En als ze 10% minder vocht in hun lichaam hebben kunnen ze er al aan sterven. (niet dat ze geen onbeperkt water krijgen hoor)
Wil ze ook laten enten voor vhs en myxomatose! Moet dit 1 keer in het jaar, of om het half jaar?
Je kan ook een koppeltje uit de opvang halen, dan is je ram al gecastreerd en hoeft ie dus niet alleen.
Manou
Geplaatst: 23-05-10 14:51
Castreren van de ram kan met 3 a 4 maanden, als de balletjes maar ingedaald zijn. Maar sommige dierenartsen willen niet castreren bij die leeftijd. Een voedster kan pas vanaf 6 a 8 maanden gecastreerd worden. Mijn voedster bleek bij haar castratie al baarmoederkanker te hebben, dus ik ben er voor, maar het is wel een flinke ingreep, dat moet niet onderschat worden. Bij problemen als steeds schijnzwanger worden is het zeer aan te raden om te laten castreren.
Wat verder nog van belang is is om een dierenarts te vinden die voldoende verstand van konijnen heeft, dat hebben ze helaas niet allemaal.
Meestal is het advies om twee keer per jaar te enten ten myxomatose en een keer tegen vhs.