Kat blijft dun

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Kat blijft dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 16:33

Goeiemiddag!

Na van alles geprobeerd te hebben dacht ik, laat ik bokt eens om hulp vragen!
Onze oudste kat (17) wordt op het moment zó mager en je kan hem de hele dag volstoppen met gewone vleesbrokken, paté, beetjes koffiemelk, slagroom, ham, eigenlijk álles kan je hem geven, maar hij wordt niet dikker. Hij eet alles nog, alleen harde brokjes niet meer, want zijn tandjes zijn niet zo goed meer (kleine voortandjes vallen uit, hoektanden heeft hij nog wel, en er komt wel echt een graflucht uit zn bekkie).

Volgens de dierenarts zit er niets verkeerd in zijn mondje (ik dacht, misschien heeft hij last van een/meerdere tandjes - rot iets ofzo omdat hij zo stinkt, maar helemaal niets, alleen tandplak - vermoedelijk omdat hij geen harde brokjes meer eet ed).

In elk geval, er zit aan het hele beest praktisch geen vetje meer en ik wil hem toch wel graag wat voller zien := Heeft iemand een idee wat misschien kan helpen (kittenbrokjes heb ik trouwens ook al geprobeerd omdat daar meer voedingsstoffen inzitten - meneer Dikkie is nogal... jong van geest (lees, klimt nog in bomen, terroriseert andere katten, heeft zn idiotespeeluurtje) :') maar ook dit had geen succes.

Dus even voor de mensen die geen heel verhaal willen lezen :))
Welk voer zou ik mijn oudtje het best kunnen geven? :))

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:17

Heb je hem al volledig laten nakijken (bloedonderzoek etc).

Wij hebben ook een kater gehad die mager was en met geen mogelijkheid dikker te krijgen. Nu is die kat altijd een sukkeltje geweest door chronisch geïrriteerde darmen maar de laatste 2 jaar van z'n leven was het moeilijker voor hem.
Hij had geen rotte tanden maar wel ontstoken tandvlees waardoor hij ook geen harde brokjes meer at.
Zijn grootste probleem was echter dat z'n lever het liet afweten. we zijn dat helaas pas vrij laat te weten gekomen en hebben nog wel even geprobeerd om verlichting te bieden maar we hebben hem op 17-jarige leeftijd toch moeten laten gaan.

Als er een graflucht uit z'n bek komt heeft hij toch weldegelijk problemen met z'n tanden. Laat het desnoods door een andere DA nakijken.

Als de kat wel gewoon gezond is kan speciale voeding voor oudere katten wel al helpen omdat dat energierijker is.

x_Rebecca

Re: Kat blijft dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 17:27

Tandjes en alles hebben we laten nakijken door de DA :j
Maar er is niets te zien, behalve dat er tandjes uitvallen, maar dat lijkt mij gewoon ouderdom.

En voeding voor oude katten wil hij dus niet :') dan loopt meneer beledigd weg :'). Daarom hebben we ook de kittenbrok geprobeerd omdat hij dat nog wel wil hebben en daar óók meer voedingsstoffen in zitten. :)

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:30

mijn kat was ook erg mager, en toen kregen we van de da te horen dat het aan de nieren lag, ze kreeg pilletjes maar die sloegen niet aan. ze is 2 weken geleden ingeslapen...
het zouden ook wormen kunnen zijn?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 17:36

Hij wordt regelmatig ontwormt :j
Niertjes zou misschien nog wel kunnen, worden ze daar erg mager van? Hij drinkt wel aardig wat, maar eigenlijk drinkt hij alleen 's ochtends, soms echt een half uur lang, de rest van de dag drinkt hij praktisch niks.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:51

Volgens mijn DA hoort een kat niet zoveel te drinken. Veel drinken zou toch een teken kunnen zijn van nierproblemen. ik zou toch eens een bloedje laten trekken en die laten onderzoeken.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:53

Hoe is zijn vacht? Heeft hij vreselijk veel honger?

En als er een graflucht uit zn bek komt.. Is er echt meer aan de hand..
Hoe ziet zn tandvlees eruit? bruine aanslag op de tanden? Als het lukt, kun je voelen of er tanden los zitten?

