voordelen/nadelen volwassen hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

voordelen/nadelen volwassen hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 22:30

Ik wil later een Duitse herder.
Nu zit ik te twijfelen of ik een pup wil nemen die ik zelf opvoed, of een sociaale goed opgevoede volwassen herder zoekt. Nu is mijn vraag wat zijn de voor en nadelen van een volwassen hond nemen. En vooral kwa band. Krijg je met zo hond ook een goede band?

Ik zelf heb vroeger in mijn kindertijd een herder gehad. Maar die is door me vader opgevoed. Vanaf me 14e heb ik een klein hondje. die ik deels heb opgevoed.

Maar zelf een eigen duitse herder opvoeden maakt me wat onzeker. Ook omdat met mijn duitse herder uit kindertijd, niet helemaal gezond was en agresief werd. Dit had niks met de opvoeding te maken, hij was goed opgevoed. Achteraf denken we dat hij cushing heeft gehad.

Aan de andere kant denk ik van. 1. Het niet mijn herder uit mijn kindertijd. 2. je kent de pup al vanaf pup. (ik ben vooral onzeker over de pubertijd,wat je dan moet doen enz)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:26

Eigenlijk is het fijner als je een pup neemt. Kun je hem zelf wat opvoeden. Maar je hebt natuurlijk ook volwassen honden die super goed zijn opgevoed. :)
Maakt niet zoveel uit welk ras, je hebt vaak ook lieve jack russels in het asiel zitten omdat de mensen niet weten dat het actieve honden zijn.

Je hebt ook natuurlijk goede en slechte fokkers. Je kan ook een pup per ongeluk kopen bij een slechte fokker.

Je kan ook misschien de plaatselijke Club van Duitse herders eenscontacteren.:)

Oke, veel geschreven maar hangt beetje van hond tot hond af :)

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:33

Ik heb een (lang geleden) een pup gehad en daarna 2 volwassen honden genomen. Een herplaatsing en daarna 1 uit het asiel. Een pup is hartstikke leuk, de puppycursus en het zien opgroeien. Je krijgt echt een goede band als je het goed aanpakt. Daarnaast is het ook erg veel werk... Maar met mijn 2 volwassen honden (2 en 3 jaar) heb ik minstens zo'n goede band gekregen! Ook daarmee heb ik cursussen gedaan en je kan ze nog zoveel leren, dat houdt echt niet op als ze puppy af zijn. Mocht ik ooit weer een hond nemen dan kijk ik zeker weer bij de asiels en ga ik voor een volwassen exemplaar. Zeker voor rashonden zijn er ook rasverenigingen waar bemiddelen voor herplaatsingen. Succes!

Laika

Re: voordelen/nadelen volwassen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:39

Ik heb 5 weken geleden een 4-jarige Basset erbij genomen. En de band die ik met haar heb is ronduit geweldig! Ook een oudere hond kun je nog van alles leren en enigszins aanpassen aan je eigen wensen.

Ik ken meerdere mensen die een herplaatster hebben genomen en mijn ervaring is dat als een dergelijke hond bij jou een beter leven krijgt dan wat hij/zij gewend is, ze vreselijk dankbaar zijn.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:42

Ik heb 2 honden, een herplaatser van 5 en een pup van 6 maanden.
Heel eerlijk: Met de herplaatser had ik direct een super klik, dat is echt mijn maatje, mijn beestje. Met de pup groeit er ook zeker wat, maar ik nog echt niet zoals ik het met de oudste heb :n

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:59

Bij mijn ouders kregen we een herplaatser, een hollandse herder teef van 3 jaar. Hier had en heb ik echt een super band mee, we zijn wel direct met haar naar cursus gegaan en dat heeft de band alleen maar beter gemaakt.
Daarna heb ik 2x een puppie gehad, met de 1e ook een onwijze klik, ze was echt mijn vriendinnetje (helaas maar 1 jaar geworden ;( ) en met de 2e had en heb ik nog steeds weinig, ik vind hem super lief maar die echte klik heb ik niet met hem.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:16

Wij hebben anderhalf jaar geleden een 7 jarige Beagle uit het asiel gehaald! Een schat van een beest, was eerst wat bang maar we hebben een SUPER band! Het beestje is erg aanhankelijk en dankbaar!!! Wij hebben er geen moment over gedacht een pup te nemen. Nee, veel werk, zindelijk maken ed.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:23

Met een volwassen hond kan je ook een hele goede band krijgen hoor en mocht je voor een herplaatser gaan kijk dan wel waar je die weghaalt want veel hebben een verleden, dat is dan wel weer op te lossen maar opvoeding houdt niet op bij volwassen worden ;)

Ik heb honden vanaf pup gehad, volwassen herplaatser en deze die ik nu heb was 4.5 maand toen hij uit Portugal over kwam, ik heb met allemaal een hele sterke band (gehad)
Een pup opvoeden kost heel veel tijd en sommige mensen willen liever een volwassen exemplaar maar nogmaals, ook die blijft je opvoeden ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:28

Mijn hond is al 2 jarige bij mij gekomen.
Voordeel: een perfect opgevoede (huis)hond die alle cursussen al gelopen had en zindelijk was.
Nadelen kan ik niet bedenken. Ook een volwassen hond vormt zich naar jou en ook daar krijg je een band mee zoals je met een pup zou hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:37

ik heb ze hier ook van pup tot senioren herplaatsers gehad...

en het zegt niets over een band met een hond of je ze van pup af aan hebt of niet,zelfs met de senior die we uiteindelijk maar 7 maanden hebben gehad,had ik een mega band...

terwijl ik met 1 hond hier amper een band heb,terwijl we deze toch als pup in huis hebben genomen...

voordeel van een volwassen hond,is dat je de puppie tijd omzeilt,nadeel is dat je de puppie tijd omzeilt :D

puppietijd kan zo geweldig zijn,dat knuffelen en opvoeden van een babyhond,maar sommige mensen vinden het juist geen fijne tijd,en dan is een volwassen hond juist weer fijn...

nadeel kan wel zijn dat vorige eigenaren honden iets aangeleerd hebben,wat jij zelf nou nooit zou doen,en dat is moeilijk weer af te leren (soms)..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:25

onze hond was 1,5 toen hij bij ons kwam. We mochten hem een week op "proef". Ideaal.. Zo leer je de hond een beetje kennen en weet je of hij bij jou past.

Hij was al zindelijk, kende de meeste commando's en kon al lekker alleen thuis blijven. Dus we hadden gelijk een "kant en klaar" hond. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:09

Ik vind een volwassen hond echt veel leuker dan een pup, een pup vind ik dus echt helemaal niets aan. Maar goed die dingen groeien (Gelukkig!) en ontwikkeld zich een karakter met een bijbehorend gedrag, ik vind dat je dat het meest bewust meemaakt met een pup (Helaas) en je er dan ook de meeste inspraak in heb.
Mijn hond reageert perfect op mij, is helemaal getraind zoals ik dat nooit heb durven dromen, ik zou dit zo nog een keer doen op deze manier.
Ik vraag mij af of je ooit het zelfde kan bereiken bij een hond die al volwassen is.
Maar een pup, echt wat een ellende.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:30

En ik vind dat je bij een volwassen hond al beter het karakter kan zien! Zo'n klein puppe-ding daar zie je nog niet veel aan ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:41

ahh puppies zijn zó leuk....ben gek op puppies,van die kleine baby hondjes,zou er zo weer aan beginnen :+:

heerlijk knuffelen met zo'n kleintje,en die puppie lucht.... :+: