Onbekende bodemkruiper

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Monica24

Onbekende bodemkruiper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:28

Omdat ik bijna iemand anders topic begon over te nemen hierbij een nieuw topic.
Ik heb een aquarium van 40 bij 40, en ik vraag me af hoeveel vissen daar in mogen. Ik heb nu rond de 20 guppies (en in een andere kom nog 32 pas geboren guppies en 1 bodemkruiper die zich niet wil laten fotograferen. Nu is de vraag wat voor een soort vis dit is en of hij niet te groot is voor dit aquarium.

Hij is iets van 7 cm.
Hij lijkt een beetje op een tijgerhaai, maar dan mini. Hij heeft strepen, is licht van kleur, met donkere strepen van boven naar beneden. Hij heeft van die lange voelsprieten aan zijn neus. Zijn neus buigt iets naar beneden. Hij is dun en lang, recht. Hij verstopt zich continu, ik kan hem nu dus ook niet zien in het aquarium, zit vaak rechtop verborgen achter het stuk "hout". Hij zwemt als het rustig is in de kamer wel tevoorschijn en scharrelt over de bodem, maar ook wel eens halverwege het aquarium. Echt bovenin komt hij eigenlijk nooit.

Ik ben nu zelf ook wel benieuwd wat voor soort vis het is. Maar op internet kan ik hem ook nergens vinden.
Laatst bijgewerkt door Monica24 op 17-05-10 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Re: Onbekende bodemkruiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:29

Even uit het andere topic gevist:
Hmm, kun je vertellen van welke 3 onderstaande vissen jouw vis het meeste lijkt?

Botia striata
Pangasius sutchi
Arius seemani

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:32

Oei 40 x 40 is erg klein, voor de hoeveelheid guppen die je hebt is het al te klein, en bodemkruipers worden doorgaans erg groot. 7 cm is al veel te groot voor in jouw bakje, en waarschijnlijk groeit ie nog een flink stuk door. Tenzij het een otocinclus is, die worden niet groot, maar zijn alsnog te groot voor jouw bakje.

Heb je een foto van de bodemvis?

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:36

@ Nijn: Hij lijkt heel erg op een Botia Striata, ik denk wel dat dat hem is! Wat knap dat jij al die namen even zo oplepelt! Ik zal een foto van hem maken als hij tevoorschijn komt.

Kun je me dan ook vertellen of hij wel in dit aquarium past (qua grootte dus eigenlijk niet), en of ik iets kan doen om te zorgen dat hij goed gedijt in het aquarium? Hij zit de hele dag maar verstopt in het kleinst mogelijke gaatje (rechtop!). Hij is zelfs ook al een keer uit het aquarium gesprongen toen we hem aan het schoonmaken waren.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:37

Mindfields schreef:
Oei 40 x 40 is erg klein, voor de hoeveelheid guppen die je hebt is het al te klein, en bodemkruipers worden doorgaans erg groot. 7 cm is al veel te groot voor in jouw bakje, en waarschijnlijk groeit ie nog een flink stuk door. Tenzij het een otocinclus is, die worden niet groot, maar zijn alsnog te groot voor jouw bakje.

Heb je een foto van de bodemvis?

De foto is moeilijk te maken, hij verstopt zich de hele tijd.
Hij is nu al een jaar bij ons, en hij is nog niet echt gegroeid. Komt dat misschien doortdat hij minder ruimte heeft?
Hoeveel guppen zou je maximaal aanraden in een aquarium van 40x40x40?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:40

Ik zou hem wegdoen, deze botia's worden ongeveer 8-10 cm lang, en das echt te groot voor jouw bak. Er zijn genoeg liefhebbers op aquariumfora die je er een groot plezier mee zou doen.

Stukje over Botia Stratia van internet geplukt:
Huisvesting
Botia striata heeft een ruim aquarium nodig van minimaal 1 meter lang (liefst 1.20 m). Zorg voor planten die zich goed wortelen, aangezien botia’s in de grond woelen kunnen ze planten ontwortelen. Als alternatief kunnen de planten eventueel in een bloempotje worden geplaatst. Daarnaast worden veel schuilplaatsen op prijs gesteld, denk hierbij aan kienhout en stenen.

Karakter
Botia striata is een zeer vredelievende vis, zowel naar soortgenoten als naar andere vissen toe. Botia’s zijn scholenvissen, houdt er daarom altijd minimaal 5. Een grotere school is altijd beter.

Edit: stukje bijgeplaatst over het feit dat het ook nog een scholenvisje is.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 17-05-10 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:40

Ik heb er eventjes een database bij gepakt, en de Botia Striata heeft een aquarium van tenminste 120 cm lang nodig. De temperatuur moet tussen de 23 en de 26 graden liggen. Ze hebben een PH waarde tussen de 6 en de 6,5 nodig, en een GH waarde tussen de 3 en de 6. Verder vinden ze matig stromend water erg prettig.

