Vos op visite gehad en nu is bijna al mijn beestenspul dood!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iris17

Vos op visite gehad en nu is bijna al mijn beestenspul dood!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 20:06

Vanmorgen dacht ik nog, wat zijn de eenden toch rustig.
Ik aan mijn man gevraagd of hij ze al eten had gegeven maar dat was niet zo en als ik uit mijn raam keek zag ik ook niks lopen terwijl de eenden altijd met hun kop boven de buxus uitkomen om te kijken waar hun eten blijft.
Ga ik ze voeren, kom ik bij het hok aan en zie dat mijn konijn Yell (Frans hangoor) en mijn legkip Flupke dood in het hok liggen dus ik helemaal over zeik!
Daarna achter het kippenhok gekeken en daar lagen mijn 2 loopeenden dood bij elkaar, allemaal hadden ze hun nek gebroken.
Dus ik ben meteen verder gaan kijken en in het hok trof ik tot mijn verbazing mijn wyandotte kippen, 2 loopeendenpullen, 2 kuikens en mijn andere franse hangoor (thea) levend aan.
Waarschijnlijk is er een vos in hun hok geweest en heeft alle beesten dood gemaakt maar niet in de gaten gehad dat er ook nog een binnenhok was. Het spul dat binnen zat was dan ook ongedeerd op mijn konijn na.
Thea was in shock en zat doodstil in een hoekje, heb haar opgepakt en ff onderzocht en het viel me al meteen op dat ze naar kwijl stonk :r . Verder had ze iets aan het linkerpoot want daar kon ze niet op staan, dus even langs de DA geweest.
Daar moest ik haar achterlaten om na te laten kijken en foto's te laten maken om te kijken of haar schouder uit de kom, gebroken of gewoon zwaar gekneusd was.
Gelukkig heb ik haar net weer op kunnen halen want waarschijnlijk is het een flinke kneuzing, ze eet inmiddels weer wat en heeft pijnstillers. Nu is het even afwachten of ze het gaat redden, ik hoop het wel want ik heb haar al heel lang en het is voordat we hier gingen wonen ons "huiskonijn" geweest dus voor ons toch wel erg speciaal.
Ze zit nu binnen want ik moet haar eten en drinken goed in de gaten kunnen houden, bovendien hebben we binnen nog een konijn zitten dus misschien dat die haar een beetje kan "troosten" want haar beste vriendje is tenslotte dood.
Het arme konijn moet echt flink gevochten hebben en net ontdekte ik ook nog een kapotte plek net achter haar oren dus ze heeft echt geluk gehad. Ongelofelijk dat zo'n vos het aandurft om een konijn van 6 kilo te vermoorden!
Nu ben ik alleen bang dat die vos nog een keertje terugkomt, maar wat kan ik doen om mijn dieren te beschermen?
Ik heb een omheining van ongeveer 1.30/1.40m hoog en helemaal ingegraven met gaas dus de vos kan er niet onderdoor? Hoe dat dat beest erin is gekomen is ons een raadsel, zou hij echt steil tegen de omheining aan erover zijn geklommen??? :?

KletsKoekje

Re: Vos op visite gehad en nu is bijna al mijn beestenspul dood!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:09

Oh wat erg voor je, lijkt me echt een nachtmerrie om je beestjes zo aan te treffen! Heb verder geen verstand van vossen dus zou niet weten of een vos in je terrein kan komen.
Sterkte! Ook voor je konijn!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:13

Vossen kunnen inderdaad redelijk goed klimmen.....
Het beste kun je misschien iets maken dat het bovenste deel naar buiten helt, dan kan hij er minder goed overheen.

Sneu zeg.... Sterkte ermee.
Wij hebben hier ook veel vossen....

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 20:18

Daar hebben wij idd ook over gedacht om het bovenste deel naar buiten te laten hellen maar aangezien er ook een boom naast onze ren staat is dat miss niet de oplossing. Mijn man heeft vandaag al palen gekocht om de complete ren te overkappen dus dan kan hij er ook niet meer doorheen, hoop ik tenminste..

