hoe met jaloers gedrag van hond omgaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rugby

hoe met jaloers gedrag van hond omgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:56

ik heb een super lieve en brave duitse herder van nu bijna 2.
Omdat hij altijd bij mij is en hij me toch wel door een moeilijke periode heeft geholpen
moet ik eerlijk bekennen dat meneer behoorlijk verwend is. Maar weet wel heel goed wat de regels zijn en luister eigenlijk perfect. Loop altijd los en volgt of komt netjes als ik dat wil.
Nu is hij alleen heel erg jaloers.
Als ik bijvoorbeeld op m'n nichtje moet passen ( is 3maandjes) en ik ben met haar bezig gaat hij onwijs lopen janken en om aandacht vragen. Hij doet verder wel heel lief en voorzichtig met m'n nichtje ( al laat ik ze nooit alleen) maar ik vind dit gedrag echt heel irritant. Hij doet dit ook bij mijn paarden. Als ik op strand of op het strand een paard tegen komen kijkt hij er bijna niet naar om, maar neem ik hem mee naar m'n eigen paarden, dan is het weer janken en piepen.
Wie kan mij tips geven hoe ik hier het best mee om kan gaan

belle_boef

Re: hoe met jaloers gedrag van hond omgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:58

Ik heb zo'n zelfde probleem geval hier rondlopen.
Dus ik lees even mee.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:40

Het beste kan je dat gedrag negeren. Maar dat is erg makkelijk gezegd, omdat je geluid van een hond niet uit kan zetten. En ook al zeg je niks, je lichaamsuitdrukking vaak dan wel.

Dus is het mogelijk als je nichtje op bezoek komt de hond in een andere kamer te doen. En als je naar de stallen gaat, hond op stal, paard eruit?

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 22:44

dat is wel een mogelijkheid, voor nu maar geen oplossing voor mijn probleem.
En wil eigenlijk dat hij gewoon lekker mee kan als ik met m'n paard buiten ga rijden.
Negeren probeer ik inderdaad, maar das best moeilijk want hij is echt heel irritant op zo'n moment

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:54

Geef hem iets te doen? Een lekker bot, doe een zoekspelletje, of verzin iets anders.

Juist door hem erbij te betrekken zal dit oplossen. Door hem te negeren zal het alleen maar erger worden.

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 23:06

dat probeer ik ook met wandelen. Dus als ik bijv. Bij m'n nichtje ben dan ga ik hem juist uitlaten, en m'n nichtje mee in de kinderwagen. Maar jij zegt dus niet negeren. Maar als ik hem aandacht geef op het moment dat hij jankt dan beloon ik toch juist het slechte gedrag?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:11

Hij is onzeker om zijn plekje in de roedel te verliezen.

Je moet het wel voor zijn, en een beetje handig aanpakken. Dus een zoekspelletje - hij is bezig - dan je nichtje verschonen/helpen/geen idee hoe oud ze is.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 00:16

Hmm ik vind dit wel even interessant, de bouvier van mijn schoonouders vertoont hetzelfde gedrag. Als mijn vriend zijn arm om mij heenslaat, springt ie er gewoon tussen, en geloof me, das geen pretje. Laatst was hij een weekje hier, en zodra ik ook maar in de búúrt van mijn cavia's kwam, sprong meneer dus de kooi zo'n beetje van zijn staanders af.. Erg onprettig. En nu is dat allemaal nog niet eens zo'n probleem, gewoon gepaste afstand bewaren als die hond er is, en de cavia's doen als hij ligt te pitten bijvoorbeeld, maar we krijgen binnenkort zelf een pup en ik ben heel bang dat ie ook daar zo op reageert. En 45 kilo bouvier is nogal groot in verhouding tot een 8 weken oude welsh springer pup := Bouvier zou over een maandje 3 weken bij ons komen logeren, maar logischerwijs ben ik daar nu niet zo enthousiast over..

Zoekspelletjes heeft bij hem totaal geen zin, want hij speelt niet. Gewoon helemaal niet hoor, nooit gedaan ook. En elke keer opsluiten als ik met mn pup bezig ben vind ik ook weer zowat. Is ook niet eerlijk ten opzichte van 'm natuurlijk. Weet echt niet hoe we dit nu moeten aanpakken, want waar ik met mijn cavia's jaloers gedrag nog wel kan vermijden, kan dat gewoon niet met een jonge hond in huis..