Veel drinken zou een symptoom kunnen zijn, dan plast hij ook veel, maar hoeveel is veel? Is zn waterbak leeg na het drinken? hoe groot is die?
Laatst bijgewerkt door lieniminnie op 19-05-10 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:54

Andere DA eens goed laten kijken en idd een bloedproef nemen, sowieso de nieren, maar ook de schildklier. Niet alle nierpatienten eten slecht. Als de graflucht die jij omschrijft echter toch niet met de tanden te maken heeft dan kan het ook zijn dat het ureum is wat je ruikt (amoniak achtig) en dat ruik je pas in vergevorderd stadium van nierfalen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:58

Zou allereerst z'n schildklierwerking laten checken, ze kunnen erg mager worden van een te snel werkende schildklier. Veel drinken klinkt ook weer in de richting van nieren of diabetes.

Kittenvoer kun je beter niet geven, ivm de vele eiwitten die erin zitten (zorgt weer voor blaas- en nierproblemen).

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:01

Ja! Schildklier!
Mijn kat had ook een jaar lang vage problemen. Zag er niet goed uit, wel goed eten, en steeds magerder worden.

We hebben we 3 keer moeten laten prikken toen ze er eindelijk achter kwamen dat ze schildklierfalen had. Die van haar werkte te snel.
Nu heeft ze pilletjes en een zalfje en nu gaat het beter. Maar ze blijft heel veel eten en wordt niet dik.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:03

Vacht is heel mooi glanzend en zacht.
Tandvlees is redelijk, wel bruine aanslag op de tandjes, maar zijn tanden zijn altijd al een probleem geweest. Hij knarsetandt ook al vanaf kitten af aan en is daar ook regelmatig aan geholpen (steeds tandplak weg laten halen) en er zitten wel wat tandjes los, van die kleintjes vooraan (zijn er ook al een aantal uitgevallen), de hoektanden niet en achter in in het mondje zit ook alles goed vast. (Hij is zo braaf _O- )

Geur komt denk ik voornamelijk vanuit het tandplakgedoe, maar dat weet ik niet zeker. Het ruikt niet amoniakachtig, eerder zeg maar zoals een hond wel eens uit zn bek kan stinken als die beestjes geen brokken/botjes eten.

En bloed laten trekken zal ik binnenkort weer doen :j we hebben al eerder gedacht dat het aan de niertjes lag, maar toen bleek er niets aan de hand te zijn (ongeveer een driekwart jaar geleden) maar nog een keer kan geen kwaad natuurlijk!
Schildklier klinkt ook wel aannemelijk :j

In elk geval bedankt alvast :j

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:07

Schildklier of nieren zou heel goed kunnen, maar als hij niet bizar veel drinkt/plast denk ik toch aan schildklier.. Bloedonderzoek inderdaad! Het verradelijke aan nieren is dat de waardes goed blijven, tot de nieren echt slecht zijn.. Je kan goed functioneren met 70% van de nier, en daarna merk je pas wat..

Hoop het niet voor jou en poes :(:) Lastig probleem! :\
Stank uit de bek is tandplak inderdaad, maar zou het toch een keer laten schoonmaken als hij geen brokken meer eet..!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:09

Ja, hij moet binnenkort weer.
Dat wordt sowieso één keer per jaar gedaan omdat hij het al sinds kleins af aan heeft.

Zal morgen even aan mijn moeder vragen wanneer hij zou moeten, als het snel is laat ik dan gelijk bloed afnemen.
Als het nog even duurt maak ik nog wel een nieuwe afspraak :j

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:11

Aah wat goed! :D
Sowieso verstandig om bij een oude kat bloedonderzoek te doen vooraf aan narcose! :j

Sorry! ben daar erg voorzichtig in :D :o

CharlotteCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:13

Onze kat had redelijk hetzelfde en bleek ook de nieren te zijn. Dus zou inderdaad bloedonderzoek laten doen. Hebben jullie al kittenvoer of seniorvoer geprobeerd? Daar zitten over het algemeen wel dikmakers in etc.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:14

Senioren voer dan sowieso, senioren voer komt erg overeen met nierdieet!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:20

Mijn DA raadde slagroom aan. Lekkere dikmaker en niet slecht voor je kat :D hihi...
Dus poes krijgt (ongeklopte) slagroom én ik geef haar dagelijks kattenmelk waarin ik haar pilletje oplos.
En daarnaast krijgt ze af en toe een vette haring. Of zalm. Makreel. Heeeeeel veel brokjes met blikvoer erdoorheen. Heerlijk hoor, die meid mag eten wat ze wil en houdt toch haar slanke figuur. Wie wil dat niet?!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:19

Haha, ik wou dat ik het had _O-

Hij is wel gek op slagroom, dus dat zouden we ook nog kunnen proberen :)) Vis krijgt hij ook eens per week wel.

Bloedonderzoek ga ik sowieso doen, dus het gaat vast goedkomen!

Heel erg bedankt allemaal :j