Traphekje tegen de katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Traphekje tegen de katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:27

Ik heb op dit onderwerp gegoogled, maar kan het niet echt vinden. Ik ga straks met mijn katten bij mijn vriend wonen en we willen niet dat de katten boven op de slaapkamer komen.. Wel vind ik het fijn om ze de hal nog als ruimte te geven en de deur nog open te kunnen laten van de slaapkamer, dus leek een traphekje ons de beste oplossing. Ook zodat ze 's nachts gewoon in de hal kunnen, maar niet aan de deur gaan miauwen..

Maar wat is nu handig? Hekje bovenaan de trap, dan is er nog een meter tot de slaapkamerdeur, hoor je ze dan? Of gaan ze dan uberhaupt zeuren? Of hekje onderaan de trap, maar daar zit ook meteen de bocht in de trap, wat mij dan weer niet handig lijkt..

En wat voor hekje is handig? Ik zag ze die klemmen en die je met een haakje oid vast moet zetten?

En wat zijn jullie ervaringen? Gaan ze er door- of overheen? Mijn katten zijn niet echt bijster ondernemend, dus ik heb het idee dat ze het niet eens gaan proberen..?

Dus tips en ervaringen zijn welkom! :D

MarliesV

Re: Traphekje tegen de katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:30

Heb zelf geen katten (ben er ook niet gek op) maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze daar achter blijven.

Als je echt niet wilt dat ze boven voor je slaapkamerdeur gaan staan miauwen dan zou ik of een deur plaatsen als je de mogelijkheid hebt bv boven aan de trap. Of toch zorgen dat de katten niet in de hal kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:34

Ja ik weet het ook niet.. Vriendin van me had een hekje bovenaan de trap en bij haar gingen ze er niet over of door en ze miauwden ook niet, terwijl ze 's morgens wel op de trap zaten te wachten.. Maar die van haar zijn dus ook niet echt bijster snugger, die porren er 3x tegenaan en geven het dan op. Daar zie ik dan van mij ook voor aan eigenlijk :+

Deur erbij kan niet, deur van de woonkamer kan wel dicht, maar dan hebben ze alleen maar een kleine woonkamer.. Vandaar de vraag over een hekje ;)

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:36

Een traphekje gaan ze geheid over/door heen :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:39

Mijn katten klimmen rustig over de schutting, dus ik denk dat een traphekje peanuts is.
En ja een meter is te weinig om ze niet meer te horen mauwen hahaha.
Als mijn katten gaan zeuren hoor ik ze hier beneden terwijl mijn katten op zolder lopen te mauwen dat hun eten op is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:42

Nou die van mij springen nog niet eens op het aanrecht, vandaar :+ Zijn ook geen buitenkatten, dus ze zijn niet zo springerig en ontdekkend..

Ik hoor ze in mijn huis nooit zeuren en dan zit er ook maar 1-2 meter tussen.. Maar als ik ff op mijn slaapkamer ben nu, dan miauwen ze echt zo onder de deur door omdat ik daar dan ben en dat hoor je heel goed. Ik dacht dat ze door het hek misschien wel niet echt zo zouden miauwen. Ze miauwen ook niet echt, ze piepen meer :+

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:43

denk niet dat ze zich door een traphekje laten tegenhouden hoor :n

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:46

Ik vrees toch ook dat katten tegenhouden met een traphekje een utopie is. Hier houden gesloten deuren en muren van 2m ze al niet tegen.
Als je het gemiauw niet wil horen moet je ze in de woonkamer houden. Boven of onder aan de trap ga je ze zeker nog horen ;) .

Beste voor de nachtrust lijkt mij dus katten in de woonkamer. Je kan ook proberen met de hal erbij en de slaapkamerdeur dicht in de hoop dat ze dan geen concert geven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:51

Een traphekje om je katten beneden te houden? _O- _O- _O :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:53

GamblersCup schreef:
Een traphekje om je katten beneden te houden? _O- _O- _O :')

Heb het vaak genoeg gehoord en bij mijn vriendin werkte het, dus snap niet wat er zo dom/lachwekkend aan is :roll:

Zoals ik al zei, mijn katten zijn niet zo ondernemend, die laten zich makkelijk tegenhouden, dus imo kan het best werken anders vroeg ik er niet naar :+

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:54

een kat kan toch gewoon tussen de spei(ij)len doorkruipen, hoeft ie geen moeite voor te doen..

eerlijk gezegd geloof ik het ook niet dat het echt werkt :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:58

http://www.traphekjes.nl/contents/nl/d1 ... _Gate.html

Heb nog even beter gegoogled en er zijn zelfs speciale hekjes voor.. En ik lees gevallen genoeg dat ze er wel achter blijven ;)

Sanne, dan is het dus aan mij de taak om er 1 te zoeken met de spijlen dichtbij elkaar ;) Wat ik al had bedacht.. En als ik zo'n hekje op de rand van de traptrede zet, dan wordt de sprong al dik 10 cm hoger en ze moeten stijl omhoog springen om erop te komen. Denk niet dat ze dat gaan doen :n