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 00:40

ik ga met mijn puppy op hondenschool.
ten eerste jouw nichtje en alle mensen staan boven jouw hond in de roedel dat betekent hond mag niet hoger zitten/staan als mensen, en de hond krijgt als laatste eten.
dit moet hij aanvaarden doe je hij dat niet dan krijg je kwaad bloed in het beestje want hij wil zijn plekje laten gelden.
doe je ook trekspelletjes met hem(bv:jij aan een kant van het koord en de hond mag trekken) dan moet je daar ook mee stoppen, een hond wordt daar agressiever van en plaatst zich zo hoger in de "roedel".
en voor het janken: jij moet beslissen wanneer er gespeelt wordt en dan opeens stoppen met spelen en er een woord aan plakken zoals genoeg of stop dat elke dag doen (zo'n 10 minuutjes spelen en dan 'genoeg' zeggen en gewoon geen aandacht meer geven als hij wilt spelen).
zo legt de hond het verband van genoeg betekent dat ik moet stoppen als hij dan begint te janken kun je weer zeggen 'genoeg'.
wel opletten mijn hond doet er nu al 2 maanden over en snapt het nog niet andere van de school kunnen het wel al.
ik hoop dat je hier iets aan hebt(en dat je het snapt),gewoon conseqeunt blijven,en oppassen dat je nichtje de hond niet stoort tijdens slapen/eten want dan verdedigen ze zichzelf met alle gevolgen van dien.
en anders een goede hondeschool zoeken, dat helpt echt en zo zijn ze ook al hun energie kwijt.
en naar nani jouw hond plaats zich boven je vriend en de rest dit moe je gewoon niet pikken:wegduwen en laten zien dat jouw vriend boven hem staat. als je vriend ook met de hond bezig is dus laten luisteren,dan plaats de hond zich ook onder jouw vriend,normaal kun je dan gewoon je vriend vastpakken zonder al dat gegrommel van je hond

veel succes allemaal

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:16

Ik ben het niet helemaal met je eens dat je met trekspelletjes moet stoppen omdat de hond daar agressief van wordt. Het kan waar zijn wat je zegt, maar het hoeft niet altijd zo te zijn. Zo lang jij het begin en einde bepaalt van een trekspelletje en de hond niet laat winnen, is er niks aan de hand hoor. En dat sluit eigenlijk aan bij wat je verder schrijft. Daar ben ik het dan ook helemaal mee eens. Jij bepaalt wanneer er gespeeld wordt en hoe lang.

Wanneer de hond jankt kun je hem negeren idd. Buiten dit gedrag om wel zorgen dat hij voldoende aandacht krijgt en idd wel het idee heeft dat hij er bij betrokken wordt.

Mijn vorige hond (16 jaar was hij toen wij hem kregen) blafte als wij aan het eten waren. Heel irritant. We negeerden hem ook, maar het werd steeds erger. Waarschijnlijk als we langer genegeerd hadden, was het ook wel gelukt, maar dat vergt veel geduld. Wij hebben ervoor gekozen om op het moment dat hij begon te blaffen als we aan het eten waren, hem meteen naar de gang te doen. Verder geen aandacht geven, maar even afzonderen. Niet aan kijken, gewoon bij de halsband pakken en naar de gang brengen. Het duurde een week, toen had hij het door. Hij heeft niet meer geblaft tijdens het eten.

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 09:42

m'n nichtje is pas 3 maanden dus doet nog helemaal niks bij of met de hond. Denk ook niet dat hij iets zou doen. Hij zegt d'r netjes en heel voorzichtig gedag. Alleen als ik haar op pak gaat hij janken. Maar zal inderdaad is proberen om dan wat aandacht te geven en zelf bepalen wanneer het genoeg is. Het is trouwens absoluut geen dominante hond.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:07

Het gaat er niet om dat je nichtje nog niks met de hond doet. Het gaat erom dat jij je aandacht nu op je nichtje richt. Daarmee veranderen de verhoudingen in huis. Blijf hem gewoon net zoveel aandacht geven als eerst en laat duidelijk merken wanneer die momenten zijn. Dat geeft hem duidelijkheid. En duidelijkheid geeft hem meer rust. Dat geldt voor elke hond, dominant of niet ;)

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 09:59

Heb persoonlijk niet het idee dat hij minder aandacht krijgt, maar misschien wel onbewust (dat weet ik natuurlijk niet)
Maar gister bij de paarden had hij het ook weer. zolang hij daar rond loopt en ik gewoon met mensen sta te praten is er niks aan de hand, ook niet als ik een ander paard aai, maar als ik mijn eigen paard pak dan word het weer piepen en blaffen ( terwijl hij normaal eigenlijk bijna nooit blaft). Heb gister zelf geprobeerd om m'n paard te longeren en onder tussen met hem met de bal te spelen, maar ook toen ging hij gewoon lopen blaffen ( nou ja het is mee keffen ) Word er echt een beetje gek van. Hij luiserd met alles echt super goed en wil hem eigenlijk gewoon lekker mee kunnen nemen naar m'n paarden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:05

Dat je geprobeerd hebt om én te longeren én met hem met de bal te spelen, heb je hem toch weer zijn zin gegeven. Als je het echt zo storend vindt, denk ik dat je hem toch echt beter apart kan zetten als je gaat longeren (of iets anders doen). Daarna mag hij dan weer bij je zijn. Heb je mijn verhaal nog gelezen over mijn oude hond die blafte bij het eten?