Mushu en Vledder (babyduifjes)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Mushu en Vledder (babyduifjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 20:20

Bij mijn verzorgponys hebben we heel veel duiven zitten. Allemaal rasduiven, maar het kruist veel kanten op. Ik vind het altijd leuk om de kuikens te zien, dus regelmatig werp ik een blik in het hok. Toen ik zaterdag met de ezel aan het wandelen was, viel mij op dat er een kuiken buiten het nest lag. Maar goed dacht ik, misschien verschoven oid, dus ik kijk het nog even aan. Toen ik een half uurtje later ging kijken, lag het kuiken er nog. Dus ik ben het hok in gelopen, en ben gaan kijken. En daar zat Vledder. Klein, bibberend, en geel van de kou. En hij had piercings. Voor mij genoeg rede om hem mee te nemen. Waarschijnlijk was hij uit het nest gekacheld, en hebben de andere duiven hem aangevallen.
Toen ik opstond om weg te lopen, lag er een klein donker hoopje, midden in het hok. Dus ik ging kijken, en ik dacht dat het duifje dood was. Echter, toen ik ertegen duwde, bewoog hij nog. Steenkoud, slap, en met een grote wond op zijn rug, vond ik Mushu. De twee duifjes in mijn jaszak gestopt, eigenaar gesmst dat ik ze meenam, en naar huis gereden.
Gedurende de rit werden de kleintjes al wat levendiger, en begonnen ze te bedelen. Heel zachtjes, en wiebelig, maar ze deden het nog. Snel wat voer gehaald, onder de warmtelamp, en de wonden ingesmeerd met wondzalf.

En nu, een paar dagen later, zien de duifjes er goed uit. Ze groeien als kool, en hebben stoppeltjes! De wonden zijn goed dicht aan het gaan. Natuurlijk gaat het nog veel tijd kosten, maar goed. Iedere 4 uur, als ze eten krijgen, smeer ik de wonden in met wondzalf, zodat het lekker zacht blijft. Maar goed, kijk en geniet van deze kleine minkukeltjes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En vandaag mochten ze kennismaken met mijn andere duifje, Spitfire. Zijn verhaal staat hier:
[BB-ITP] Duivendagboek, van ei tot grote duif!
Afbeelding

Afbeelding

<3

[edit: de witte is dus Vledder, en de donkere is Mushu..]
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 18-05-10 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

NessaX

Re: Mushu en Vledder (babyduifjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:30

vind het eigenlijk zo gekke dieren om te zien als ze kaal zijn :D
Veel succes met de baby's! :D

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:35

ik heb 2 tortel kinderen op m´n balkon (zitten ze lekker overdekt)..
viel mij op dat ze bizar hard groeien en dat de ouders ze eigenlijk al heel lang alleen laten..
Gaat vast goedkomen met deze twee!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:36

Ahhh, super dat je ze mee hebt genomen! Hoop dat ze het net zo goed gaan doen als spitfire!

Hoe zie je eigenlijk bij een duif of het een vrouw of man word/is?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 07:26

Bedankt voor de reacties! Bij duiven is dat heel moeilijk te zien. Alleen als je er veel mee bezig bent kan je het zien. Bij Poi en Ilik is het vrij duidelijk geworden. Ilik is veel grover dan Poi. Maar onze aanvliegduif, Freddy, weet ik sinds gisteren pas van dat het een man is. Hij koert als een doffer, en jaagt andere vogels weg.
Dus het is echt pas met een paar maandem oid dat je het kan zien.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:32

En, hoe gaat het met de kleintjes? :o
Ze zijn toch echt wel onwijs lelijk, zonder die veren, maar eigenlijk wel mooi, door die lelijkheid, :+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 08:50

Ik heb minder leuk nieuws. Mushu lijkt niet goed te gaan. Eerst gingen ze gelijk op, met evenveel veertjes ed, maar nu blijft Mushu echt achter. Vledder kan al recht op zijn pootjes staan, en kan ook echt al lopen. en Mushu zit nog steeds als een zakje op de grond. Ook lijkt hij nu wat slomer te worden, en snachts kan hij zich niet goed warmhouden. Als ik hem dan dichter onder de lamp zet, kook ik Vledder. Ook niet de bedoeling dus.
Toen ik hem vond had hij al een reutel, en die is nog niet helemaal weg. Ik ben eens benieuwd wat hij gaat doen in ieder geval...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:57

Ze zien er echt wel schattig uit :) Veel succes nog, hopelijk wordt Mushu een beetje beter!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 07:55

Mushu is vanmorgen overleden helaas. Hij kon zich al een paar dagen niet goed op temperatuur houden, en gisteren ging hij achteruit. Vanmorgen wilde hij niet meer eten, en een uurtje later was hij dood. Maar hij is heel rustig gegaan, in zijn slaap.
Vledder daarentegen lijkt het vreselijk goed te doen, dus daar gaan we nu maar op dood.

Achteraf gezien was Mushu altijd al zwakker. Waar Vledder al op zijn pootjes rond kon paraderen, kon Mushu eigenlijk alleen maar een beetje schuifelen. Ach, je weet het nooit natuurlijk, maar het is imo nog altijd de moeite waar :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:20

Spijtig! Misschien dat zijn ouders het ook al aanvoelden dat hij het niet ging redden?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 08:59

Nee, dat zou niet logisch zijn. Dan had hij waarschijnlijk meteen al gedood moeten zijn, en daarbij is hij met zijn nestgenoot uit het nest gegooid. Nou was hij wel altijd al niet zo sterk, maar toch, ik denk dat hij daarom niet uit het nest is gegooid.

Aan de andere kant, we zullen het nooit weten denk ik :)

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:03

Achh,wat sneu nou van dat overleden duifje,en misschien ook maar weer beter. Beetje dubbel dus. Fijn dat het met Vledder wel goed gaat,ik hoop dat dat zo blijft!

Ga het weer in de gaten houden,geniet altijd erg van je topics!! ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:47

aahh wat sneu maar gelukkig niet in de kou op de grond nog liggen lijden, hopelijk red vledder het wel.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 09:06

Vledder ziet er nog steeds springlevend uit, dat lijkt *klopt heel hard af* goed te komen.
Ik wilde vandaag of morgen een topic van Vledder maken, ik zal de link hierneer zetten.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:31

Wat ziet dat er grappig uit als ze zo kaal zijn!
Jammer het overleden duifje, hopelijk red die andere zich prima.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:02

Hoe gaat het met Vledder,nog steeds okee??

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 11:03

Vledder gaat helemaal super, ik ga proberen vandaag een topic te maken, de foto's zijn iig gemaakt!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:04

Wat leuk zeg! Jij vangt ook alles op!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:49