Mijn cavia is inmiddels alweer 6 jaar. In februari van dit jaar at hij ineens niet meer. Dus ik was er gelijk mee naar de dierenarts gegaan, en zijn voortanden bleken iets te lang en hij had haakjes op zijn kiezen. Hij is toen onder narcose geweest om de haakjes van zijn kiezen te verwijderen. Daarna is hij weer goed opgeknapt en at hij alles weer.
Tot 4 weken geleden. Hij at nog wel iets maar heel erg weinig. Dus ik weer met hem naar de dierenarts want ik dacht meteen van zijn tandjes zullen wel weer te lang zijn. Dit was niet het geval. Hij had een ontsteking onder zijn onder-voortandjes. Dus moest hij aan de antibiotica en pijnstilling. Na 10 dagen weer terug want de kuur was afgelopen maar hij at nog steeds heel slecht. De ontsteking was nog niet helemaal weg dus moest nog even doorgaan met de antibiotica en pijnstilling. Na een week weer terug gegaan voor controle en de ontsteking was gelukkig helemaal weg. Maar hij bleef slecht eten. Uiteindelijk wilde de dierenarts hem onder narcose brengen om zijn bekje beter te kunnen bekijken. Daaruit bleek dat zijn kaak scheef staat, soort van ontwricht zeg maar. Dat komt waarschijnlijk omdat hij op iets hards heeft gebeten, maar ik zou niet weten wat. De dierenarts zegt dat hij daar niks aan kan doen. Het moet uit zichzelf goedkomen, maar die kans is echt heel erg klein. Nu heeft hij weer pijnstilling, iets meer dan eerst. Hiermee moest ik het nog een week aankijken en als hij dan niet beter eet dan gaat het niet meer goedkomen zegt hij. En dan is het enige wat ik voor hem kan doen, hem in laten slapen.
Maandag moet ik een beslissing nemen, maar dat is zo moeilijk. Je kan aan hem zien dat hij wel wil eten maar gewoon niet kan, het is zo zielig om te doen. Het enige wat hij een beetje eet is hooi. En witlof en sla eet hij ook. Maar dat is ook weer niet goed voor hem omdat daar veel water in zit. Ik dwangvoer hem om de 4 uur ongeveer, zodat zijn darmen niet stil komen te liggen. Maar zo kan het natuurlijk niet veel langer door gaan.
Heeft iemand van jullie hier misschien ervaring mee? of ook zoiets meegemaakt?
Bedankt voor het lezen, ik moest het gewoon even kwijt.
Oscar
Forumcoördinator
Geplaatst: 22-05-10 20:32
Wat erg voor je, ik kan me heel goed voorstellen dat het heel ellendig is om te zien dat je caafjes wel wil eten maar het eigenlijk niet meer kan. Ik heb ook een oudere caaf met een gebitsprobleem. Bij mijn caaf gaat het alleen om zijn voortanden, zijn kiezen zijn nog wel in orde. Elke 3 a 4 weken ga ik met hem naar de DA om zijn tanden bij te laten vijlen, maar het gaat wel steeds moeilijker omdat hij 1 tand heeft die compleet gespleten vanuit zijn gehemelte komt. Hij kan er gelukkig wel goed mee eten en zolang ik tijdig met hem naar de DA ga heeft hij er verder ook geen last van. Maar toch weet ik dat dit geen jaren meer gaat duren, het wordt allemaal steeds lastiger om hem op te lappen. De vaste DA weet ook hoe ik erover denk en we hebben afgesproken dat ze een seintje geeft als de mankementen te groot worden en mijn caafje geen leuk leven meer heeft, dan laat ik hem meteen inslapen.
Het klinkt misschien hard, maar als ik je verhaal zo lees dan denk ik dat het leven voor je caafje niet meer leuk is. Voor een caaf heeft hij ook een respectabele leeftijd bereikt. Het is niet leuk om te horen, maar ik denk dat je je caaf het grootste plezier doet door hem te laten gaan.
Wat je ook gaat doen: veel sterkte
0oSannuho0
Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-10 23:08
Ik weet idd dat dat het beste is Ik ga zowiezo dinsdag naar de dierenarts met hem om hem nog 1 keer goed na te laten kijken en te overleggen. Levert dat geen veranderingen op dan laat ik hem gaan