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:19

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:21

nee die zou niet een hog steilen muur/schutting overklimmen maar wel door de kleinste gaatjes komen die binnen.
en dan bedoel ik natturlijk gaten waar je niet van verwacht dat ze er door heen komen.
stekte ermee

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 20:34

Faruba schreef:
Misschien heb je hier wat aan,heb het in Frankrijk veel gezien,ook voor steenmarters.

http://www.ongedierteplaats.nl/vossen-c ... 3godATC6Kg

Ik heb even gekeken maar aangezien wij een hond hebben lijkt dit me niet echt ideaal.
Bovendien is het bij dat aparaat speciaal voor vossen zo dat het tot wel 4 weken kan duren voordat het werkt en dan heb ik inmiddels geen beestjes meer ben ik bang. Vannacht maar ophokken denk ik, een grote steen voor het gat van de deur en hopen dat de vos niet in het hok kan.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:44

Doorgaans nemen vossen hun prooi mee, ik vind het apart dat alle beesten (in de buitenren) dood waren. Een vos is schuw, die doodt één dier en als ie er niet mee weg komt dan laat ie het achter, maar hij maakt niet de rest van de beesten dood...

Het kan natuurlijk een vos zijn geweest, maar het lijkt mij vrij sterk eigenlijk. Het klinkt gewoon niet als een vos.

Desalnietemin is het op zijn zachts gezegd onwijs rot voor je... Goed je hok nakijken idd, dat ze vannacht veilig zitten. Wellicht helpt zoiets simpels als een lamp met bewegingssensor ook wel? Ik weet niet in hoeverre een vos met trek zich af laat schrikken als er ineens een lamp aan springt, maar het is te proberen. Ik hoop dat je een oplossing vindt en ik hoop heel erg hard dat je konijn het redt...

Succes!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:28

Sylvia schreef:
Doorgaans nemen vossen hun prooi mee, ik vind het apart dat alle beesten (in de buitenren) dood waren. Een vos is schuw, die doodt één dier en als ie er niet mee weg komt dan laat ie het achter, maar hij maakt niet de rest van de beesten dood...

Het kan natuurlijk een vos zijn geweest, maar het lijkt mij vrij sterk eigenlijk. Het klinkt gewoon niet als een vos.

Desalnietemin is het op zijn zachts gezegd onwijs rot voor je... Goed je hok nakijken idd, dat ze vannacht veilig zitten. Wellicht helpt zoiets simpels als een lamp met bewegingssensor ook wel? Ik weet niet in hoeverre een vos met trek zich af laat schrikken als er ineens een lamp aan springt, maar het is te proberen. Ik hoop dat je een oplossing vindt en ik hoop heel erg hard dat je konijn het redt...

Succes!

meestal neemt een vos zijn prroi mee maar als hij last van honds dolheid heeft is hij nergeens meer bang voor in dekt alleen nog maar aan bijten.
dus houd de gebeten konijn ook in de gaten en ga nooit op de vos af als je hem ziet.
hij is met hondsdolheid ook niet meer bang voor mensen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:29

Dit hebben wij gehad met (wss) een marter, een voor een vonden we stukken van onze kippen verscheurd in de wei.

Ik kan je alleen maar hee veel sterkte wensen :(:)

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 22:32

Bij ons hebben ze echt alleen maar hun nek gebroken, maar ik heb een beetje gegoogled en daar stond ook dat een vos in een kippenren een soort adrenalinekick krijgt en dan alles gaat "slopen" wat er maar in z'n buurt komt.
En uit de buurt blijven als ik 'm zie is makkelijker gezegd dan gedaan, als ik 'm zie dan maak ik 'm kapot _-:(

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:00

Een vos kan wel degelijk doden om het doden zonder zijn prooi mee te willen nemen. Dit zegt mijn vader ook (hij is jager, o.a. op vossen) ook is dit bij een vriendin van me gebeurt met haar kippen en eenden, de hele boel uitgemoord en er zijn toen ook vossensporen gevonden.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 09:00

Wij hebben ook vossensporen gevonden en de buurvrouw ook, bij haar buren heeft ie een gat onder de schutting gemaakt alleen is het een raadsel hoe hij daarna bij ons in de tuin terecht is gekomen. Mijn konijn is de nacht goed doorgekomen en begint weer wat te eten. Drinken moet ik haar wel bij helpen en ik heb ook nog geen keutels gezien, hoop maar dat ze snel weer opknapt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:05

Hee, zie dat je in Den Bosch woont en ik kan je in dat geval bevestigen dat ze zeer dicht cq ín de bewoonde wereld van Den Bosch actief zijn. Ik kom nu geregeld s avonds laat nog bij mijn paarden ivm merries die maar geen veulen eruit willen gooien :roll: , maar ik heb al enige keren een vos op ons terrein gespot.
Ik hoor van meerdere mensen inmiddels dat ze een vos in de buurt gezien hebben. Ik geloof dat soort verhalen niet altijd direct, maar heb het nu met eigen ogen gezien dus.
Mijn kippetjes/konijntjes/caafjes, zitten s avonds veilig opgesloten in ieder geval. ;)