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:06

Mijn ervaring is dat als ze eenmaal door hebben dat ze er over heen kunnen dat ook doen.Wij hebben hier een traphekje gehad die paralel liep aan de laatste trede en 1 van de 2 katten zat in no time voor de deur te mauwen.Ook altijd binnenkatten geweest en konden een traphekje ook niet.
Mauwen doen de mijne alleen als ze je horen in de slaapkamer.
Dus niet alleen als je het bed aan het verschonen bed maar als manlief ligt te snurken of 1 van ons 2 aan het hoesten is.
Kan me dus voorstellen dat als de deur open is ze je horen en graag erbij willen.En juist daarom zich flink laten horen doormiddel van mauwen en uiteindelijk proberen over het hekje te gaan.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:09

wij hebben 2 katten en een traphekje boven en beneden helaas ze komen echt wel boven

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:10

savanna04 schreef:
wij hebben 2 katten en een traphekje boven en beneden helaas ze komen echt wel boven

Hier hetzelfde en geloof me, die beesten zijn liever lui dan moe, maar hiervoor spannen ze zich wel heel even in hoor ;)

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:13

ik denk ook idd dat als ze zin hebben eroverheen gaan zijn katten geen honden lol :D
een sprong is genoeg hoor.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:31

Relaxed schreef:
dus snap niet wat er zo dom/lachwekkend aan is

Dom niet, lachwekkend wel als je katten hebt zoals ik! :D

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:07

Hier ook katten die er niet overheen gaan...Doorheen passen ze er
sowieso niet...de spijlen staan te dicht op elkaar...Bij die van mij dan...
Ik zou het gewoon proberen...Dan kun je altijd nog verder kijken...

Ik moet er wel nog even bij zeggen dat ze bij ons niet naar beneden
mogen...Wij wonen boven en hebben een inpandige trap naar een
eigen halletje met voordeur...Wij hebben dus bovenaan de trap een
hekje...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:08

Als je katten op het aanrecht of op de eettafel kunnen springen, springen ze ook over zo'n hekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:11

Brainless schreef:
Als je katten op het aanrecht of op de eettafel kunnen springen, springen ze ook over zo'n hekje.

Ze springen niet op het aanrecht, kan vlees gewoon zo erop laten liggen, ze zijn er nooit op geweest.. Op de tafel springen ze alleen via de stoel (als ik er niet ben :( ) ;)

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:11

Je kunt het ook eerst proberen door een paar dagen de trap te barricaderen met bijvoorbeeld een plak of iets dergelijks. Als je dan merkt dat ze er niet overheen gaan kun je een traphekje kopen. En anders toch een andere oplossing zoeken.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:12

Traphekje houdt geen katten tegen :') Denk dat de beste oplossing is de deur dicht doen. Dat ze niet in de gang kunnen.

Zodra ze door hebben hoe ze er door heen of er overheen kunnen, hou je ze er niet achter.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:13

Ik heb hier een traphek voor de honden maar de kat gaat er zowel doorheen als overheen, net hoe het haar uitkomt. het is wel een kat die sowieso overal op springt.
mijn katten hoorde je door een dichte deur heen nog luid en duidelijk mauwen, en onderaan de trap ook, ligt eraan welk volume ze hanteren. ik had er 1 die graag voor sirene speelde, die gaf concerten in alle toonaarden. maar als ze alleen beschaafd mauwen valt het misschien best mee. mijn ex-vriend is er 3 jaar lang wakker van geworden 's ochtends ;) (katten mochten van hem de slaapkamer niet in, toen hij weg was wel en ze hebben nooit meer gemauwd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:18

Ik denk ook niet dat een hekje ze tegen gaat houden. Waarom houd je niet gewoon de deur van je woonkamer dicht als je slaapt. En overdag gewoon de deur van de slaap kamer.

Dan hebben ze overdag voldoende ruimte. En s nachts staan ze niet aan je deur te miauwe!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:20

Zelfs als je het geluk hebt om überbrave (of lamlendige) katten te hebben die zich gewillig laten tegenhouden door een hekje dan zit je nog met het probleem dat dat hekje geen klaaglijk gemiauw zal tegenhouden.

Geen idee hoe duur zo'n traphekje is maar om nodeloze kosten te besparen kun je idd, zoals athena voorstelt, proberen met een grote plank of het de katten en eventueel bijhorend concert kan tegenhouden.

Als ze zo braaf zijn kan je ook gewoon proberen opvoeden maar ik weet niet of je klaaglijk miauwen kan afleren.

Als mijn kater mij op een ongoddelijk uur komt wakkermaken krijgt hij een kussentje naar z'n kop (nuja, meestal naast, vermits ik halfwakker niet echt kan mikken), hij gaat dan wel weg maar onthoudt het hooguit een paar dagen :P .