Jong konijntje (6 dagen) ligt buiten het nest. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Jong konijntje (6 dagen) ligt buiten het nest. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:45

Ik heb een nestje konijnen van vandaag 6 dagen oud. Gisteren was er eentje al half uit het nest geklommen, en het is hem/haar vandaag dus gelukt. Ik weet alleen niet zo goed wat ik er nu mee moet doen. Laten liggen of voorzichtig terugleggen? Ik wil natuurlijk niet dat hij/zij wordt overgslagen bij het voeden, maar ik weet ook niet of het normaal is dat ze zo vroeg al uit hun nest klimmen (ik dacht een dag of 10?).
Alvast bedankt! :)

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:02

ik heb ook jonge konijntjes ook 6 dagen oud.. ik raak ze aan vanaf dag 1.. dus je kan ze gewoon terug leggen.. het kan dus geen kwaad voor een keertje..

Faniek

Re: Jong konijntje (6 dagen) ligt buiten het nest. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:21

Altijd terug leggen, sommige jongen blijven ook aan de tepel hangen. Je kan jonge konijntjes gewoon pakken en terug leggen, geen probleem.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:26

Ik heb ook jonge komijntjes,4 dagen oud en ik raak ze ook elke dag aan.
Ik hoop dat het konijntje ondertussen alweer in zijn warme nestje ligt??
(mijn konijn is per ongeluk gedekt door een wild konijn,hieruit zijn 6 jongen geboren)

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 08:59

Ja toen ik gisteren even later ging kijken, lag hij alweer terug! Het zal wel... volgens mij is het een beetje een doerakje ;) maar bedankt voor de tips!

Aanraken mag dus gewoon? Ik dacht van niet, vanwege de geur?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:33

Ik zou de jonkies alleen aan raken als je je handen over de moeder hebt gehaald zodat de geur aan de jongen blijft, het kan zijn dat anders de moeder het konijntje afstoot

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:52

Als een jong konijntje uit het nest ligt, kan dat zijn omdat ie honger heeft. Die van mij gingen ook aan de wandel, omdat mams niet echt aardig tegen ze deed. Ik heb ze toen weggehaald, en mijn voedstertje in haar nekvel gepakt. De jonkies kropen er zelf onder, en dan dronken ze zich barstens vol. Mijn voedstertje mocht er weer bij toen ze konden rondlopen. Daarna was alles pais en vree ;)

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:47

Je kan ook eerst de mama even knuffelen en overal aaien en dan het jong terug leggen.. Dan heeft het nog een beetje de geur van mama..

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 18:51

Inmiddels zijn ze 10 dagen, en zijn sinds een dag of 2/3 alle vier door het hok aan het kruipen. Mama is heel zorgzaam voor ze (althans, voor zover konijnenmama's zorgzaam zijn :Y) ) dus ze zien er prima uit. Ze kruipen ook vanzelf weer naar hun nest toe, dus ik neem aan dat dat vanaf deze leeftijd wel normaal is...? Beetje op ontdekkingsreis enzo? :Y)