Zielig of de natuur ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Zielig of de natuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:16

Hoi,

ik open dit topic naar aanleiding van het topic ''Unfair Nature... Schokkende foto !!'' wat geopend werd door HorseyDude. Inmiddels is dit topic gesloten omdat daar steeds off topic gediscussieerd werd. Daarom wil ik hier de discussie voortzetten, graag ZONDER problemen of ruzies, je hoeft je eigen mening alleen maar te geven, niet met man en macht te verdedigen. Als iedereen elkaars mening dan ook accepteert, kunnen we er een leuk gespreksonderwerp van maken wanneer iets zielig is, of wanneer iets de natuur is. Ik zal beginnen met een voorbeeld wat ik zielig vind, en wat niet.

http://www.youtube.com/watch?v=uwOnFrfPRdE Let op : Dit filmpje kan schokkend zijn.
In dit filmpje zie je een kudde wilde paarden waarin een veulen geboren is. Het veulen staat niet op, ook niet na een paar uur. Uit de gesproken tekst en hoe het veulentje zich gedraagt kun je duidelijk opmaken dat hij zich niet gezond gedraagt, en ook aan het gedrag van de andere paarden zie je dat er iets vreemds aan de hand is, want de andere paarden rennen verschrikt bij hem vandaan nadat ze aan hem gesnuffeld hebben. Uiteindelijk ruikt een hengst aan hem, hij merkt dat het niet goed is, tilt hem op met zijn tanden en hij slingert hem hardhandig door de lucht. Hiermee heeft hij het veulen gedood. Nu komt het :

Ik vind het naar om te zien, maar ik vind het niet zielig. Dit is omdat ik begrijp dat dit de natuur is en dit in een natuurlijke kudde gebeurt als er een ongezond veulen geboren wordt. Hetzelfde gedrag is een merrie die haar veulen afstoot, dit doet een merrie bijna alleen maar als het veulen ongezond is. In dit geval deed de merrie dit niet zelf, en daarom deed de hengst het.

Het klinkt mss vreemd, maar ik kan eigenlijk geen natuurlijk dierengedrag bedenken wat ik zielig vind. Omdat ik denk dat in de natuur zulke wrede dingen alleen gebeuren als er iets mis is, omdat een dier zich bedreigd voelt en zichzelf verdedigt of omdat een dier moet leven van een prooi die hij vangt (zoals een vos een konijn vangt bijv.). Sommige mensen vinden het zielig als een kat een muis vangt en opeet, dit begrijp ik wel, maar zielig kan ik het niet vinden, omdat het nou eenmaal de natuur is.

Wat ik wél zielig vind, is dierenleed wat door mensen wordt aangedaan, zoals hondengevechten, stierengevechten, kemphanen gevechten, mishandeling, verwaarlozing, biggen castreren en couperen zonder verdoving, etc.

Het is mss tegenstrijdig dat ik het niet zielig vind dat een koe, schaap, varken, kip of paard geslacht wordt voor menselijke consumptie. Dit vind ik in het geval van paarden niet zielig als een paard anders geen beter leven zou krijgen, als hij bijv. pijn heeft, ongeneeslijk ziek of oud is, er niemand voor hem kan zorgen of als een dier extreem gevaarlijk is en dit niet beter wordt.

Dit werkt anders bij koeien, schapen, varkens en kippen, want die worden gefokt voor consumptie. Dit betekent niet dat ik het niet zielig, of zonde vind dat een lammetje of een kalfje niet langer mag leven. Maar aan de andere kant kan dit ook niet, want anders stroomt Nederland straks over van het vee. Gelukkig heeft een dier niet zoals een mens besef van tijd, en dus ook niet van hoe oud hij is geworden. Zo lang het slachten zelf op een normale manier met de kogel in het hoofd gebeurt, vind ik dit ook niet zielig omdat het dier al dood is voor hij de pijn voelt. Wat ik wél belangrijk vind, is dat een dier goed verzorgd wordt zo lang hij leeft. Dus geen legbatterij, koeien niet alleen maar in een krappe stal en varkens die onverdoofd gecastreerd en gecoupeerd worden.

Dit is hoe ik erover denk. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken, en of jullie er mss weer meer over kunnen vertellen dan ik nu gedaan heb. Dus :

Wat vinden jullie zielig, en wat vinden jullie de natuur ?