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:25

LDRD schreef:
Hee, zie dat je in Den Bosch woont en ik kan je in dat geval bevestigen dat ze zeer dicht cq ín de bewoonde wereld van Den Bosch actief zijn. Ik kom nu geregeld s avonds laat nog bij mijn paarden ivm merries die maar geen veulen eruit willen gooien :roll: , maar ik heb al enige keren een vos op ons terrein gespot.
Ik hoor van meerdere mensen inmiddels dat ze een vos in de buurt gezien hebben. Ik geloof dat soort verhalen niet altijd direct, maar heb het nu met eigen ogen gezien dus.
Mijn kippetjes/konijntjes/caafjes, zitten s avonds veilig opgesloten in ieder geval. ;)

Ik woon in Cromvoirt dus vlakbij het bos dus dat hier een vos loopt is nog niet zo vreemd, het is alleen wel vervelend dat er op het moment overal de rennen leeg worden gehaald.
Vandaag hoorde ik dat de vos ook al bij onze schuintegenover buurvrouw zijn geweest, zij had een net over de ren gespannen maar daar heeft hij een gat in gebeten en alsnog toegeslagen.
Wij weten inmiddels waar hij bij ons vandaan is gekomen, hij is nl achter de vijver tegen de schutting omhoog gesprongen en zo over de omheining gegaan. Ik hoop echt dat de rest van m'n beestenspul veilig is, de jonkies liepen vandaag zo schattig in de ren rond te struinen <3

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:39

Tjonge, ik ben blij dat ik me geen zorgen hoef te maken over een vos.
Is hij nog op bezoek geweest?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:46

:(:) gatver, wat een ellende.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:46

Wat erg voor je. Ik dacht eerst ook dat een vos zijn prooi normaal meeneemt, maar ik heb de andere posts gelezen en dat zou ook wel kunnen kloppen.

Ik heb het eens voorgehad met een egel! Daar schrok ik enorm van. Twee kippen heeft hij gedood en toen hij achter onze haan ging heb ik hem betrapt. Wij zijn toen nieuwe kippen gaan halen en die gingen echt heel hoog op stok zitten en dus kon de egel er niet meer aan. De haan heb ik het wel moeten leren.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:58

LDRD schreef:

wij hadden ook last van een vos maar toen de shetten bij de schapenm liepen is de vos 1x geweest, daarna durfde hij niet meer.
van de winterr konden de shetjes daar niet blijven, dus die kwamen weer bij huis, mini-schaapjes op de grote wei, en we hadden er 10 (en een lep-lammetje lopen) en uiteindelijk hadden we er nmog maar 5 of 6, dus die maar weggedaan naar een kennis, maar het lep-lammetje, die was dus heel erg mak, was weg :(
maar ik geloof dus dat ze wel bang zijn voor paarden (bij ons in ieder geval wel voor 3 shetjes op een groot stuk dijk)

de kippen kunnen ze bij ons niet halen, lopen los, en slapen hoog in de boom, en anders nog, 2 kippen missen we niet, die zijn dan toch al ziek als ze op de grond blijven, alleen zullen we nu wel niet meer kuikentjes krijgen bedenk ik me net.

een paar jaar terug waren de 2 ganzen van ons al vermoord door een vos, maar die liepen in de (nu) paddock, en daar staat een ijzerenhek omheen waar de ganzen niet doorheen kunnen. En het lijf was dus blijven hangen, ook geen smakelijk gezicht. Toen de hond nog buiten liep 's nachts kwam die dus niet, toen was er nooit iets terwijl in de polder dat rotbeest dus al liep. tijdje later werd ook die andere gans vermoord.
na de eerste wisten we niet helemaal wat er aan de hand was.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:06

Getsie, wat vreselijk zo'n slagveld. Heb zelf 's ochtends een keer een stuk of 20 dode kippen in de buitenren aangetroffen, ondanks gaas en 4(!) lagen schrikdraad. Beest had, geloof het of niet, keurig onder het draad 10 cm gaas omgevouwen en zich daar doorheen gewurmd.
Vandaar dus mijn vraag/tip: staat er stroom op je omheining? Desnoods met een losse batterijklok?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:45

de vos killt alles wat hij ziet, hij komt daarna terug als hij weer honger heeft. Reken er maar op dat hij terug komt. Heb je toevallig geen hond die je kan lenen?

