Kitten wel of niet nemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Kitten wel of niet nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:13

Na lang twijfelen om nog een kittentje te nemen, heb ik het toch besloten om het wel te doen...
Ik heb voor een paar maand terug een kitten gehad, waar het niet goed mee ging, en die ik ook helaas heb moeten laten inslapen.. (Voor meer info, zie topic: Wat te doen met kitten die kwijlt..)

Nu ben ik dus een beetje huiverig ervoor om weer een ziek kittentje in huis te hebben zonder dat ik het door heb..

Nu ben ik afgelopen week wezen kijken bij een kittentje, hij was echt heel lief.. en is nu 6 weekjes oud..
Van het nestje zijn er al 2 doodgegaan.. Maar goed, dat kan...?

Nu zit ik te twijfelen over het volgende.. Ik kwam daar kijken, en het huis was echt gewoon.. In 1 woord.. Vies! Ze hadden heel veel dieren, en ik vond het echt een gore bende daar... Ze zei me toen dat het kittentje 5 weken was, en dat ik hem evt vanaf begin juni kon ophalen.. Liefst een week later, omdat dat wat beter was voor het kittentje..

Nu kreeg ik vandaag een mail, dat ik hem deze week al kon halen.. De moeder gaf geen melk meer, dus de kittens zaten nu al aan de brokjes en water.. Ik vond dit nogal vreemd.. Vooral omdat ze vorige week zei dat het pas vanaf begin juni kon..

Ik heb ook de DA gebeld, en ze raadde me aan om het niet te doen, want meestal als je kittens weghaalde bij een huis wat echt vies was, hadden ze meestal vlooien, oormijt e.d
Ook dat de moederkat geen melk meer gaf vond ze vreemd, omdat de kittens nog maar 6 weken zijn nu.. Dus ze vermoedde dat de moederkat ondervoed was... (Ik heb de moeder gezien, en ze was niet echt een dikkerd.. Maar vond haar ook niet heel dun)
Dus ze dacht dat het beter was om een ander katje te zoeken, omdat deze waarschijnlijk niet echt een goede weestand zou krijgen door deze omstandigheden... En om mijn slechte ervaring van het vorige katje..

Nu baal ik hier natuurlijk van.. Ik had me er stiekem al op verheugd.. Maar ik wil absoluut geen zieke kat weer hebben... (Nu weet ik dat dit altijd kan, maar ik ga de kans niet groter maken...;))

Maar wat denken jullie hiervan?

Zou ik het er op kunnen wagen, of de raad van de DA opvolgen en het maar niet doen voor de zekerheid?

Ps. Ik zag niks geks aan het kittentje trouwens..

Abeltje77

Re: Kitten wel of niet nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:16

het excuus dat het kittentje weg moet omdat de moeder geen melk meer geeft is om te beginnen al onzin.

mijn katten zijn pas met 13 weken weggegaan bij de moeder (maar dat is de ideale situatie) en zijn dan al een heel aantal weken gespeend.

Kittens krijgen na het spenen nog steeds opvoeding van de moederpoes, en dáár gaat het om. Niet dat ze nog melk drinken.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:18

Als je er niet gerust over bent, kan je het misschien beter niet doen?
Er zijn heus wel meer kittens te vinden hoor.. Al ooit aan een asiel gedacht?
Particulier trouwens ook hoor! Het seizoen begint weer..

Voor de rest ga ik met abeltje77 mee..

Mijn vriend heeft nog een nestje dat binnenkort weg mag.. Maar ik ben van België. :+
Laatst bijgewerkt door IneV op 18-05-10 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:21

Absoluut niet doen, dat is vragen om problemen.

Eigenlijk spreekt alles tegen om het te doen. Zoals IneV zegt: Het seizoen begint weer, er zullen zat mensen zijn die kittens wegdoen. Mensen die wél weten waar ze mee bezig zijn.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:23

oke... ja ik had mn vorige kittentje van de dierenbescherming.. maar dat is dus absoluut niet goed gegaan.. en ben dus een beetje mn vertrouwen kwijt geraakt in de dierenbescherming en ook de asiels.. vandaar dat ik het nu particulier wou doen.. maar goed.. dit brengt me echt aan het twijfelen...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:24

Niet doen.
Heb je zelf je topic gelezen?
Waarom in godsnaam zou je het wel doen?

Dat je vorige kitten het niet overleefd heeft kan puur toeval zijn natuurlijk.
Daarom hoef je niet gelijk een wantrouwen naar de dierenbescherming en asiels te hebben :?

sterker nog; je moet meer wantrouwen hebben naar particulieren!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:25

Das het nadeel van jonge dieren.....ze zijn allemaal schattig.....1x kijken en je bent verkocht.
Waarom weer die onzekerheid op je hals halen? Er zijn echt een heleboel kittens die op zoek zijn naar een goed baasje en die uit betere omstandigheden komen.
Kortom ik zou het niet doen, alleen al vanwege de gore bende daar en als er vervolgens ook nog zo'n raar verhaal volgt....nee

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:26

BarbaLala schreef:
Niet doen.
Heb je zelf je topic gelezen?
Waarom in godsnaam zou je het wel doen?