Groetjes Anne-Sophie

Ojajoh

Re: Zielig of de natuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:23

de natuur leeft zijn eigen weg......

en idd zit het er schokkend voor ons uit omdat we zoiets hebben van "aaaahhhh"
maar ik denk ook dat de hengst snel afrekend met het feit dat het dier een oponthoud voor de kudde is, en beter af is op deze manier dan langzaam sterven...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:27

Ik denk zomaar dat deze hengst het veulen een lange lijdensweg spaart... Veel roofdieren vinden het nl niet nodig om een dier dat zo zwak is dat het niet op staat daadwerkelijk eerst te doden voor ze het beginnen op te eten :\

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:28

Naar dit filmpje kijk je al snel als mens, wij zijn gewend om koste wat het kost ons dier als kinderen te beschermen, ook wanneer er weinig hoop is.
Als hengst willen ze de kudde bescheremen, wanneer dit veulen ziek is dan zou de kudde gevaar kunnen lopen.

Daarom denk ik ook niet dat het zielig is, oké het is misschien zielig voor het veulen, maar nodig om de kudde te beschermen.
Slachten ben ik ook niet tegen, mits dit op humane manier gebeurt.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:31

Ja idd, dat is waar. Het veulen is op deze manier beter af en omdat het veulen anders dood zal gaan omdat hij niet kan drinken als hij niet opstaat, en dus geen biest en voeding krijgt, hongert hij dood, of wordt hij mss opgegeten door een ander roofdier. Ik denk dat een kuddegenoot er dan nog beter mee om zal gaan als een roofdier dat alleen maar honger heeft en een makkelijke prooi gevonden heeft.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:32

brrr ik vond het filmpje erg naar om te zien. Ik ben het er wel mee eens, dit is gewoon de natuur. Aan de ene kant is het ook mooi om te zien hoe de dieren het regelen, alleen de sterkste overleven.
Ik vind het veel erger om te zien hoe mensen met dieren omgaan en mishandeling enz. Dat vind ik onacceptabel, de natuur is hoe het gaat.
Laatst was er ook een hele discussie over de Oostvaardersplassen, dat vind ik niet kunnen. Mensen laten de dieren aan hun lot over en noemen het 'natuur', maar ze zijn er neergezet door mensen.
Eerst een leuk project bedenken en dan je handen er vanaf trekken is geen natuur, dat valt onder verwaarlozing van de dieren.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:32

Ik vind het eerijk gezegt wel mooi hoe de natuur het regelt. Vind het dan ook niet zielig.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:37

Interessant filmpje en ook mooi op een bepaalde manier, omdat je kunt zien hoe mooi de natuur in elkaar zit.

Wat ik me wel afvraag... Is het veulen wel van die hengst, of van een andere? Anders zou dat de reden kunnen zijn dat hij het veulentje doodt, en niet direct de handicap/zwakte.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:43

@ sunny_l0ve : Goed gezegd. Zoals op de Oostvaardersplassen gebeurd is, is geen natuur. Een uitgezet paard wat een goed instinct heeft (een IJslander, Haflinger, Fjord of Merens bijv. geen kwpn-er) en weet hoe hij moet overleven, zal zich daar wel redden onder normale omstandigheden. Maar als alles kaal gegraasd is, alles bevroren is en er dus geen eten en water meer is, dan hongert een dier dood. Dat zou hetzelfde zijn als alle boeren en winkels hier geen eten meer zouden verkopen en we zelf niks meer kunnen maken, omdat niemand meer geleerd heeft hoe je tarwe moet verbouwen en een brood kunt bakken van het tarwemeel, en hoe je een koe moet melken of hoe je groente en fruit kunt verbouwen of een varken slachten. Als dan de koelkast leeg is heb je helemaal niks meer, en honger je ook dood als niemand je helpt. Deze paarden zaten in principe in dezelfde situatie. Heel erg stom dit, het had niet mogen gebeuren dat er daardoor zo veel paarden zijn dood gehongerd.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:44

Inderdaad wat LindyH zegt. :j Verder vindt ik het wel mooi hoe de natuur het regelt, sterkste overleven..

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:45

LindyH schreef:
Interessant filmpje en ook mooi op een bepaalde manier, omdat je kunt zien hoe mooi de natuur in elkaar zit.

Wat ik me wel afvraag... Is het veulen wel van die hengst, of van een andere? Anders zou dat de reden kunnen zijn dat hij het veulentje doodt, en niet direct de handicap/zwakte.

Dat weet ik niet... Ik weet niet of een hengst voelt of een veulen zijn veulen is, omdat hij het veulen niet opvoedt. En of hij om die reden een veulen van een andere hengst zou doden, dat lijkt me vreemd...

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:51

Nee, ik vind dit niet zielig. Ik schrok er eigenlijk meer van door het achtergrondgeluid.
Zoals de voice-over al zegt: Ik denk dat dit veulen hierdoor een lang lijdensweg bespaard is gebleven..