Wij wonen in het bos en hebben een kippenhok, hermetisch afgesloten onderhand, toch blijven ze het proberen. Onze hond ruikt hem en begint te blaffen waarnaar ik hem buitenlaat. De hond jaagt er dan achteraan tot een bepaald aantal meters, dan gaat de vos staan kijken en zodra de hond uit het zicht is komt hij terug. Beste is om een hond neer te zetten die indringers verjaagt.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:56

jeetje sterkte :(:)
die andere konijn heeft geluk gehad inderdaad!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:26

Wat erg voor je! Ik heb hetzelfde gehad met mijn kippen toen ik nog in NL woonde. Denk je je dieren een fijn leven met veel ruimte te geven, krijg je dat. Ik heb als enige tip voor je dat je de kapper eens om een zak haar moet vragen en dat rond moet strooien. Ze zijn echt als de dood voor mensen, en dat haar zit een geur aan. Het heeft bij mij een tijdje geholpen, maar durf niet te zeggen of dat toeval was of niet.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 12:55

Bluebontje schreef:
Tjonge, ik ben blij dat ik me geen zorgen hoef te maken over een vos.
Is hij nog op bezoek geweest?

Vannacht heeft hij weer een gat gegraven van 2 deuren verderop naar onze buurvrouw.

Elmee schreef:
Wat erg voor je. Ik dacht eerst ook dat een vos zijn prooi normaal meeneemt, maar ik heb de andere posts gelezen en dat zou ook wel kunnen kloppen.

Ik heb het eens voorgehad met een egel! Daar schrok ik enorm van. Twee kippen heeft hij gedood en toen hij achter onze haan ging heb ik hem betrapt. Wij zijn toen nieuwe kippen gaan halen en die gingen echt heel hoog op stok zitten en dus kon de egel er niet meer aan. De haan heb ik het wel moeten leren.

Wow ik wist niet dat een egel zo agressief kon zijn :oo

Sientje schreef:
Getsie, wat vreselijk zo'n slagveld. Heb zelf 's ochtends een keer een stuk of 20 dode kippen in de buitenren aangetroffen, ondanks gaas en 4(!) lagen schrikdraad. Beest had, geloof het of niet, keurig onder het draad 10 cm gaas omgevouwen en zich daar doorheen gewurmd.
Vandaar dus mijn vraag/tip: staat er stroom op je omheining? Desnoods met een losse batterijklok?

Er staat geen stroom op de omheining zelf maar wel de vijver en het tuintje eromheen, we gaan nu alles afmaken met gaas dus ook de bovenkant en dan kan hij er niet meer in als het goed is. Voortaan wordt ook alles opgehokt 's avonds.

Pelryo schreef:
de vos killt alles wat hij ziet, hij komt daarna terug als hij weer honger heeft. Reken er maar op dat hij terug komt. Heb je toevallig geen hond die je kan lenen?

Wij wonen in het bos en hebben een kippenhok, hermetisch afgesloten onderhand, toch blijven ze het proberen. Onze hond ruikt hem en begint te blaffen waarnaar ik hem buitenlaat. De hond jaagt er dan achteraan tot een bepaald aantal meters, dan gaat de vos staan kijken en zodra de hond uit het zicht is komt hij terug. Beste is om een hond neer te zetten die indringers verjaagt.

We hebben wel een hond maar zij is nog maar 6 maanden dus nog niet volwassen genoeg om een vos weg te jagen.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:05

Wij hadden dit ong. een maand terug :n
6 van onze 11 kippen vermoord door zo'n ... vos, waaronder 3 broedende..
Ze waren met z'n 3en op 5 eieren aan 't broeden, toen de vos langskwam.
De vos heeft de 4 eieren, 3 broedende, de 2 nieuwe kippen, en een zelfgefokte kip meegenomen..
Het laatste eitje is één dag daarna uitgekomen en een andere kip heeft het overgenomen, later het het kuikentje
alsnog 'verdwenen'.. waarschijnlijk door een buizerd
Wij sluiten elke avond het hok en doen deze de volgende ochtend, wanneer ik Mitch ga voeren, weer open.
De vos is niet meer langsgekomen, maar die heeft natuurlijk nog een voorraad..