Dat je vorige kitten het niet overleefd heeft kan puur toeval zijn natuurlijk.
Daarom hoef je niet gelijk een wantrouwen naar de dierenbescherming en asiels te hebben :?

sterker nog; je moet meer wantrouwen hebben naar particulieren!

ik vind het dan gelijk zo zielig voor het kittentje.. dan denk ik gelijk al.. stel dat het geen goed katje is.. straks zetten ze hem buiten op straat.. straks doen ze hem in een zak in het water... en misschien gaat het wel goed bij mij...
maar zo moet ik natuurlijk niet denken...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:26

DianneF schreef:
oke... ja ik had mn vorige kittentje van de dierenbescherming.. maar dat is dus absoluut niet goed gegaan.. en ben dus een beetje mn vertrouwen kwijt geraakt in de dierenbescherming en ook de asiels.. vandaar dat ik het nu particulier wou doen.. maar goed.. dit brengt me echt aan het twijfelen...

Maar bij asiels zitten ook gewoon nestjes kittens van poezen die zwanger binnen zijn gebracht. Ik zou zeker daarvoor gaan. En anders mp in de gaten houden, er is ongetwijfeld bij jou in de buurt een particulier met kittens. Vaak kun je aan de advertentie al zien of mensen verstand hebben ja of nee.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:29

Ik zou me ook 2x achter mijn oren krabben...
Er zijn op dit moment zoveel andere nestjes die in een betere situatie geboren zijn.

We hebben zelf ook een nestje van 2, maar we zorgen dat alles schoon blijft en ze blijven zeker minimaal 8-12 weken bij ons (in ieder geval 1, want de andere blijft bij ons wonen) Net wanneer hij er klaar voor is.

Ik zag deze link net voorbij komen.
[EA-OV] [Gratis] kittens geboren 26/4/2010
Misschien iets?
De grijze is wel erg mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:29

ik vind dit echt onwijs zielig dat die mensen fokken in een smerig vies huis... en ik heb het te doen met die katten ( ik zou ze gelijk allemaal meenemen )

maar goed
een optie voor jou is om eens langs het dierenasiel te gaan als je dit niet vertrouwd.
en deze periode van het jaar komer er weer veel kittens binnen, en ze mogen pas mee naar een huis als ze goed en gezond zijn,

vaak zijn kittens van een fokker er vaak slecht aan toe jammer genoeg ( er zijn natuurlijk uitzonderingen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:31

of wel gewoon het risico nemen en er mee naar de dierenarts gaan etc...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:31

Anoniem schreef:
ik vind dit echt onwijs zielig dat die mensen fokken in een smerig vies huis... en ik heb het te doen met die katten ( ik zou ze gelijk allemaal meenemen )

maar goed
een optie voor jou is om eens langs het dierenasiel te gaan als je dit niet vertrouwd.
en deze periode van het jaar komer er weer veel kittens binnen, en ze mogen pas mee naar een huis als ze goed en gezond zijn,

vaak zijn kittens van een fokker er vaak slecht aan toe jammer genoeg ( er zijn natuurlijk uitzonderingen )

Een broodfokker bedoel je dan denk ik. Want échte fokkers (van raskatten dus) zijn zo'n beetje het beste wat je kunt hebben als je een gezonde kat zoekt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:34

Als je gevoel er over niet goed is zou ik het niet doen... Ga idd lekker bij het asiel kijken, daar zitten genoeg beestjes die om een baasje zitten te springen :)

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:37

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:04

dank jullie wel voor jullie advies..

en toch blijf ik twijfelen.. ik vraag me af waar hij dan terrecht komt.. aangezien ze er zo snel ineens van af wil... :S

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:23

Als je het verstand volgt neem je niet dit kitten. Zeker niet omdat je niet nog eens hetzelfde wil meemaken als met je vorige kitten.