De natuur is eigenlijk bijzonder he?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:55

Maxielover schreef:
LindyH schreef:

Dat weet ik niet... Ik weet niet of een hengst voelt of een veulen zijn veulen is, omdat hij het veulen niet opvoedt. En of hij om die reden een veulen van een andere hengst zou doden, dat lijkt me vreemd...

Ik heb ook nog nooit gehoord dat paarden dit doen, maar andere kuddedieren doen het wel (weet ff niet welke, ik ga zoeken), dus het zou kunnen...

Als het veulen gezond was geweest had de merrie het misschien verdedigd tegen de hengst, maar nu vond ze het misschien niet de moeite om dat gevecht aan te gaan.

Eerlijk gezegd vind ik dat een logischer verklaring dan actieve euthanasie door de eigen vader om het veulentje leed te besparen. Dát heb ik nou echt nog nooit gezien bij dieren.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:56

Zo heb ik iemand gekend die vegetarisch is (heb ik absoluut geen probleem mee). Waar ik wel tegen ben is dat ze haar kat ook vegetarisch wou maken en dat beestje werd zieker met de dag, heb dan ook (na eerst haar te proberen overtuigen dat katten echt niet vegetarisch kunnen leven) de dierenbescherming gebeld en hebben ze het beestje gelukkig nog kunnen redden, ze heeft het beestje terug gekregen maar met strikte orders.
Zo een mensen snap ik niet.
En om mee te praten over het filmpje het is hard maar het is de natuur. Enkel de sterkste/slimste overleven.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:56

@LindyH: De merrie stond wel te springen voor hengst toen die met het veulen bezig was? Is dat geen goeie verdediging? (Geen sarcastische vraag, gewoon nieuwsgierig.) Hoe zou de merrie dan normaal reageren? :)

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:57

Lauratje_88 schreef:
Zo heb ik iemand gekend die vegetarisch is (heb ik absoluut geen probleem mee). Waar ik wel tegen ben is dat ze haar kat ook vegetarisch wou maken en dat beestje werd zieker met de dag, heb dan ook (na eerst haar te proberen overtuigen dat katten echt niet vegetarisch kunnen leven) de dierenbescherming gebeld en hebben ze het beestje gelukkig nog kunnen redden, ze heeft het beestje terug gekregen maar met strikte orders.
Zo een mensen snap ik niet.
En om mee te praten over het filmpje het is hard maar het is de natuur. Enkel de sterkste/slimste overleven.

Dat is wel bijzonder... >;)

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:58

Ik schok me werkelijk waar een hoedje!
Zit ik aandoenlijk te kijken naar een prachtig veulentje die net gebaard is.. Alle paarden er omheen om hem even een handje te helpen.. Krijg je ineens dat lieve veulentje slingerend in beeld!
Bah... Afschuwlijk om te zien, had het dan ook niet verwacht..

Gelukkig is die geen hongersdood gestorven, das nog veellll erger! Maar ook ik twijfel of het veulen misschien wat tijd nodig had.. Onze tamme veulens hebben ook wel eens wat meer tijd nodig.. Vaak komt het helemaal goed.
Ik denk dat er zeker een kans in zit dat hij dit veulen niet kon herkennen als een veulen van hem!
Ik sluit absoluut niet uit dat dit veulen niet goed was..

Het is de natuur en ik denk altijd maar, heel hard maar zo werkt het nou eenmaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:03

Zoals ik in het vorige topic al zei, ik snap niet waarom het per se 'zielig OF natuur' moet zijn- waarom kan het niet beide? De natuur kan namelijk toch ook gewoon heel hard, en daardoor voor menselijke begrippen soms 'zielig' zijn? Dat betekent niet dat ik me in slaap huil vannacht, maar als ik het zie, denk ik wel.. 'aahh dat is naar'.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:11

Margoot schreef:
@LindyH: De merrie stond wel te springen voor hengst toen die met het veulen bezig was? Is dat geen goeie verdediging? (Geen sarcastische vraag, gewoon nieuwsgierig.) Hoe zou de merrie dan normaal reageren? :)

Op een gegeven moment liep ze toch weg, voordat de hengst erbij kwam? Ze had toen het veulen al opgegeven. Normaal gesproken zou een merrie toch haar veulen verdedigen met haar leven en zorgen dat zo'n vijandige hengst er niet bij zou kunnen komen?

Misschien dat het daarom normaal niet voorkomt dat hengsten vreemde veulens doden, omdat dat ze niet zou lukken zonder kleerscheuren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:34

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:45

De natuur is hard en het is niet altijd een pretje om te zien, maar zo loopt het nu eenmaal.