Verder heb ik gevonden:
Vreedzame dieren die in een kleine school gehouden moeten worden. Het aquarium moet goed beplant zijn met voldoende schuilmogelijkheden. De bodem moet bestaan uit fijn zand aangezien de dieren hierin permanent op zoek zijn naar voedsel. Planten moeten dus goed verankerd worden. Door het gewoel van de dieren kunnen fijnbladerige planten zoals javamos snel dichtslibben en veralgen.
Het zijn alleseters dus er kan voor voldoende variatie gezorgd worden.

http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... riata.html

Ik zou hem weggeven aan iemand die al een schooltje heeft zitten en er nog eentje bij wil hebben.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:42

Oh Vjestagirl was me al voor :D

In een bakje van 40 x 40 zouden 8-10 guppen net aan kunnen leven, maargoed dan heb je weer het feit dat guppen blijven doorfokken, dus zou je alleen mannetjes moeten houden of alleen vrouwtjes, maar die zijn minder mooi dan mannetjes.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:47

Wat mindfields al zegt. Of een flink aantal van je vissen wegdoen, of een groter aquarium kopen (maar daar zitten wel kosten aan).

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:48

Ahh, ik voel me echt zo'n gemenerik die uit onwetendheid de verkeerde vis in een te klein aquariumpje heeft zitten.

Ik ga wel even kijken bij wie hij wel zou passen. Ben op een of andere manier wel aan hem gehecht, is echt een aparte vis met een eigen karakter. Of een groter aquarium kopen natuurlijk. Hmmmm.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:50

Dat wordt dan een aquarium van minimaal 1.20 lang. Hou er alsjeblieft rekening mee dat dat best wel wat kost, en dat het ook iets andere koek is dan een aquarium van 40cm :). Het is geweldig leuk, maar ook wel... Anders.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:59

Ja, Vjestagirl. Ik ga er even over nadenken wat ik wil. Misschien ga ik inderdaad nog wel een aantal guppen wegdoen en hou ik het simpel. 1.20 meter wordt me wel wat te gek. Dan moet mijn Botia striata dus weg.. Jammer. Wel goed dat hij het al zo lang volhoudt, terwijl de omstandigheden voor hem niet ideaal zijn. Hij woelt inderdaad de plantjes los uit de grond, dat gebeurt regelmatig.
Wat ik gelukkig voor hem wel goed heb gedaan is zo'n stuk schuilhout. Daar zit hij dus inderdaad altijd achter.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:07

Mindfields schreef:
Oh Vjestagirl was me al voor :D

In een bakje van 40 x 40 zouden 8-10 guppen net aan kunnen leven, maargoed dan heb je weer het feit dat guppen blijven doorfokken, dus zou je alleen mannetjes moeten houden of alleen vrouwtjes, maar die zijn minder mooi dan mannetjes.

Het zijn verreweg het meeste vrouwtjes die ik heb. Ik heb begrepen dat dat wel goed is ivm hitsige mannetjes.
Ik vind het aquarium toch nog wel vrij groot voor slechts 8 tot 10 visjes. Maar ik heb er dan ook geen verstand van.

Bedankt voor jullie uitleg en hulp allemaal! Zo gauw ik een foto kan maken zal ik het doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:21

http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... latus.html

Eventjes wat meer info over Guppy's:
Temperatuur: 18° - 28°
PH: 7,5 - 8
GH: 12 - 6
Lengte van de vis: 6 cm
Minimale lengte aquarium: 60cm
Het aquarium kunnen we het beste goed beplanten en ook wat drijfplanten zijn erg bruikbaar.
Die 60 cm gaat er vanuit dat je een schooltje van een stuk of 10 diertjes houdt, maar veel meer moet je daar dan ook niet bij stoppen in dezelfde waterlaag. Dus geen andere vissen, maar ook niet meer vissen van dezelfde soort. Eigenlijk moeten je gupjes dus een nog grotere bak hebben dan jij nu al hebt, dus 8-10 guppen is absoluut niet weinig voor deze bak.

Als je dat vergelijkt met je Botia striata
Temperatuur: 23° - 26°
PH: 6 - 6,5
GH: 3 - 6
Lengte van de vis: 10cm
Minimale lengte aquarium: 120cm

Je vissen kunnen dus eigenlijk gewoon niet samen. Weet je de PH en de GH waardes van je bak, dan zal ik eens voor je zoeken wat je er wel in kunt houden :).

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:38

Ik zou als ik jou was eens gaan kijken naar kleinere visjes die kleurrijk zijn maar zich niet zo makkelijk voortplanten.
Guppen zijn drukte makers, zwemmen graag veel en produceren ook aardig wat afvalstoffen in verhouding tot hun grootte.
Zoek eens naar (micro)Baroras soorten, zoals de briggitae, maculatus en nog veel meer :)
Zelf ben ik groot fan van garnaaltjes, passen heel goed in kleine bakjes, vele zijn makkelijk te houden (m.u.v. Sulawesi soorten) en zijn in verschillende kleuren te krijgen. Koppel dwergkreeftjes zou ook goed passen :)
Als je dan toch op de bodem echt visjes wilt kun je evt. kijken naar een klein groepje corydoras habrosus, pygmaeus en hastatus :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:42

Idd, wat Nijn zegt. Ik zou wel rekening houden met het feit dat je bakje echt klein is, en dat je dus niet te veel visjes moet houden. 1 schooltje van 10 Corydoras pygmaeus en nog 1 ander klein blijvend soort visje is wel echt de max.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:06

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 12:13

@ardo-iggy: Bedankt! Hij lijkt er wel op, maar is toch meer een Botia Striata. Het fototoestel ligt klaar naast het aquarium voor als hij een keer niet verstopt zit.