Kan je het écht niet over je hart krijgen om dit kitten te laten, dan neem je hem wel maar houdt dan in het achterhoofd dat het mis kan lopen. Als ik de situatie zo hoor is de kans groot dat het kleintje wormen, vlooien, oormijt of een combinatie van deze heeft. Misschien zijn ze ook niet geënt (of is de vrouw het sowieso niet van plan en wil ze ze daarom op 6 weken weg), dingen als niesziekte zijn ook geen pretje en kunnen fataal zijn voor een (verzwakt) kleintje. Dat er al 2 van het nest dood zijn vind ik om eerlijk te zijn niet normaal. Bij een goede verzorging zou dit niet mogen gebeuren (uitgezonderd tragische ongelukken). De enige keer dat ik geweten heb dat er een kitten uit een nest stierf was bij het nestje waaruit mijn kater komt. Die komt van een boerderij waar de katten maar hun plan moesten trekken en 1 van die kittens is dus idd verongelukt bij z'n eerste ontdekkingspasjes.
6 weken is ook jong voor een katje, zeker als het alleen gaat komen. Nu hebben wij onze katten ook altijd jong in huis gehaald (rond de 8 weken) maar wij hadden thuis altijd volwassen katten die zich (uiteraard na enige dagen van demonstratief protest) bezighielden met opvoeden en beschermen van het kleine ondeugd. Een katje dat jong weggehaald wordt en dan op zichzelf is aangewezen kan gedragsproblemen ontwikkelen.
Dat de moeder letterlijk van haar melk is, komt waarschijnlijk idd door ondervoeding. Nu is het de vraag of ze echt geen melk meer geeft of gewoon minder. Toen wij een nestje hadden, aten de kittens op 6 weken ook al brokjes maar die gingen daarna ook nog altijd even langs moeder die nog volop melk had, diezelfde moeder moesten wij (zeker in het begin) wel goed bijvoeren omdat haar kittens zoveel van haar vroegen.

Als je jezelf kosten en verdriet wil besparen zou ik verder kijken naar een gezond katje.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:16

Juist door mensen zoals jij, die toch een katje afnemen, blijft dit doorgaan.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:20

niet doen nee

er zijn zoveel kittens die zitten te wachten op een gouden mandje!
zeker omdat je een nare ervaring hebt gehad.... ik krijg over een 4 weken ook een kitten erbij en daar was het prima schoon enzo

dus ik zou gewoon lekker verder zoeke :)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:24

Ik heb lang als vrijwilligster in het asiel gewerkt en de katten worden er prima behandeld en gevoed. Ze krijgen alle noodzakelijke prikjes etc.. Het kan altijd gebeuren dat een kitten het niet redt. Ik zou als ik jou was in dit geval toch bij een asiel kijken of wachten en goed rondkijken er zijn weer zoveel kittens geboren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:31

Niet doen, je haalt andermans ellende in huis. Ik heb mijn kitten met 8 weken gekregen, en dat doe ik nooit meer. De situatie was helaas zo, alleen dit kitten kwam bij een schoon huis vandaan en het nest plus moeder waren kern gezond.
Als je merkt hoe klein ze nog zijn, hoe kwetsbaar wat ze nog allemaal moeten leren!! 6 weken ik vind het een misdaad.
Mijn kitten moest nog leren eten, en nu nog steeds is dat een probleem.

Je zegt zelf al, vies huis, een paar kittens al dood (Wat is de reden hiervan weet je dat?) waar begin je aan!

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:37

Ik heb precies in dezelfde situatie gezeten.
Omdat het poesje gratis was heb ik de gok gewaagd en wilde het poesje toch een kans geven.
Was ook 6 weken en nu is het een hele grote gezonde poes.

Ik had al wel een poes van een half jaar oud , en daar keek ze de dingen van af. :D

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:29

Als je naar je verstand luistert: niet doen....

Maar ik geloof dat ik het zelf ook niet zou aankunnen. En als een gek erheen reed om dit ene kitten te redden :D

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:35

2 kittens al overleden??? Dan gaat er bij mij al een lampje branden... dit klinkt enorm als broodfokkers.... wat vragen ze voor de kittens?

Als een moeder niet gezond en volledig uitgeput is door energie verbruik kan het wel gebeuren dat ze geen melk meer geeft... Maar dan moet mams wel zo'n beetje aan haar einde zijn.

Een keer een zieke kitten gebeurd(ook bij de DB), maar 2? Dat klinkt niet best!

Aan de ene kant zeg ik doen, waarom? Om het arme beestje daar weg te krijgen.
Aan de andere kant: Niet doen. Als het broodfokkers zijn, komen ze er op deze manier mee weg om zieke kitten te verkopen. Ze zullen het dus ook niet laten om weer met deze poes te vermeerderen(fokken kun je het dan niet noemen)... met het gevolg weer zieke kittens.

Ook al geeft mams geen voeding meer, ze voedt ze wel op.. en zeker in de periode waarin de kitten nu zit is dit heel belangrijk.

Ik heb ook een kitten van 5 week oud in huis gehaald(zou verzopen worden) en hij heeft echt een groot gedeelte opvoeding gemist. Dat kan je als mens niet goed overnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:46

Ik vind het niet zo netjes dat je prive communicatie plaatst tussen jou en de 'fokker' je had het ook met je eigen woorden kunnen vertellen toch?
Hoe dan ook, ik vind het geen zuivere koffie en had mijn handen er al lang van afgetrokken.