Wanneer poes steriliseren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Wanneer poes steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 20:26

hooi

Ik heb nu een 'kitten' van 5 November(bijna 7 maanden), en nu is ze dus voor het eerst krols :+
We willen haar graag laten helpen, maar hoeveel weken na de krolsheid kan dit?
en vanaf hoeveel maanden kan het? (lees op internet na de eerste krolsheid, tussen de 6-9 maanden,
klopt dit?)

groetjes,

Anoli

Re: Wanneer poes steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:32

Hoi celiien,

Een kat mag je steriliseren voor de eerste krolsheid, het moeten wachten net zoals bij de hond is achterhaald, en niet nodig.

(al moet ik wel zeggen dat ze op het moment onderzoeken hebben gepubliceerd waarin bij de hond werd aangetoont dat incontinentie op latere leeftijd te maken kan hebben met een vroege sterilisatie)

Wij steriliseren poesjes vanaf ongeveer 5-6 maand oud. ligt een beetje aan de situatie, zijn zus en broer samen in één huis dan wordt poeslief ook wel eens op 4 maand leeftijd gesteriliseerd om te voorkomen dat ze gedekt wordt door haar broer.

Het kan dus gewoon vanaf een maand of 5, maar elke dierenarts heeft hier weer een eigen mening over en sommige doen het dus niet zo vroeg.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 20:33

oo, sorry, ben even vergeten te zeggen dat ze nu krols is, maar wilde weten hoelang ik moest wachten .. tot de krolsheid voorbij is, twee weken erna of morgen, bij wijze van :=

enne; wat heeft het bij jullie gekost?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:35

meestal laten wij de mensen dan na een week of twee weken komen na de krolsheid, maar het kan in principe ook tijdens de krolsheid... enige is dat je dan zit met meer bloedvaten rond de eierstokken/baarmoeder, en de assistentes worden gek van een krolse kat in de opname :D

Bij ons kost een sterilisatie rond de 105 euro, afhankelijk of het de normale uitvoering is of dat er iets "speciaals" gevonden wordt...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 21:05

ok bedankt!
dan gaan we maandag maar de DA bellen, even kijken wat hij zegt,
madame is namelijk nu aan het schreeuwen voor het traphekje :+

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:31

6-9 maanden inderdaad :)

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:34

Onze poes hebben we met 6 maanden laten steriliseren, omdat ze regelmatig ontsnapte (ze mocht toen nog niet naar buiten) en er een heleboel katers in de buurt rondlopen die wel zin hadden in zo'n jong blaadje :Y) Ze is er wel een week ziek van geweest, maar dat was na een week weer over en ze geniet ontzettend van het buiten zijn de hele dag, vooral met dit mooie weer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:38

Ik laat zo snel mogelijk dat hok dr uithalen, moet van de week toch naar de DA zal eens vragen wanneer dat kan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:52

NessaX schreef:
6-9 maanden inderdaad :)

idd maar wij doen liever richting de 6 dan richting de 9 maand.

Bij een poes is het zo dat hoe jonger hoe losser de eierstokken liggen, en bij de hond net andersom hoe ouder hoe losser de eierstokken liggen (eierstokken zitten vast aan "bandjes" die achteraan de rug vast zitten)

Tel daar het feit bij op dat veel mensen hun kat liever buiten laten lopen dan alleen binnen houden en een kat heel jong geen nest moet krijgen, adviseren wij om het met 5-6 maand te laten doen, dan kunnen ze daarna snel weer naar buiten.

( in amerika "helpen" ze puppy's soms al met 9 weken, vlak voor ze naar de nieuwe eigenaar gaan, maar dat vind ik wel erg vroeg)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:55

Wij hebben beide poezen met 6 maanden laten steriliseren.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 21:55

oo maar ik hou mijn katten binnen :) (twee ervan zijn perzen, die houden we sowieso niet buiten, dus waarom de derde wel ?)
ze hebben ruim 2 etages, maar om nou 2 krolse katten elke keer te hebben :+ (die ene is niet geholpen, maar al 10, dus daar beginnen we niet meer aan).
heb ook gelezen dat het iets met baarmoederontstekingen enzo te maken heeft? maargoed, was een van de voorwaarden voor een kitten, en mij maakt het niet uit :))
thanks voor het advies!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:54

Ja onder invloed van alle hormonen die vrij komen met de krolsheid, kan je het risico lopen op een baarmoederontsteking.

let er wel op dat als ze eenmaal gesteriliseerd zijn ze minder voer nodig hebben, want die hormonen vreten energie...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:50

Volgens mij maakt het niet uit als de poes op het moment krols is :)

Wij laten poezen en katers altijd rond de 20 weken helpen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:08

Quellian schreef:

Er is meer kans op bloedingen, maar heel veel maakt het niet uit, bij honden is het wel degelijk een probleem om tijdens de loopsheid te steriliseren.

Het enige echte nadeel is dat de assistentes helemaal naar worden van een krolse kat in de opname die wacht op zn operatie :') (weet ik uit ervaring)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:09

Quellian schreef:

Echt zo snel al kan dat?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:11

Ja hoor het kan, maar niet iedere dierenarts gaat er mee akkoord, in amerika is dit heel normaal. die eierstokken zitten er al vanaf de geboorte, dus ja hoe jonger hoe sneller je geneest...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:36

Mijn ex heeft zijn kittens (een katertje en een poesje, toen 13 weken) laten helpen, maar niet iedere DA doet dat. Mijn DA doet het vanaf 20 weken, dus dan sta ik op de stoep :)