Dit veulentje was een blok aan het been voor de kudde, het lag al veel te lang en leek ook nog niet op te kunnen staan nadat de andere kudde in het spel komt. Dat kan bij ons thuis in de veilige stal ok zijn, maar voor een kudde op een open vlakte niet.

Do or die....
Laatst bijgewerkt door Adil op 20-05-10 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:49

Trouwens, het veulen is van de zwarte hengst Boomer, de andere hengst, Looking Glas of zo (de "dader" ;) ), behoort tot een hele andere kudde...Het is dus niet zijn veulen wat hij doodt. De moeder zie ik overigens niet meer wanneer de hengst het veulen aangrijpt, die hadden het veulen eigenlijk al opgegeven zoals het eruit ziet. De andere hengst Boomer komt op gegeven moment terug om het veulen te verdedigen, maar dan is het al te laat...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:52

Ik vind het niet zo leuk om te zien maar ik ben blij dat deze hengst deze veulen geholpen heeft het lijden te verkorten, er is iets met de achterbenen zo te zien.

Het is wel zielig dat het niet kan opstaan, dan kan het maar beter dood zijn, ipv lang lijden.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 00:00

WildWings schreef:
Zoals ik in het vorige topic al zei, ik snap niet waarom het per se 'zielig OF natuur' moet zijn- waarom kan het niet beide? De natuur kan namelijk toch ook gewoon heel hard, en daardoor voor menselijke begrippen soms 'zielig' zijn? Dat betekent niet dat ik me in slaap huil vannacht, maar als ik het zie, denk ik wel.. 'aahh dat is naar'.

Ja precies, dat denk ik dus ook. Niet dat ik het leuk vind om te zien hoe een dier een ander dier doodt, maar ik kan dan wel denken ''zielig, maar het is de natuur''. Zo zie ik het dan.

Adil18 schreef:
Trouwens, het veulen is van de zwarte hengst Boomer, de andere hengst, Looking Glas of zo (de "dader" ;) ), behoort tot een hele andere kudde...Het is dus niet zijn veulen wat hij doodt. De moeder zie ik overigens niet meer wanneer de hengst het veulen aangrijpt, die hadden het veulen eigenlijk al opgegeven zoals het eruit ziet. De andere hengst Boomer komt op gegeven moment terug om het veulen te verdedigen, maar dan is het al te laat...

Nu ik je verhaal zo lees denk ik dat dit wel klopt. De vosmerrie met de bles (de moeder volgens mij) was idd niet in de buurt toen die hengst het veulen doodde, maar die andere zwarte hengst (Boomer ofzo) kwam wel verdedigen. Maar dit deed hij denk ik voornamelijk omdat een hengst uit een andere kudde zijn kudde binnen drong, wat niet geaccepteerd wordt. Het valt me dus mee dat die hengsten niet meer in gevecht zijn gegaan.

Even een ander voorbeeldje, iemand vertelde mij een keer dat haar merrie, een dominante (mss wel alpha merrie) merrie een pup die in het land liep gedood heeft. Zij had een kruising Chihuahua puppy los meegenomen in de wei (ik neem aan met haar andere volwassen honden) en het paard accepteerde dat hondje niet, en die heeft het hondje opzettelijk gedood door met zijn voorhoef een klap uit te delen. Waarom een paard dit doet zou ik absoluut niet weten... Maar ik denk dat dieren wel vaker dingen doen die wij niet kunnen begrijpen, en wij mensen willen altijd een conclusie uit iets halen, en gaan dan op een ''mensenmanier'' nadenken waarom een dier dit gedaan heeft, terwijl een dier niet zo denkt als wij. Dus waarom... Mss is wat wij denken wel helemaal niet waarom het dier het deed.

En nog een ander voorbeeldje, hier een filmpje waarin je 2 (ik denk mannelijke) Grizzly beren ziet vechten : http://www.youtube.com/watch?v=vGwUpM9Q ... re=related
Je ziet dat de grootste beer sterker is, hij is dominant over de ander want hij drukt hem tegen de grond en je ziet de andere beer het opgeven. Je ziet ook dat de sterkste beer poept tijdens het gevecht. Dit is ook een teken van dominantie, want dit zie je paarden in een kudde ook doen, als een paard ergens mest, dat een ander paard die hoger in rang is daar overheen mest. Net zoals bij honden reutjes over elkaars plas heen plassen en daarmee hun territorium willen aangeven.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:13

Ziet er naar uit, maar uiteindelijk doet de hengst er goed aan.
Hij dood het veulen die het waarschijnlijk toch niet gaat redden..